Nekromanti D&B måtte jubla...

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: Poängen med OT

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Eftersom jag antar att du med "debatten stinker av politisk korrekthet" menar mina inlägg (jag är en av få människor i världen som tycker att PK är ett bra begrepp) så tar jag mig tid att svara på dina funderingar. (och försvara mina åsikter)

<hr></blockquote>



Eftersom jag inte läst dina inlägg så har jag ingen aning om vad du svamlar om...men du lär väl förklara dig antar jag.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det är klart att upphovsmännen endast vill ha uppmärksamhet, men tror du verkligen att kritiska svenska ickerasister är den sortens personer de vill ha uppmärksamhet från?

<hr></blockquote>



Personligen tror jag inte de bryr sig ett dugg i vilka de får uppmärksamhet från, spelet är som jag ser det endast konstruerat för att provocera och inget annat. Om det nu provocerar några antirasister i Sverige har deras alster mao uppfyllt sitt syfte.
Dessutom är det inte helt orimligt att anta att det bland rollspel.nu's besökare återfinns personer med läggning eller dragning till just sånt här dravel. Som tack vare er OT debatt hittat till den här sidan och det här spelet...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Då upphovsmannen inte har någon reklam på sin sida undrar jag om han tjänar något på att få en massa besökare heller.


<hr></blockquote>



Nej, de har ingen reklam eftersom inget vettigt företag vill sättas i samband med dessa virrpannor. Men däremot är det för dessa individer en bekräftelse på att folk antingen intresserat sig, eller retat upp sig på deras alster. Mao har deras alster väckt uppmärksamhet, vilket är deras syfte - bland alla dessa som nu besökt denna sida återfinns det säkerligen ett antal som delar deras åsikter och som de nu kan knyta kontakt med...
Deras syfte är inte heller att tjäna pengar, deras syfte är att provocera och reta upp folk för att få uppmärksamhet eftersom det är det enda sättet de kan få uppmärksamhet från allmänheten som i vanliga fall är totalt ointresserad av sån här smörja.

I övrigt Rising, betackar jag mig dina försök att ironisera över att du nu råkar skaffat dig en högre nördstatus än mig. Vad beträffar A. Lindgren förstår jag inte riktigt vad hon har att göra med nazistrollspel att göra. Men du som är så mäktig och kunnig kan ju gott förklara för lilla korkade mig.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Har du helt missat Clichéförändringen

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

att det går tusen lättklädda nymfomanamazoner på varje starkt kvinnoporträtt

<hr></blockquote>



Har du varit inlåst i en grotta de sista 5-10 åren???

Det som gäller nu är ju lättkläda nymfoamasoner som ÄR starka kvinoporträtt. (Xena, Lara Croft, Buffy, Dark Angel etc etc)

/Bjorn
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Poängen med OT

"I övrigt Rising, betackar jag mig dina försök att ironisera över att du nu råkar skaffat dig en högre nördstatus än mig."

Ber så hemskt mycket om ursäkt om du uppfattade det så. Det var faktiskt inte mina intentioner att förlöjliga dig på något vis.

Nej, men för att bättre förstå en del av ditt inlägg försökte jag hålla i minnet att du är ganska ny på forumet. Jag nämnde det och passade på att ge lite vägledning som jag själv hade behövt höra när jag först kom hit. Jag är däremot skyldig till att ironisera över den ogästvänliga ton du höll i ditt inlägg (och gjort i dina tidigare diton). Det är tråkigt att läsa en massa anklagelser och misantropiskt käbbel.

Nå, med det sagt kan vi fortsätta med diskussionen:

Jag tycker du har fel. Nazismen som ideologi känner varenda djäkel till, och att man fortsätter upplysa om vad den innebär är inte fel. Alternativet är att sticka huvudet i sanden, och den okunnighet som blir till följd av sådant agerande är till nazisternas gagn i mycket större utsträckning än lite uppmärksamhet kring enskilda nazipropagandakupper. Eftersom vi båda är överrens om att rahowa är undermåligt både som rollspelsunderhållning och som nazistreklam (för det är vi väl?) så har jag svårt att se hur världens nazister skulle tjäna på att vi diskuterar rahowa och vilka smygrasistiska idéer som kan döljas i våra vanliga rollspel.

