Nekromanti D&D 5th ed. plocka bort Bard som klass?

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Jag befinner mig lite i valet och kvalet över om jag ska plocka bort Bard som valbar klass i min D&D värld Garthmoor. I den världen kan man bara bruka magi genom att sluta en pakt med ett högre väsen (demon, oknytt, eller liknande), så Warlock är den huvudsakliga magiklassen. Jag har därför plockat bort Sorcerer och Wizard. Cleric är också struken då gudarna är döda, Druid och Paladin fyller istället upp för Cleric (Druid drar drar uråldrig kraft ur världen i sig, och Paladin får sin kraft ifrån de ideal de står för). Ranger kör jag den alternativa icke-magibrukande versionen som finns på WotC's hemsida

Kvar är då Bard av de klasser som kan bruka magi i PHB. Personligen gillar jag den klassen, men jag är osäker på om den ska få vara kvar eller ej. Främst för att magi i Garthmoor inte är kunskapsbaserad, dvs inte något man kan lära sig genom studier.

Vad tycker ni, kära medforumiter, ska Bardklassen få vara kvar eller ska jag stryka den? Motivera gärna varför.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Eftersom bard är min favorit så måste jag ju säga kvar. Motiveringen blir då, Näcken! ;)

De binder sig till näcken eller liknande varelse likt warlock. Ta bort stridsvarianten av barder så passar det bättre.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
.113;n160985 said:
Eftersom bard är min favorit så måste jag ju säga kvar. Motiveringen blir då, Näcken! ;)

De binder sig till näcken eller liknande varelse likt warlock. Ta bort stridsvarianten av barder så passar det bättre.
Jag vill hålla med dig, Bard är en av mina favoriter också :) (och i mitt tycke en ofta underskattad klass). Men jag vet inte, ytterligare en paktbunden klass... hur skiljer den sig från Warlock då?
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Hade det inte varit för att jag är rädd att förstöra klassen helt om jag gjort det, så hade jag varit villig att skriva om den så den inte var en magiklass längre bara för att ha den kvar
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,544
Fuck barden. Nej, en full caster fungerar inte om du skriver om den till att inte ha magi. Alls, det är en usel ide. Men som sagt, fuck barden, det är klassen som är till för att ta in när man redan har ett bra party och man behöver en 5e medlem. Att ta bort Cleriken, spelets primära helare, är dock att agera driven av den typ av vilda galenskap som månen driver män som ibland blir vargar till. Det är crazy pants. Men fuck det, jag är clearly biased för min favorit klass och skriver detta på mobilen från en bar mer drinkar än jag borde vara in. Så typ, fuck barden är min poäng men ta tillbaks cleriken typ för den är fet och mekaniskt bra? Eller något.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Kan du inte göra ett resonemang liknande det du gör för druiden? Sfärernas musik och sånt?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
God45: Du är med på att frågan gäller 5th va? Ditt resonemang verkar vara baserar på reglerna i ADD.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Generellt är 5th inte speciellt känsligt för att ta bort klasser. Jag hade nog gått "all in": bort med cleric, druid, paladin, ranger och bard. Hade nog kickat barbarian när jaj ändå var igång. Funkar hur bra som helst med bara fighter, rogue och warlock.

