Nekromanti D&D-arena!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag har lite idéer på att köra D&D lite mer som ett figurspel, med fokusering på min-maxning och taktiska strider. Tanken är att skapa en arena, där rollpersonerna är gladiatorer och får slåss om ära och rikedom. Först funderade jag på att köra D&D-miniatures regler rakt av, men jag har insett att de inte är helt kompatibla med magiska förmål och levling. Det är lite i krångligaste laget att levla upp en D&D-miniatures karaktär.

Så, istället vill jag köra med D&D-regler. Tanken är att spelarna sätter upp en gladiatorgrupp (tänk ett äventyrargäng, fast optat för att överleva strider mot andra gladiatorgrupper och monster) som sedan ska överleva en säsong i arenan. Efter att säsongen är avslutad (X antal matcher) går gladiatorerna upp i level och förflyttas till en ny, flashigare arena. Säg att de börjar i en skitig gladiatorarena i någon krigshärjad avkrok och kämpar sig mot de stora gladiatorspelen i Sharn!

För varje match som spelarna vinner får det ett antal poäng, som de sedan kan använda för att köpa speciell gladiatorutrustning (tanken är att det ska fungera ungefär som i WoW) som tillhandahålls av arenans ägare. Det kan vara rustningar, vapen, potions etc. Jag har tänkt skapa enskilda utrustningslistor för varje arena. Givetvis ska man också kunna köpa "fluff" som lagflaggor, påannonsörer (snubben i "A Knights Tale") och annat kul, men fokus ska ligga på taktiska prylar.

Spelarna kommer att ha en möjlighet mellan spelomgångarna att bläddra i utrustningslistor, planera taktik tillsammans, studera kommande arenor och putsa på fluffet.

I vilket fall, vad tror ni om det här? Låter det som en kul idé?

- Vulf
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
I vilket fall, vad tror ni om det här? Låter det som en kul idé?

Jag skulle älska det. Ännu mer om det finns ett "liv" kring gladiator-fokuset, så att man kan bygga upp fiender, faktioner, sabotage, smädning, etc och att detta får återkopplingar senare. Dock på ett metaplan snarare än att RPna skall ut och göra inbrott och sätta upp affischer, utan mer som ett strategilager utanför fokuset - gladiatorstriderna!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag tänkte eventuellt köra lite dokusåpa-intriger mellan olika gladiatorer. Eller, snarare som i Wrestling, med storylines mellan olika gäng, mord i kulisserna och sådant. Lite fängelseintriger kanske, liksom "hörde du att gnollarna i "De galna hundarna" har allierat sig med Kruuma Skallkrossaren, resen från Järnbergen"?

Och typ, mellan två matcher så har alvgladiatorerna i "Elethils Stjärna" knytit en rosa rosett (cursed, så att den inte går att plocka bort" runt Ograks tvåhandshammare! Åh vilken skam att tvingas gå in på arenan!

Var det något sådant du tänkte dig?

- Vulf
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,500
Location
Stockholm
Xcrawl kaske kan vara en inspiration?

http://www.goodman-games.com/preview-XC.php

Tja, för att inte göra detta till enbart ett länkinlägg, så får jag väl mumla på om nått relevant till ditt inlägg.

Låt se ...

1. Skitcool idé. Jag vill vara med.

2. Du kan låta olika spelgrupper skapa olika gladiatorgäng, och slåss mot varandra.

3. Tänkte du ha en fast arena, alltså samma hela tiden?

Så, nu blev det inte bara ett länkinlägg.

/M
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Så, istället vill jag köra med D&D-regler.

coolt helt klart.

mina reflektioner som bara är reflektioner och funderingar... jag vet ju inte vad som kommer funka eller inte.

Det kan bli ganska komplext tror jag....sätt väldigt tydliga gränser till en början vad man får ha för gubbar, exakta poängantal, levels och så.

sen är jag lite orolig för att det kan bli en del rätt bizara strider när magi kommer med.... typ man lägger mörker ingen på arenan ser vad som händer sen är någon död.

samma sak med osynlighet och att gömma sig... (om inte åskådarna kan se vad som händer)

förslag.... testa först utan magi, typ fighter barbarer rogue typer utan för mycket specialförmågor typ phb raser. och inga pilbågar och misilvapen.

jag säger inte att du måste hålla dig till det men jag tror på att sätta hårda restriktioner från början så man inte får korkdumstrider som mest bygger på save or die ideer.

mest lite flum lycka till
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,893
Location
Stockholm
Var anmäler man sig? ...