Du säger att upphovsmannen bara varit ute efter att provocera. Det enda jag provoceras av är bristen på spelbarhet i hans skitsystem. Ungefär på samma sätt som jag provoceras av levelsystemet i D&D eller yrkesförmågorna i Chronopia. Om det var det han var ute efter, så kan jag bara säga "grattis. Du lyckades, herr nazist." Om han däremot var ute efter att chockera genom sin världssyn så misslyckades han fatalt. Jag har sett mycket lömskare och effektivare åsiktsmanipulering än det där. I vilket fall som helst tror jag inte så var fallet. Ingen vill väl provocera som ett självändamål? Man vill ju bevittna de upprörda reaktionerna när man är ute efter att provocera någon. Vår debatt här på codex kan inte ge honom någon tillfredsställelse, för han är inte medveten om den.

Sedan menar du att ungar här på codex kan komma i kontakt med rahowa genom oss på codex. Det vore förstås beklagligt, men då spelet som sagt är larvigt undrar jag om det verkligen är mer korrumperande än tex. en Onkel Kånkel-skiva. Några av deras låtar är i varje fall roliga, vilket är en egenskap jag inte kan se att någon aspekt hos rahowa besitter. Om någon känner sig lockad av att bli nazist är jag övertygad om att det finns betydligt "bättre" material för dem att hitta på egen hand.

Så min slutsats blir ändå att han (vem det nu var) gjorde rätt som uppmärksammade det här och skrev huvudtråden. När det gäller nazistdemonstrationer och liknande så går jag däremot på din linje; "bara skit i dem", men när det gäller teoretiska diskussioner om rasfientlighet i stort så tror jag att de inte bara går an, utan att de faktiskt är direkt nödvändiga.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Brr... Varning! Varning!

Det som gäller nu är ju lättkläda nymfoamasoner som ÄR starka kvinoporträtt. (Xena, Lara Croft, Buffy, Dark Angel etc etc)

Börja inte med Lara Croft och Buffy... Jag hade en diskussion förut där jag klagade på spelare som spelade kvinnliga rollpersoner och gjorde det på ett könlöst sätt eller på manliga (heterosexuella) villkor. Såsom Red Sonja, till exempel.

Jag gjorde misstaget att även ta upp Modesty Blaise och Lara Croft, och det visade sig att mina meningsmotståndare hade helt andra referensramar om mina exempel än jag själv och ansåg sig personligt förolämpade och hela debatten ballade ur ordentligt med jag (som vanligt för konflikträdd för diskussionens bästa) som försökte förlika och menade att mina åsikter faktiskt inte var ett dugg konstiga, och med meningsmotståndare som vägrade inse mina poänger och istället krävde skriftliga ursäkter för att jag hade svärtat deras idolers namn och goda anseende. Jag tröttnade på codex och gjorde annat i en månad. Tänker inte hamna i den fällan igen...

Så nej, även om jag tycker Xena är ett bra kvinnoporträtt så är jag inte helt förtjust över den nya clichéförändring du påstår dig finna i exemplena du tagit upp.

Jag tycker generellt sett att det är samma gamla objektifiering som vanligt. Ett sätt för slemmiga tevebolag att låtsas presentera starka kvinnoporträtt för att få uppmärksamhet i kulturbilagorna medans de fortfarande bara kränger lättklädda damer enligt samma urålderliga recept som de alltid gjort.

Powerpuffpinglorna och tjejerna i Freaks n Geeks spöar dem lätt. Vad jag skulle vilja se är kvinnor som inte behöver vara "älskvärda" för att ha ett existensberättigande. Om en kvinna inte är vacker, barmhärtig, rättrådig, otvungen eller flickaktigt oskyldig så är hon alltid en osympatisk demoninna som skall bekämpas så fort tillfälle ges. Jag saknar de där porträtten som aldrig visas. De som är som tjejer är mest. Fast jag kanaliserar ju in mina egna önskemål om en drömkvinna i vad jag eftersträvar, så de här idéerna borde kanske få mogna ett tag till.

