Nekromanti D&D-nörd i Stockholm

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Hej alla glada (och alla andra också för den delen, hoppas er dag blir bättre snarast)!

Mitt namn är Aleks, även kallat exakt tokmycket annat men främst Twooshort eller Munchkin, lite beroende på var på internet man letar.

Jag är som rubriken antyder bosatt i Stockholm och lider av svår D&D-abstinens. Jag har spelat rollspel i ungefär 20 år, i stort sett hela tiden med samma kära kompisgäng sedan gymnasiet. I takt med att många av mina vänner blir allt mer upptagna med vuxenlivet och därför har mindre tid till rollspel i allmänhet så har jag börjat kryssa runt på nätet för att finna stimulerande diskussioner om rollspel i allmänhet och D&D i synnerhet.

Förutom att vara D&D-nörd så är jag även en filmälskande, coladrickande, blizzardfanboyande, norsktalande nysvensk som önskar att folkpartiet kunde föra en vettig feministisk politik men i brist på sådan utopi så röstar jag rosa för att alla feministiska framgångar är bra för mänskligheten.

Det var det om mig, hoppas ni har det bra!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Standardtipset är Repetikon, en gång i månaden på Dragon's Lair vid Kungsholmstorg. Spelas ofta Dungeons and Dragons-varianter där och är inte sällan tätt med folk från rollspel.nu där. Det pågår även annat DnD-spelande på Dragon's Lair som är publika arrangemang såvitt jag vet.

Vilka versioner av DnD diggar du? Och menar du Dungeons & Dragons eller Drakar och Demoner förresten? :D
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det underlättar för andra om du undviker just D&D, utan använder antingen DnD för Dungeons & Dragons eller DoD för Drakar & Demoner. :)

Nu antar jag att du menar DnD eftersom du har skrivit ett par inlägg i DnD-forumet. Då kommer nästa fråga vilken version av DnD som du är intresserad av. På forumet finns det folk som spelar DnD5, 13th Age, PF och OSR - och alla som spelar tycker att alla andra spelar fel. :)

Vill du vara lite social kan du träffa oss antingen på Forumsöl eller Repetikon (håll utkik i Eventforumet för mer info).
I övrigt är du hjärtligt välkommen.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Jag menar Dungeons & Dragons, i synnerhet 5E som jag dock inte haft nöjet att få spela än (bara spellett). Jag började min rollspelskarriär med väldigt mycket Drakar och Demoner: Chronopia, men ungefär när Baldur's Gate släppte så övergick jag till att tycka att D&D > DoD. Vi spelade lite AD&D 2nd Ed. en kort stund i gruppen (innan vi konverterade den kampanjen till ett hemsnickrat regelsystem som fortfarande används flitigt). Den senaste tiden har jag spelat en hel del 4E, dock mest som en orollspelig taktisk stridssimulator och på tok för sällan som ett rollspel där rollen spelar någon roll.

Dessutom har jag spellett kampanjer i både 3E, 4E och 5E som har runnit ut i ökensanden iom att 4E släpptes, TPKat (delvis pga en regelmiss av mig och delvis pga att jag tröttnade på 4E, annars hade jag nog retconnat striden) respektive tagit tillfällig paus för annat spelande.

Edit: Jag känner för övrigt till Dragons Lair, men hittills har deras (och SF-bokhandelns) speldagar alltid sammanfallit med kompisgängets speldagar. :/
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Twooshort;n87798 said:
Jag känner för övrigt till Dragons Lair, men hittills har deras (och SF-bokhandelns) speldagar alltid sammanfallit med kompisgängets speldagar. :/
Dragon's Lair anordnar DnD5 varje onsdag (Adventurers League). Och rollspel.nu anordnar Repetikon den 3:e torsdagen varje månad på DL.
Spelar ni både ons- och torsdagar? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
anth;n87803 said:
Och rollspel.nu anordnar Repetikon den 3:e torsdagen varje månad på DL.
Jag hade för mig att Repetikon var den 2:a torsdagen, och att det var forumsölen som var den 3:e _fredagen_?


