Nekromanti Dödlighet i Eon

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Hej!

Japp percis som du tror är jag ny i eons värld. Iaf idag när jag spelade en strid fick min karaktär så allvarliga skador att han dog. Han dog under en strid med två stycken rövare. Att min karaktär dog kan jag väl finna mej i men efteråt förstod jag att det var ganska stor chans att han gjorde det. Det har jag lite svårt att ta.

I Eons mått mätt var han en mästare eller liknande. Vi slog 4t6 och tog bort det lägsta för att få fram styrka osv. Han hade en framgångsrik soldat karriär och gått om pengar å vapen.

Rövarna var två kassa svärdskämpar.

Ändå så känns det nu efteråt som att det var ca 25% chans att jag skulle dö eller liknande. Och om jag mött en av dom kanske 10% chans. (och nej jag har inte matematiskt tittat på sannolikheten för striden)

Ni kanske inte tycker de låter mycket men saken är den att för att bli bättre måste jag kanske genomföra en liknande strid 10 gånger. Risken att jag dör är då [1 - (3/4 upphöjt i 10)] ca 50%

Är jag helt ute å cycklar eller är det ganska stor chans att jag får huvudet inslaget av rövare?

Är det tänkt att karaktären ska bli bättre?

Om det är stor chans att jag dör och det är tänkt att jag ska bli bättre. Hur har man tänkt sig att karaktären ska bli bättre, genom att slåss mot.... katter?


Jaaken
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Är jag helt ute å cycklar eller är det ganska stor chans att jag får huvudet inslaget av rövare?

Det är rätt stor risk. Låt bli att slåss med rövare om du inte har en bra anledning.

Är det tänkt att karaktären ska bli bättre?

Nej. Bara vad gäller utrustning i så fall. Om du hade plåtrustning ska rövarna ha bra tur om de ska kunna ge dig en extraskada. Använd sköld, slåss inte i numerärt underläge... faktum är, slåss inte alls om du inte måste; du riskerar ju ditt liv.

Om det är stor chans att jag dör och det är tänkt att jag ska bli bättre. Hur har man tänkt sig att karaktären ska bli bättre, genom att slåss mot.... katter?

Låt bli katterna. Skaffa en lärare som får undervisa dig (hoppas du har god inkommst i så fall). Det är säkrare att lära sig fäktning om man inte slåss till sista blodsdroppen hela tiden.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Döden på lammfötter

Grejen med Eon är ju att man kommer närmare vår verklighet än den cineastiska verklighet som andra rollspel strävar mot när det gäller strid.

Se exemplet Pirates of the Caribbean:
"-In a fair fight, I would have defeated you!"
"-Then there is no reason for me to fight fair, now is it?"

Det gäller med andra ord att i så stor utsträckning som möjligt välja sina fajter. Möts man av två uslingar och är ensam själv, ska man kanske använda sina överlägsna färdigheter på att klara sig undan - retirera, gå defensivt tills DE begår ett misstag - förr eller senare kommer de att misslyckas/fumla och öppna sig för ett motanfall.

Alternativet är att dra sig ur strid och fly platsen. Betänk Space Orcs ordstäv (från Warhammer 40 000):
"Orcs cannot lose, if we die - we die, so it doesn't count as defeat, if we run away - we can always come back for another go!"

I Eon gäller det att tänka mer i vad som är effektivt snarare än vad som är heroiskt eller coolt. Försöker man göra tricks, får man svårighetsökningar, vilket leder till större chanser att misslyckas eller fumla. Den bästa och säkraste anfallspositionen är Bakifrån, I Mörker, Målet Sover. Då är man nästan helt säker på att undvika egna skador. I alla andra fall måste man räkna med att kunna dö.

Betänk således Garaks ord från Deep Space Nine:
"-You would have shot a man in the back?!"
"-Well, it IS the safest way, isn't it?"

Hoppas att nästa strid går till ER favör!
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Det är rätt stor risk. Låt bli att slåss med rövare om du inte har en bra anledning.
Jo låter rimligt, realistiskt.

