Nekromanti D&D Next: Lide fråger

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Hallo.

Här följer två frågor kring D&D Next:
* Varför har dvärgprästen 18 i AC? Borde det inte vara 17? Chainmail (15) + Heavy shield (+2).
* Är det så enkelt att man har 1HD per level? Betyder det att man bara kan spendera 1HD vid short rest på level 1?

Det verkar ju himla kul i övrigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
DnD Next är för tillfället inte ett komplett spel, utan bara ett speltest.
Tanken är att vi ska testa den grundläggande spelmotorn.

Det finns INGA regler ännu för hur man skapar rollpersoner - därför är din fråga om dvärgprästens AC meningslös. Tänk om Moradin ger sina dvärgpräster +1 i AC? Tänk om det är ett tryckfel?
Vi vet inte och det är inte meningen att vi ska veta.

Ja, du kan återfå 1HD + CON.mod. hp per dag vid short rest om du är level 1.
Stiger du till level 2 kan du återfå 2HD + CON.mod. o.s.v.
Tänk på att healing vid short rest förbrukar healing kitet.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Haha, what, är min fråga meningslös? Sämsta jävla foruminställningen jag varit med om.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Mattis said:
Haha, what, är min fråga meningslös?
Jag letade lite på nätet men hittade ingen diskussion om det. Det närmaste jag hittade var en diskussion om att reglerna för rustning inte verkar helt fixade, vilket kan vara en anledning till diskrepansen.

Jag har för mig att vissa andra saker på rollformulären skiljer sig från reglerna, eftersom gubbarna skapats med den senaste regeluppsättningen.

/M
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Mattis said:
Haha, what, är min fråga meningslös? Sämsta jävla foruminställningen jag varit med om.
Den är meningslös i kontexten att det inte finns något svar på den som vi vet om. Vi kan spekulera men inget mer, jag undrar varför halfling Rogue's dagger gör 1D6 skada och inte 1D4, sling som gör 1D8 och inte 1D6 som det står i reglerna.

Så det är inte för att vara otrevlig men det finns inget svar på din fråga för tillfället, det finns mängder med "tryckfel" på karaktärerna. Sen om dom verkligen är tryckfel det vet jag inget om.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Mattis said:
Haha, what, är min fråga meningslös? Sämsta jävla foruminställningen jag varit med om.
Med "meningslös" menar jag att din fråga saknar svar.
Du får givetvis tycka att min inställning är dålig, men det ändrar inte faktumet att du inte kommer att få något svar. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
anth said:
Du får givetvis tycka att min inställning är dålig, men det ändrar inte faktumet att du inte kommer att få något svar. :gremsmile:
Hej!

Nu lägger vi ner det här spåret.

Vi har dock lärt oss att det lätt uppfattas som ett något raljerande och kanske till och med hånfullt svar, om man säger att någons fråga är "meningslös".

Och vi lever bland annat efter devisen "det finns inga dumma frågor", så i forumets anda av att vi ska vara trevliga mot varandra, ser jag helst att ingen i fortsättningen kallar andras frågor för "meningslösa".

Svara hellre på frågan, eller om svar ej finns, låt bli att svara.

MVH

/Magnus
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
1. Moradin ger eventuellt plus i AC. Det är också så att Mike Mearls och en annan snubbe i en intervju förklarade att tabellerna över vapen och rustningar mest är med för att komplettera och därför är det reglerna på formulären som gäller i första hand.
2. Jag har tolkat det så ja.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Faktum är att i samma intervju som jag just refererade till (finns för övrigt på Enworld) så nämns det att vissa raser och yrken använder vissa vapen bättre. I detta fallet gissar jag på att Rogue gör en tärningstyp mer i skada med dolk emedan halfling får +1 tärningstyp med slunga.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
> Svara hellre på frågan, eller om svar ej finns, låt bli att svara.

Fast svaret "det finns inget svar" måste väl vara godkänt? Att inte svara är måhända bättre än att nedvärdera frågeställarens fråga, men leder ju närmare mot funderingen "men varför får jag inget svar?" snarare än "åhå det finns inga data att få".

Undrar jag alltså.
 
Top