Nekromanti Döm av min förvåning 3 stycken äventyr

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
När jag satt här utråkad och tänkte kanske man skulle fila ihop en äventyrs ide eller tre.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sångerna jag lyssnar på och de gav mig iderna till dessa äventyr.
Jag vet ibland kan få väldigt ovanliga ideer av från konstiga källor. <p><hr></blockquote><p>första äventyret... Livakterna............
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
bonnie tyler - holding out for a hero
whear are all the god men gone and weare are all the gods wear ar the street wise herkules to fight arivs in arms
is ent it a white knight upon the pirate sea
late a night i tose and turn and i agree on whate i need i ned a hero
Im holding out for a hero to the end of the night
<p><hr></blockquote><p>Spelarna hyrs av en Drake som behöver livakt på grund av ett och annat som han inte avslöjar så har denna drake varit tvungen att lova vid allt som är heligt att aldrig använda våd eller magi på honom eller de under hans beskyd utan tillstånd samt och aldrig undvika honom mer än under två månaders tid.. Denna person är en mäktig magiker och har känt Draken under några hundra tals år har nu blivigt mäkta putt på draken så han och hans vänner tänker döda denna drake..
Denna magiker vet om detta och har använt den kunskapen för att skaffa sig stora kunskaper i magi och långt lång liv.
( Orsaken till Drakens vad är att han förlorade i en Vadslagning mot en gud och den guden kan tvinga även en Drake det är något genant för draken att nämna )

Normal så har magiker/riddare har ungefär lika stor chans mot en Drake som de har mot en Stridshelikopter.
Men till och med en fattig fiskare kan slå sönder en stridshelikopter som inte får eller kan försvara sig samma sak gäller Draken han får inte använda våld mot dessa individer men de kan använda våld mot honom....
Så vad göra vad göra draken blir tvungen att hyra livakter för att skydda sitt eget liv gissa vilka han väljer..
Detta äventyr passar sig bäst för erfarna äventyrare och kan användas som en komisk paus från de vanliga formerna av äventyr. Tänk er en människa som hyr en myra för att beskydda honom från andra myror så ser ni det lustiga i äventyret.

Så vad är det andra äventyrer då.. Pappas lilla flicka
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Summertime
And the livin' is easy,
Fish are jumpin'
And the cotton is high.
Oh yo' daddy's rich
An' yo' ma is good lookin'
So hush, little baby,
Don't you cry.
<p><hr></blockquote><p>Äventyrarna vilar i staden/byn/landsbygden/skogen då de hör en liten flicka som gråter hon är 5-6 år gammal och sitter övergiven i gatan/diket/stenen och gråter efter att äventyrarna har tröstat henne så berättar hon att elaka män har tagit hennes Pappa tillfången och de ska döda honom *snyft* och han är den enda som bryr sig om henne *snyft* och hon vill hyra äventyrarna att hjälpa Pappa hon har ett silver mynt.
Hon vet vart de har fört Pappa och kan visa äventyrarna men om de frågar henne vad Pappa heter så säger hon Pappa fast andra kallar honom Kapten.
Vad flickan inte har förståt är att Pappa igentligen är Pirat Kapten och de elaka mänen som ska döda honom är lagens tjänare och Pappa är otroligt efteryst.. what to do...