Vad jag är helt övertygad om är att jag inte tänker ge mig in i en diskussion om huruvida Dark Angel eller Buffy är män i kvinnokläder eller om de är armeringsjärn i fundamentet i den sociala kontext som skapar habitushierarkier osv. Det orkar jag inte en gång till. Jag håller med dig om att det blivit bättre, men på ett lömskt vis som jag egentligen inte uppskattar. Det finns mycket kvar att göras, och man får inte sitta och vara nöjd med de könsroller som tilldelas oss genom teveprogrammen som det är idag.

Har en känsla av att det här inlägget kommer låta korkat imorgon. Jag blir så väldigt demagogisk på nätterna ;^)

Hoppas det inte blev ett fullkomligt hopplöst inlägg
/Rising
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: Poängen med OT

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Du säger att upphovsmannen bara varit ute efter att provocera. Det enda jag provoceras av är bristen på spelbarhet i hans skitsystem.

<hr></blockquote>



<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om han däremot var ute efter att chockera genom sin världssyn så misslyckades han fatalt.

<hr></blockquote>



Men det har han ju inte gjort eftersom någon postade en länk till detta spel. Mao någon blev upprörd av det han/hon såg. alltså har han lyckats i sitt syfte att väcka uppmärksamhet - sen att man här kanske debatterar den från en annan sida än vad som var tänkt spelar kanske inte så stor roll.
Personen i frågan har fått oförtjänt uppmärksamhet - och folk besöker sidan.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag har sett mycket lömskare och effektivare åsiktsmanipulering än det där.

<hr></blockquote>



Det har jag oxå gjort - men återigen - den var tydligen effektiv eftersom vi sitter här o debatterar den och den har nästan fyllt en hel sida på forumet. :)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I vilket fall som helst tror jag inte så var fallet. Ingen vill väl provocera som ett självändamål?

<hr></blockquote>



Klart ändamålet med detta "spel" är att provocera - av den snabba genomgång av reglerna märker man att spelet är fullständigt ospelbart. Däremot är spelet fyllt av epitet på "motståndarna" sådana att de ska provocera fram en reaktion.
Och som sagt - enda sättet för dessa människor är ju att provocera, deras möjlighet att nå ut till en bredare publik är ju som vi alla vet klart begränsade (tack o lov).
Genom sådana här knep, vilka troligen är riktad till dåligt insatta journalister, finns möjligheten att få uppmärksamhet från omvärlden.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man vill ju bevittna de upprörda reaktionerna när man är ute efter att provocera någon. Vår debatt här på codex kan inte ge honom någon tillfredsställelse, för han är inte medveten om den.


<hr></blockquote>



Det handlar inte om att bevittna reaktionerna först o främst, utan det är att få nå ut med sitt budskap till en publik som inte känner till dessa grupper.
Om de nu ville bevittna reaktionerna på detta rollspel skulle de isf lansera det på ett konvent eller dyl. Men i detta fallet rör det sig om en hemsida - och kreatören kan förstås inte se någon av sina besökare.
Om han är medveten om debatten här eller inte vill jag inte uttala mig om, men det är helt ovidkommande eftersom det inte syftet. Syftet är att procovera, att reta upp och få uppmärksamhet och få möjligheten att knyta kontakter med likasinnade.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sedan menar du att ungar här på codex kan komma i kontakt med rahowa genom oss på codex.

<hr></blockquote>



Nu är väl den chansen ganska liten och ganska ointressant i sig. Men visst, varje gång man uppmärksammar extremister ska man förstås betänka vad syftet med materialet är.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det vore förstås beklagligt, men då spelet som sagt är larvigt undrar jag om det verkligen är mer korrumperande än tex. en Onkel Kånkel-skiva.

