Nekromanti Dölja Portal

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Undrar följande...

Någon som har nån bra idé hur man döljer sin permanenta portal. Utan att använda dörrar, draperier eller sådant.
Jag vill dölja den på magisk väg, med en aktiverings order eller liknande.

Några förslag?

/Varg
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Prova kasta osynlighet på den, det borde göra den svårhittad.
Men utöver det så tror jag inte att det finns någon regelteknik för att dölja portaler varken i M&M eller i grundboken.

Du får helt enkelt hitt' på nåt :gremwink:

/Naug
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Lägg portalen horisontelt en halv meter under marken (med stampat jordgolv), då är den relativt omöjlig att hitta, men blir fullt synlig när aktiverad då jorden "trillar" igenom portalen och det är bara att hoppa efter. Sedan avaktiverar du bara portalen och skottar igen hålet för att dölja den igen.

Mvh Vätten
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
kRe: Dölja Portal

jag är inte riktigt säker på att jag kommer ihåg rätt, men måste inte portaler stå lodrätt upp på marken? så är det väll med teleportering också tror jag...? dessutom vart kommer all den jord som åker igenom portalen ta vägen, jo den kommer lägga sig på den andra sidan och du kommer att förflyttas in i en stor jordhög, vilket inte kan vara vidare trevligt? ^_^
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Men..

..vad man kan klaga då. Varför måste portaler tvunget stå lodrätt upp på marken? Det kanske står så i M&M, men varför? Och vist kommer jorden att dyka upp på andra sidan, men eftersom portalen kommer orsaka ett fall på ca 2-3 meter (då du inte vill ha kvar huvudet på andra sidan när portalen stängs) kommer jorden att funka som en dämpare och lindra fallet. Jag tog det av trådskaparens beskrivning som att han villa ha en "nödportal" som används i krissituationer (som när härtigen flyr sitt intagna slott). Sedan om du vill ha kul kan jordhögen faktiskt vara en golem, då de kan släppa sin gestalt på komando och "höga till sig" för att sedan återuppta den vid behov. Sedan hur dom kan det är för att dom använder i princip den metoden för att färdas under marken.

PS. samma portal kan användas både till fallucka och flyktväg, det e bara och använda olika aktiveringsvilkår. DS

Mvh Vätten
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan man inte göra som dvärgarna i Tolkien, att du läfgger ett visst ord till den elelr något sådant.
 

fusk

Warrior
Joined
5 May 2003
Messages
233
Location
Alingsås
Re: Men..

det har väll med magins uppbyggnad att göra, magi "orienterar" sig efter mundanas dragningskraft(gravitation eller magidragningskraft av något slag?). skulle man lägga en portal så att den inte ligger parallelt med flödeslinjerna så kommer den få spatt och kasta ut dig i en bana runt mundana i en sådan hastighet att du får se hundra talet soluppgångar innan du dör utav kvävning :gremlaugh:
annars är det väll en effekt för att begränsa teleportations koboldfaktor med en faktor på massor. personligen gillar jag att det är upplagt så!

" Jag tog det av trådskaparens beskrivning som att han villa ha en "nödportal" som används i krissituationer (som när härtigen flyr sitt intagna slott). "
men då har man portalen i sitt privata sovrum eller något med ett aktiveringsvilkor som man bara själv(och familj och vänner?) kan uppfylla, då blir det omöjligt för dom att följa efter...
jag skulle nog dölja portalen genom att mura in den i väggen lite halvt...och dekorera väggen runt den så portalen bara ser ut som lite extra utsmyckning typ.
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Problemet med det är ju att osynlighet inte går att permanenta. Och det är ju minst 2 portaler.

Jag hade kanske tänkt mig som ett litet nätverk av portaler som var dolda, och kunda aktiveras på något sätt. Kanske att göra själva väggen till en artefakt :gremblush:)?

/Varg
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Inte?

Finns det inte något alkemikrux som gör att man kan ändra form och färg, fastän det kommer vara assvårt och ta en jävla massa tid. Jag har inte läst M&M på typ ett år (får göra det nu) men jag har för mig att det ska finnas något sådant.

Mvh Victor Palm...

...Fattar boken i hand, doh! Hade glömt den hos polare.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Om man vill så kan man hitta på den nomotropiska effekten 'dölja magi' som innebär att det blir svårare att använda magiförnimmelse. Använd lika många filament som du vill öka svårigheten med.

Sen är ju frågan om effekten skall vävas tillsammans med portalen, men det får man ju tolka som man vill.
 

Varg

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
79
Location
Arvika
Hmm.. sant, men innebär det att magin dols rent fysiskt eller inte?
Syns inte portalens "glansiga" yta, eller kan man inte känna den med magi?
Tolkningsfråga antar jag!!!

/Varg
 
Top