Nekromanti D&D+DoD=?

Dranolir

Veteran
Joined
16 Sep 2002
Messages
103
Location
Göteborg, Mölnlycke
Det finns många som säger att Drakar och Demoner bara är översättningen av D&D. Jag tycker att det är helt annorlunda! Jag menar, det har ett annat system, en annan värld, andra mål osv. Det har inte ens orcher utan troll istället! Vad är det egentligen för likheter förutom att de båda är fantasyspel.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Ska jag berätta en sak?

De som säger att det bara är en översättning har fel. Det är två olika spel så det är inte så konstigt att du tycker att det är skillnad...
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Ska jag berätta en sak?

Fast Drakar och Demoner skulle kunnat bli en översättning av Dungeons and Dragons om det inte vore för att TSR var snålare än Chaosium, typ så. Namnen är ju inte identiska av en slump.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Nu har du fel

De som säger att det bara är en översättning har fel. Det är två olika spel så det är inte så konstigt att du tycker att det är skillnad...
Alla vet ju att DoD är en översättning av D&D gjord av Åke Ohlmarks. Det är lätt att se att det är så, de liknar inte varandra ett dugg. :gremgrin:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Det har inte ens orcher utan troll istället
Du har inte hängt med länge i DoD-svängen va? :gremwink:

Drakar och demoner hade orcher ända fram till sjätte utgåvan (Trudvang alltså). Dock har du rätt i ditt påstående. DoD och D&D är inte samma spel.

/BD, kände sig plötsligt gammal.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Höhöhö

Alla vet ju att DoD är en översättning av D&D gjord av Åke Ohlmarks. Det är lätt att se att det är så, de liknar inte varandra ett dugg. :gremgrin:

Det är sant förstås. Tur att vi har Troberg som kan rätta till mina uppenbara klavértramp... :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det finns många som säger att Drakar och Demoner bara är översättningen av D&D. Jag tycker att det är helt annorlunda!"

Åkej, rent rollspelsevolutionärt så härstammar DoD från Basic Role Playing + Magic World. Man är tvungen att gå åtminstone två led till i evolutionen innan man hittar homo erectus... ehrm, Dungeons&Dragons första utgåva, och däremellan behöver vi klämma in Traveller och Runequest innan vi kommer tillbaka till D&D - och kliven däremellan är rätt enorma. Den enda likheten är namnets förkortning och "melodi", som faktiskt valdes avsiktligt.

Det sagt så fyller Drakar&Demoner och Dungeons&Dragons snarlikt kulturell plats som respektive spelkulturs dominerande livsform. I Amerikat är rollspelet som alla spelar Dungeons&Dragons. Här var rollspelet som alla spelar länge Drakar&Demoner. Så när amerikaner har sin Bothered About Dungeons&Dragons så oroar sig svenskar i gemen för Drakar och Demoner-spel.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Skrattar så jag gråter

Snälla troberg.. inge mer... jag pallar inte mer.... hohoho... hahaha... :gremgrin:
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Vid ett samtal med en anställd hos Äventyrsspel i augusti 1985 pekade jag på likheten. DoD åkte snålskjuts på D&D:s namn, vilket redan då ledde till flera förväxlingar. Svaret jag fick var att "vi måste ju vara kommersiella"...

Att namnen förvirrat många står klart, när Didi Örnstedt i sin bok "De övergivnas armé" lyckades ange inte mindre än tre olika ursprung till DoD på 23 rader text!

Kan inte låta bli: "You can take our lives but you can never take our freedom... Carcer's men looked at one another, puzzled by what sounded like the most badly thought-out war cry in the history of the universe." (Terry Pratchett, "Night Watch")
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
OSA

Alla vet ju att DoD är en översättning av D&D gjord av Åke Ohlmarks.

YOWSA!! Den poängen var alldeles för bra för att inte begagnas -- hej, kan jag använda den i 'Sverox Fantastiska Fakta'?
Om jag lovar att sätta ut ditt namn och så.

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: OSA

YOWSA!! Den poängen var alldeles för bra för att inte begagnas -- hej, kan jag använda den i 'Sverox Fantastiska Fakta'?
Om jag lovar att sätta ut ditt namn och så.
Bara om du tar med mitt exempel på hur man kan testa att det är sant också. Jag vill ju inte verka oseriös. :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: OSA

Bara om du tar med mitt exempel på hur man kan testa att det är sant också. Jag vill ju inte verka oseriös.

Då paxar jag den! Nu måste jag bara hinna före Blaren... (Han har norpat skämt under näsan på mig förut.)

--
Åke
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: OSA

Nu måste jag bara hinna före Blaren... (Han har norpat skämt under näsan på mig förut.)
Det är lugnt, du får härmed ensamrätt på det.
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Tack detsamma du...

Han skriver att DoD (drakar och demoner) inte har orcher, vilket D&D (Dungeons and dragons) har. Jag förklarade att i tidigare versioner än DoD6 så hade även DoD orcher med i sina världar. Så, jo, han menade Dungeons and Dragons.

/BD, som inte var den som missuppfattade saken.
 
Top