<hr></blockquote>



Nu är som sagt inte syftet med spelet att få någon att bli övertygad nazist, däremot syftar spelet till att få personer med liknande åsikter att hajja till och bli intresserade av deras budskap.
Spelet i sig riktar sig förstås inte till normal Svensson (eller Smith i det här fallet), utan till personer med likartade åsikter. Det syftar endast som ett sätt att komma i kontakt med dessa personer, väcka deras nyfikenhet och bekräftelse på att de faktiskt inte är ensamma om sina åsikter i frågan.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om någon känner sig lockad av att bli nazist är jag övertygad om att det finns betydligt "bättre" material för dem att hitta på egen hand.


<hr></blockquote>



Men som sagt, spelet i sig är inte (tror jag iaf :), menat som en inkörsport till nazismen/rasism, utan det vänder sig till en redan övertygad eller i princip övertygad grupp människor.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Så min slutsats blir ändå att han (vem det nu var) gjorde rätt som uppmärksammade det här och skrev huvudtråden.

<hr></blockquote>



Där vet jag inte om jag riktigt kan hålla med dig, i det här fallet är produkten så jävla usel att inlägget snarare hör hemma på en skämtsida inte i en "seriös" rollspelsdebatt.
Jag vet inte om denna produkt överhuvudtaget ska premieras med en sån uppmärksamhet som vi faktiskt gjort. :)

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

[...] men när det gäller teoretiska diskussioner om rasfientlighet i stort så tror jag att de inte bara går an, utan att de faktiskt är direkt nödvändiga.

<hr></blockquote>



Nu är väl frågan om www.rollspel.nu:s forum är rätt arena för denna debatt. Jag är lite skeptisk till det faktiskt, tycker nog som sagt debatten hör hemma antingen på ett skämtforum eller ett politiskt forum.
Dessutom är det väl frågan om en debatt där alla i princip är ense är en givande debatt - för en riktigt givande debatt borde förstås helst utgivaren eller någon sympatisör vara en motpart.
Annars blir det lätt en slags lämmeldebatt där alla i princip är ense om allt.
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Pokémon

Nu är faktiskt Pokémon förbjudet i en rad muslimska länder därför att det på vissa kort figurerar symboler som tydligen ska likna bl.a. Davidsstjärnan.
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Du har fel

Frågan är vad som varit bäst - att uppmärksamma detta föga använda spel, eller skita i det totalt och låta det förpassas till skräphögen.


Man skall inte debatera om det, på samma sät som man skal skämta om det, varför? Jo av den enkla anledningen att man inte skall glöma, för det e det som många utav dessa extrimister vill, att vi skall låssas som det alldrig har hänt och till slut glöma det ...
 

Doedinnan

Veteran
Joined
16 Feb 2002
Messages
122
Location
söder (stockholm)
Drygt skrivet OT

Då du är en Grisodlare antar jag att du är rätt nyinkommen till detta forum..."

Fan vad drygt skrivet, det är ju nästan så man storknar
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Brr... Varning! Varning!

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Så nej, även om jag tycker Xena är ett bra kvinnoporträtt så är jag inte helt förtjust över den nya clichéförändring du påstår dig finna i exemplena du tagit upp.


<hr></blockquote>



Ja nu sa jag ju aldrig att allt var perfekt eller så. Inte heller gjorde jag någon "moralisk värdering". Tycker dock att man kan se klara tendenser att (rent komersiellt) så är det ANDRA könsförhållanden i de serier som slår idag än de som slog för tio år sedan. Bara en sån sak som att väldigt många fler serier idag har en kvinlig huvudperson är ju ett ganska tydligt tecken tycker jag.

Själv tolkar jag det här som att unga tjejer idag har större makt (relativt förr altså) antingen över köpkraften eller fjärrkontrollen eller (troligare) både och. Å det är väl bra ur ett jämstäldhetsperspektiv?

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Jag tycker generellt sett att det är samma gamla objektifiering som vanligt. Ett sätt för slemmiga tevebolag att låtsas presentera starka kvinnoporträtt för att få uppmärksamhet i kulturbilagorna medans de fortfarande bara kränger lättklädda damer enligt samma urålderliga recept som de alltid gjort.

