Nekromanti Dödliga besvärjelser

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Jobbar just nu med en massa svartmagiska bevärjelser i förbannelsekategorin, besvärjelser som i de flesta fall leder till snabb och oundviklig död. Jag har en besvärjelse som dödar en fiende med omedelbart hjärtstopp, en besvärjelse som framkallar köttände flugor som på en halv minut tuggar i sig en hel människa så att bara benen är kvar, en besvärjelse som gör att fienden inom loppet av en sekund ruttnar upp, etc. Alltså fullkomligt livsfarliga besvärjelser som det inte finns någon chans att värja sig mot om man inte tillhör det fåtal som besitter en god portion förmåga till anti-magi. Det jag själv inser att jag måste göra är att göra denna besvärjelseuppsättning extremt sällsynt och svår att få tag på för de spelare som väljer att lira svartmagiker. Men någonstans ska den ändå finnas. Och dess blotta existens kryddar väl antagligen de mer mörka tongångarna i mitt spel.

Vad jag känner att jag behöver är lite synpunkter på existensen av ovillkorligt dödsbringande besvärjelser som vanliga rollpersoner egentligen inte har någon större chans att värja sig mot. Något särskilt som jag måste tänka på när jag nu har valt att ha med sådana dödsbringande förbannelser?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Något särskilt som jag måste tänka på när jag nu har valt att ha med sådana dödsbringande förbannelser?
Så gott som varje gång jag eller de jag spelar med hittar sånt i våra spel brukar vi nerfa dem med husregler på något sätt. Samma sak gäller för icke dödliga besvärjelser som slår ut en motståndare för hela striden (tex paralysering).

Om du vill ha med sånt tycker jag att begränsningen inte enbart ska bestå av att de är svåra att få tag i (för när man väl lyckats få tag i besvärjelsen Döda finns det ingen anledning att inte använda den varje runda i varje strid i resten av rollpersonens karriär). Andra begränsningar kan vara att en sådan besvärjelse kostar all kraft man har kvar eller att besvärjaren själv kollapsar i några rundor av urladdningen. Då måste spelaren tänka sig för innan han lägger det fetaste han har.

Gordeg
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Dödlighet

Hur dödligt är systemet i övrigt? Kan man med ett svärdshugg döda någon i ett slag, eller är dödsmagin farligare än allt annat?

Beroende på hur äventyren ser ut så borde det inte vara något problem att ge spelarna den här makten, så länge de inte använder den på varandras rollpersoner. Att bli utsatt för magin verkar tråkigt för spelaren. Någon onding kikar fram bakom en husknut och ger en hjärtattack man inte kan försvara mot? Det kan fungera om man inte har lagt ner så mycket tid på rollpersonen och den är lätt utbytbar.

I Godlike, superhjältar under andra världskriget, fungerar krypskyttar ungefär så. Det ger ett dödligt spel med ond bråd död som väntar hela tiden. Det gör det pirrigt att gå in i en ruinstad utan att veta vad som väntar, och ger den rätta meningslösa känslan hos dödsfall i krig. I Godlike rekommenderas man att ha fler personer tillgängliga i truppen så att spelaren kan få en ny gubbe direkt. Är det något du är ute efter?

Stämningsmässigt låter det skitcoolt med sådana här besvärjelser. För att balansera dem skulle de kunna ta lång tid, och på så vis gå att hindra. Eller så är de farliga för användaren, och därför vill man inte använda dem i onödan. Men det är bara om du faktiskt vill balansera dem. Jag kan se en poäng i att helt enkelt göra dem mäktiga.

- Jonas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Dödlighet

Hur dödligt är systemet i övrigt? Kan man med ett svärdshugg döda någon i ett slag, eller är dödsmagin farligare än allt annat?
Stridssystemet är fortfarande under utveckling, men en av de ledande principerna i arbetet är att man lätt ska kunna ha ihjäl sin motståndare med ett enda svärdshugg.

Här är det frågan om en ganska extrem form av magi som i spelvärlden är begränsad till ett enda grimorie. Och eftersom magisystemet, till skillnad från det övriga systemet, faktiskt är baserat på någon form av leveltänkande (dock inte xp-baserat), så är det ändå inte vilken rollperson som helst som genast kommer att kunna joxa med de mer kraftfulla förbannelsesbesvärjelserna.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Andra begränsningar kan vara att en sådan besvärjelse kostar all kraft man har kvar eller att besvärjaren själv kollapsar i några rundor av urladdningen. Då måste spelaren tänka sig för innan han lägger det fetaste han har.
Bra idéer. Kraftfulla besvärjelser tar mer energi och är följakligen mer påfrestande för kroppen. Återstår att bestämma hur jag ska göra med sådana detaljer i magisystemet, men just nu verkar det rimligt att man har någon form av begränsning i hur mycket åverkan en magiker kan göra innan han blir utmattad eller kanske till och med själv tar skada.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Re: Begränsningar

De kanske bara har en räckvidd på säg två meter vilket plötsligt innebär att du står dig slätt med ditt svartkonstkompani mot en hederlig makedonsk falang eller för all del mot skjutvapen eller pikenerare och kampen kanske blir inte helt ojämn mot en svärdskämpe?

