Nekromanti Dödshotande knivhugg

alucard

Veteran
Joined
15 May 2003
Messages
8
Min polare undrar om man kan döda någon men en kniv utan att slå skada t.e.x sticka in den i nåns hals när han inte är uppmärksam eller liknade
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Japp. Förutsatt att han är hjälplös, typ sover, är bunden eller om SL är snäll, är helt omedveten om att man är där.

Annars ta en titt på stridskonstteknikerna "Lönnmord" och "Målpunkter".

/Joel - mordisk
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Dödshotande knivhugg ---- Ja

om man kan döda någon men en kniv utan att slå skada t.e.x sticka in den i nåns hals när han inte är uppmärksam eller liknade

Ja, personligen fördrar jag lite realism, en av huggen halspulsåder/luftstrupe direkt dödande.... va jobbigt det skulle var om man slog chockvärde och tärningaran utföll med 1,1,1,1,1,1,1 om personen hade 12 i chockvärde.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Beror lite på vad du menar, liksom...

Min polare undrar om man kan döda någon men en kniv utan att slå skada t.e.x sticka in den i nåns hals när han inte är uppmärksam eller liknade.
Alltså, jag är inte säker på vad du menar; undrar du (1) huruvida spelledaren har "rätt" att tillåta att en rollpersons knivstött - förutsatt att personen är ouppmärksam, medvetslös eller liknande - automatiskt är dödlig, d.v.s. man behöver inte slå några tärningsslag för att avgöra skadan, utan offret kommer att dö av skadan? Eller menar du (2) om det faktiskt är möjligt att döda en person genom ett knivhugg, exempelvis genom att skära halsen av denna?

Om det är (1) du menar, så är mitt svar ja naturligtvis har spelledaren rätt till detta. Måhända kanske denne kräver en högre svårighetsgrad på slaget för att träffa, eftersom rollpersonen ändå siktar på ett specifikt område. Eller oxå, om spelledaren bedömmer att offret är helt hjälplöst, behöver inte rollpersonen slå något slag alls, utan knivhugget träffar automatiskt och är oxå automatiskt dödande! Det är upp till spelledaren. Personligen skulle jag säga att om offret är helt hjälplöst - exempelvis om offret är medvetslöst, fastbundet eller liknande - kan det senare gälla. Det första, däremot, gäller ifall offret exempelvis överraskas, eller om mördaren smyger upp bakom offret - med andra ord, om offret inte är helt hjälplöst, gäller det första alternativet.

Om det däremot är (2) du undrar över, så är svaret både ja och nej. Det är inte lätt att döda med kniv - det kräver specialträning eller stor tur. Exempelvis kan ett hugg som träffar direkt i hjärtat - något som inte är helt enkelt, eftersom det är en hel del ivägen, exempelvis revbenen - eller en stöt som träffar i hjärnan eller halspulsådern vara direkt dödande. Men som sagt, att träffa på sådana ställen kräver antingen specialträning och/eller specialkunskap eller extrem tur. Man ska dock komma ihåg att majoriteten av knivhugg inte dödar omedelbart. Tvärt om, de flesta som dör av knivhugg dör genom  blodförlust - inte genom massiv trauma, så som exempelvis kan ske om man utsätts för ett skjutvapen, svärd eller regält krossvapen. Det har förekommet en diskussion angående detta tidigare (mellan mig och Pendragon). Kolla in den här länken, så får du se (klicka på inlägget Ganska enkel skademodifikation . Det kanske kan klargöra det hela, en smula.
:gremcool:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Att avliva med kniv

en av huggen halspulsåder/luftstrupe direkt dödande
Nja... direkt dödande som i att man trillar ner stendöd direkt är inget av de där. Halspulsådern gör däremot att du förblöder väldigt fort, antagligen för fort för att kunna räddas med medel tillgängliga i Mundana, möjligtvis undantaget magi. Dessutom kan man skrika som en stucken gris med avskuren halspulsåder, något som givetvis inte går om luftstrupen är kapad och man ligger och kvävs obönhörligen.

