Nekromanti D&D-artikel

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Har skrivit ett utkast till en artikel om olika kampanjvärldar i Dungeons & Dragons. Bifogar filen med det här inlägget, kommentera gärna.

De spelare som är välbekanta med de kampanjvärldar som inte beskrivs så utförligt (dvs, de jag har lite eller ingen personlig erfarenhet av) får gärna bistå med information om dessa.

-R
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Filen är i .RTF [NT]

klart intresangt att läsa..
Men breda gärna beskrivningen på värdarna så vi amatörer inom D&D kan läsa lite mer detaljerat.

Livet är en gåta utan enkla svar.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Mina synpunkter>

Tidiga GHmoduler centrerades absolut inte runt staden Gh utan det var bisarra slott, onda tempel och liknande som det utspelade sig i. Det var inte förän 89 när GHcityboxen kom som staden blev mer använd som lokal.

Ravenlofts nysläppning är inte bara ett rykte, det är bekräftat av pressrekleaser från både Arthaus och WotC.

DL uppskattas inte så mycket av D&Dspelare utan mest av läsare därför har inte WotC bestämt vad de ska göra av världen än.

Eftersom du tog upp Al-Qadim som egen setting borde tu nämna Kara Tur, the Horde och Maztica också. Samma ska gäller Red Steel och Hollow World för Mystara.

Sen missade du två eller tre settings, Spelljammer, Lankhmar och Blackmoor (den sistnämda inkorporerades med Mystara senare, och utspelar sig många tusen år innan den nuvarande tidsräkningen.)

Jag kan bidra med information till GH, FR, SJ, DL, DS, PS, RL och MY om det behövs.
Daniel "Warduke" Schenström
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
<em>
Tidiga GHmoduler centrerades absolut inte runt staden Gh utan det var bisarra slott, onda tempel och liknande som det utspelade sig i. Det var inte förän 89 när GHcityboxen kom som staden blev mer använd som lokal.</em>

Hade för mig att GH inte blev en 'setting' förrän boxen släpptes. Ber om ursäkt.

<em>Ravenlofts nysläppning är inte bara ett rykte, det är bekräftat av pressrekleaser från både Arthaus och WotC. </em>

Fick nyligen reda på det, ja.

<em>Eftersom du tog upp Al-Qadim som egen setting borde tu nämna Kara Tur, the Horde och Maztica också. Samma ska gäller Red Steel och Hollow World för Mystara.</em>

Funderar i så fall istället på att inkludera bara några rader om alla 'sub-settings' till i beskrivningen om FR. De flesta av dessa är OOP och så pass inaktuella att de är svåra att få tag på. Det enda jag t.ex. vet om Maztica är att den nämndes i förbigående i den gamla FR boxen (samt att den finns som .PDF hos WotC).

<em>Sen missade du två eller tre settings, Spelljammer, Lankhmar och Blackmoor (den sistnämda inkorporerades med Mystara senare, och utspelar sig många tusen år innan den nuvarande tidsräkningen.)</em>

Spelljammer utelämnade jag med mening, dels eftersom jag inte kunde hitta någon innehållsrik information om den, och dels eftersom den är så pass marginell.

Lankhmar glömde jag, ja. Vet du om det släpptes något mer än grundboxen?

Visste inte att Blackmoor var en separat setting (trodde det var en del av Mystara).

Bidra gärna med information (skicka ett mail till zyklon@home.se), så kan jag expandera texten lite. Jag hade tänkt att fokus ska ligga på de världar som just nu är aktuella i och med 3E, dvs FR och GH.

-R
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
GH släpptes som setting 1975 till D&D, 1980 till AD&D.

Maztica, Kara-Tur och andra FR delar kommer få samma kortfattade behandling nu i 3E helt enkelt för att för få spelar i dem.

Jag vet inte om du vill ha info om SJ men om du vill det kan jag bidra med det.

Blackmoor släpptes först 1975 till D&D, sedan fick det plats i GH 1980, sedan inkorporerades de in i D&Ds Known Worlds historia.

Lankhmar har följande produkter:
Lankhmar, City of Adventure rulebook (kom 1985)
Lankhmar etc etc reviderad version (kom 1993)
Swords of the Undercity
Swords of Deceit
Nehwon
Prince of Lankhmar
Wonders of Lankhmar
Tales of Lankhmar
Slayers of Lankhmar
Rogues in Lankhmar
Cutthroats of Lankhmar
Avengers in Lankhmar

Jag glömde Council of Wyrms och Jakandor igår, det är inte lätt när man kör från minnet.


Jag måste veta vilka settings du vill ha hjälp med så ska jag skicka material till dig.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Hejsan

Vore jättebra om du kunda bidra med information angående DL, BR, DS, SJ, Lankhmar och Council of Wyrms (visste inte att det var en separat setting), samt lite kortfattat om olika subsettings till FR.

Jakandor hade jag f.ö. aldrig hört talas om. Vad är det?

-R
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Det material jag kan bidra med till Lankhmar, Birthright ocjh Council of Wyrms är rätt begränsat eftersom jag inte har grundseten. Mitt förslag är att du tar kontakt med Staffan (användarnamn här på forumet), han är den svensk jag känner till som har störst koll på TSR och WotC. Hälsa från mig.

Jakandor var en serie äventyr som utspelade sig på en ö där magiker stred mot barabarer. Den gavs ut som tre moduler 1998 under Odysseylinjen.

Jakandor kan tillhöra någon av de andra kampanjvärldarna men återigen är Staffan rätt person att fråga.

Information om DL, SJ och DS kan jag bidra med, säg bara hur mycket och i vilken form det ska vara, och när sista dagen du behöver det är.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, angående DL, SJ och DS skulle det vara bra med lite grundläggande info om världen, stämning, 'nivå' (high/low fantasy) och dylikt. Vill helst ha info innan den 25:e, eftersom artikeln ska vara klar den sista mars...

-R
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Jag skickar info nästa gång jag sitter vid en dator. innan den 25e garanterat om ingen dödlig sjukdom drabbar mig.

Daniel "Warduke" schenström
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Problem med din mailadress

Yo!

Jag skulle skicka iväg min info till dig men hotmail säger att din adress inte finns, den på din profile dvs.

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top