Dödsrisk i Mutant år noll

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Hej!

Har testat lite Mutant år noll (MÅ0). Mycket trevligt spel. Har dock en fundering på regelmekaniken med avseende på chansen att dö. Det verkar för mig nämligen ganska otroligt att man dör i MÅ0.

Man kan lätt bli bruten, genom att fiender pucklar på en och/eller att man pressar slag. I der läget kan man potentiellt dö genom att antingen

1) någon ger en "nådastöten". Känns osannolikt, dels eftersom det är relativt svårt (kräver ett lyckat KYLA slag) och dels att det finns väldigt svaga incitament för en fiende att göra så. Bättre för hen att fokusera på kvarvarande aktiva motståndare.
2) Slå 65 eller 66 på en T66 för kritiska skador - > 1/18 sannolikhet, dvs. väldigt låg. Det finns visserligen andra resultat på kritiska skador tabellen som kan leda till döden, men då dessa har en (ofta) generös tidsfrist kopplat till sig, så kan man utgå från att någon med stor sannolikhet lyckas vårda den skadade innan dess.

Så sammanfattningsvis känns det som låg sannolikhet att dö i spelet, vilket jag tycker är synd, för ur min synvinkel bör spelet vara mycket dödligt för att bibehålla rätt nerv, i likhet med allehanda post apokalyptiska filmer och serier.

FRÅGOR:
Har jag missförstått något i reglerna? Om inte, går det att "hacka" reglerna på lämpligt sätt för att öka dödsrisken? Vad är era erfarenheter av detta? Kanske bara jag som målar upp ett problem (som nybörjare) som inte finns egentligen?
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
Minns inte riktigt reglerna nu, men i vår långa kampanj fick två av tre spelare skapa nya rollpersoner, så visst är det dödligt. Förutom dödligt våld var vi alltid ansatta av röta, svält, skador, osv. Nerv led vi inte brist på!

Edit: kollade i Bok 1: Mutanterna, där står det om att dö på s.106:
”DÖDEN
Att bli bruten av skada är extra illa – då har du bara en chans att bli vårdad. Misslyckas försöket avlider du av dina skador. Din rollperson är ute ur spelet.” Så det finns ändå hyfsad risk att dö om man är bruten, tänker jag.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Man kan lätt bli bruten ... 1/18 sannolikhet [att dö direkt]
Det är den här mixen som gör det farligt. Visst det är en relativt liten risk per gång, men man kommer att tvingas slå mot den ganska många gånger.

När vi körde senast så höjdes det snarare röster från spelarna huruvida spelet är för dödligt (efter olyckligt slag).
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,320
någon ger en "nådastöten". Känns osannolikt, dels eftersom det är relativt svårt (kräver ett lyckat KYLA slag) och dels att det finns väldigt svaga incitament för en fiende att göra så. Bättre för hen att fokusera på kvarvarande aktiva motståndare.
När dödsfall inträffade i vår kampanj var det inte nådastöt utan misslyckade vårdinsatser som gjorde att folk dog. Det var väldigt svårt när folk redan var skadade och stressade och hade färre tärningar att rulla med än när de var fräscha och utvilade.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
1/18 är inte särskilt lågt. Grejen med döden i mutant är inte att det är låg risk; det är att den är väldigt slumpmässig.

som någon som spelat mycket DnD har jag lärt mig genom empiriska studier att ibland slår man ett dussin critar (1/20) på en kväll, men sen kan det gå två eller tre spelmöten utan en enda.

I Mutant kan du dö för att någon gav dig en örfil, men du kan också överleva åtskilliga skottskador. Allt beror på slumpen.

Det är det som stör mig mest, tror jag.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
520
När vi spelade så tror jag dock dog två eller tre gånger av att bli brutna i väldigt besvärliga situationer. För brutna blev folk lite nu och då. Men när de blir brutna när de slåss mot köttätande vilddjur och resten av gänget tvingas fly, får man väl anta att de blir uppätna, eller när de blir brutna i brinnande byggen eller i kvicksand eller liknande. Eller bara brutna i och lämnade ensamma i zonen. Då tror jag vi slog något slag typ: "nu är det Fifty fifty att du vaknar upp eller har blivit uppäten"
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Nu är väl spelets idé att spelarna försöka att undvika att försätta sig i situationer som kan vara farliga. Om de får ett möte med ett gäng vildmutanter så kanske första tanken ska vara om det är värt risken, inte hur de ska fördela ev. byte.

