Nekromanti D&D 3.5...

Johan Sundkvist

Veteran
Joined
19 Jul 2003
Messages
24
Location
Stockholm
Hej allesammans!

Har inhandlat D&D 3.5 på Tradition i Farsta (Sthlm). Måste säga att jag blev synnerligen glatt överraskad av omstrukturering de gjort med böckerna. Mycket bra. Jag har emellertid inte hunnit se igenom alla förändringar, det lär ta ett tag. Självklart förväntar jag mig en analys / recension av Magnus Seter i Rollspelaren. Är det några fler som hunnit bläddra igenom och kan komma med åsikter och kritik till denna reviderade utgåva.

//Johan.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Tyvärr...

...den analysen kommer att hamna i Sverox.

Fast den är jävligt svår att skriva, så det blir nog bara en ytlig analys... har försökt få grepp om ändringarna men det är lite jobbigt att sitta och jämföra... :gremfrown:
 

Noir

Veteran
Joined
17 Sep 2002
Messages
45
Location
Gästrikland
Inhandlade PHB 3.5E tidigare idag, av vad jag hittills hunnit läsa i den så finns det både för- och nackdelar.
Upplägget är som sagt bättre, likaså registret och ordlistan.
Däremot är jag skeptisk till det nya vapen-systemet, verkar bara krångligt och dumt.
Barden, munken, paladinen och rangern har blivit upphottade vilket behövdes, men de tycks ha glömt bort sorcerern, den förlorar fortfarande inget överhuvudtaget (så när som på en svagare familiari) på att ta en PrC.
En annan sak som stör mig är att i princip alla spells blivit vekare. Visst, på vissa håll behövdes det (haste, time stop, m.fl.), men numera är bull's strength, cat's grace och de andra i samma stil värdelösa. Fly har blivit kass, horrid wilting nedtonad så att den knappt platsar som en level 7 spell (men den är fortfarande en level 8 besvärjelse) och scry konstig (vad var det för fel på den?).
Vissa feats har blivit mer användbara (skill focus) emedan andra har blivit värdelösa (spell focus).

Av vad jag hittills läst så kommer jag endast att använda mig av ungefär hälften (de nya versionerna av vissa klasser, några spells, några få regeländringar och några nya spells).

Noir - första intryck av DnD3.5E
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
läskigt [ot]

Jag kommer ju precis från farstas trad :gremlaugh:

men jag köpte visst inte d&d.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Förutom alla stora ändringar som har varit föremål för diskussion länge, har jag hittat två småsaker som jag gillar:

* Efter att man slagit någon medvetslös med subdual damage i 3e, var det 10% chans att han vaknade upp efter en minut (och varje minut efter den). Det är borta. En medvetlös vaknar inte upp förrän han "läkt" tillräckligt mycket subdual damage i normal takt (sin grad per timma). Mycket bättre. Nu har faktiskt en rackare en anledning att ha en blydagg (sap) med sig. (Och det är ett tryckfel att han inte är tränad på blydagg längre.)

* När en rackare fintar i strid mot en höggradig krigare använde han i 3e sin Bluffa mot krigarens Insikt (Sense Motive)... vilket brukade bli ungefär +15 mot +1 eller något sådant. Numera får man lägga sin grundattackfördel (BAB) som fördel på testet av Insikt när det görs mot en stridsfint. Underbart. En vältränad krigare kan har helt plötsligt att chans att genomskåda stridsfinter.

Jag har bara kommit 20-25% av PH ännu, så det finns säkert fler pärlor att hitta. (Och tryckfel, jag har redan skickat tre stycken till WotC).

/Mikael - läser och njuter
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Vad har de stackars tryckarna gjort för ont? ...

Jag antar att felen du syftar på inte alls är tryckarnas fel. Det låter mer som redigeringsfel eller korrekturfel.

Håhå jaja, tryckare får klä skott för mycket.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,315
Location
Göteborg, Lindome
Re: Vad har de stackars tryckarna gjort för ont? ...

Jaja, gamla uttryck, jag vet.

Naturligtvis är det inte tryckarnas fel... redigeringsfel, författarfel, eller något?

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,592
Re: Vad har de stackars tryckarna gjort för ont? ...

Tja, tryckarna var väl de sista som felet passerade utan att fixas... :gremgrin:
 

Shaggy

Swordsman
Joined
19 Sep 2001
Messages
619
Location
Linköping
Böcker på Tradition

Tradition hade problem med sitt datorsystem så de visste inte hur många som hade förbeställt. Därför hade de sålt mina böcker en halvtimme tidigare... Det kommer kanske nya i början av nästa vecka. Helt otroligt. Jag trodde att för en gångs skull att inget borde kunna gå fel. Fast Tradition (i Linköping) lyckas banne mig klanta till det varje gång.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Re: Vad har de stackars tryckarna gjort för ont? ...

Jag antar att felen du syftar på inte alls är tryckarnas fel. Det låter mer som redigeringsfel eller korrekturfel.
Dåligt uttryck om feltryck gav fel intryck?

/Lars, extra rolig.
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag kan hålla med om att vissa spells blivit nedtonade, men jag tror att man kan överleva detta.

3.5 har ju försökt täppa till kryphål som har uppfattats som lite för mäktiga, (så uppfattar jag det ialla fall).

Det finns säkert många spelare som inte har hittat eller utnyttjat dessa kryphål och de kommer nog känna att spellsen blivit lite svagare, men överlag tror jag man klarar sig med de nya besvärjelserna, dessutom håller jag inte med om att bulls strength blivit värdelös, det är ju +2 på träffa och skada för valfri person under en strid, en helt ok besvärjelse att lägga på en biffig fighter.

Bombu
 
Top