Nekromanti D&D 5th ed. plocka bort Bard som klass?

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har ändrat mig. Barder går på kunskap, vilket inte passar ihop med världen sa du ju och. Fighter varianten går lösa med just en fighter som har entertainer som bakgrund. Då blir man en skald i stil med vikingarna.
Annars en rogue med entertainer bakgrunden byter enkelt ut grundbarden. Magikerklassen bard är bättre än warlock.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Reddokk Fheg;n161168 said:
som ett stolpmongo.
När du skriver "stolpmongo", vad menar du egentligen? Hur är det förenligt med en icke-funkofob människosyn?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
RasmusL;n161826 said:
När du skriver "stolpmongo", vad menar du egentligen? Hur är det förenligt med en icke-funkofob människosyn?
Moderering:

Du har redan anmält det där. Därför finns det INGEN poäng med att sätta igång att hobbymoderera eller dra iväg off topic. Om vi lämnar det utan åtgärd så beror det på att vi inte gör samma bedömning som dig, och då ska du DEFINITIVT inte göra det. Det är respektlöst mot trådstartaren, det är rövhattigt, och om du upplever att vi har gjort fel så ska du överklaga till redaktionen.


reglerna said:
Regel 8: Respektera moderatorernas arbete. Om du tycker att ett inlägg bryter mot någon av dessa regler – meddela moderatorerna så avgör de lämplig åtgärd. Posta inte ett eget svar och påpeka regelöverträdelsen. Att tolka reglerna är moderatorernas uppgift.

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på moderationen i tråden där den postades.

Riktlinje 3. Kapa inte trådar. Att få en tråd att glida iväg från ursprungsämnet kan lätt irritera trådstartaren och övriga som är inblandade i diskussionen. Om du absolut måste diskutera ett annat ämne, hitta en lämplig tråd eller starta en egen.

Riktlinje 4. Skräpa inte ner trådar. Om du vill korrigera eller peka ut vad du anser vara ett misstag eller felslut i ett inlägg så är det förstås helt okej; men om du har problem med diskussionens grundläggande förutsättningar och hellre såg att ämnet inte diskuterades alls – strunta i den. Påpeka inte för alla inblandade att det är slöseri med tid att diskutera ämnet, för om de höll med dig skulle de inte diskutera saken till att börja med.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
.113;n161173 said:
Jag har ändrat mig. Barder går på kunskap, vilket inte passar ihop med världen sa du ju och. Fighter varianten går lösa med just en fighter som har entertainer som bakgrund. Då blir man en skald i stil med vikingarna.
Annars en rogue med entertainer bakgrunden byter enkelt ut grundbarden. Magikerklassen bard är bättre än warlock.
Precis, det är därför jag startade tråden. Bard i D&D5 är kunskapsmagiker, hela grejen med kunskapssökare är helt ok i min mening, men då magi inte är teoretiskt i Garthmoor så motsäger sig klassen settingen.
 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Kalil;n161078 said:
I dödsrikten dansar de dödas själar till överjordiskt vackra toner från väktarnas benflöjter. Odöda är själar som av någon anledning undflytt eller aldrig kommit till dödsriket. Barder spelar en viktig roll i samhället, inte bara som histrieberättare men även som begravningsförrättare.

Ge barden möjlighet att göra turn undead genom att spendera en bardic inspiration.

Nått sånt.
Jag diggar denna idén, ska lägga den på minnet och försöka spåna vidare
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag hade med barder i 3.5 som kunde göra en fascinate, Song of thé dead, som bara påverkade odöda. Likt råttfångaren fast för odöda.

Det är ju lätt att slänga in på Entertainer yrket som variant ungefär som pirat är variant av sailor.

Så slipper du balansera ett helt yrke (bard, med all magi osv)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Är det inte inspiration och passion som ger Barden dess magiska krafter? På samma sätt som Paladinen drivs av sin övertygelse i din setting?
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Nu har du ju kanske redan underkänt det spåret, men den mest klassiska barden i min mening är redan en paktmagiker (fey pact), och den kan skilja sig lite extra (förutom formellistor och en hel del annat) från warlock genom att det inte är barden som väver magin alls, utan instrumentet, som är bebott av små älvor som sjunger förföriskt och gradvis lockar barden i fördärvet.
 
Top