Nekromanti D&D 5th Basic

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Den gick ju utmärkt att ladda ner nu. Trodde man bara kunde göra det särskilda tider.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Komiskt! Det diskuterades i oändliga looper på EN World om att servern skulle krascha, att WotC var idioter som inte gjorde en torrent av det, att de ville att det skulle krascha så att de kunde skryta om det, och kanske en handfull till konspirationsteorier.

Och så var det bara "klick ... hmmmm ... vad fort det går ... klart!".

Gillar det jag läst hittills men har bara kommit 5 sidor in i reglerna. Jag känner att det är en klart mer positiv stämning, med många referenser till tidigare "lore" vilket jag tror är helt rätt. Det D&D har mest av är upparbetad "canon", och det kan inte Pathfinder klå på länge än.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Magnus Seter;n32806 said:
många referenser till tidigare "lore" vilket jag tror är helt rätt.
Absolut! En av de tråkigaste sakerna jag tycker finns med nya versioner är när de struntar i "det som har hänt". Alltså typ att "i föra versionen så gick ju det här landet under i den officiella kampanjen vi släppte, men i den här versionen som utspelar sig tio år senare bestämde vi oss det var tråkigt så det landet har aldrig gått under i den här versionen". Happ... så samma värld, men typ en alternativ dimension.

Nu är ju förvisso inte DnD bundet till en enda värld på det sättet, men jag tycker fortfarande det är kul när gamla referenser återkommer. Det får det att kännas hemtamt. I alla fall om man har någon egen koppling till referenserna =)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Ett par reflektioner av det jag läst:

Spontant känns DnD5 Basic som DnD3 där Featsersatts med class abilities.
DnD5 känns mer ologisk än DnD3, saker som borde ha en jämn utveckling ahr det inte (vilket borde vara jättelätt att fixa).

Xp-tabellen är jättekonstig. Är det någon som vet hur Wizards tänkt när de konstruerade den så får ni gärna delge mig.

De nämner Forgotten Realms, DragonLance och Eberron - så jag gissar att det är de tre första kampanjvärldarna som de kommer att publicera.

Clerics och Wizards kastar spells på ett sätt som liknar DnD3-Sorcerers, så det ska bli intressant atts e hur de gjort med DnD5-Sorcerers.

Clerics och Wizards har heller inga bonusspells för höga ability scores.

DnD4-ritualer finns med.

Det nya är personality/idea/bond/flaw samt inspiration.
Jag har inget emot lite mer personlighet och får väl testa inspiration innan jag säger blä.
Bolongo said:
Ritualerna är inte riktigt som i 4e, där de var helt separata effekter. Här är det bara normala spells som du kan kasta utan memorering, genom att läsa innantill i din spellbook, om du har mer tid på dig. Vilket är renare och enklare förstås.
anth said:
Men DnD4-ritualerna var ju spells i DnD3. Nu är det som en kombo av både 3E och 4E.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
anth;n32808 said:
Clerics och Wizards har heller inga bonusspells för höga ability scores.
Det här tyckte jag kändes vettigt. Casters känns överlag mycket mer sansade.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Först: Jag noterade att jag inte kan kopiera text ur dokumentet, men ganska snabbt dök det upp en ”Printer friendly version” att tanka ned, där det går att kopiera text.

Clean layout. Jag tycker nog högsta rubriknivån kunnat vara lite blaffigare, så att man lättare hittar. Men det blir säkert enklare i de riktiga böckerna när man har bilder m m att hänga upp allt på.

Variant-regler: Hade gärna fått skiljts tydligare från övrig brödtext, för att göra det tydligt att det verkligen handlar om optional rules. Vad nu optional rules gör i ett Basic-set, men det har de säkert noga klurat på.

Varför allt prat om grejor som inte är med i Basic? (Duergar, Drow etc)

Varför dra in Realms? Human-kulturer etc, bara kladdar ned. Överlag vetefanken om Realms är en bra ”default-värld” för D&D. Men å andra sidan kanske ”point of light”-tanken i 4E var för diffus för många, och Realms är ju bekant för många via dataspel m m. Stryp alla jävla metaplotter bara så går det nog bra (låt de som spelar skapa egna ”metaplotter”!)

Humans +1 i allt?! Dock med variant-regel om man kör med feats.

Spell casting för wizards och clerics funkar ju lite annorlunda än jag är van från 2E och 3E, men det känns vettigt. At Higher Levels-grejen känns bra, mycket smidigt.

1d8 Hit dice på rogues känns ännu konstiga än 1d6 på wizards. Men jag tycker det verkar bra.

Cunning action på rogues – mkt intressant!

Wizard: Arcane Recovery – Det här var knepigt. Funkar säkert, men jag undrar lite vad som ligger bakom den här grejen designmässigt.

