Nekromanti Dödlighet i tidiga D&D

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Eksem;n127939 said:
Ja, man är extremt ömtålig level 1-3, och är i princip odödlig level 9+ (dör man är det mest en fråga om ekonomi att bli återupplivad). Om någon bryr sig kan jag skriva en himla massa om hur det här påverkade hur man spelade förr, men för det mesta känns det som om de som borde intressera sig för var vi kommer ifrån mest avfärdar sånt som gammalt mög så jag tänker inte skriva något om jag inte blir direkt ombedd av folk som inte redan är frälsta.
Jag hänger iallafall på detta forumet för att höra om just sånt, så det finns iallafall en som vill läsa om du orkar skriva
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Ok, ska hem till mitt källmaterial och skriva något ordentligt om saken en gång för alla. Återkommer!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,675
Det är super, mega, ultra, fuck you in the brain dödligt. Du fattar inte ens.

Ok, så här är det. Om du är en trollkarl har du mellan 1 och 4 HP. Inga bonusar, ingen omrullning, ingen max xp. Fuck you, om du rullar en 1:a har du 1 hp.

Ett svärd gör mellan 1 och 8 hp skada i de dödligare versionerna av tidiga D&D. Inte ett tvåhandssvärd, inte om det används av en specialist inget sådant. Ett vanligt svärd svingar av en normal snubbe på stan gör mellan 1 och 8 skada.

Men vänta! Trollkarlen har 1 magi att skydda sig med PER DYGN!!! Och den är slumpad. Så medan Sleep och Color spray är badass och gör dig till farlig artilleri... Så kan du få Ventriloquism som låter dig göra roliga röster eller Hold portal som låter dig hålla en dörr stängd... Under typ en minut.

Men nu säger du att trollkarlen ska stå längst bak va? Och att det finns versioner med mindre farliga svärd? Absolut! I absolut bästa fall så spelar du en Fighter som har mellan 1 och 8 hp och ett svärd gör bara mellan 1 och 6 hp. Yay! Men tänk på att i de versionerna väntar de sig att du ska döda 4 kobolder beväpnade med de där svärden själv.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
God45;n127957 said:
Yay! Men tänk på att i de versionerna väntar de sig att du ska döda 4 kobolder beväpnade med de där svärden själv.
Är det inte egentligen så att de väntar sig att man skall försöka och misslyckas, och att det skall anses som en bedrift eller något att fira om man mot förmodan överlever?

edit: Nu tycker jag det låter som om jag säger att det är något dåligt, men det menar jag inte - tvärtom!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,157
Location
Lund
Alla svärdshugg träffar inte å andra sidan. Så THAC0 och AC spelar in också. Nu får iofs. trollkarlar ganska kasst i både THAC0 och AC. Men jag tänkte ändå att det var värt att nämna.

Jag kommer inte ihåg hur det var i de äldre versionerna av D&D men från ADD och framåt (åtminstone) så fick man ju extra HP om man hade 14+ (16+?) i CON också. Åter igen, CON var kanske inte det som Trollkarlar ofta hade mest av (beroende på hur man lät folk slå fram och sätta in grundegenskaper förvisso).

Men ja, Trollkarlar i D&D var verkligen ömtåliga upp till en viss level sen ägde de spelet i stort sett. Första hållpunkten var level 3 spell så de kunde få Fireball/Lightningbolt som gav ständigt ökande skada upp till lvl 10, Stoneskin som var en level 4 spell iirc som gjorde att vapen inte skadade magikern och sen bara körde det på när magikern snabbt så ev. krigartyp försvinna i backspegeln av att kunna ha inflytande vid saker som händer vid spelbordet.

Back on track, ja man kunde vara ömtålig men det var inte fullt så enkelt att d4 hp vs. d8 skada för vanligt svärd var nog min ursprungliga poäng...

Cog.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,014
Det är onekligen sant att riktigt gamla D&D var ultradödligt på låg level.