<hr></blockquote>



Tjaa poängen (rent komersiellt altså) är ju att man kan fortsätta kränga lättklädda damer till dom som efterfrågar det och SAMTIDIGT tillfredställa det behov på kvinliga förebilder som finns bland unga tjejer. Å vips så har man dubblat sin potentiella publik.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Vad jag skulle vilja se är kvinnor som inte behöver vara "älskvärda" för att ha ett existensberättigande. Om en kvinna inte är vacker, barmhärtig, rättrådig, otvungen eller flickaktigt oskyldig så är hon alltid en osympatisk demoninna som skall bekämpas så fort tillfälle ges.

<hr></blockquote>



Ähhh? Min erfarenhet är snarare att den kvinliga hjältearketypen tillåts vara mera "småelak" och ändå vara den goda än vad den manliga hjältearketypen tillåts vara. Det uppenbara exemplen är ju Xena respektive Hercules, även om de exemplen är nästan FÖR bra... :)

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Jag håller med dig om att det blivit bättre, men på ett lömskt vis som jag egentligen inte uppskattar. Det finns mycket kvar att göras, och man får inte sitta och vara nöjd med de könsroller som tilldelas oss genom teveprogrammen som det är idag.


<hr></blockquote>



Tjaa om man (både män och kvinnor) väljer att se de TV-program som man tycker är BRA istället för att se på skräp som man inte gillar så kommer ju så småningom mediabilden att förändras. Sedan så tycker jag inte att förändringen är speciellt lömsk men det är en annan diskusion.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr>

Har en känsla av att det här inlägget kommer låta korkat imorgon. Jag blir så väldigt demagogisk på nätterna ;^)


<hr></blockquote>



Hmmm, näääh! För en gångs skull lät det ganska vettigt :)

/Bjorn

PS: Just Buffy tillhör inte heller mina favoriter, men det beror mer på att man hårdrar den andra trenden i dagens TV allt för mycket. (En glorifiering av tonårskulturen på vuxenlivets bekostnad.) Hon är dock ett ganska uppenbart exempel, å så är det ju lite Xena-rip off varning. :)
DS
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inte alls [OT]

Om man kallas Grisodlare eller Ärkemagiker beror ju bara på hur många inlägg man har skrivit, inte läst.

När jag tittade på hans skrivna inlägg såg jag att han varit inloggad en ganska lång tid, men skrivit få inlägg under den perioden. Jag har förstås ingen aning om vilket engagemang han lagt på att följa debatter här på codex. Han kan ju ha varit här länge som anonym, tex, eller ha andra alias som han varierar med. Vissa nyinkomna till forumet lägger ner ofantlig energi på att läsa gamla inlägg för att veta vad som diskuterats tidigare, andra loggar in då och då och svarar bara på ett inlägg om de verkligen känner att ämnet är superintressant.

Så jag gjorde ett antagande utefter vad jag visste. Det kan ju bli fel ändå. Jag trodde ju till exempel att han läst alla inlägg i den här tråden eftersom han hade så tydliga åsikter om oss som deltagit i diskussionen.

Det är lätt hänt att det blir missförstånd när man inte hör vilket tonfall andra har när de skriver ens repliker. Här har vi alla kanske gjort små misstag. Jag försäkrar alltså att jag inte försökte vara dryg eller nedsättande.

/Rising
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Poängen med OT

Hmm, ja... Tror att problemet är att vi har olika åsikter om vilka sorters inlägg som hör hemma på www.rollspel.nu. Jag tycker OT-trådar kan bli riktigt intressanta ibland, och har en ganska hög smärttröskel för när en tråd blir för ovidkommande.

Nå, redan insatta nazister har, så vitt jag begriper, egna kontaktorgan och tidsskrifter så jag tror faktiskt inte att vår diskussion här på codex egentligen främjar upphovsmannens syften särskilt mycket. Hade diskussionen ägt rum på DN's kultursidor eller på en amerikansk rollspelssida med många ungdomar hade det nog varit värre.

