Nekromanti Dödsgast i 91:an

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Är det någon som har modifikationerna för RP:s som blir dödsgastar, kör en grupp i Ereb, dock med Chronopias regler eftersom 91:ans är så jäkligt dyra att köpa begagnat.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Japp

STY: ×2
STO: ×1
FYS: 0
SMI: ×1
INT: ×1
PSY: ×3

KP = PSY

Beskrivning
"...kroppen är en nattsvart gestalt, som verkar vara skugga förvandlad till fast form, med glödande röda ögon [*puh* så klyschigt] Anletsdragen är svåra att urskilja och kan oftast bara anas. /.../ Dödsgasten visar sig oftast i mörka eller skuggade områden (den har -10% [-2] på alla färdigheter i direkt solljus).
En dödsgast sprider en paralyserande kyla omkring sig..."
s. 88 monsterboken 1

Förmågor
Halv skada av vanliga vapen.
Skrämmas
: Ingen aning vad detta innebär, men antar att det är detsamma som spökets förmåga..
Suga livskraft: Vidröra offret, övervinna dess FYS med PSY och suger sedan 2 FYS permanent. Offret blir paralyserat i 1T4 SR. MOTSTÅNDSKRAFT skyddar mot 1 FYS-förlust/E (E2 skyddar alltså helt).


Hmmm.. Det står också "Gastar /.../ besitter mörkersyn och extremt god hörsel, och använder ett språk som består av isande skrin." (Monsterboken 1, s.88)
Lite Tolkien-ripp angående språket.. /images/icons/crazy.gif

~Själv kör [color:448800]Han</font color=448800> dödsgastar som dödsbleka individer (som den ser ut på bilden) istället för att vara gastar
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,716
Location
Värnhem, Malmö
Re: Japp

I Monsterboxen ändrades det väl, så att dödsgasten använde sin gamla kropp, vilken ruttnade?

Och lite nitpick: Gastarna beskrevs i Monsterboken 2 /images/icons/tonguea.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
De nya dödsgastarna

I Monsterboxen ändrades det väl, så att dödsgasten använde sin gamla kropp, vilken ruttnade?

Jag förstod aldrig den biten... tittar man i beskrivningen (i monsterboxen) så ser man:
[color:blue]
Utseende: Dödsgasten ser ut som före sin död, d. v. s. den bär inga tecken på sitt dödsfall. En väsentlig skillnad är dock att kroppen består av en nattsvart gestalt, som verkar vara en skugga förvandlad till fast form, med röda, glödande ögon. Efter att ha nått gaststadier fortsätter dödsgastens kropp att åldras som vanligt, så att riktigt gamla dödsgastar snarare ser ut som skelett med förruttnade köttslamsor på snarare än som gastar.</font color=blue>

I stycket ges m.a.o. tre bud:
1: som innan sin död
2: som en mörk skepnad med röda ögon
3: som en åldrande (ruttnande) kropp

Hur jag än gör får jag inte ihop dessa till en konsekvent bild. Å andra sidan verkar inte artisten som illustrerat det hela fattat mycket bättre eftersom teckningen innehåller både "mörk skepnad" och "ruttnande kropp". /images/icons/crazy.gif

I tidigare moduler var dödsgasten som innan sin död. De mörka skepnaderna stor mörkergastar för. :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Japp

Suga livskraft: Vidröra offret, övervinna dess FYS med PSY och suger sedan 2 FYS permanent. Offret blir paralyserat i 1T4 SR. MOTSTÅNDSKRAFT skyddar mot 1 FYS-förlust/E (E2 skyddar alltså helt).

Det mystiska är att detta inte _ger_ dödsgasten någon livskraft. Livskraften bara försvinner :)

De flesta jag spelat med har ändrat detta till att den drar någon T6 temporära psy-poäng istället (som läggs till gastens egna {inte mer än till dess max-psy}).
 