Jag har kört tre medellånga kampanjer i MÅ0 och dessutom de tre expansionskampanjerna och om vi skippar den första kampanjen så har ingen RP dött. Flera gånger har spelare pensionerat deras RP då de antingen tycker att den har fått för mycket röta och är ospelbar eller bara allmänt vill testa att spela någonting nytt. Den första kampanjen spelades med första upplagans regler och de skiljer sig lite från de efterkommande upplagorna och i den kampanjen så dog det ett par RP.
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Den första kampanjen spelades med första upplagans regler och de skiljer sig lite från de efterkommande upplagorna och i den kampanjen så dog det ett par RP.
Tack alla för feed back. Jag tror det här en viktig förklaring Fenhorn. Om första upplagans regler inte hade kritiska skador tabellen, utan stipulerade att ett lyckat vårda slag direkt krävdes om man var bruten av skada, så förstår jag att det ledde till många dödsfall.

Jag gissar att vi får känna oss fram. Vi har undvikit de flesta strider hittills i MÅ0.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
207
Location
Mariestad
Tack alla för feed back. Jag tror det här en viktig förklaring Fenhorn. Om första upplagans regler inte hade kritiska skador tabellen, utan stipulerade att ett lyckat vårda slag direkt krävdes om man var bruten av skada, så förstår jag att det ledde till många dödsfall.

Jag gissar att vi får känna oss fram. Vi har undvikit de flesta strider hittills i MÅ0.
I första upplagan så var det så att om man var bruten utav skada så hade man ett dygn på sig att bli vårdad. Man fick minus baserat på hur lång tid det tog och om vårda-slaget misslyckades så dog man. Det var hårda tider på den tiden.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,553
Hej!

Har testat lite Mutant år noll (MÅ0). Mycket trevligt spel. Har dock en fundering på regelmekaniken med avseende på chansen att dö. Det verkar för mig nämligen ganska otroligt att man dör i MÅ0.

Man kan lätt bli bruten, genom att fiender pucklar på en och/eller att man pressar slag. I der läget kan man potentiellt dö genom att antingen

1) någon ger en "nådastöten". Känns osannolikt, dels eftersom det är relativt svårt (kräver ett lyckat KYLA slag) och dels att det finns väldigt svaga incitament för en fiende att göra så. Bättre för hen att fokusera på kvarvarande aktiva motståndare.
2) Slå 65 eller 66 på en T66 för kritiska skador - > 1/18 sannolikhet, dvs. väldigt låg. Det finns visserligen andra resultat på kritiska skador tabellen som kan leda till döden, men då dessa har en (ofta) generös tidsfrist kopplat till sig, så kan man utgå från att någon med stor sannolikhet lyckas vårda den skadade innan dess.

Så sammanfattningsvis känns det som låg sannolikhet att dö i spelet, vilket jag tycker är synd, för ur min synvinkel bör spelet vara mycket dödligt för att bibehålla rätt nerv, i likhet med allehanda post apokalyptiska filmer och serier.

FRÅGOR:
Har jag missförstått något i reglerna? Om inte, går det att "hacka" reglerna på lämpligt sätt för att öka dödsrisken? Vad är era erfarenheter av detta? Kanske bara jag som målar upp ett problem (som nybörjare) som inte finns egentligen?
Monster slår ju inte för nådastöten dock.
Jag var SL för 4 spelare, vi höll nog på ett 20-tal spelmöten. 4 rollpersoner dog, 1 "pensionerade" sig till följd av rötfeber. Ska dock tilläggas att vi vid flera tillfällen var ett misslyckande från TPK. När det väl blir knas så startar snöbollseffekten det är i alla fall min upplevelse av MÅ0. (älskar spelet)
 

spexidor

Veteran
Joined
24 May 2021
Messages
13
Det är ju helt upp till SL hur dödligt det blir, 1/18 är stor chans att misslyckas bara man slår tillräckligt ofta 😃 (ca 50% efter 12 slag)

Men framförallt kan det gå dåligt fort om man t.ex har otur när man pressar ett slag. Jag älskar Å0, blev sugen på att starta ett nytt spel nu 🥰
 

Krumsinkan

Veteran
Joined
17 Aug 2021
Messages
26
Eftet ett ordentligt pass med genlab alpha kan jag konstatera att min oro troligen är obefogad. Nerv och spänning hela tiden! En RP dog (tyvärr), medan jag försökte hålla mig helt neutral som SL.

Håller med - riktigt bra spel! 😎😃
 
Top