Jag vill vara med!

Och jag vill lira en Warblade (eller möjligen en Crusader).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Xcrawl kaske kan vara en inspiration?

3. Tänkte du ha en fast arena, alltså samma hela tiden?
Nja, varje säsong utspelar sig i en ny stad. Så varje arena kommer ha olika teman. Därför tror jag att jag förlägger det hela i Eberron eftersom man kan använda så många olika teman där utan att det blir konstigt. Sedan tror jag nog att det blir några arenor på andra plan också. Hur coolt vore det inte att få slåss i "The Ring of Law" på Mechanus? Eller stoppa in arenor på obskyra "sub-planes". Man borde kunna lattja hur mycket som helst.

- Niklas
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Jag vil!

Låter mycket skoj!

Ett tips vore nog att inte börja på lvl 1, för då blir det så ryskt-roulettigt, men kanske lvl 3-5 någonstans vid start?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Jag tänkte eventuellt köra lite dokusåpa-intriger mellan olika gladiatorer. Eller, snarare som i Wrestling, med storylines mellan olika gäng, mord i kulisserna och sådant. Lite fängelseintriger kanske, liksom "hörde du att gnollarna i "De galna hundarna" har allierat sig med Kruuma Skallkrossaren, resen från Järnbergen"?

Och typ, mellan två matcher så har alvgladiatorerna i "Elethils Stjärna" knytit en rosa rosett (cursed, så att den inte går att plocka bort" runt Ograks tvåhandshammare! Åh vilken skam att tvingas gå in på arenan!
Ett tips: Ha god tillgång till Resurrect-spells, så blir det lättare att hålla något slags kontinuitet i storylinesen och låta en storyline utspela sig över flera matcher.

Glöm inte Flaming tables-matcher och 400 continual light bottles-matcher!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
I vilket fall, vad tror ni om det här? Låter det som en kul idé?
Tycker det låter som en bra ide Vulf. Det känns som det ger lite mer djup i spelet, eller hur nu man ska säga.
Om/när du gjort klart idéen din, så shoppas jag at du drar med det till nått konvent. Så man får testa det.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Ett problem jag kan se är att D&Ds klasser på intet sätt är balanserade för vad man väl får kalla PvP. De är designade för att vara ungefär lika behjälpliga i situationen "Gå ner i dungeonen, slå ihjäl några monster, och ta deras prylar."

Därför skulle jag snarare basera ett Arena-spel runt den paradigmen, vilket jag faktiskt prövade med min förra spelgrupp som lite avkoppling. Rent dungeoncrawl, med en massa jox som aldrig skulle funkat i ett "seriöst" äventyr (apan som stod högst upp på en trappa och kastade tunnor var klart lyckad).

Annars riskerar du att få ett party bestående av clerics som är optade för att slänga Hold Person på andra clerics.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,152
Location
Göteborg
Glöm inte att slåss mot djur, konstrukter och magiska eller legendariska varelser!

De kristna kastades åt lejonen, dina gladiatorsällskap kanske åt drakarna?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,500
Location
Stockholm
Franchise

Jag tycker att du ska göra så här:

Sätt upp ett antal regler som en arena ska fylla/uppfylla. Ganska hårda regler, gällande terräng, motstånd, tillgång till helning/ressurection och så vidare ...

... så att andra kan skapa sina egna "officiella Vulf-arenor", som man kan ta med sig sina gubbar till och spela om man vill!

Och så fixar du så att man har en central plats på nätet där man kan lägga upp sina arenor!

/M
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Franchise

Sätt upp ett antal regler som en arena ska fylla/uppfylla. Ganska hårda regler, gällande terräng, motstånd, tillgång till helning/ressurection och så vidare ...

... så att andra kan skapa sina egna "officiella Vulf-arenor", som man kan ta med sig sina gubbar till och spela om man vill!
I princip har man alltså en liga där man reser runt mellan olika arenor i tur och ordning, och alla har sin egen "hemmaplan"?