/Edit: Välkommen till forumet, twooshort!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Rymdhamster;n87806 said:
Jag hade för mig att Repetikon var den 2:a torsdagen, och att det var forumsölen som var den 3:e _fredagen_?
Ja, det stämmer. Det är anth som talar i nattmössan.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Torsdagarna har jag missat men för tillfället kommer mitt jobbschema i vägen för det också. När schemat tillåter ska jag ta mig dit.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Onsdagar så är det Adventure League från 18 på DL. Jag är lite osäker på exakt vad man behöver göra, men förmodligen kan folk lösa det även om du bara dyker upp.

Übereil
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
För tillfället är onsdagar fasta speldagar med kompisgänget, men om det ändras i framtiden tänkte jag ge Adventure League-upplägget några försök.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Twooshort;n87760 said:
Förutom att vara D&D-nörd så är jag även en filmälskande, coladrickande, blizzardfanboyande, norsktalande nysvensk som önskar att folkpartiet kunde föra en vettig feministisk politik men i brist på sådan utopi så röstar jag rosa för att alla feministiska framgångar är bra för mänskligheten.
Eftersom du tar dig friheten att utnyttja forumet till att bedriva politisk opinionsbildning så tar jag mig friheten att säga att jag inte tycker att en vettig feministisk politik existerar i något svenskt politiskt parti och minst av allt hos "de rosa".
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Twooshort;n87864 said:
Det är noterat, jag hoppas du får en bättre dag snarast.

Välkommen till forumet och som de andra redan har sagt så rekommenderas Kontakt-forumet och evenemangsforumet för att hålla koll på vad som händer.

Dessutom vill jag passa på att tipsa dig, absolut inte relaterat till något särskilt, om att det går att ignorera användare om man känner att det kan vara vettigt för sinnesfriden. Man gör det genom att klicka på pilen vid ens användarnamn högst upp till höger, väljer användarinställningar, väljer fliken Konto och scrollar längst ned till Ignore List. Funktionen funkar tyvärr inte till 100% men man tar väl vad man får.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
chrull;n87870 said:
Dessutom vill jag passa på att tipsa dig, absolut inte relaterat till något särskilt, om att det går att ignorera användare om man känner att det kan vara vettigt för sinnesfriden. Man gör det genom att klicka på pilen vid ens användarnamn högst upp till höger, väljer användarinställningar, väljer fliken Konto och scrollar längst ned till Ignore List. Funktionen funkar tyvärr inte till 100% men man tar väl vad man får.
Tack för tipset men jag tycker att ignorera användare är att tysta eller marginalisera oppositionella genom att ignorera dem.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Mutanten;n87852 said:
Eftersom du tar dig friheten att utnyttja forumet till att bedriva politisk opinionsbildning så tar jag mig friheten att säga att jag inte tycker att en vettig feministisk politik existerar i något svenskt politiskt parti och minst av allt hos "de rosa".
Moderering:

Eftersom du tar dig friheten att trolla och dessutom en nyanländ så stänger jag av dig i två veckor.
 

Twooshort

Veteran
Joined
31 Oct 2002
Messages
82
Location
Stockholm, typ
Joråsatte... jag scrollade runt lite (i sammanhang med att försöka hitta vad reglerna säger om hur grovt jag kan svära om banditer, armborst och överfall i natten) och såg av en händelse att jag tydligen trampade in i ett pågående minfält med min presentation om just den politiska ståndpunkten. Det var visst mycket modereringar om opassande reaktioner till sådant nyligen.

Jag inser att liknelsen om minfält är märklig, det var inte exakt jag som drabbades och jag känner mig heller inte ovälkommen av det hela. Jag tror nog att det enda jag trampade på var enstaka tår och jag ber om ursäkt för det.
 
Top