Man kanske måste stirra motståndaren rakt i ögonen, själens fönster, för att kunna kasta besvärjelsen ooch därmed får problem med en förberedd person som skuttar omkring och försöker slå ned dig eller blir misttänkssam och inte tror att du flörtar med denne?

Fungerar de på långt håll kanske de kräver en stor ceremoni som även kräver att man binder sig till någon gudom eller liknande?

De kanske kräver att man har något av den man vill kasta besvärjelsen på?

Man kanske först måste preparera området till exmpel offrets hem med någon form av magisk attrialj och sedan kan amn döda av någon i det huset (inklusive en gäst)?

De kanske inte har så stor chans att lyckas och därmed är rätt värdelösa för strid men duger till lönnmord?

Är enda resultaten död eller inte död? Om man lyckas fånga blicken hos fofret men inte riktigt stirra rakt i ögonen, skapar man kanske ett trauma eller tillfälligt får personen ur balans? Lite mer glidande skala som i en vanlig strid?
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Dödlighet

Hur når man högre level inom magisystemet?

Är tanken att spelare som spelat tillräckligt länge med sin magiker för att den ska levla upp till rätt nivå samtidigt kommer att vara mer ansvarsfull i sitt användande av besvärjelsen?

Om du gör det svårt att lära sig besvärjelsen, kommer inte lockelsen att vara ännu starkare att använda den när man faktiskt lär sig den? Belöningen är ju att rollpersonen lärt sig döda snabbt, och då vill man ju använda det. Om det är självklart att man kan det från början blir det mer en fråga om spelstil om man dödar eller inte.

En annan variant när det gäller balans är att låna Star Wars mörka sida. Istället för att ge utmattning eller döda användaren kan besvärjelserna locka över en till den mörka sidan, om nu sådant finns i ditt spel. Man kanske får betala ett socialt pris för att man springer runt och dödar människor?

Eller så förbereder man äventyr där den uppenbara lösningen inte är att döda folk. Om äventyret går ut på att rollpersonerna ska hitta ett bra fosterhem åt ett föräldrarlöst barn löser de inte problemet genom att döda folk som flugor. Besvärjelsen blir mer färg i så fall än en lösning på alla problem.

- Jonas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Dödlighet

Hur når man högre level inom magisystemet?
Det "levelsystem" jag tänker mig är faktiskt ganska likt Star Wars kraftpoäng, alltså man klättrar till en ny level när man gjort något bra i enlighet med sin "alignment". Så det blir väldigt mycket upp till spelledaren att bestämma i vilken takt klättringen sker. I mitt magisystem föreligger 5 olika nivåer. I övrigt är magisystemet byggt på hur magin funkar i Diablo II. Alltså man måste öppna en viss besvärjelse i en viss nivå för att kunna öppna en annan besvärjelse i en annan nivå. Ett magiträd, helt enkelt. Så det går inte att bara plocka besvärjelser hur som helst.

Intressant det där du skriver om Star Wars och reglerna för den mörka sidan. Ska definitivt kolla upp det.

Spelar man svartmagiker spelar man verkligen en OND människa. En svartmagiker skulle aldrig få för sig att hitta forsterhem åt ett föräldrarlöst barn, utan snarare använda det som offer i någon mörk ritual.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Något särskilt som jag måste tänka på när jag nu har valt att ha med sådana dödsbringande förbannelser?
För att kunna använda en sådan här besvärjelse så ska det var så inni bänken svårt at få till. Att inte vem som hellst kan frambringa en besvärjelese av denna magitud..
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
En del av dem borde ha natruliga kontringar. Till exempel molnet av köttätande flugor borde ju inte fungera i starka vindar eller under vattnet. Kan en person kasta sig undan besvärjelserna (som i att de är bollar som skjuts mot personen) eller bara händer de? Måste magiker ha line of sight eller räcker det med att han vet hur personen ser ut eller vad den har för sant namn?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Bra tankar. Som generell regel har jag tänkt att besvärjelser som kastas med syftet att skada eller döda en motståndare åtminstone kräver att motståndaren finns inom synvältet. Det är dock möjligt att det finns undantag. Min omedelbara funderingar vad det gäller de köttätande flugorna är att det krävs mer än starka vindar för att jaga bort dem. Däremot är det kanske rimligt att man ska kunna rädda sig från dem genom att dyka i vatten. Kanske i så fall skulle nämnas i besvärjelsebeskrivningen.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Dödlighet

Den enda risken är väl att rollpersonerna helt enkelt dör på stubben när de möter en svartmagiker som har dessa magiska förmågor utan att egentligen kunna göra ett skit åt saken. Fast i sådana fall stryker jag väl ett ödespoäng från dem och låter dem mirakulöst räddas ur situationen. Samt ger spelarna några gliringar om att det kanske inte var så smart av dem att hamna i situationen att plötsligt bli måltavla åt en ond supermagiker.