Nej. Bara vad gäller utrustning i så fall. Om du hade plåtrustning ska rövarna ha bra tur om de ska kunna ge dig en extraskada. Använd sköld, slåss inte i numerärt underläge... faktum är, slåss inte alls om du inte måste; du riskerar ju ditt liv.
Det är alltså väldigt sällan man ökar sin färdighetsnivå? Slogs i ringbrynja, med sköld iofs i numerärt underläge. Att inte slåss låter realistiskt men tyvärr lite tråkit.

Låt bli katterna. Skaffa en lärare som får undervisa dig (hoppas du har god inkommst i så fall). Det är säkrare att lära sig fäktning om man inte slåss till sista blodsdroppen hela tiden.
Grejen är att karaktären var vad jag skulle kalla en lärare för andra. Vapen (Slagsvärd) 16, massivkroppsbyggnad osv osv.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Eon är extremt dödligt och att slås mot två samtidigt gör det väldigt mycket värre.

Att skaffa ett armborst och avfyra det innan du går in i striden kan vara en bra ide om du vill slåss mot flera för då blir du av med en eller så får han (förhoppningsvis) svårighetsökningar när han skall slåss.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Ett tips är att skaffa stridskonsttekniken två vapen om du vill mucka med flera motståndare, sen är en fet plåtrustning aldrig fel. Det som gör att man dör i eon är just skador, det finns en anledning till att riddare hade fullplåt.
Sen så är massiv kroppsbyggnad ingen livsförsäkring och 16 i stridssvärd gör ingen mästare. När man kommer upp i kanske 19 i svärd kan man slåss mot två motståndare utan att riskera speciellt mycket förutsatt att man har tekniken två vapen och kör med två svärd eller svärd och sköld samt att man har plåtrustning, ringbrynja kan räcka men har sina svaghter mot kross och stick, därför tycker jag bättre om tunnplåt eller fjällpansar.
En sista sak som är viktigt för att vinna är att ha hög VINIT. Detta gör att man får chansen att anfalla före sin(a) motståndare vilket gör att man kan ge dem extraskador/få dem ur balans och på så sätt inte ge dem chansen att slå tillbaka i den rundan.

Det var väl en sammanfattning av vad jag som SL lärt mig om att överleva strider i Eon, har ju märkt vilka karaktärer som råslaktar allt jag skickar fram... Dock kan man (nästan) aldrig vinna över 20 rövare med bågar som omringat en... Utifall det inte rör sig om fyra riddare i plåtrustning och inget mer (annars kan lätt svaga kompanjoner dö) fast då anfaller ju inte rövarna såklart. Jaja, nog med pladder från min sida.

Juste, som sista sak måste man ge lite skada också, minst Ob5T6 för att vara säker på att slå tillbaka motståndaren med attacker som denne parerar, helst ska man ge mer, kanske Ob6T6 eller Ob7T6. Detta är inte så svårt som det kanske verkar, ett slagsvärd ger ju Ob3T6, sen kör man det höghärdad för dubbel kostnad så ger det Ob3T6+2, har man sedan 19 i slagsvärd ger man +2 i skada och är uppe i Ob4T6, sen så kanske man har Ob2T6 i huggskadebonus om man har riktigt tur, då är man uppe i Ob6T6 och slutligen Avancerat anfall som stridskonstteknik och voila, då ger man Ob7T6 i skada med sitt slagsvärd.

Med andra ord: Vapenmästaren är ett måste, ty där står de nobla stridskonsterna.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
har man sedan 19 i slagsvärd
19?!
Det kostar 8 poäng att höja 1 poäng över 15.
Nu har jag inte boken i närheten men kostar det 17 eller 15 eller något sånt att höja till 15?
Låt oss säga 15...

Först till 15: 15 poäng
Till 16: 8
Till 17: 8
Till 18: 8
Till 19 (specialisering): 1

Med andra ord: 15 + 8 + 8 + 8 + 1
Med ännu andra ord: 40 färdighetspoäng.
Kanske hälften av sina yrkesfärdigheter för att lära sig slåss med stridssvärd?

