Nekromanti Dödshjälp i cyberrymden

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Jag har tänkt lite (för omväxlings skull) på den där apparaten boken Mona Lisa Overdrive av William Gibson till stor del kretsar runt, Själafångaren eller vad den heter. Det var ett tag sen jag läste den, men det är väl någon sorts separat Cyberspace-VR-värld?

Låt oss nu säga att man har en människa, Einar, som råkar ut för en bilolycka. Einar blir totalförlamad och kan bara ligga och ruttna bort. Läkarna överväger dödshjälp.
Men en läkare kommer på att man skulle kunna, med hjälp av lite cybertech, plugga in Einar i en sorts simstim-spelare, som gör det möjligt att skapa en konstgjord värld där Einar kan leva vidare och inte behöver dö.
Einars fru och döttrar kan när som helst komma och hälsa på Einar, de behöver bara ha honom stående i trädgårdsskjulet ihopkopplad med en livsuppehållande maskin. Lite härligt makabert och twisted, som cyberpunk ska vara. :gremgrin:
Man kan naturligtvis göra den konstgjorda världen jättestor, med mycket underhållningsmöjligheter, och om det blir långtråkigt kan man alltid sätta Einar i "Vila" mellan mötena, så att han inte märker att tiden går.

Det är väl mest en idé till en "gadget", men det skulle nog med fördel kunna användas i äventyr. Låt oss säga att bilolyckan egentligen inte var en bilolycka, utan ett mordförsök på Einar genomfört av suspekta regeringsagenter. Rollpersonerna är komplotten på spåren, men de saknar mycket bevis. En doktor erbjuder sig kunna hjälpa till att koppla in Einar i en sån apparat, men när det ska genomföras kommer mystiska män i svarta kavajer och stör..vad sägs? :gremsmile:

/Nalle
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Med tanke på den sofistikerade sjukvården i Neotechs spelvärld så skulle man istället kunna skapa en ny kropp till Einar som man skulle transplantera över den gamla hjärnan till. På så sätt skulle han bli en relativt normal människa igen, förmodligen fullt funktionsduglig.

Men, låt oss säga att svåra skador uppstår på vissa vitala delar i hjärnan som behövs för att kontrollera kroppen i verkliga livet som kanske lilla hjärnan, hjärnstammen o.s.v. Övriga hjärnan förblir dock oskadad på ett sätt så att tänkandet fortfarande fungerar och likaså de delar som kan tolka simulerade sinnesintryck från datorer. Om nu detta är möjligt, då skulle det kanske vara en nödvändighet. Förmodligen skulle det vara ett ganska unikt fall och inte höra till vanligheterna att det inträffar. Fast, vad vet jag?

Lite OT bara: Hur vanligt är det att gamla (eller bara rika) människor byter kroppar till yngre och bättre sådana? Dödligheten lär ju vara rätt hög (det har antytts på ca: 50% eller något sådant någonstans har jag för mig), men personer som befinner sig i slutet av sina liv är väl beredda att begå den risken, ungefär på samma sätt som Einar, som inte skulle "överleva" (och leva på ett normalt sätt) utan en liknande operation.
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
nyakroppar[OT]

"Hur vanligt är det att gamla (eller bara rika) människor byter kroppar till yngre och bättre sådana?"
jag vet inte men som jag har uppfattat det så är det väldigt ovanligt, det blev ju ett väldigt ståhej när farring och hans fru bytte kroppar... fast jag tycker nog att det borde vara lite mer vanligt än någon enstaka mediaståhejs grej.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Varför fast i en burk?

Varför sätta fast honom i en simstim burk?
Ge honom en internetlina och jacka in honom, där kan han komma åt all simstim han vill, arbeta, underhålla sig. Dessutom så kan han ha en simstimstation bredvid sig som han kan dessutom använda som server på nätet, lägga upp sin egna lilla VR-värld för omvärlden.

I mitt Eon så existerar Mundana som en Göteborgsk VR-värld. Det är en väl underhållen betalserver för seriösa rollspelare. Mina spelare blev överexalterade när dom hörde detta, och skaffade genast konton. Allt för att kunna sitta i Daggbacken och dricka öl på varma sommarkvällar =)

Så ge liraren en internetlina och en fet serverdator som han kan använda sig av.

