Döpa sin fantasy värld

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
Jag har kanske, offentligt och många gånger, hävdat att det är idiotiskt att döpa sin fantasy värld. Alltså, själva planeten eller kontinenten saker utspelar sig på. Man kan säga Forgotten realms och det är därför idiotiskt att säga Abeir-Toril.

Men nu måste jag döpa min jävla fantasy värld ändå. Jag har försökt ta mig runt det. Men det är helt jävla omöjligt. Vad jag finner nu, när jag redan är i det här här hörnet, är att jag inte kommer på något vettigt. Så... Hur fan döper man sin fantasy värld?!
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Vad är skälet till dopet? Det kanske kan hjälpa dig, om något viss folk har mest kontakt med utomvärldare så kanske de har döpt den till något som passar deras kultur, eller om en viss religion ger den ett namn som indikerar dess plats i kosmologin typ som Midgård.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
God45;n343271 said:
Jag har kanske, offentligt och många gånger, hävdat att det är idiotiskt att döpa sin fantasy värld. Alltså, själva planeten eller kontinenten saker utspelar sig på. Man kan säga Forgotten realms och det är därför idiotiskt att säga Abeir-Toril.

Men nu måste jag döpa min jävla fantasy värld ändå. Jag har försökt ta mig runt det. Men det är helt jävla omöjligt. Vad jag finner nu, när jag redan är i det här här hörnet, är att jag inte kommer på något vettigt. Så... Hur fan döper man sin fantasy värld?!
Med tanke på att Forgotten realms utspelar sig i ett universum där den utbildade eliten är fullständigt medveten om att det finns fler plan än deras eget, så är det definitivt vettigt att planeten/planet har ett namn. Ungefär som att Europa har ett namn, men att Jorden heter Tellus/Terra (och alla tre är egentligen störtlöjliga namn) bryr sig folk inte så mycket om eftersom det inte finns någon som inte bor på jorden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,485
nano;n343277 said:
Vad är skälet till dopet? Det kanske kan hjälpa dig, om något viss folk har mest kontakt med utomvärldare så kanske de har döpt den till något som passar deras kultur, eller om en viss religion ger den ett namn som indikerar dess plats i kosmologin typ som Midgård.
Jag har sju olika tidsepoker och det ändras samhällsskick och styrelseskick mellan dem, så jag kan inte bara referera till landet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
God45;n343271 said:
Man kan säga Forgotten realms och det är därför idiotiskt att säga Abeir-Toril.
Pratar du in game eller out of game nu? In game känns ju forgotten realms jävligt mysko =D Vad då bortglömd liksom, vi kommer ju för fan ihåg att vi finns! =D

Själv tenderar jag att försöka bestämma vilket språk som skulle motsvara den senaste kulturen som var dominant nog att folk fortfarande skulle kunna komma ihåg dem, och sen hitta ett ord på det språket som betyder typ "jord" eller "smuts" eller dylikt,. Eller något mer poetiskt typ "den bästa världen" (beroende på vad som passar med dåvarande religion eller insikt i världsordnignen), översätter den, och sen drar jag ihop och förvrider den frasen tills jag får ett kort, lättuttalat namn som låter som det kan användas i dagligt tal.

Eventuellt tar man "jord" på ett par olika språk och sätter ihop. Som Torpenhow hill. Tor-Pen-How-Hill är kulle på fyra olika språk (obs, antagligen lite av en urban legend, men fortfarande kul inspiration).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Rymdhamster;n343305 said:
översätter den, och sen drar jag ihop och förvrider den frasen tills jag får ett kort, lättuttalat namn som låter som det kan användas i dagligt tal.
Ingen nu levande behöver veta vad det betyder. Det är bara vad "man alltid sagt".