Det luktar mysigt... :gremlaugh:
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: död efter strid.

många dödsorsaker är att nya spelare inte inser att dom är dödliga efter strid. dom tar emot skador till bristnings gränsen och dör 8 rundor efteråt. så mitt tips är att dra sig undan efter 1 eller 2 allvarliga sår.
faktum är, slåss inte alls om du inte måste; du riskerar ju ditt liv.
precis. varför skulla annars alla undvika stridigheter för?

lycka till i EON.

-
Yay. gnagaren med för stor tomteluva är tillbaka. (längst upp till höger)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Får du Skicklig på Mentala egenskaper så kostar det bara hälften så mycket, upp till 18. Så, säg att du har 7 i Grundchans och skall höja till 19 - 3+10+8+8+8+Spec1=38. Dela detta med två och du får 19.

Men hursomhelst så är det inte alla som får Skicklig som egenskap, men att lyckas få färdigheten lättlärd är inte så knepigt, särskilt inte om man appliceras astralrunket med stjärnor och sånt. Då slår du alla förbättringsslag med Ob4T6, och då är det inte så väldigt omöjligt att uppnå 19 efter ett par spelmånader. Liksom, varför tror du att kraggbarbaren Rese Tveskägg har uppemot 27 i Björnens Vrede, simpel kraggisk stridskonst?

1) Han slåss mycket, okejdå.
2) Han är lättlärd med färdigheten.
3) Han har blivit spelad i snart ett år av intensiva spelmöten, hallå.

-Hjalle, påpekar.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Menade inte att man skulle vara mästare från början, dock kan man bli det ganska lätt om man har lättlärd färdighet, använder lite ödestärningar (bless them!) samt har stridskonst med momentspecialisering. En krigare utan stridskonst är ingen riktig krigare! Då räcker det om man köper 17 i färdighetsvärde eller höjer färdigheten två steg under spelets gång vilket är rätt lätt om man är lättlärd och använder en ödestärning för att få upp förbättringsslaget till Ob5T6, annars kan det ju räcka med Ob4T6 om man inte är lättlärd.
Som sagt kräver det en hel del satsning, men är långt från omöjligt.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
De flesta har gett bra tips...
Men jag tycker ett saknas... Undvika, det är en härlig färdighet...

Sedan vet jag inte om ni kör dom avancerade stridsreglerna där man kan göra flera saker på en runda... Då kan man undvika/parera/blocka flera attacker på en runda, och det hjälper till att hålla nere dödlighet...
Sedan har som folk säger, pansar alltid varit bra...
Dessutom strida taktiskt... I många andra rollspel kan man stå och hacka sig igenom fiender i bästa kill bill eller dataspelsstuk, men i Eon är realism något som satsas hårt på...
Hitta en välbalanserad grupp, med en magiker som kan hela... Folk med läkekonst... Krigare... Avståndsvapen och liknande... Det funkar helt enkelt inte att själv stå mot horder av fiender helt själv i Eon... I D&D där hade jag en karaktär som stod emot horder själv...

Läkekonst och helande magi... Väldigt viktigt för folk som vill överleva!
Jag spelleder Eon, och en karaktär dog nästan på ett hugg från en yxa... Det var läkekonster och förband som räddade livet på den karaktären, och lite tur... Karaktären lyckades med ettpar riktigt svåra dödsslag, och var medvetslös ½ dygn efter det slaget. Och hade dessutom ont av striden i ettpar veckor efter det (att det bara tog ettpar veckor berodde nog på att hon blev helad i ett tempel när de lyckats ta sig till en stad)... Men, hon överlevde!
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Det är alltså väldigt sällan man ökar sin färdighetsnivå? Slogs i ringbrynja, med sköld iofs i numerärt underläge. Att inte slåss låter realistiskt men tyvärr lite tråkit.

Skaffa en plåtrustning, det är inte billigt eller bekvämt kanske, men om det blir bråk vill man överleva.

Sen föreslår jag inte att du helt ska låta bli att slåss, jag säger bara att du ska låta bli om det inte är så viktigt att du är beredd att riskera livet.
Sen förstår jag inte varför de båda rövarna stannade och slogs, de måste förstått att minst en av dem skulle dö om de saknade både avståndsvapen och skicklighet (för att inte tala om rustning). Det rimligaste borde varit att varken dem eller du varit beredd att börja slåss, utan valt att vänta på ett fördelaktigare läge (typ, hämtat ett armborst i deras fall, eller lite backup i ditt fall).

