Nekromanti [D&D] För få rollpersoner

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Ett av designmålen med D&D är som bekant balans. Man har lagt ner mycket möda på att se till att olika klasser av en viss level ska vara jämbördiga. Detta märks också när man ska räkna ut challange rating och jag tycker att man i stort har lyckats med detta. Detta har fått mig att fundera på en sak. Som bekant har färdiga äventyr olika svårighetsgrader och dessa anges genom att man talar om vilken level fyra normalfigurer ska ha för att kunna klara av äventyret med lite möda och lagom besvär. I challange rating-tabellen får man veta att när det bara gäller en handfull figurer så lägger man ihop deras level för att få fram deras sammanlagda challande rating. Vad jag undrar är om detta även gäller för beräknande av äventyrs svårighetsgrad? Skulle t.ex. två level två-figurer, eller en level fyra-figur, möta samma nivå av motstånd om de spelade ett level ett-äventyr som fyra level fyra-figurer, vilket det är avsett för? Någon som har erfarenhet av detta? Blir det obalanserat? Om så är fallet, åt vilket håll? Naturligtvis så blir det viktigare och viktigare vilken klass och vilka fårmågor man har desto färre figurer som är med.

/Anders
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Skulle t.ex. två level två-figurer, eller en level fyra-figur, möta samma nivå av motstånd om de spelade ett level ett-äventyr som fyra level fyra-figurer, vilket det är avsett för? Någon som har erfarenhet av detta? Blir det obalanserat?
det blir nog obalanserat, det jag märkt är att mäktigare pcs (högre level) klarar mer än dubbelt så många på hälften av leveln.

men man saknar ju vissa egenskaper om man bara är två snubbar...

hursomhelts är det rätt kul att spela med färre spelare ibland, man kan ju få ett mycket högre tempo i historien, det är kul.

men som sagt, dubbelt så hög level är bättre även om man är hälften så många.... är min erfarenhet...

Men lycka till, det kan ju inte vara omöjligt att snitsa till nått...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
men man saknar ju vissa egenskaper om man bara är två snubbar...
Självklart. Det gör det bara viktigare att tänka en gång extra gång när man gör figgar. Man skulle även kunna göra bot på det om man multiclassar.

men som sagt, dubbelt så hög level är bättre även om man är hälften så många.... är min erfarenhet...
Så två level två-gubbar ska snarare ge sig i kast med ett level två-äventyr än ett level ett?

/Anders
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Så två level två-gubbar ska snarare ge sig i kast med ett level två-äventyr än ett level ett?
Min erfarenhet är det... men det skulle säkert bli för svårt, men om du softar upp ett level två äventyr något så borde det funka.

Multiclassing tycker jag är svår i sammanhanget, inte så att det inte fungerar utan för att det är svårt att veta hur stark en viss multiklass kombination är, vissa är ju lökigare än andra... vissa spellcasterscombinationer...

och om man känner att man "borde" ta den för att fylla ut rollen så kan man ju få en halvlökig snubbe...
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Jag kör en D&D-kampanj med två spelare och det fungerar bra. Jag använder visserligen inte färdiga äventyr, men däremot använder jag monster med challenge rating anpassad för en "normal" grupp. För att jämna ut det lite har de två stycken följeslagare, men de gör nästan aldrig någonting, och dessutom är en av dem en goblin som de plockat upp på vägen (han gömde sig bakom en stock, se, och måste alltså plockas upp innan han kunde tvångsrekryteras).

Det som däremot hjälper är att en av spelarna spelar druid, och druiden har två dire bagders som animal companions. Dire badgers äter orcher till frukost, och i min kampanjvärld finns de närmaste orcherna ungefär på andra sidan jorden. Men grävlingarna äter dem i alla fall, för enligt reglerna kan de gräva tio fot på sex sekunder. Dessutom kan de spöa jättar, skrämma utomjordiska jätteapor och imponera på sociteten. Och gå på lina. Det är sant. Okej, det där med att gå på lina hittade jag på. Men de dricker i alla fall te.

Animal companions, alltså.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Det finns ju en kul encountertabell för att räkna ihop vad mixade CL's blir totalt..

Och vad gäller PC's så balancerar det sig själv, är man lägre level så får man mer exp av samma encounter, är man färre så blir det färre att dela expen på.

Kör för nuvarande ett äventyr med för få personer (p.g.a. spelarflytt).. Det blir stundom svårare, men karaktärerna levlar fortare & hela skiten (gillar inte D&D) balanserar sig ändå.

De encounters som rekommenderas i D&D är lite för lätta imho, så problem blir det inte..
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
I min erfarenhet så vill jag säga att färdigskrivna äventyr med för få rollpersoner innebär TPK varje gång. Egna äventyr där man planerar mer efter sin spelgrupp tenderar att balanseras ut så länge man ger dem tillräckligt med tid att vila mellan stora encounters. Och sisst men inte minst, färdigskrivna äventyr som man försöker anpassa till sin spelgrupp (som är för liten) leder till TPK ungefär 50% av gångerna.
 
Top