Fjoffe

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
51
Location
Uppsala
Re: De nya dödsgastarna

Ska inte det där citatet läsas så att dödsgasten ser i grunden ut precis som om han/hon levde, men den skillnaden att skepnaden har blivit nattsvart och fått röda glödande ögon. Alltså, är det en ung människa som blivit dödsgast så ser dödsgasten ut som en levande ung människa med nattsvart skepnad med röda ögon. Det är då enda skillnaden dödsgasten har mot när den var levande. Tills den börjar bli gammal. Enligt texten åldras kroppen som vanligt, vilket kan läsas ut som att kroppen åldras i samma takt som om den vore levande - vilket jag tror är det rätta sättet då texten fortsätter med att säga att riktigt gamla dödsgastar ser ut som skelett.
Om man förstår texten som jag skrev ovan tycker jag inte att det finns något direkt självmotsägande i den.

/Fjoffe
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: De nya dödsgastarna

Enligt texten åldras kroppen som vanligt, vilket kan läsas ut som att kroppen åldras i samma takt som om den vore levande - vilket jag tror är det rätta sättet då texten fortsätter med att säga att riktigt gamla dödsgastar ser ut som skelett.

...Men är den då fortfarande "en nattsvart gestalt, som verkar vara en skugga förvandlad till fast form"?
Illustrationen innehåller en styck nattsvart gestalt och en styck ruttnad kropp (inte nattsvart). Frågan är vilket av detta som stämmer (om något).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: De nya dödsgastarna

"...Men är den då fortfarande "en nattsvart gestalt, som verkar vara en skugga förvandlad till fast form"?
Illustrationen innehåller en styck nattsvart gestalt och en styck ruttnad kropp (inte nattsvart). Frågan är vilket av detta som stämmer (om något)."


Jag tolkar det precis som Fjoffe. Strunta i bilden alltså, och tänk dig nattsvarta gestalter i olika grader av förruttning. Man ser ju ganska tydligt på en nattsvart figur om denne är hel och ren eller om den har skelettarmar och nada kött på benen.

/Riz.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: De nya dödsgastarna

Jag tolkar det precis som Fjoffe. Strunta i bilden alltså, och tänk dig nattsvarta gestalter i olika grader av förruttning. Man ser ju ganska tydligt på en nattsvart figur om denne är hel och ren eller om den har skelettarmar och nada kött på benen.

Då finns det ju ingen egentlig synlig skillnad mellan döds- och mörkergastar (båda är svarta skepnader med glödande röda ögon /images/icons/sick.gif).
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: De nya dödsgastarna

"Då finns det ju ingen egentlig synlig skillnad mellan döds- och mörkergastar"
Vem är du? Någon sorts fantasy-Linné?

Du ska inte kategorisera de odöda, du ska fly ifrån dem!!!

Personligen stör jag mig inte ett dugg över att skräckfiender i fantasy är svåra att definiera för spelarna (deras rollpersoner skall ju inte tänka "är det en dödsgast eller en mörkergast? Hmmm...) utan ser det snarare som en bonus att powerspelare blir förvirrade och inte vet riktigt vad de ställs inför.

Du ska vara glad att inte gastarnas utseende lämnas lika fritt åt spelledaren som Kultmonsterna!

/Rising
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: De nya dödsgastarna

Du ska inte kategorisera de odöda, du ska fly ifrån dem!!!

Mjo, naturligtvis har du rätt...

Det är nog mest så att jag saknar den gamla dödsgasten; den var "nästan" mänsklig på ett mysigt vis. M.a.o. kunde den smälta in ibland människor och ge folk en verklig chock när den avslöjar sin sanna natur /images/icons/devil.gif
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: De nya dödsgastarna

Är inte mörkergastar också ganska oformliga? I så fall har man ju en ganska klar skillnad... fast det är ju möjligt att jag fått saker om bakfoten igen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: De nya dödsgastarna

Jag kör mina dödsgastar såhär... De ser ut som innan sin död, men med glödande röda ögon (svagt till en början) och om givna av en skugga (även den svagt till en början.
Efter hans tynar kroppen bort och skuggan tar över helt och hållet samt som ögonen glöder skarpare, fram tills dess att de ser ut ungefär som den bakre figuren i monsterboken.

Mörkergastar ser jag som mer diffusa och utan de röda ögonen (för det mesta...)
 
Top