Grejen är att karaktären var vad jag skulle kalla en lärare för andra. Vapen (Slagsvärd) 16, massivkroppsbyggnad osv osv

Om inte annat blir det väl svårt att hitta en lärare som har så mycket att tillföra när man är så skicklig. Men fortfarande, om du vill bli ännu bättre och vill minimera risken för dödsfall: skaffa en lärare.

Poängen är att i eon spöar man inte skurkar för att bli bättre på att slåss, och har eventuell bakgrundsstory som ursäkt. I eon är det nog enklast att bli bättre genom att bli undervisad (förslagsvis mellan äventyren), medan man slåss om man har anledning till det.
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Din karaktär var visserligen bättre på att hantera sitt vapen, men bara därför är han inte nödvändigtvis bättre på att slåss ...

Du måste ha en taktik, som sagts nedan. En av nedanstående duger gott för strid mot flera motståndare:
1) Defensivt försvar. Blockera blockera blockera, med defensivt försvar börjar du på 1T-s svårighet och minimerar därmed risken för fummel. Förhoppningsvis gör du dina motståndare så pass arga att de börjar anfalla mer än en gång per runda och därmed ökar sin fummelrisk. När en fummlat kan du gå över till mer normal taktik: blockera som försvarare och snabba anfall som anfallare...
2) Utmanövrering (stridskonst) : undvik helt enkelt att bli anfallen av bägge. Lyckas du, gå till normal taktik, misslyckas du, gå till defensivt försvar.
3) Avståndsvapen enligt tidigare inlägg.
4) Pick your fights. Varför hamnade du i numerärt underläge? Det är ju en av de svåraste situationerna i EON!

Ingen av ovanstående taktiker är förstås helt säker, men det är där din avvägning kommer in: Är detta något jag är beredd att dö för?

Lycka till.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Erfarenhet som spelare är också viktigt. (Vilket tyvärr är en nackdel med eon).
En spelare som behärskar stridsreglerna tenderar att överleva betydligt längre än någon som är nybörjare.
När man har koll på manövrer, utmattning och svårigheter, rustningsmodifikationer och skador, så tenderar man inte att dö lika ofta.

Ett bra sätt att lära sin karaktär (och att som spelare lära sig vad som passar just den "här" karaktären) är att slåss mot sina medspelare (deras karaktärer alltså).
Att hålla igen slagen (enklast är att fråga SL om man kan få låta bli att slå allvarliga skador, eftersom man faktiskt övar) å fightas lite inom spelgruppen är en utmärkt sysselsättning tex när SL solospelar med någon av spelarna.
Kan ta plats på lägerplatsen, på bakgården till värshuset, eller varför inte lite hederligt handgemäng pga meninskiljaktigheter över ett parti tärning?


Lite om avståndsvapen i EON.
Min erfarenhet när det gäller avståndsvapen är att de känns tämligen realistiska. En kastkniv eller kastyxa dödar sällan direkt. Det är en grym "fistel i röven" att bli träffad av ett avståndsvapen, särskilt om dessa fastnar, sekunderna innan man blir anfallen i närstrid. Men ninjafasoner med kaststjärnor som fäller motståndare utan ett ljud, njaa, inträffar sällan i EON, inte ens om vapnet i fråga är förgiftat.
BÅGAR och ARMBORST däremot är en annan femma.
En pil kan döda i princip vilken vanlig motståndare som helst. Tar man en välriktad pil/skäkta i bröstkorg eller hals (vilka är de absolut farligaste träffområdena för stickvapen), ligger man risigt till. Rustning kan hjälpa, men pilar tenderar att göra så pass mycket skada att det är svårt att undvika allvarliga skador om avståndet är är för kort.
En annan viktig sak som jag tycker särskiljer EON från en massa andra spel är det faktum att en motståndare inte behöver vara död för att vara utslagen. Detta beror iofs till stor del på SL. Men en fiende som fått en pil i bröstkorgen, eller fått ett långt blödande sår i armen kommer förmodligen att dö i alla fall och behöver således inte "nedkämpas". Då är det betydligt bättre att ge sig in å slåss mot näste fiende.
Undantaget är bärsärkar och tiraker å annat "pack", som tenderar att sluta slåss först när huvudet befinner sig mer än 1,25m ifrån axlarna.