Jamenar, diskussioner på codex fungerar inte som löpsedlar, våra användare har nog bara tittat på det här rollspelet och sedan loggat ut. Det jag menar med "syftet med provokation är att bevittna reaktionerna" handlar ju inte om att se folks förskräckta ansikten när de läser materialet. Jag menar att han egentligen är ute efter upprörda mejl, att få läsa om rahowa på en engelskspråkig diskussionssajt eller (ännu bättre) få läsa om det i tidningen. Att bara hoppas på att få kunna chockera genom att skriva förnedrande saker på en egen hemsida ger nog ingen tillfredsställelse.

MEN, här kommer grejen, tittar du på vår diskussion nedan så har den ju faktiskt aldrig handlat om rahowa i sig, utan om rasfientliga begrepp (bl a) i vanliga rollspel. Där tycker jag att vi är långt ifrån överrens.

Ska rollspel bara vara kul att spela för den stora massan som inte störs av innehållet, eller kan man göra något för att förnya mediets genrer och bryta upp de gamla fördomar som ligger insprängda bland konventionerna?

Författare och filmskapare är alltid uppe i en diskussion om vilka budskap deras verk egentligen sänder. Vad är det man längtar efter nu? Vilken sorts åsikt delas av alltför många i branschen just nu? På vilka sätt behöver vi bredda utbudet? Vilken sorts historier är det som längtar efter att få bli berättade?

Jag kan inte se någon ursäkt till att rollspelare borde hålla en egen diskussion om vår hobby. För mig är den inte bara ett kul tidsfördriv lik en oförarglig, förskonande matinéfilm. Den kan vara det, men även i dessa fall söker jag bredd och nyskapande idéer.

Vad det kan vara för idéer, det vore intressant att utröna. Jag tror att det skulle ge mer att spinna på den tråden med personer som jag får medhåll ifrån, än folk som opponerar sig mot grundtanken. Jag håller inte med dig om att debatter mellan folk av motsatta åsikter är vad som behövs för att en diskussion skall bli intressant. Det går utmärkt att fundera kring ett gemensamt mål och komplettera varandras åsikter.

/Rising
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Du har fel

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Man skall inte debatera om det, på samma sät som man skal skämta om det, varför? Jo av den enkla anledningen att man inte skall glöma, för det e det som många utav dessa extrimister vill, att vi skall låssas som det alldrig har hänt och till slut glöma det ...

<hr></blockquote>



Varför debattera en icke pryl? Jag ställer mig tveksam till att detta ens är menat att ens användas som rollspel - utan endast syftar till att provocera och väcka uppmärksamhet. Och med tanke på debatten här så har det tydligen fyllt sin funktion...

Vad är det som vi inte ska glömma? Att spelet är ospelbart?
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Re: Poängen med OT

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Hade diskussionen ägt rum på DN's kultursidor eller på en amerikansk rollspelssida med många ungdomar hade det nog varit värre.

<hr></blockquote>



Det är nog säkerligen helt möjligt, men frågan är ju om detta spel (om det nu ens är spelbart, jag ställer mig ytterst tveksam) förtjänar denna uppmärksamhet folk visar det?
Vore spelet bra, med ett budskap som var mer subtilt så tycker jag att uppmärksamhet på spelet vore på sin plats. Men i detta fallet där spelet är så otroligt bedrövligt uselt, att jag ställer mig skeptisk till att någon opåverkad människa ens kan ha användning för det, tycker jag det är kontraproduktivt.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

[...]Jag menar att han egentligen är ute efter upprörda mejl, att få läsa om rahowa på en engelskspråkig diskussionssajt eller (ännu bättre) få läsa om det i tidningen. Att bara hoppas på att få kunna chockera genom att skriva förnedrande saker på en egen hemsida ger nog ingen tillfredsställelse.