Men det tycker inte jag ändrar det faktum att i en hyfsat vanlig kampanj är det hyfsat vanligt att karaktärerna är i praktiken odödliga, medan alla runtomkring dem inte är det.

Och att D&D är oftast helt ointresserat av att utforska hur det påverkar hjältens personlighet, ens på ytlig superhjälte-som-våndas nivå.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,675
CapnZapp;n127975 said:
Det är onekligen sant att riktigt gamla D&D var ultradödligt på låg level.

Men det tycker inte jag ändrar det faktum att i en hyfsat vanlig kampanj är det hyfsat vanligt att karaktärerna är i praktiken odödliga, medan alla runtomkring dem inte är det.

Och att D&D är oftast helt ointresserat av att utforska hur det påverkar hjältens personlighet, ens på ytlig superhjälte-som-våndas nivå.
Aldrig upplevt det här i en kampanj. D&D karaktärer styrda av spelare som inte är hyperkompetenta, paranoida, opportunistiska motherfuckers dör som flugor. Och även elit spelarna stryker med ganska ofta.
 

Klöver

Veteran
Joined
18 Oct 2015
Messages
8
Min erfarenhet av att spela D&D är också att man dör väldigt ofta. Att hela spelgruppen dör vid ett och samma tillfälle. Som tur var går det ju oerhört fort att rulla en ny gubbe, så det spelar inte så stor roll. Farligast tycker jag det känns när man är lvl 2-3, då är man fortfarande rätt ömtålig, samtidigt som man har en hel del xp investerade i karaktären.

En annan sak som kan hålla ner dödligheten är att det - lite beroende på version - går att hyra Henchmen/Hirelings som kostar en slant och snor lite xp, men framför allt fungerar som kanonmat. :)
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Klöver;n127982 said:
En annan sak som kan hålla ner dödligheten är att det - lite beroende på version - går att hyra Henchmen/Hirelings som kostar en slant och snor lite xp, men framför allt fungerar som kanonmat. :)
Om det kommer ut att man behandlar sina anställda som kanonmat och det därmed blir svårt att få folk att ställa upp så kan man ju alltid spendera ännu mer pengar/xp på golemtillverkning!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,675
Godzillikles;n128031 said:
Om det kommer ut att man behandlar sina anställda som kanonmat och det därmed blir svårt att få folk att ställa upp så kan man ju alltid spendera ännu mer pengar/xp på golemtillverkning!
Det här är anledningen till att jag föredrar krigshundar. :D



Man skaffar sig en grupp krigshundar, typ 5 eller 6 av dem. Sedan skaffar man sig ett reach vapen eller ett avståndsvapen och så använder man sina hundar som en bitig barrikad som man anfaller över. Kan man fixa en häst så kan man göra chare attacker och skada folk och ändå inte gå in i närstrid eftersom väggen av hundar skyddar en.

Man kan också offra hundarna för att sakta ner fiender man måste fly från. :)

Och en hund är bättre än en level 1 tjuv i strid så skaffa ett par och dubbla din partys stridsstyrka.
 

Godzillikles

Veteran
Joined
22 Oct 2013
Messages
157
Location
Skaraborg
Ett alternativ till, om man överlever tills man får level 3-besvärjelser, är Animate Dead för att göra permanenta (tills de slås ihjäl) skelett och zombier!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Björn Wärmedal;n128036 said:
EKSEM! FFS! Du skulle ju skriva här igår! :D
Ska jag skriva om det här ska jag göra det ordentligt, sånt river man inte av på en fikakvart!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,675
Godzillikles;n128043 said:
Ett alternativ till, om man överlever tills man får level 3-besvärjelser, är Animate Dead för att göra permanenta (tills de slås ihjäl) skelett och zombier!
En ordentlig Zombie hord cleric backad av en summon monster specialist gör ett level 5 party cirka fyra gånger så farliga som de annars är. Då har man inte bara odöda (och odöda gjorda av otrevliga saker man dödat tidigare) men kan också kalla in special trupper via summon monster för saker som odöda är dåliga på eller för att slå ut anti-odöd fiender. Sedan har man också två snubbar som kan ägna resten av sin tid åt att buffa sina frammanade trupper när de inte animerar/summonar.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jag är specifikt nyfiken på:
-var det vanligt att man kunde köpa återupplivningsbesvärjelser på lägre levlar? Typ en lvl 4 som dött?
-dito om man blivit förstenad?
-någon har sagt att man hade 4-5 rollpersoner/henchmens och drog en ny när en hade dött. gick man in i grottan med bara sin huvudkaraktär, eller gick man in med alla sina henchmens samtidigt för en slagstyrka av omkring 20 pers inne i grottan?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,675
-var det vanligt att man kunde köpa återupplivningsbesvärjelser på lägre levlar? Typ en lvl 4 som dött?
Absolut inte. Man är tvungen att komma upp åtminstone nära name level innan det är ett alternativ. Och flera settings har inte ens den typen av magi.