Alltid i det här fallet betyder "så länge man kan minnas". Mycket möjligt att folk för femhundra år sedan, eller rent av hundra år sedan, sa något helt annat, för på den tiden var det någon annan kultur som var tillräckligt dominant för att deras namn på saker och ting skulle spridas till folk som inte förstod språket, utan bara tog det som ett namn utan betydelse.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
När jag var liten och hittade på min egen fantasivärld döpte jag den till Pyttimalien, du kan få låna det namnet :)

Nä, skämt och sido. Om jag kör fast på fantasynamn brukar jag använda mig av Google Translate. Skriv in "Världen", översätt det till ett antal språk och ta något som känns passande. Kasta om lite bokstäver, omvandla nåt s till z och så om du vill att det ska vara mer eget.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vi insåg ganska tidigt att vi behövde ett namn för Athos (spelvärlden i Kopparhavets hjältar). Dels eftersom det är en värld i ett klassiskt Multiversum, och ingame kan folk definitivt behöva hänvisa till sin värld i kontrast till andra världar. Men även mer allmänt vill man ibland signalera i texten att ett uttalande och ett förhållande gäller spelvärlden i sin helhet, och inte bara regionen man presenterar.

Namnet Athos är tänkt som en blinkning åt Erik's Bythos.
 

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag började i "fel" ände när jag döpte min spelvärld Halean. Jag behövde ett tillfälligt projektnamn och hamrade slumpmässigt några gånger på tangentbordet. Efter några utbytta, borttagna och/eller tillagda bokstäver i säkert ett tiotal olika förslag hade jag en favorit som fick duga så länge. Det skulle ju bara vara tillfälligt ändå. Nu är det nog sju-åtta år sen tror jag, och namnet lever kvar.

Först förra året insåg jag att det vore bra om ordet Halean betyder något i spelvärlden. Jag har ännu inte bestämt mig kring den punkten, men lutar åt att det betyder något i stil med "Legender".
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Franz;n343306 said:
Om jag kör fast på fantasynamn brukar jag använda mig av Google Translate. Skriv in "Världen", översätt det till ett antal språk och ta något som känns passande. Kasta om lite bokstäver, omvandla nåt s till z och så om du vill att det ska vara mer eget.
Åh! Nu begriper jag hur dansband kommer fram till sina namn! :grin:
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
JJoghans;n343439 said:
Åh! Nu begriper jag hur dansband kommer fram till sina namn! :grin:
Attans, jag har alltså valt fel kall i livet! :D
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Namnet på spelvärlden till Zanguina; Zorkhana, kommer från Janab-Zorkh; det språk som i olika dialekter och varianter talas av dvärgar, och som är det äldsta fortfarande talade språket. Den ungefärliga betydelsen är då alltså "dvärgars" hem.

Vill du bara ha ett random namn går det ju bra med vilket som helst som låter fränt.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Jag har också sjukt svårt för sådant där. I mitt senaste projekt Lotus Blade (samurajfantasy) gjorde jag det lätt för mig och valde "Wakoku", ett ålderdomligt namn för Japan.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
A. Ta något som låter coolt bara.
B. Släng ihop ett språk i Vulgarlang (https://www.vulgarlang.com/), döp stället till något vettigt och översätt det till språket.
C. Gör ett eget språk från grunden, döp stället till något vettigt och översätt det till språket.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
ceruleanfive;n343477 said:
A. Ta något som låter coolt bara.
B. Släng ihop ett språk i Vulgarlang (https://www.vulgarlang.com/), döp stället till något vettigt och översätt det till språket.
C. Gör ett eget språk från grunden, döp stället till något vettigt och översätt det till språket.
D. Sno/lånd/riffa på existerande namn, ord och begrepp från historia, mytologi, fantasilitteratur eller annan passande källa. Beror lite på HURDAN fantasy du skriver. Skriver du en sagofantasyvärld med riddarstämning och med lån från artursagor och riddarromaner kanske Broceliande är ett bra namn, till exempel, eller Meropis om man bygger på grekisk mytologi. Vill du göra något mer minimalistiskt, som minimerar eller försöker dölja sin "real world"-inspiration är nog A-C bättre.
 
Top