Nekromanti D&D Next - intryck?

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
En av mina spelgrupper ska sannolikt köra en kortare D&D Next-kampanj i en snar framtid så jag är nyfiken på vad folk tycker om spelet så långt. Speltestar någon här aktivt? Vad är era intryck och tankar av paketen så långt?

Eventuella svar får gärna komma med tidigare erfarenheter av D&D, vilka upplagor som är favorit etc. Vilket D&D man kommer ifrån känns lite extra relevant när det gäller just den här upplagan!
 
Zimith said:
En av mina spelgrupper ska sannolikt köra en kortare D&D Next-kampanj i en snar framtid så jag är nyfiken på vad folk tycker om spelet så långt. Speltestar någon här aktivt? Vad är era intryck och tankar av paketen så långt?

Eventuella svar får gärna komma med tidigare erfarenheter av D&D, vilka upplagor som är favorit etc. Vilket D&D man kommer ifrån känns lite extra relevant när det gäller just den här upplagan!
Vi har spelat med reglerna från första speltesten och vi var mycket nöjda med reglerna.
Jag har läst igenom andra speltesten, men inte spelat - det ser fortfarande bra ut.
 
Har inte speltestat, men har läst genom och lyssnade på podcasten där Mike Mearls berättar för Penny Arcade-folket. Har två stora utropstecken:

1. Man slopar minor actions. Det låter befriande.

2. Man lägger en massa fokus på rollpersonsskapandet. Ganska otippat.
 
Vilken utgåva liknar D&DN mest? Om man t ex enkelt ska förklara systemet och säger "Det är som D&DX, fast man har tagit bort Y och lagt till Z."

/Anders
 
Om jag ignorerar det specifika du frågar efter :gremlaugh: så är min reflex attt svara 3.5. I sin enkelhet påminner core om OD&D men det kan ju ändra sig. Än så länge finns mycket av det som gjorde 3.0-3.5 jobbigt inte med i paketet. Frågan som gör mig orolig är om WotC lyckas hålla core-reglerna så här avskalade (oavsett vad de sagt) eller om de frestas att bygga ut. Redan nu finns regler i core som enligt mig skulle kunna ligga utanför (som regler för drunkning, eller hur snabbt man kan resa i vildmarken, hur lång tid det tar att klä på sig rustning etc).

En väldigt spelig grej som känns mycket 4.0 är att du oavsett skada alltid är återställd efter 8 timmar.
 
Organ said:
Vilken utgåva liknar D&DN mest? Om man t ex enkelt ska förklara systemet och säger "Det är som D&DX, fast man har tagit bort Y och lagt till Z."

/Anders
Grunden är helt klart d20-systemet, dvs DnD3 / DnD3E5 - men det är betydligt mer avskalat med betydligt enklare skill- och faet-system.

Mest liknar det Castles & Crusades.
 
Zimith said:
En väldigt spelig grej som känns mycket 4.0 är att du oavsett skada alltid är återställd efter 8 timmar.
Något som vi OSR-rävar snabbt kommer att husregla bort. :gremsmile:
 
D&D 5 är som D&D 3 eftersom
- högre AC är bättre än lägre
- högre Save är bättre än lägre

Men
- det finns ett save för varje egenskap
- du behöver inte använda färdigheter
- en massa annat är omgjort

Regelstommen är kanske på åtta sidor eller så, så om du är intresserad av de finare detaljerna rekommenderar jag att du läser igenom dem.

EDIT: korspostade med en massa andra svar.
 
Zimith said:
En väldigt spelig grej som känns mycket 4.0 är att du oavsett skada alltid är återställd efter 8 timmar.

I mitt speltest så finns det alternativa läkningsregler.
som INTE är att allt läks
 
Jag har spellett ett egenskrivet äventyr med det senaste paketet. Jag gillar det än så länge, det är väldigt OD&D om det ska liknas med något.

Det man bör tänka på är ju att detta är Core-reglerna och är därför väldigt enkla och nakna. Det ska bli VÄLDIGT intressant när man kommer få börja testa deras tilläggs-moduler.
 
Om de lyckas hålla core core och högst den omfattningen det har just nu, så känns Next som det kan bli riktigt bra, och D&D bättre än på mycket mycket länge. Men jag är tveksam om det är realistiskt; det vore ganska o-WotCigt :gremsmile:
 
Back
Top