Se till att ha regler för publikstöd! Varför inte en tabell som man slår på vid speciella händelser, modifierat av hur det går och vem som är hemma/borta, som talar om vad publiken skanderar? Det ger ju också eventuella eliminerade spelare något att bidra med!

Hemmapubliken är också mer benägen att hjälpa till med "foreign objects" och sånt.

En face/heel-skala som talar om gladiatorns attityd och mottagande hos publiken är inte heller fel, och bidrar också till publikens reaktioner och påverkar vem man samarbetar bäst med.

Jag tycker att istället för managers, vilket inte passar i settingen, så ska man ha ägare. Förlorar man en match så blir den som bekostar en resurrection gladiatorns ägare, vilken påverkar vilka matcher man går, vem man allierar sig med osv. Ägaren kan stötta i fighter när domaren inte ser, men till skillnad från managern är han också en rätt stor belastning och gladiatorn behöver därför vinna matcher för att kunna köpa sig fri. Ägaren vill ju att man ska förlora ibland, så att man hamnar i en ny tacksamhetsskuld och ett förlängt ägandeförhållande.

Olika matchtyper är ett måste. Det räcker inte med att vinna, man måste vinna på specifika sätt eller matchen har olika förutsättningar (tex kasta motståndaren över klippkanten, genom ett brinnande bord, man släpper in lite vilddjur på arenan för att öka underhållningsvärdet, alla deltagarna får en osynlighetspotion, 2vs1 handikappmatcher, obeväpnade matcher, tag team, darkness sneak attack matches osv).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Mer idéer!

Det behövs definitivt husregler för förhandlingar och för publikmanipulation, vilka används när man bestämmer vilka matcher som ska gås (dvs vilka motståndare och vilka titlar man får gå mot) och vilken typ av matcher man får gå. Antingen använder man "behind the scenes-inflytande" och manipulerar motståndare och ledning, eller så gör man publika utmaningar så att publiken pressar motståndaren att gå med på det.

Det behövs också en självgod sociopat som ledare för alltihop, stylad som en blandning av Vince McMahon, John Zandig, Paul Heyman osv!

Och alla gladiatorer måste ju ha en gimmick, annars vill inte publiken se dem och då får de bara gå slaktmatcher för att bättre motståndare ska se bra ut.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Ett problem jag kan se är att D&Ds klasser på intet sätt är balanserade för vad man väl får kalla PvP. De är designade för att vara ungefär lika behjälpliga i situationen "Gå ner i dungeonen, slå ihjäl några monster, och ta deras prylar."
Jag håller nog med lite. Jag skulle nog försöka göra hela Arenan mer ala gamla Arnold filmen "The running man" (där lät de visserligen TV kamror hänga med, men man får nog köra en annan variant). Låt läktarna vara ovanför arenan och låt publiken titta in genom envägstaket. Då kan man bygga minidungeons för spelarna med allsköns fällor och andra tråkigheter, så att spelarna faktiskt behöver alla medlemmar i partyt.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle nog försöka göra hela Arenan mer ala gamla Arnold filmen "The running man" (där lät de visserligen TV kamror hänga med, men man får nog köra en annan variant). Låt läktarna vara ovanför arenan och låt publiken titta in genom envägstaket.
När jag körde min Dungeon X-Treme så antog jag att man hade någon sorts magisk osynlig scryingmojäng som följde efter partyt och hade koll på vad som hände.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Franchise

Troberg said:
Detta påminde mig om att det faktiskt finns en hyggligt bra resurs för att göra en gladiatorkampanj, som jag alldeles hade glömt bort. Till Dark Sun-världen, där gladiatorer har en framträdande roll, gavs det nämligen ut en Complete Gladiator's Handbook. Ur minnet skulle jag uppskatta att man kanske har nytta av en tredjedel av boken till en 3e-kampanj som inte utspelar sig i Dark Sun. Den går nog att hitta i PDF-format på www.rpgnow.com för en sisådär $5 om du är intresserad.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Franchise

Meh... jag orkar inte. Tänkte mest för den egna spelgruppen (er alltså) och inget annat.

- Vulf
 
Top