En annan viktig del är grupptänket. När spelarna håller ihop under striden, å försöker att aldrig hamna på tu man hand med en motståndare, utan att i stället slåss två och två (eller fler per motståndare). Så tenderar det att bli lättare.
Solostrid är för riddare och tungt pansrade dito. Andra karaktärer gör bäst i att hålla ihop, även om detta betyder att en eller flera fiender är fria att göra som de vill, "hoarda" på riddaren tex.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Liksom, varför tror du att kraggbarbaren Rese Tveskägg har uppemot 27 i Björnens Vrede, simpel kraggisk stridskonst?
Jistanes! :gremooo:

Och jag trodde jag hade flyt med förbättringsslagen...

Å andra sidan brukar man få förbättringsslag i våra kampanjer först när spelarna samfällt hotar spelledaren (Ymir) med våld och fantasifulla övergrepp.

Fast han har blivit bättre på sistone. I västlanden-kampanjen har vi blivit tokbra (cirkus 17-18 i de bästa färdigheterna) och kamapnjen har bara pågått (ingame) i knappt ett halvår. Och då hade vi inga färdighetsnivåer över 15 från början.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Tactica enligt Joel

Som tidigare påpekats, är strid i EON lite åt det realistiska hållet, där enbart skicklighet inte räcker till och Tur är något som krävs för att bli en långlivad och/eller legendarisk krigarhjälte. Då systemet är såpass dödligt vill jag föreslå några tankegångar som genomsyrat mänsklighetens historia så länge vi har haft konflikter.

Först och främst, att vara sportslig är ett utmärkt sätt att bli dödad på. Ett förhållande där fienden är omedveten om din närvaro är optimal. Är han medveten, se till att att skaffa dig alla fördelar du kan. Ett bra sätt att överleva är att försvåra för honom att komma åt att skada sig med sina tillgänliga vapen. Har han ett svärd är en rejäl plåtrustning bra. Ännu bättre är sex meter hög stenmur med bröstvärn bakom en stor jävla vallgrav. En vallgrav är som bekant bästa försvar. Det är också bra att kunna komma åt sin fiende när han inte kan komma åt dig. I ovanstående exempel skulle ett lämpligt medel att kontra hans svärd med vara ett armborst eller en rejäl kittel kokande olja. En trebuchet laddad med nötkreatur kan också vara ett alternativ, om så bara för att förvirra honom. Psykologin är viktig.

Nu kan man inte alltid se till att förutsättningarna står på ens egen sida. Har man riktig otur är det din lede motståndare som har muen och vallgraven. En god idé i det här läget är att gräva ned stridsyxan. Måhända har han dräpt din bror och rövat bort din kvinna, men å andra sidan är världen full av kvinnor och en avsaknad av bröder brukar vara bra vid arvstvister. Dessutom är det gudomligt att förlåta.
Nu kan vi inte alla vara gudomliga (hur skulle det se ut?) utan ibland måste ta tjuren vid hornen och försöka dräpa fienden oavsett faror. Ett utmärkt sätt att trotsa livsfara är genom bulvan. Världen är trots allt full av idealister som, om man lägger orden rätt, är villiga att dö i ditt ställe. Utnyttja detta faktum till fullo.

Då kommer frågan, ska man aldrig ägna sig åt ärlig kamp? Jovisst! Men bara så länge du är fullständigt överlägsen motståndaren skicklighetsmässigt såväl som utrustningsmässigt och aldrig när han har en kompis med sig. I sådana lägen är det bäst att bara skjuta fanskapet. Eller be någon av dina hejdukar att göra det. Så länge det rör sig om din hejduk kan du lätt ta åt dig äran för det ändå. Med en god trubadur vi din sida kan det dessutom fås att låtas heroiskt.

/Joel - läser "Fursten"
 
Top