D&D-antologi

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Fick för mig ett otroligt konstigt sug efter så vaniljig d&d:ig fantasy man kan tänka sig men jag orkar verkligen inte med en roman i det formatet, så finns det någon bra antologi att spana in? Greyhawk, Mystara eller Forgotten Realms kvittar. Vad är bäst? Eller vad är ialf inte fruktansvärt dåligt. :)

Och är väl helt ok med saker som inte är till för att mata aktieägare också, så finns det något som inte har d&d stämplat någonstans går det också bra. Men noveller! Inte massa långkörare.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Ska jag rekommendera någon annans bok är det The Book of Wonder av Lord Dunsany. Är den från 1912? Ja. Är The Hoard of the Gibbelins den mest D&D storyn någonsin? Jupp.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Jag har ingen skam! Så läs min bok!
Hade jag lätt gjort om det var en novellsamling. Och fanns som epub. :)

Men kanske ska vara extra tydlig, vad jag efterfrågar är alltså inte något appendix n-material, jag vill alltså åt klyschigaste typiska tramset. Dunsany älskar jag, men är ju mer någon slags förebild än klyschigt typisk forgotten realms-prosa. :)

Däremot slog det mig att Tjuvstaden har jag faktiskt inte läst, så den åker upp på listan. Sharp Ends knep jag efter resten av Abercrombie och var ett fantastiskt sätt att möta flertalet karaktärer igen på rätt nya sätt vill jag minnas!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,491
Ahh, okej. Då förstår jag.

Swords & Dark Magic är faktiskt bra generisk fantasy från en massa kända och några andra författare.

Sword & Sorceress är en lång serie med antologier. Och det finns en del bra, en del uselt och en massa generiskt där. Nu, redaktören var ett monster. Men det är fantasy genren så ehhh
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Jag läste Waterdeep-novellsamlingen för länge sedan och vill minnas att den var helt okej.

Edit:
Framförallt denna var bra.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Hade jag lätt gjort om det var en novellsamling. Och fanns som epub. :)

Men kanske ska vara extra tydlig, vad jag efterfrågar är alltså inte något appendix n-material, jag vill alltså åt klyschigaste typiska tramset. Dunsany älskar jag, men är ju mer någon slags förebild än klyschigt typisk forgotten realms-prosa. :)

Däremot slog det mig att Tjuvstaden har jag faktiskt inte läst, så den åker upp på listan. Sharp Ends knep jag efter resten av Abercrombie och var ett fantastiskt sätt att möta flertalet karaktärer igen på rätt nya sätt vill jag minnas!
Förutom Äventyrsspels två (?) novellsamlingar om Tjuvstaden fanns flera böcker på engelska, Sanctuary. Kom en kortare reboot för 10-15 år sen, som jag tyckte var helt ok.

Har läst två novellsamlingar med specifika teman (Rogues var temat i en av dem) som såldes med pitchen "edited by G.R.R Martin". Joe Abercrombies bidrag var bäst, Martins sämst. Skrivet som en uppsats i historia och spoilar väl House of Dragon.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
De bästa D&D-aktiga böcker jag har läst är nog Jen Williams Copper Cat serie. De är lättlästa, korta och känns som ett D&D-äventyr. Men ändå kul och bra på något vis.
Första boken börjar med ett gäng äventyrare som går ner i en "dungeon", bara en sån sak.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Sword of Truth har jag hört en del om?
Det har jag med. Men om du har hört annat än dåliga saker är det lögn. Den saknar fullständigt kvaliteter på ett närmast unikt sätt. Bland den sämsta fantasy som någonsin skrivits.

 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
Sword & Sorceress är en lång serie med antologier. Och det finns en del bra, en del uselt och en massa generiskt där. Nu, redaktören var ett monster.
Sword and Sorceress ansågs banbrytande för sin tid (som var länge sedan). Men ja, det är MZB (som var barnsexförbrytare) som redaktör, så upp till var och en om man pallar det.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069
En intressant variant här är att titta efter riktig fantasy som baserats på författarens D&D-kampanj. Trots att det inte är ont om dem (Gentleman Bastards och Malazan Book of the Fallen (ja, jag vet att de gick över till GURPS) är standouts vad gäller kvalitet) är novellsamlingar mindre vanliga.

Kan vara värt att titta på Steven Eriksons Tales of Bauchelain & Korbal Broach för MBotF, dock, om man tycker om nekromanti med humor.

 
Last edited:

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Sword and Sorceress ansågs banbrytande för sin tid (som var länge sedan). Men ja, det är MZB (som var barnsexförbrytare) som redaktör, så upp till var och en om man pallar det.
Minns att jag beställde många böcker i den serien under tidigt 90-tal, var nog novellformatet som lockade. 😬 verkar som att jag missat en del sen dess.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,069

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Ett förtydligande överlag: Jag vill inte ha romaner, inte ens korta sådana. Antologier är inte romansviter av spelledare som inte kan hålla tyst om sina kampanjer. Vad jag vill ha är alltså riktigt standard 1a fantasy, Tolkien ripp offs, Draklanskrönikan som novell? Vill absolut inte ha romaner. Absolut inte S&S. Absolut inte grimdarkmörker. Men eftersom "riktig standardfantasy av modell 1a" låter fruktansvärt hemskt så vill jag ha det i novellform så jag inte behöver plåga mig mer än nödvändigt. 5000 ord snabb fix och sen iväg mot något som inte ger några allvarliga permanenta men.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Men är det novellsamlingar? Fick för mig de där var romaner?
Jag läste dem som en analogi-ebok och vill minnas att de var väldigt korta berättelser. Men på Goodreads verkar de ligga som egna romaner. Mycket förvirrande.
 
Top