<hr></blockquote>



Klart huvudsyftet är att få uppmärksamhet, om detta nu sker genom att någon oinsatt journalist skriver om det, eller att som i detta fallet - spelet debatteras så har ju spelet i sig fyllt sin funktion. Sen att om man nu lyckas få uppmärksamhet i media är större och viktigare än att några svenska rollspelare debatterar sidan är i sig inte det viktiga. Det viktiga för dessa personer att deras alster retar, chockerar och kanske får någon intresserad. Och vad vet jag, kanske har någon skickat ett upprört mail till konstruktören.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

MEN, här kommer grejen, tittar du på vår diskussion nedan så har den ju faktiskt aldrig handlat om rahowa i sig, utan om rasfientliga begrepp (bl a) i vanliga rollspel. Där tycker jag att vi är långt ifrån överrens

<hr></blockquote>



Rasfientliga???
Får be om ursäkt för min okunskap, men vad är rasfientligt begrepp...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Jag håller inte med dig om att debatter mellan folk av motsatta åsikter är vad som behövs för att en diskussion skall bli intressant. Det går utmärkt att fundera kring ett gemensamt mål och komplettera varandras åsikter.


<hr></blockquote>



Vad tillför en sådan debatt? Förutom att du får bekräftelse för dina egna åsikter?
Det blir - hur du än ser det - en klubb för inbördes beundran där avvikande åsikter lyser med sin frånvaro och gör debatten fullständigt ointressant och i längden meningslös.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Brr... Varning! Varning!

"Tycker dock att man kan se klara tendenser att (rent komersiellt) så är det ANDRA könsförhållanden i de serier som slår idag än de som slog för tio år sedan. Bara en sån sak som att väldigt många fler serier idag har en kvinlig huvudperson är ju ett ganska tydligt tecken tycker jag.

Själv tolkar jag det här som att unga tjejer idag har större makt (relativt förr altså) antingen över köpkraften eller fjärrkontrollen eller (troligare) både och. Å det är väl bra ur ett jämstäldhetsperspektiv?"


Jupp. Håller med. Jag tycker iofs att Lara Croft och Buffy är typiska "för män - av män" -figurer, att tevebolagsdirektörerna kommit på att killar hellre tittar på tjejer som skjuter och slåss än testosteronstinna snubbar är egentligen den enda förändring som skett när det gäller dessa figurer (och det har de vetat sedan Charlies Änglar). Men när de kvinnliga actionhjältarna inte bara blir rambo i kvinnoskepnad utan där själva könsskillnaden också märks i själva handlingen, då blir det genast intressantare. Jag tycker Xena är ett steg i rätt riktning, (du sätter nog fingret på precis vad jag menar i din Xena/Hercules - jämförelse) och förmodligen kommer det att bli bättre med tiden.

"Tjaa om man (både män och kvinnor) väljer att se de TV-program som man tycker är BRA istället för att se på skräp som man inte gillar så kommer ju så småningom mediabilden att förändras"

Ujuj... jag är av mer cynisk natur och tycker man ska stoppa valfriheten. Men jag har förstås fel och det är i slutändan mycket riktigt som du säger. Först och främst behövs det dock skillnader i själva utbudet, så att folk kan välja fritt bland ett mångfacetterat spektrum av olika program.

Vad den åtgärden skulle ha för motsvarighet för rollspel är oklart, men man kan ju alltid börja med att byta ut ett par bilder på amazonbrudar med undermålig skyddsutrustning mot lite vettigare kvinnoporträtt.

(Kom just på att samtliga flickor jag ritat till CCC är rätt dåliga bilder på det viset... Det är svårt å va pk, minsan =D)

/Rising

som andas ut eftersom det blev en mysig och stillsam debatt om kvinnoroller den här gången.
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Inte alls!

Det blir - hur du än ser det - en klubb för inbördes beundran där avvikande åsikter lyser med sin frånvaro och gör debatten fullständigt ointressant och i längden meningslös.