Wizard: Sculpt spells – coolt.

Fortfarande för många traits på races och classes för min smak. Jag hade gärna hållit det ännu cleanare. Hur orkar folk hålla reda på allting? Vad är det roliga med det?

Personal Characteristics och Inspiration: Å ena sidan mycket trevligt att de försöker få in lite mer karakärsspelande i rollspelet, å andra sidan mer att läsa igenom, välja bland och hålla reda på för oerfarna spelare. Jag skulle nog vänta några möten innan jag introducerade de här bitarna för totala newbies, om jag inte genast kände att det skulle funka för alla. Överlag måste jag säga att hela den här grejen är en intressant vändning från WotC – att de inser att inlevelse är bra för D&D, inte bara ”speligheten”.

Magic items – ”The value of magic is far beyond simple gold and should always be treated as such.” Där satte nog några tusen munchkins jolt-colan i halsen!

Skönt förresten att de valde att inte ta med magical items i Basic. Nog mycket att hålla reda på för noobs!

Group checks: Detta påminner om skill challenges i 4E, det enda som var riktigt trevligt med den editionen (ja, sedan man fixade matten alltså).

Beskrivningen av skills, listade under respektive grundegenskap, är jäkligt vettig.

Profiency bonus framstår som ett otroligt gallant sätt att strömlinjeforma reglerna. FRAMSTÅR säger jag – nu ska här speltestas!

Downtime activities får ganska mycket utrymme. Jag gillar det!

Grappling känns oroväckande simpelt numera. Det kommer säkert en 3-sidors errata på det strax!

Knocking a creature out – snygg regel.

Lvl 1 spells (Magic Missile, Guiding bolt) verkar göra rysligt mkt skada, eller?

Spell-beskrivningarna är otroligt skönt fåordiga.

Misty Step – rolig! Ofta precis vad en wizard behöver. Och bonus-action också, dra på trissor!

Stoneskin – Nu alltså damage resistance = halv skada under duration.

Intressant att man helt utelämnat vissa "klassiska" men kanske tråkiga spells, som Flesh to stone.

Ja det var väl allt. Spontant. Ska bli spännande att testa!
Max Raven said:
Läste på ett ställe att grappling-reglerna kommer från 4E. Har förvisso inte kontrollerat, men i så fall är de nog testade. :3
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
anth;n32808 said:
Ett par reflektioner av det jag läst:
De nämner Forgotten Realms, DragonLance och Eberron - så jag gissar att det är de tre första kampanjvärldarna som de kommer att publicera.
Såhär står det ju på sida 3:
"The legends of the Forgotten Realms, Dragonlance, Greyhawk, Dark Sun, Mystara, and Eberron settings are woven together in the fabric of the multiverse."
anth said:
Ah, Greyhawk glömde jag.
Jo, men jag menade lite mer än att nämna, jag menar som att använda gudar och länder från världarna i exempeltexter.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Hela Basic lider lite av att verka vilja vara alla till lags, såsom man fruktade tycker jag. Däremot verkar inget speciellt dåligt, och jag skulle inte ha något emot att spela denna utgåva. Själv börjar jag tröttna lite på att inte ha några mekaniska bitar att fippla med i OSR-spel, så en full-out-version av 5E med feats, backgrounds och hela köret känns rätt frestande. Det är snyggt, vettigt upplagt och de flesta småmekaniker som Proficiency, Bonus Action, Advantage/disadvantage verkar helt okej vid första anblick. Gillar också att de dragit ned antalet XP i levelsystemet (de skulle säkert kunna minska det än mer). Det hade varit kul med ett bra Equipment-system, men det är inte största grejen.

Jag blir inte eld och lågor, men skulle verkligen inte ha något emot att spela detta spel.
chrull said:
Misstänker tyvärr att en full out version av 5E snart kommer innebära att du spelar 3.X när några extra böcker släppts.
För lite av den grejjen (OSR med fippel) verkar DCC vara poppis.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jarl;n32946 said:
Hela Basic lider lite av att verka vilja vara alla till lags, såsom man fruktade tycker jag.
Jag tycker tvärtom - det är väl bra att man kan vara många till lags? Mest för försäljningen då :) Eller jag menar t ex lösningen att man kan ta plus på stats istället för feats, om man inte vill spela med feats, verkar väl vettig? (om den nu är kvar)

Jarl;n32946 said:
Det hade varit kul med ett bra Equipment-system, men det är inte största grejen.
Equipment-system, hur menar du?
Tre solar said:
för att förtydliga: jag tycker också det är smart att försöka vara många till lags, särskilt när det finns valbara system som är lika bra men tydligt riktade till olika målgrupper. Sånt tycker jag är strålande speldesign.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Necross;n32948 said:
Equipment-system, hur menar du?
Jag tänker något slags slot-system, a la LotFP eller liknande "smart" lösning, istället för att bara räkna vikt rakt av.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Jarl;n32946 said:
Gillar också att de dragit ned antalet XP i levelsystemet (de skulle säkert kunna minska det än mer)..
Som jag (och andra) noterat tidigare är tabellen rätt weird. Det verkar inte finnas någon klar tanke bakom summorna.