En möjlighet för att ge mer utrymme att skräddarsy rollpersoner och täcka upp för bristen på healers är att ge alla en feat på level 1. Men då bör du evt fixa great weapon master och sharp shooter, dom är lite dominanta val.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,544
Ignorera allt jag skrev tidigare. Jag var full.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,544
Kalil;n161035 said:
Fair enough :)
Man ska inte kolla telefonen medan man väntar på att taxin skall dyka upp och köra hem en :p
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag hade nog valt att ha kvar barden - jag gillar klassen som idé. Men även om din magi inte är kunskapsbaserad, kanske det går att väva ihop. Tanken kan ju vara att barder vet om pakterna, lär sig om dem genom sina studier av dokument. De kan då skydda sig en del - de kanske kan "välja" mer hur och med vilken makt de sluter sin pakt. Men priset är att de inte får lika stark magi/lika mycket? (Barder har ju färre spells.)
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Kalil;n161011 said:
Kan du inte göra ett resonemang liknande det du gör för druiden? Sfärernas musik och sånt?
Gick i samma tankar först, men det skär sig lite i settingen. Känns lite för mycket Silmarillion att världen sjöngs fram, Garthmoors skapelsemyt påminner mer om den fornnordiska skapelsemyten med Ymer vars kropp blev världen efter att han dräptes av Oden och hans bröder
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Har du nått begrepp som "people under the hills"? I så fall kan det vara deras magi.

Har du odöda i världen, typ spöken och andar? I så fall kan det vara deras magi.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Kalil;n161068 said:
Har du nått begrepp som "people under the hills"?
Det är bl.a. väsen som dessa man sluter pakter med som Warlock

Kalil;n161068 said:
Har du odöda i världen, typ spöken och andar? I så fall kan det vara deras magi.
Yes de finns, skulle du kunna förklara lite mer hur du menar?
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
I dödsrikten dansar de dödas själar till överjordiskt vackra toner från väktarnas benflöjter. Odöda är själar som av någon anledning undflytt eller aldrig kommit till dödsriket. Barder spelar en viktig roll i samhället, inte bara som histrieberättare men även som begravningsförrättare.

Ge barden möjlighet att göra turn undead genom att spendera en bardic inspiration.

Nått sånt.
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Angående warlock vs bard. Man skulle kunna tänka sig att warlocken sluter pakter med väsen medan barden faktiskt genom sagor och legender lär sig att imitera sagoväsens magi, kanske inte like mycket raw power men ingen pakt heller.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Barder får mer spells än warlocks. Warlocks får nästan orimligt lite.
Borde gå lösa ändå. Barder kanske klurat ut hur man använder sig av paktmagi, utan pakterna. Nackdelen då blir istället att de som vanligen sluter pakterna är rätt förbannade och gärna dödar barder om de får möjlighet
 

Fossegrim

Veteran
Joined
18 Jan 2013
Messages
18
Location
Uppsala
Det är väl rätt vanligt med sägner om spelmän som säljer sin själ till djävulen eller tar lektioner av skogsväsen för att spela bättre.Barden kan väl ha gjort samma sak, kanske ta bort de magier som är mer "orealistiska" (t.ex. True Polymorph) och fokusera istället på support och fiendekontroll med mer passande magier som Otto’s Irresistible Dance. Se bara till att inte nerfa barden för mycket och ta bort allt som faktiskt gör klassen så rolig att spela. Omskrivningar av magibeskrivningen är nog bättre än att bara gå lös med rakbladet och kapa allt som inte passar.

Andemagi tror jag också kan fungera (beroende på settingen då). Du kan göra om Barden till en sorts Shaman som spelar instrument, sätter sig själv i trans och tillkallar andar som hjälper dem i strid. Kalil är något på spåren där, barden/shamanen/själsherden får kanske en mörkare ton än den traditionellt gladlynte underhållaren vi är vana vid men din värld verkar ju också ganska mörk så det kanske passar in bättre vilket som. Du skulle ju annars kanske kunna ta kulturell inspiration från jazz begravningar i New Orleans eller "dödskulturen" Mexiko, där man (och nu baserar jag detta enbart på filmer och egna fördomar) omfamnar och "firar" döden mer än ser det som en ändpunkt och något nattsvart.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
God45;n161037 said:
Man ska inte kolla telefonen medan man väntar på att taxin skall dyka upp och köra hem en :p

Tycker jag man ska göra. vist kan man göra bort sig och framstå som ett stolpmongo.
Men ofta så får andra någon att i alla flina och gotta sig över :)
 
Top