Nekromanti [D&D] Bara en spell - vilken?

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
I en kampanj har vi nått lvl 15, typ, och hamnade i något slags tempel till en tids- och slumpgudom. Där fick jag ta del av en effekt som liknade Deck of many things. Jag fick dels the fool och sedan donjon, men klarade mig från spellen imprisonment genom ett bra save. Däremot försvann alla mina saker och mina spells i minnet. Vi kan inte lämna stället förrän vi löst gåtorna i templet.

Min char är en ostig typ - hon är en människa på 45, har fem levlar factotum (från Dungeonscape) och därpå tio levlar chameleon.

Nu, utan saker och annat så är jag ganska lost, som man är om man går från 375 000 gp i saker till 0 gp. Jag kan, efter vila, lägga om mina focii, men funderar på att köra vidare på divine och arcane focus. Detta skulle ge mig fortsatt spellcasting, så att jag kan vara av lite nytta i alla fall. Med featen extra spell kan jag välja en spell som blir known. Men vilken?

Helst ska spellen vara sådan att den är på level 1 eller level 2 så att jag kan memma den i så många slots som möjligt. Gärna ska den kunna användas på olika sätt och den får gärna vara utan save. Jag har funderat på grease men den har å andra sidan ett save.

Ska jag göra det enkelt för mig och välja typ magic missile?

What say thee, sages o magicke an lore?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Kolla in följande site!

Nu önskar jag att jag inte var så trött- för då hade jag letat upp precis det bästa stället åt dig, men tyvärr...

Kolla in wizards.com ->message boards ->dungeons&dragons

...och leta efter alla såna här nördiga "Vilken är den bästa spellen ever?"-trådar. Nördarna på andra sidan Atlanten har nämligen råkoll.

Lycka till!
/Basse
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Kolla in följande site!

Jo för all del så har jag väl kollat där en del, men jag söker inte horder av "bästa spellen" eller den som verkar bäst på pappret, utan just den som man (ni) spelat med, gillar och kan tipsa om. :gremsmirk:
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Kolla in följande site!

Nu önskar jag att jag inte var så trött- för då hade jag letat upp precis det bästa stället åt dig, men tyvärr...

Kolla in wizards.com ->message boards ->dungeons&dragons

...och leta efter alla såna här nördiga "Vilken är den bästa spellen ever?"-trådar. Nördarna på andra sidan Atlanten har nämligen råkoll.

Lycka till!
/Basse
Var är din stolthet människa? :gremwink:
Det blir aldrig något nytt d20-forum om vi hänvisar folk till andra sajter när det kommer omöjligt svåra frågor.

För övrigt slöläste jag rks slarvigt och tolkade "hon är en människa på 45" som om hon var på lvl 45. Efter att ha filosoferat en liten stund över vilken lvl 1 Core spell som skulle vara mest användbar i så många episka sammanhang som möjligt läste jag texten ordentligt och världen blev åter begriplig.

Om jag begränsar mig till Core spells på lvl 1 skulle jag nog i dungeonsammanhang välja Obscuring Mist. Den kan förvirra folk i alla möjliga situationer. Den är utmärkt när man behöver smita. Den är utmärkt när få personer behöver slåss mot många. Den är utmärkt när man ser dåligt och fienden ser bra. Den har anständig varaktighet och fiendernas SR och save har ingen betydelse alls.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Polymorph.
Är ju lvl 4 förvisso, men frågan är om det finns en spell som är lika flexibel.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Bra tips, även i nya versioner och med errata så är denna bra, men då förlorar jag 18 slots som jag inte kan använda. Hm.
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Re: Kolla in följande site!

Ja, det där var ett bra tips. Väl värt att ta i beaktande. Thx!
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Alter Self kanske kan vara ett lo-fi-alternativ? Den tillåter mängulmycket mer än folk oftast verkar komma ihåg; man kan få flygförmåga eller gälar, till exempel. Antagligen naturliga vapen också. Och då blir det ju en level 2-spell.

Men egentligen backar jag Pom; Alter Self har ju en range på just Self, och det är inte så häftigt alla gånger.


/Feliath — one-stop mop shop
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Rollspel?

Förklara för mig hur ovanstående resonemang kan höra hemma i rollspel? Utav de definitioner jag tänker på finns inget kvar som skiljer ovanstående från brädspel/strategispel, eller?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,564
Location
Fallen Umber
Rollspel!

Det är klart det kan höra hemma i ett rollspel. Enbart sådana resonemang gör inget rollspel, men så länge det finns rollgestaltande vid andra tillfällen har jag svårt att se hur ett speligt resonemang kring det optimala magivalet gör att man skulle tappa rollspelsbiten.


/Dimfrost
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Rollspel?

Kultkult said:
Förklara för mig hur ovanstående resonemang kan höra hemma i rollspel?
Att välja en besvärjelse som man kan ha nytta av?

Varför skulle det inte kunna höra hemma i rollspel?

Sätt dig in i rks’ rollpersons tankar och känslor, vetja (det kallas »rollgestaltning« och anses mycket fint*): du har precis torskat all din utrusting, glömt bort alla besvärjelser du nånsin kunnat och har nu möjlighet att lära dig exakt en ny besvärjelse – klart som fan att du vill lära dig en besvärjelse du kan ha nytta av i så många situationer som möjligt!

