Nekromanti D&D 5th Basic Rule Set VS PHB

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Då Wizards har nu släppt det här http://www.wizards.com/dnd/Article.aspx?x=dnd/4ll/20140630

Så börjar jag fundera, Vad kommer PHB ha och komma med som inte står med i Basic Rule Set som är gratis medans prislappen på PHB är 439kr hos Science Fiction Bokhandeln.

För enligt artikeln så kommer Basic ha allt vad character creation heter som finns i PHB visst man kommer säkert kunna göra en djupare karaktär med PHB, men grunden ras klass etc kommer vara med i Basic och en rejäl spell list för både Cleric och Wizard upp till 9th level och all equipment som finns i PHB ska finnas med i Basic.
Istället för att jag ska tjata på om vad som kommer finnas så kan ni läsa artikeln den är tillräckligt kort.

Det som inte framgår dock är om PHB kanske kommer ha klasser som inte kommer finnas i Basic då är det ju en anledning att köpa boken kanske.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Basic är på knappt 100 sidor, medan PHB är på drygt 300 sidor - det är drygt 200 mer och de är inte blanka sidor.

- Vill du spela halv-orc? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du spela halv-alv? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du spela drow? Sorry, då måste du köpa PHB.

- Vill du spela ranger? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du spela paladin? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du spela druid? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du spela sorcerer? Sorry, då måste du köpa PHB.

- Vill du använda feats? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du ha 20+ spells per level? Sorry, då måste du köpa PHB.
- Vill du spela varianter av cleric, fighter, rogue och wizard? Sorry, då måste du köpa PHB.

o.s.v.
Necross said:
Är drow med i PGB? Fan va lökigt.
ThemVSyou said:
Skulle inte tro det utan det va mer ett exempel
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Men är det inte så att Basic kommer att uppdateras till att innehålla det som finns i PHB när PHB kommer ut?

Eller har jag drömt det?

EDIT: Nä, jag visste väl att jag läste nånting häromdagen.

http://www.wizards.com/DnD/Article.a...d/4ll/20140630

EDIT 2: Det där var ju länken från OP. Blööh! Jag är trött.
anth said:
Definitivt inte. Basic kommer att innehålla tillräckligt mycket för att man ska kunna spela, men inte mer: dwarf, elf, halfling, human, cleric, fighter, rogue, wizard, c:a 10 spells per level, inga feats, bara en klassvariant per klass.
OSR-spelare kommer att klara sig med Basic, PF-spelare behöver PHB och DnD4-spelare kommer att behöva DMG.
Dante said:
Som jag förstod det så är det där vad som kommer att finnas i Basic som släpps till Starter Set.

När PHB släpps kommer Basic att uppdateras med mer innehåll. Och ytterligare mer när DMG kommer.

Men jag kan ha missförstått.
anth said:
Nja, den 03 juli släpps Basic med det som kommer från PHB.
När PHB släpps i augusti utökas Basic med det som kommer från MM och magiska föremål från DMG. Sedan ska ytterligare uppdatering komma med resten från DMG.
Men det blir fortfarande bara lite grann från core-böckerna; de är ju på 320 sidor var, medan Basic ska bli på 96 sidor.
 

ThemVSyou

Veteran
Joined
3 Aug 2011
Messages
151
Location
Västerås
Får hoppas du har rätt Anth för jag planerar att köpa alla 3 core böckerna lite surt att dem inte kommer i en box som 4:an gjorde men men
2 anledningar jag ska ge D&D en chans och det kommer se nice ut i min spel hylla
lasergreger said:
Fast det var ju bara gift-edition som kom i en box? När det gäller fyran alltså.
ThemVSyou said:
enda jag kommer ihåg är att jag såg dem tre core böckerna i en och samma box
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
ThemVSyou;n32147 said:
Får hoppas du har rätt Anth
Du behöver inte lita på mig.
Du kan själv ladda ner Basic om någon dag och se själv. Och du kan ladda ner augustiuppdateringen av Basic innan du bestämer dig om du ska köpa PHB eller ej.
 
Top