Om det blir av att jag kör denna upplaga någon gång (och det blir det säkert) kommer jag nog att göra det ärevördiga hacket att slänga ut tabellen och låta dem levla upp när jag tycker det är lagom. Om man orkar vore det schysst att även importera idén om "incremental advance" från 13th Age.
Dante said:
Det blir en rätt snygg kurva av xp-tabellen, så NÅN sorts tanke finns nog bakom den.

Förutom vid level 10-11-12 där det bildas en liten puckel på kurvan.

Vilket får mig att tro att det handlar om någon sorts korrekturfel.
Bolongo said:
Puckeln uppstår för att de vill byta från en kurva till en annan, men inte tänkte så noga på övergången.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Bolongo;n32970 said:
Som jag (och andra) noterat tidigare är tabellen rätt weird. Det verkar inte finnas någon klar tanke bakom summorna.
Kan de ha försökt vikta xp-kraven utefter hur mycket man får per nivå? Kan variationen i stegen ha att göra med någon slags balans?

(Teori dragen ur röven)
Bolongo said:
För att göra seriös theorycrafting om detta måste vi veta XP-värden för typiska monster vid varje nivå.
M.a.o. för det vänta till MM kommer ut...
chrull said:
Den teorin verkar komma från samma ställe som wizards siffror! :D
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Bolomgo;n33023 said:
För att göra seriös theorycrafting om detta måste vi veta XP-värden för typiska monster vid varje nivå.
M.a.o. för det vänta till MM kommer ut...
Nja, jag menade inte vad man får för XP utan vad man får när man går upp en level. Saker som profficencybonusökning och sånt.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Rymdhamster;n33049 said:
Nja, jag menade inte vad man får för XP utan vad man får när man går upp en level. Saker som profficencybonusökning och sånt.
Så tänkte jag med, men det är ju ett stort hopp till t.ex. lv4, men det enda man får där är + i en grundegenskap, vilket inte är någon större grej.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Anledningen till att tabellen ser lite konstig ut i början är att level 1 och 2 är tänkta att vara "lärlings"-levlar. Notera att Fighters och Rogues får en av sina mest definierande klass-förmågor på level 3 (Archetype), och clerics och wizards får level 2-spells. Jag såg någon artikel av Mearls där han skrev att de till viss del förväntade sig att erfarna spelare som vill komma in i spelet på allvar förmodligen kommer att starta kampanjer på level 3.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Staffan;n33176 said:
Anledningen till att tabellen ser lite konstig ut i början är att level 1 och 2 är tänkta att vara "lärlings"-levlar. Notera att Fighters och Rogues får en av sina mest definierande klass-förmågor på level 3 (Archetype), och clerics och wizards får level 2-spells. Jag såg någon artikel av Mearls där han skrev att de till viss del förväntade sig att erfarna spelare som vill komma in i spelet på allvar förmodligen kommer att starta kampanjer på level 3.
Det är faktiskt inte level 1-2-3 som stör mig, även de ser konstiga ut.

Det är level 10-11-12-13 som stör mig.
För att ta sig från level 10 till 11 behöver man ytterligare 21000 xp.
För att ta sig från level 11 till 12 behöver man ytterligare 15000 xp.
För att ta sig från level 12 till 13 behöver man ytterligare 20000 xp.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag satsar min hundring på att alla "ologiskheter" är strategiskt utplacerade för ingen ska kunna använda OGL för att göra en exakt klon av 5e. Med tanke på att det publiceras tusen nya D&D-varianter om dagen kommer det troligtvis inte ta många veckor innan någon plundrar 5e på smarta idéer och stoppar in i sitt eget spel, men genom att ha ojämna intervaller för xp och sånt finns det en gräns för hur lik en olicensierad tredjepartsprodukt kan bli.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,976
Location
Ludvika
Tre solar;n33295 said:
genom att ha ojämna intervaller för xp och sånt finns det en gräns för hur lik en olicensierad tredjepartsprodukt kan bli.
Å andra sidan öppnar det upp för tredjepartsprodukterna att faktiskt vara bättre =)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Tre solar;n33295 said:
Med tanke på att det publiceras tusen nya D&D-varianter om dagen kommer det troligtvis inte ta många veckor innan någon plundrar 5e på smarta idéer.
Fast många av de smarta idéerna verkar ju 5E ha plundrat från andra just de tusen D&D varianter som släpps varje dag :)
 
Top