Ville bara ha lite synpunkter på huruvida existensen av sådana besvärjelser på ett väsentligt sätt inverkar negativt på balansen i spelet och vad man kan göra för att åtgärda eventuell brist på balans.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Tycker väl själv att det ska finnas motmedel som kanske inte helt stoppar sådana här besvärjelser, men i alla fall dämpar kraften, mest inspirerat av medeltida skrock om hur man skyddade sig mot svart magi.

Typ:
*Vara döpt
*Vigvatten
*stoppa hästhår i fönsterspringor
*Bära en bit av magnetiskt järn/helig symbol ovanför hjärtat.
*inte titta magikern direkt i ögonen.
*Vitlök

...osv.
Sen så kanske det bör finnas någon sorts balans. Typ att om man bär de här grejerna så visar det ju att man tror på magi, och därför så är man mer sårbar för de diverse mindre besvärjelserna som en svartmagiker kan kasta.
Detta för att förhindra att alla RP är superskrockfulla och bär med sig alla motmedel som finns.

I ÄGER så funderar jag på att i likande kampanjer ha ett egenskapsvärde "Skrockfull". Alla magi/motmagi prylar kräver en viss nivå i Skrockfull, men ju mer skrockfull man är destå mer blir man fast i alla dessa ritualer för att undvika otur ("Typiskt, nu traskade det en svart katt över vägen, då har jag ju -1 på alla handlingar ända tills jag har kastat en nypa salt över axeln!").
Detta handikapp drabbar speciellt en magiker, som har en hel drös med tabun som han inte får göra och grejer han bara måste göra (vilket gör det jobbigt då Inkvisitionen tycker att det är kul att bränna magiker på bål).

Fast då slutar vi kanske upp mer i Warlock än kanske den spelvärlden som du tänker dig.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,519
Location
Stockholm
Kan bara hålla med Gordeg. Om dessa besvärjelser ska finnas räcker det inte med att de är sällsynta. De måste var svåra att använda, kräva lång tid att kasta och dra mycket energi och resurser. Låt dem vara avancerade ritualer, inte snabba stridsbesvärjelser.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Känns inte alls rätt att förvandla mina fina fördömelsebesvärjelser till tidskrävande ritualer. I mitt spel vill jag ha magiker som med ett enkelt zzzipp kan förvandla en fullt frisk människa till en ruttnande och stinkade kadaverhög. Det stämmer helt enkelt väldigt bra överens med den vision jag har över min värld. Om man nu inte vill låta besvärjelseuppsättningen hamna i rollpersoners händer kan man ju ange besvärjelserna inom uppsättningarna som typ "non-playable character spells". Fast egentligen är ju det också en ganska fånig lösning.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
låt besvärjelserna vara ovanliga, svåra att lära sig, etc... Låt dem kosta mer poäng än vad spelare får att skapa sin karaktär för från början... etc etc.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
låt besvärjelserna vara ovanliga, svåra att lära sig,
Jepp, exakt så har jag tänkt. Ingen rollperson kommer att kunna starta sin karriär med en massa magiska färdigheter nedtecknade på karaktärsbladet. Magi är förbundet med uppnående av olika kraftnivåer, och på liknande sätt som i SW förvärvar man kraftnivåer under spelets lopp. Håller du dig trogen din alignment och handlar i enlighet med denna så kanske spelledaren efter femtioelva lyckade scenarier till slut är snäll och låter dig höja din kraftnivå ett snäpp. Det måste verkligen vara mödosamt att höja sin maginivå och det måste också tydliggöras i reglerna så att presumtiva spelare inte fjantar runt med livsfarliga besvärjelser utan att, så att säga, vara "värdiga".

Grundidén med magin i mitt spel är att magi inte är allmänt tillgänglig utan reserverade åt en bestämd skara människor. Om rollpersonerna vill lära sig magi får de helt enkelt bevisa för spelledaren under själva spelandet att de verkligen tillhör denna begränsade skara.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Onekligen en intressant tanke, men känner nog att det inte riktigt passar mitt spel. Jag tror dock definitivt att det hade varit riktigt skoj att spela.
 
Top