Vad det gäller direkt dödande med kniv så finns det lite olika metoder.
US Rangers t ex lär ut att man lägger handen över offrets mun (bakifrån givetvis) samtidigt som man kör in kniven i nackgropen eller strax under, bakom örat och vrider till. I bägge fallen går hugget rakt upp i hjärnan och döden är så gott som omedelbar.
Ryssarnas doktrin däremot är att hugget ska sättas i ryggen, antingen i hjärtat eller så det kapar kroppspulsådern. Offret tar lite mer tid på sig att dö och det blir kladdigare, men det är lättare att komma åt.

Otroligt vad man kan lära sig av en god bok. Nu fattas det bara att Piff och Puff kommer rännande med sin moralpanik. Lyckligtvis har jag inte lärt mig detta ur något rollspelsrelaterat material utan ur romanen "Fågelbröst(et?)" vars författare jag glömt bort. Mycket bra är den iaf.

Såja... spring nu inte ut och knivmörda någon är ni snälla.

/Joel - teoretisk avlivningsexpert
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Att avliva med kniv

Jag menar totalt sönder skuren, alltså så bara lite senor och nackotor håller skallen på plats.


man trillar ner stendöd direkt

Men man trillar ihop.

Nu fattas det bara att Piff och Puff kommer rännande med sin moralpanik

Nä, med två knivar och demonstrerar metoderna.


Men vilket fall som helst är det ohälsosamt att bli knivhuggen i halsen.

Ps. Tvserien Black museum är väldigt läskig.Ds
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Att avliva med kniv

"Såja... spring nu inte ut och knivmörda någon är ni snälla."

Men det är ju precis det vi inte är! :gremwink:

Hjärta, nacke, hjärta, nacke, hjärta, nacke.
Undrar om det går lika bra med en potatisskalare?
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Att avliva med kniv

Inte nödvändigtvis. Faktiskt.
Okej, om man redan ligger ner.... :gremwink:
Nu fattar jag inte rikitgt, förklara.



Ps. Jag vill inte rekomendera att bli knivhuggen ihalsen.Ds.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Att avliva med kniv

Men det är ju precis det vi inte är! :gremwink:
Jodå, när man fått äta upp ett par små barn, offrat lite getter och slagit ner en gammal tant. Då kan man tänka lite snälla tankar.


Jag har faktisk stött på rollspelare som har blivit anklagade för att slå gammla tanter och offra getter.

Vem är det som läckt :gremwink:?. Hela forumet måste vara fullt med förrädare. Hjälp dom är ute efter mig....*gömma*
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Att avliva med kniv

Okej, om man redan ligger ner....
Nu fattar jag inte rikitgt, förklara.
Jo... får man luftstrupe och halspulsåder kapade, är man mycket riktigt så gott som död.

Dock tar det en liten stund, och under den tiden kan man sprattla rätt rejält, och man lär trilla ihop förr eller senare (de flesta förr snarare än senare). Är dessutom luftstrupen intakt, kan man som som tidigare nämnt yla rätt rejält.

Står man bakom sitt offer ifråga däremot, med handen över deras mun, har man dem i ett ganska bra grepp och kan lägga dem ner ganska stillsamt tämligen omgående. Att bara släppa någon så att de brakar i golvet på egen hand kan orsaka en massa extra oväsen som man helst vill slippa.

/Joel
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: Att avliva med kniv

Dödsryck? En höna sprang 25 varv runt höns huset efter den vart nackad.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Jag tycker att man in ska slå, liksom missa på 20cm avstånd. Det gör inte en som är skicklig med dolk/kniv.
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Att missa på 20 centimeters avstånd är ganska svårt, ifall inte något oförutsätt händer. Men det skulle ju faktiskt vara ganska roligt om man fumlar och sätter kniven i sitt eget ben och gallskriker själv, så att offret vaknar och slår ner en...

/Alharra, funderar över vad som ska hända hans spelare...
 
Top