Dödsknäppen

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Inspirerad av mitt eget inlägg

I de slummigare delarna av staden ligger den ökända baren "Det brinnande ögat", med ett brinnande öga ovanför ingången (tänk Sauron).
Förutom blasköl, snacks och exotiska drinkar kan man även beställa "dödsknäppen".
Ingen vet vad "dödsknäppen" innehåller (ägarens hemlighet).
Det man vet är att något fullständigt slumpmässight händer när man dricker.

Effekten varar i 1d12 turns (1 turn = 10 minuter)
Slaget är openended åt båda hållen.
Slår man 1 slår man om, men tidsenheten blir minuter, rounds (6 sekunder), sekunder,...
Slår man 12 slår man om, men tidsenheten blir timmar, vakter*, dygn, veckor,...

*En vakt är en sjöterm. Ett glas är 30 minuter, 8 glas (4 timmar) är en vakt.

Dricker man en till dödsknäpp innan första effekten försvunnit, slå d8 på mix-tabellen:
1. Bara första drinken har effekt
2. Bara andra drinken har effekt
3. Bägge har effekt samtidigt
4. Tre effekter samtidigt
5. Ingen effekt alls (de tar ut varandra)
6. Slå om med d4, men tidsenheten börjar med timmar istället för turns
7. Slå om med d4, men effekterna är permanenta
8. Bad things happen, slå d4:
- 1. Man somnar för att aldrig mer vakna
- 2. Dryckerna blir ett starkt gift tillsammans, man dör omedelbart
- 3. Man exploderar
- 4. Man smälter

Nu behöver jag bara hjälp med slumptabellen.
Ungefär vad som helst kan hända. Tänk positiva effekter, negativa effekter, konstiga effekter. Tänk fysiska förändringar, mentala förändringar, magiska förändringar.

001 Ööhh! Man blir extremt full. Man har disadvantage (slå 2 tärningar, välj sämsta) på alla slag.
002 Röntgensyn.
003 Tuut! Rök sprutar ur öronen och man låter som en ångvissla i en runda, effekter återupprepas efter 1d6 minuter.
004 Speed. Man rör sig dubbelt så snabbt, man får dubbelt så många handlingar varje runda, man låter som man andats helium.
005 Eter. Man förvandlas till ett spöke och kan inte interagera med något.
006 Giantism. Man blir dubbelt så stor, dubbelt så stark, hälften så smart.
007 Devolution. Man förvandlas till ens ursprung (en människa blir en grottmänniska/apa) bokstavligt.
008 Smile. Man får ett enormt leende som alla andra finner väldigt störande efter en stund.
009 Fisk. Det enda man kan säga är blubb blubb blubb. Man kan även andas under vatten.
010 Klon. Man börjar skaka våldsamt en kort stund och plötsligt är man två stycken - och ingen kan enas om vem som är den riktige och vem som är kopia. När effekten tar slut dra kropparna till varandra och smälter ihop till en person igen.

011 Geni. Ens intelligens dubblas och man kan lösa alla problem. När effekten tar slut kommer man inte ihåg något.
012 Guld. Man får en fruktansvärd hosta, vad 1d6 runda hostar man upp ett guldmynt.
013 Närsynt. Allt är suddigt bortom en fot (30 cm).
014 Gräs. En midsommaräng börjar växa på ens huvud.
015 Supersoldat. Man får 10 fighter levels, eller +50 % på alla stridsförmågor, eller liknande som passar spelet.
016 Tyngdlös. Man börjar levitera. Man är lätt som en ballong och kan inte styra vart man färdas, utom när man knuffar från en yta.
017 Grön. Man blir helt grön.
018 Ängel. Änglavingar växer ut på ryggen. Man kan flyga.
019 Superstark. Man blir 10 gånger starkare, men har ingen kontroll. Allt man tar vid går sönder.
020 Blod. Man får extremt näsblod som inte går att stoppa. Även om man blöder flera liter får man ingen blodbrist.

021 Kärlek I. Man blir blixtförälskad i den första varelsen man ser i ögonen efter att ha druckit.
022 Kärlek II. Nästa varelse som man ser i ögonen efter att ha druckit blir blixtförälskad i en.
023 Osårbar. Ingenting kan skada en.
024 Helad. Alla skador läker, förlorade kroppsdelar växer ut igen.
025 Könsbyte. Man börjar låta och bete sig som det motsatta könet, men man har inte fysiskt bytt kön.
026 Kompis. Man tror att alla i hela världen är ens kompisar.
026 Ledsen. Man börjar gråta ohemmat, allt är sorgligt.
027 Barn. Man börjar bete sig som en 5-åring.
028 Eko. Allt man säger låter som i en stor grottsal.
029 Telepati. Man kan läsa alla av motsatt köns tankar.
030 Vampyr. Man blir likblek, får extremt långa hörntänder, blir extremt ljuskänslig, tål inte doften av vitlök och blir extremt sugen på Bloody Mary.

031 Djinn. Man får en önskan uppfylld.
032 Hårig. Man blir extremt hårig (tänk varulv).
033 Telekinesi. Man kan få små föremål, upp till 1 pound (453 g) att sväva upp till 10 fot (3 m) bort.
034 Magiker. Man får 10 magiker levels. Alla spell slots slumpas fram.
035 Tur. Man har advantage (slå två tärninngar, välj bästa) på allt man gör.
036 Medusa. Man blir förstenad.
037 Groda. Man kan inte gå, man måste hoppa fram.
038 Charm. Alla tror en, oavsett vad man säger.
039 Sång. Man kan inte tala, bara sjunga.
040 Hicka. Du börjar hicka var 1d6 runda. Alla som hör dig börjar hicka. Alla som hör dem börjar hicka...

Jag tror inte att vi kommer upp i tusen saker, men jag hoppas på en bit över hundra. :)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
041 Musikalisk fyllemage: man går runt och fjärtar små musikaliska trudelutter .
042 Dansare:Man börjar dansa och kan inte sluta och alla man vidrör börjar också dansa.
043rimmare: man kan bara tala i rim
044 gyllene gås: Man förvandlas till en gås med gyllene fjädrar och börjar värpa guldägg
045 baklänges talare: man kan bara prata baklänges
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
46 Smurf: Rollpersonen blir tre äpplen hög, blå och börjar byta ut olika ord mot "Smurf"
47 Du är min bästa vän - på riktigt! : Rollpersonen griper tag om någon i närheten. Denne är nu och för evigt rollpersonens bästa vän.
48 "Low level mage, practically useless": Rollpersonen blir en andra rangens magiker med slumpade spells.
49 Turbo-lepra: Save vs poison - annars kommer en d4 av rollpersonens extimiteter ruttna bort på två rundor.
50 Den gamle och havet: Rollpersonen får en magisk fiskelycka och kan tex fiska upp midgårdsormen eller ett magiskt vapen
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
51 Har du hört den förut? : Rollpersonen börjar dra vitsar. De är roliga för alla som hör dem, men omöjliga att återberätta när effekten släpper.
52 Kung i Baren: Alla som ser rollpersonen tror att denne är landets regent.
53 Ghostpepper: Drycken är extremt kryddstark och rollpersonen kan se och tala med spöken tills effekten släpper
54 Robotism: Rollpersonen blir en robot-version av sig själv. Kan transformera sig till en vagn.
55 Manchurisk Kandidat: Genom att använda ett hemligt kodord kan rollpersonen få andra personer att byta till motståndarlaget. Vakter blir tjuvar, onda blir goda osv.
 
Top