Jag har följt den här debatten, och måste säga att jag finner den intressant och tankeväckande. Faktum är att jag överväger att lägga in ett par "politiskt korrekta" sidospår i mitt pågående äventyr, mest som en intrigkrydda visserligen.
Jag vet redan att min spelgrupp kan hantera problem av våldsrelaterad eller problemlösningsrelaterad natur. Däremot har jag inte prövat moraliska problem. Det kan bli intressant att se hur det fungerar.
Denna idé var till stor del inspirerad av den här debatten, och eftersom ämnet alltså troligen bidragit till att berika mitt spelledande så har väl debattan rättfärdigat sin plats på ett rollspelsforum?
 

sarsassel

Veteran
Joined
15 Feb 2002
Messages
46
Location
Lilla Silpinge, Sveriges kulturella, millitära och
Poängen

Jag skulle nog vilja säga att problemet inte är färgen på skurkarna. Jag menar, att ondingarna ofta är mörka behöver ju inte nödvändigtvis tyda på en koppling till mörkhyade människor. Till exempel är det kanske inte så märkligt att ett monster som livnär sig som nattaktivt rovdjur har svart skinn.

Det som snarare skulle vara ett problem däremot är att skurkarna ofta är genomonda, onyansierade bestar som kan slaktas urskiljningslöst och utan ånger. Lite mer sammansatta skurkar vore ett plus. (denna kritik är till stor del riktad mot mig sälv, jag har ofta använt riktigt, riktigt vidriga ondingar i mina kampanjer)

Nu menar jag inte att jag vill rensa ut alla "rent" onda motståndare ur rollspelsammanhang. Men lite kontraster kan vara bra att ha med. En liten påminelse då och då, kanske, "Bara för att han är svart, hårig, har lysande, röda ögon och ett stort, taggigt svärd behöver han inte nödvändigtvis var ond"
Eller nå't i den stilen....
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Upprörd?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men det har han ju inte gjort eftersom någon postade en länk till detta spel. Mao någon blev upprörd av det han/hon såg.

<hr></blockquote>

Nja, upprörd blev jag knappast. Jag hade förmodligen postat länken om det rört sig om ett spel som förespråkade t.ex. kommunism eller veganism - det var alltså inte det nazistiska innehållet som upprörde mig. Tyckte mest att det var en udda pryl som kanske kunde intressera folk på forumet. Att folk här blir lockade till nazismen p.g.a. det mediokra spelet tror jag personligen är ganska osannolikt...Hade jag blivit kränkt/upprörd hade jag förmodligen mailat Björn Fries istället /images/icons/wink.gif-R
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Brr... Varning! Varning! (OF)

Alltid lika roligt att se män diskutera kvinnoroller... (fast nu blandar jag mig också i så jag ska inte kritisera)

Först och främst behövs det dock skillnader i själva utbudet, så att folk kan välja fritt bland ett mångfacetterat spektrum av olika program.

Fast då är ju problemet det att det verkar finnas en hel del människor som har dålig smak (dvs som inte tycker som jag /images/icons/doh.gif). Man kan ju inte bara skylla på att de onda makterna tvingar på oss undermåliga TV-program - om vi verkligen inte vill ha sådana program skulle vi ju kunna visa det genom att inte se på dem. Att det inte finns några alternativ duger inte - man kan ju alltid stänga av TVn. Eller så kan man ju försöka nyansera sitt tittande - om man tycker att Xena inte ger en realistisk kvinnobild men åtminstone är ett steg i rätt riktning kan man ju se på halva programmet.

Vad den åtgärden skulle ha för motsvarighet för rollspel är oklart, men man kan ju alltid börja med att byta ut ett par bilder på amazonbrudar med undermålig skyddsutrustning mot lite vettigare kvinnoporträtt.

Tja, man måste ju börja någonstans. Lycka till!

/JPS - försöker lansera förkortningen OF (Off Forum)
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Du Glömde en

11: "Arier? Jag visste inte att ni var från Iran?"

(Och bara för att göra det ännu bättre så kommer Arierna ursprungligen från centralasien /images/icons/grin.gif).

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Du Glömde en [också OT]

11: "Arier? Jag visste inte att ni var från Iran?"

(Och bara för att göra det ännu bättre så kommer Arierna ursprungligen från centralasien /images/icons/grin.gif).

/Henrik
 
Top