/Naug, föreslår
 

Eskil

Warrior
Joined
10 Oct 2001
Messages
292
Re: Mona Lisa Overdrive

Bara en liten notis om maksinen som figurerar i boken. Om jag inte missminner mig är den gjord av "nästa generationens teknologi" vilken anspelas på redan i boken innan (Count Zero). Maskinens ägarinna är Lady Jane3 (jag är inte säker på numret) från den snuskigt rika familjen Tessier-Ashpool (den stjäls dock sedan av Bobby Newark). Så om en sådan manick skulle dyka upp i NeoTech bör man definitivt överväga att låta den kosta abnormalt mycket och vara mer eller mindre unik. Ifall alla kan köpa en nere på Ono-Sendai BiotechMall skulle antagligen världen se lite annorlunda ut (massproducerad digital odödlighet). Kort och gott, Einar behöver antagligen en väldigt stor plånbok.

Jag antar folk redan tänkt på detta, men varför förspilla möjligeten till ett inlägg.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Re: Mona Lisa Overdrive

Jag har inte läst Count Zero, men ja, det där stämmer ganska bra.

Jag hade inte tänkt låta det vara precis en "själafångare", men jag ville bara säga att jag fick idéen därifrån. Och det är naturligtvis något som bara överklassen har råd med, men det vore ändå rätt coolt.
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Vänta, nu blev det snurrigt..

Vad menar du med att du hade en VR-värld i Eon? Nu får du förtydliga dig
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Whoops!

Jag menade såklart "I mitt Neotech..."

I Eon så finns det sån tur är inga VR-världar.

/Naug, spelar fantasy i fantasy och sci-fi i sci-fi
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Hmm...

Jag tyckte det gick bra att tolka som att hela erat Eon-spelande bara i själva verket är något som egentligen utspelar sig i en VR-värld i Neotechs spelvärld. Inte för att jag kunde förstå meningen med det hela... Eller i och för sig. Får man för sig att byta spel mitt under ett spelmöte behöver man antingen bara logga in eller logga ut, beroende på vad man vill börja spela. Intressant.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Rollspelande karaktärer

"Får man för sig att byta spel mitt under ett spelmöte behöver man antingen bara logga in eller logga ut, beroende på vad man vill börja spela. Intressant."

Tja, rollspelskaraktärerer som spelar rollspel i rollspelet!
Förvirringspotentialen och tuffhetsfaktorn skjuter i höjden. Jag älskar det! :gremgrin:

/Naug
 

Nalle med AK4

Swordsman
Joined
20 Jan 2001
Messages
421
Location
Hemma
Don't even go there..

Ursäkta, men "Eon i en VR-värld i Neotech"-konceptet har redan diskuterats ett femtiotal gånger här på forumet. Det här är min tråd, inget OT:ande här! :gremcool:

/Nalle, som är medveten om att han är OT nu
 

Ahdion

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
9
Re: nyakroppar[OT]

Frågan är väl också hurvida Einars nära och kära faktiskt har
råd att låta odla en ny kropp till honom.

En annan sak, är det bara jag som delar ut för mycket pengar
eller är cybertech lite för billigt? (i grundreglerna i alla fall)
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: nyakroppar[OT]

"är cybertech lite för billigt?"
tja... tänk på att modifiera alla priser utefter deras tillgänglighet, den mesta cybertech blir runt 2 gånger dyrare än priset som står listat ibland 4 och ifall man köper olaglig kan det kosta gånger 6...
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Re: nyakroppar[OT]

Och därtill kommer även kostnaden för själva operationen, som kan bli ganska dyr om man vill vara säker på att det ska bli bra. Och försäkringar.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: nyakroppar[OT]

skippa försäkringarna och gör det hela olagligt i stället.. :gremsmile:
precis som alla andra rollpersoner, de blir ju alltid förr eller sedare (oftast tidigare) väldigt brottsliga.. i alla fall när vi spelar :gremsmile:
 
Top