-dito om man blivit förstenad?
Stone to flesh är lite lättare att få tag på. Men... Grejen är att sakerna som förstenar en är rejält farlig skit och bor på rejält farliga ställen och att det är svårt att transportera någon som är sten. Att lämna folk hjälplösa i dungeons? Inte en bra ide...

-någon har sagt att man hade 4-5 rollpersoner/henchmens och drog en ny när en hade dött. gick man in i grottan med bara sin huvudkaraktär, eller gick man in med alla sina henchmens samtidigt för en slagstyrka av omkring 20 pers inne i grottan?
Rejäl skillnad mellan en riktig karaktär och en henchman. Man har i vissa av spelen/kampanj settings flera karaktärer, men oftast inte på samma gång. De brukar vara karaktärer som man ger xp och pengar till så att man slipper börja om från level 1 när man dör. Henchmen är schmuks man anställer för att göra saker åt en. Ibland har de klass levels men man spelar inte dem, de är npc:er.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,157
Location
Lund
Fridigern;n128049 said:
Jag är specifikt nyfiken på:
-var det vanligt att man kunde köpa återupplivningsbesvärjelser på lägre levlar? Typ en lvl 4 som dött?
När vi spelade, nej. Vi kände inte till att Resurrect fanns när vi började spela ADD (var vana vid DoD) så när den dök upp första gången så var det ett stort 'WOW'-tillfälle. Ju längre vi spelade så blev dock återupplivning allt mer vanilj och efter ett tag (som någon nämnde) mest resurshantering.

Cog.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Kan INTE NOG rekommendera denna fantastiska, och extremt långa, tråd där en spelledare ("Mailer") kör B/X by the book (näääästan) med sin spelgrupp. Det är bland det mest underhållande jag läst inom rollspel, någonsin. Ger en bra bild av hur dödligt B/X är, och hur kul det kan vara.

En grej jag vet att de noterar är vikten av Morale, något som jag är övertygad om att Eksems doktorsavhandling kommer att ha minst ett kapitel om. Kör man by the book B/X flyr monster relativt ofta. Skelett dock är the Bad to the asses av level 1-motståndare.

Men nog från mig, läs tråden vettja. You won't regret it!

http://forum.rpg.net/showthread.php?676099-B-X-Misadventures-in-randomly-generated-dungeons
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
God45;n128038 said:
Man skaffar sig en grupp krigshundar, typ 5 eller 6 av dem.
Nej, 12 armborst. Monterar dem bakom en stålsköld med skåror i, på en vagn med hjul. Du har full cover och 12 mother fucking armborst pekande mot fienden.

Det är iofs en one-shot, men effektiv. Gärna i kombination med henchmen.
 

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Sapient;n128061 said:
Nej, 12 armborst.
Klassiskt trick som använts både i Knights of the Dinner Table och live i Dungeon of Death (som Magnus Seter stod bakom???) är att valla in en hjord med får eller hästar. Rakt in bara, hundratals med eld i baken. Fällor löses ut och kobolder blir nedtrampade.
 
Top