Äventyr 3..... Att vägen vandra
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>
Var nöjd med allt som livet ger
och allting som du kring dig ser.
Glöm bort bekymmer sorger och besvär.
Var glad och nöjd, för vet du vad?
En björntjänst gör ju ingen glad.
Var nöjd med livet som vi lever här.
<p><hr></blockquote><p>Äventyrarna har blivigt hyrda att vakter under ett vägbygge de som bygger och gräver vägen är fångar både krigs fångar och skurkar. Äventyrarna får 400 silver i månaden som vakter men varje fånge som flyr och inte återhämtas död eller levande så dras -20 i silver från deras lön.
Deras lön dras alldrig ner till mindre än 150 oavsätt hur många som flyr. Och om de råkar döda en förymd fånga gör inte det så mycket det finns gott om brotslingar.
Så matrial.
Äventyrarna träffar en bekant bland fångarna. Kan vara ytterligare en annan av äventyrarna eller kanske en bror eller så ? vad göra vad göra ?
De får ett erbjudande OM ni låter den fången fly så får ni 300 silver !. Problem fången är en skurk mördare edsbrytare har inga trevliga sidor förutom att han har en lojal broder.
Rövare börjar härja stjäla löne transporter och mat frakterna.
De upptäcker att många av fångarna vissar tecken på undernäring. Någon försnillar pengar som är till för att föda fångarna så att de kan arbeta ordentigt. Vad göra kräva en andel eller avslöja ?
En bonde i en by vägrar att sälja sin flytta från sitt hus trots att han erbjuds 5 gånger så mycket mark och ett nytt hus bara dom får riva hans gamla hus när vägen ska dras fram..
Så de får order att flyta på den obstinata bondtölpen som står i framstegens väg.
En bro måste byggas men samtidigt smyger en grupp runt och saboterar byggmatrialet så folk dör när byställningar går sönder. Vem varför och hur ska de hindra sabotören.
OM bron byggs så är grannlandet rädd att det ska bli lättare för armer att annfalla dom..
Alla vakter måste då och då jaga för att fylla ut förådden och en av de andra vakterna kommer tillbacka generad han har råkat skjuta en missla och nu har Kraggbarbarerna beslutat att döda honom och alla som vid väg bygget om inte han och tio vakter inte klarar flera hårda prov slåss mot monster charma en björn och dansa med ormar samt lära en hund nya trick.. /images/icons/laugh.gif deras chaman har blivigt lite knäpp med åren men alla gillar honom ändå han är skoj.

/images/icons/tongue.gif
Och efter dessa äventyr skulle någon av spelarna vara vid liv kan man alltid låta en sur morcha besöka dom under samtliga äventyr.. /images/icons/laugh.gif

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-08-29 23:53.</EM></FONT></P>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Faaan vad skönt att upptäcka att man inte är den enda som får inspirationen till äventyr och/eller kampanjer från popmusik, då är man kanske inte galen trotts allt?

AAAAAAAAAAAAAAARGH, det är ju Hatten som har skrivit det här och han ÄR ju galen. Fasiken oxå...
:)

Är det någon annan som brukar använda sig av musik som inspirationskälla???

/Bjorn
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Självklart, men inte särskilt ofta i de vokala bitarna. Texter intresserar mig föga, däremot kan instrumentell musik ge en stämning som i sin tur leder till inspiration till olika "scener".

/Azagthoth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kul grej !! /images/icons/smile.gif

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Thomp

Veteran
Joined
23 Aug 2000
Messages
19
Location
Nybyn, Sverige
Jag brukar få ganska bra uppslag till äventyr när jag lyssnar på Dreamland - Hammerfall. Te.x spelarna få fara ut på en resa (till fots brukar vara ganska kul) och sedan så kommer de till en glömd dal med MYCKET konstiga varelser som inte vill att någon skall veta om deras "rike". det kan vara allt ifrån fula blobbar till mäktiga magiker, (en variant vi körde med var aliens, det var hrrm annorlunda) och sedan så fängslas spelarna. när sedan dessa rymmer så har de inte sin packning längre. (nu kan man spela Back to back - Hammerfall) När deras flykt upptäcks så skicka några halvsvåra varelser med te.x dolkar eller kortbågar (kortbågar är ett bra alternativ pga att pilarna tar slut) och när de sedan kommer tillbaka så kommer ingen någonsin att tro dem. Dalen har nämligen blivit begravd under en vulkan för flera tusen år sedan.

*lider med klan Samar*
 

darkmoor

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
178
Location
Innertavle(Umeå), Sverige
Vill gärna titulera mig som en person som använder musik som inspirationskälla, vilket jag är tämligen säker på att jag gör. Ändå kan jag inte komma på ett konkret exempel på när jag gjort något dylikt. Däremot så brukar jag mera få inspiration till mindre händelser i ett äventyr, inte till hela äventyret.

//Henrik, känd som Darkmoor
 

kboman

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
49
Location
Malmö
Musik som inspiration

Är det någon annan som brukar använda sig av musik som inspirationskälla???

Inte som direkt inspiration, men jag har alltid på musik när jag sitter vid datorn t.ex. Tack vare bra musik så slutar jag tänka aktivt på det jag gör och låter fingrarna kuta fritt över tangenterna. Tanke med ryggmärg snarare än hjärna, mao!

/Kalle

kboman@passagen.se | <A HREF="http://hem.passagen.se/kboman" target="_new">http://hem.passagen.se/kboman</A>
 
Top