Nekromanti Dödssyn/fjärrsyn (magi) spoiler mina kära spelare

Oreh

Warrior
Jag funderar kring om det inte finns någon effekt som ger möjligheten att se vad en dödkropp senast såg. Jag fick för mig att det fanns någon sådan besvärjelse men jag har nog fel där för jag kan inte finna den.

En annan fundering har jag kring att dela syn med en annan varelse. En slags fjärrsyn som besvärjaren kan lägga på sin jakt hund :gremcool:

Hela anledningen till dessa funderingar är att mina kära spelare skall komma över en brevfågel. De vet dock inte vart ägaren har skickat sina meddelanden! Och för engång skull skulle de kanske få möjlighet att lösa problemet med lite skojig magi vilket de i vanliga fall sällan får :gremmad:

Som vanligt är jag tacksam för alla svar!

Regmolar

Swashbuckler
Jag funderar kring om det inte finns någon effekt som ger möjligheten att se vad en dödkropp senast såg. Jag fick för mig att det fanns någon sådan besvärjelse men jag har nog fel där för jag kan inte finna den.
Inte en besvärjelse, men om du alstrar ett filament nekrotropi från en död kropp och tar upp det i din egen (ger Ob1T6 Trauma) får du återuppleva personens dödsögonblick, om jag inte minns fel. Står någonstans i V&N.

En annan fundering har jag kring att dela syn med en annan varelse. En slags fjärrsyn som besvärjaren kan lägga på sin jakt hund
Äh, bli schaman och besätt jakthunden istället :gremcool: Eller gör den till en familiarus.

Annars tror jag att du får hitta på en egen besvärjelse för det.

Hela anledningen till dessa funderingar är att mina kära spelare skall komma över en brevfågel. De vet dock inte vart ägaren har skickat sina meddelanden! Och för engång skull skulle de kanske få möjlighet att lösa problemet med lite skojig magi vilket de i vanliga fall sällan får
Jag tror att spådom kan användas "bakåt"; det kanske kan fungera? (och man kan använda magi för att få fram järtecken)

Dessutom finns det en biotropisk effekt som låter dig hitta levande varelser i närheten, om jag minns rätt (kan vara bra när man på ett ungefär har lokaliserat fågeln; har för mig att den är varelsespecifik).

wallahad

Swordsman
Psykotropi - Varsebli anden - Besegra anden - Kräva ut svaren av anden.

Problem löst.

Regmolar

Swashbuckler
Psykotropi - Varsebli anden - Besegra anden - Kräva ut svaren av anden.

Problem löst.
Du måste fortfarande komma ut på andeplanet innan du kan besegra anden... och dessutom har jag för mig att reglerna är oklara (som vanligt) på exakt vad det innebär att du har besegrat en ande.

Craygh

Swordsman
Sedan finns det en övernaturlig förmåga 8Har för mig att den heter övernaturlig empati eller något liknande) som gör att man kan uppleva saker som haft stark empatisk påverkan på ett objekt, en plats, eller liknande. Den har vi vid minst ett tillfälle använt för att återuppleva en persons dödsögonblick vet jag. Fast det är ju inte just något man skaffar sig lite hipp som happ bara.

wallahad

Swordsman
Med psykotropi så är det faktiskt så enkelt, det kan vara 1 steg till men i slutet av natten/dagen så är det så lätt.

Vidare så finns det "Psykiska sköldar" som kan hjälpa Magikern vid ande striden.
De benämns som "Fusk" och "Orent" men... Ändamålen helgar medlen?

Regmolar

Swashbuckler
Med psykotropi så är det faktiskt så enkelt, det kan vara 1 steg till men i slutet av natten/dagen så är det så lätt.
Det finns ingen effekt som låter dig komma ut på andeplanet (ja, jag har kollat; namnge effekten om du inte håller med), vilket är det absoluta grundkravet för att kunna börja interagera med andar på det vanliga sättet. Eller, tja, man kan ju alltid ta livet av sig när man väl har hittat anden, men jag är osäker på om det hjälper...

Ergo: Schamanism är det absolut nödvändiga grundkravet enligt reglerna för alla icke självmordsbenägna andefinnare.

Sedan förenklar psykotropi allt utom just biten om att ta sig ut på andeplanet (som schamanismen står för), men man klarar sig nästan lika bra med Andeförnimmelse (det är också färdighetsmässigt billigare, då den magiska vägen kräver två färdigheter och en bunt effekter/besvärjelser för att nå samma resultat).

Craygh

Swordsman
wallahad said:

Vidare så finns det "Psykiska sköldar" som kan hjälpa Magikern vid ande striden.
Du har fel, din fjant.

wallahad

Swordsman
Okej Craygh, var vänlig och berätta hur du kom fram till

1: Jag är en fjant.
2: Att jag har fel på ett sådant sätt att du tycker det är vettigt att kalla någon "Fjant".

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Craygh said:
wallahad said:

Du har fel, din fjant.
"Fjant" är ett personligt påhopp, om än milt. Om du skämtar, visa det tydligare. Om du inte gör det, tänk efter innan du skriver. Ingen mer diskussion på det här spåret.