* :gremsmirk:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,594
Nu har jag inte koll på detaljerna i D&D, men Sleep (eller liknande) brukar alltid vara en höjdare, oavsett spel. Den brukar vara attans kraftfull, rätt använd, men också attans undervärderad levelmässigt. I Palladium har alla magiker den, och de kan till och med söva en drake med den om den missar ett save!

Den är också flexibel, man kan tex:

* Oskadliggöra utan att skada.
* Söva någon och sedan ta kål på dem.
* Sova under stökiga omständigheter, något som är viktigt för magiker.
* Ersättning för smyga. Bara söv vakten och traska förbi. Alla antar att vakten somnade på egen hand.
* Bästa raggningsmetoden sedan alkohol uppfanns. (Ja, det är ett skämt)
* Skapa förvirring. Om nåpon oväntat segnar ner så kommer det att dra uppmärksamhet, vilket ger utrymme för mycket ofog.
* Vinna diskussioner genom att söva motparten.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,706
Location
Värnhem, Malmö
Sleep är ingen höjdare på högre nivåer, i och med att den har en satt gräns på att den max kan påverka fyra hit dice. På lägre nivåer är den dock mycket användbar.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Låt bli trådkapningar!

Utav de definitioner jag tänker på finns inget kvar som skiljer ovanstående från brädspel/strategispel, eller?
Det finns andra definitioner. De har diskuterats förut, och du kan säkert hitta mängder av diskussioner om du söker lite i forumets historia.

Om du nu prompt måste ta upp den saken igen, så gör det i en separat tråd. I den här tråden är ämnet off topic, så låt gärna bli sådana trådkapningar i fortsättningen.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Nu när jag är tillbaka på jobbet kan jag äntligen posta ett vettigt svar (länken jag tänkte posta hade jag inte hemma av någon anledning).

Här finns en sida där du kan söka efter 3.5-besvärjelser från miljoners miljarders olika källor – och filtrera sökningarna efter alla tänkbara kriterier. T.ex. kan du söka efter level 1–2 sorcerer/wizard-besvärjelser utan save och utan spell resistance.

Tyvärr visas bara fullständig info om de besvärjelser som finns i SRD:n eller andra OGL-källor. En del andra besvärjelser har en kort text som beskriver ungefär vad de gör. I övrigt finns förstås en källhänvisning, så man kan hitta besvärjelsen i sina egna böcker.

Filtren på söksidan kan se lite krångliga ut, men om du inte kryssar i några rutor så sker sökningen efter samtliga kriterier. Dvs. om du inte kryssar i några av källorna, sker sökningen efter alla källor. Kryssar du i en eller flera källor, sker sökningen bara efter de ikryssade.

Mycket nöje!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Hey, I'm proud...!

Jorå. Jag ger utslag på nörderimätarn.

---

Mitt första tips på bra 1stlevelspells blev:

Charm person
Gillar den för att den är användbar i sociala sammanhang.
Samtidigt är det en willsave med och om någon ser att man lägger besvärjelsen är den kanske inte lika het.
Men det som jag uppfattar som bra med den där är att man kan få andra att göra ens ärenden. På så sätt kan man slippa utsätta sig för faror men ändå komma över information.

Nästa förslag är:

Burning hands
En attackbesvärjelse. Jag gillar verkligen inte tanken att en lvl15-karaktär använder sig av 1stlevel-spells, men den här är ändå rätt ok. Den gör 5d4 skada, förmodligen hälften mot någon som fixar sitt ref-save, men ändå. Den gör skada i en kon och de kan få torra saker att börja brinna.
Det får bedömas som rätt ok tycker jag.
Den borde bli rätt bra tillsammans med en annan favvo-besvärjelse...:

Grease
Och det inte enbart för att jag är musiklärare (höhöhö).
Något som jag ofta tänker på när det gäller magiker i D&D är att få verkar utnyttja motståndarnas dåliga saves. En krigare bör ju ha dåligt på willsave- fine, då funkar kanske "Charm person"; medan en präst förmodligen inte har så bra refsave- fine, då funkar väl nog "Grease"? Det är inte fusk att snegla lite i en monsterbok för att skapa sig en uppfattning om monsters saves enligt mig!

Sedan lär det vara avgörande var man lägger "Grease" någonstans. Den borde vara ultimat på tex en smal bro, eller en klippkant eller något i den stilen. Sedan har den rätt lång duration.

Men, en besvärjelse som är skitbra och sällan används tycker jag är:

Ray of enfeeblement
Dels så får en motståndare sämre THAC0, men dessutom mindre skada! Fungerar inte mot ranged attacks, förutom de bågar som har styrkebonus förstås!
Det som gör den här till min favvobesvärjelse är att den inte kräver att du övervinner saves. Dock skyddar SR.

---

Det var mina tips.

Lycka till!
/Basse
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Det blev polymorphb [ANT]

... och jag rockade fett som troll (rend är underskattat), som planetar (med en massa spell-like abilities som jag får, efter senaste versionen av polymorph-spellen i PHB2) och kan preppa 13 per dygn... :)

Tack igen för support!
 
Top