DoD Dödens väg har vissa likheter med ett seriealbum

zonk

muterad
Nån mer som noterat vissa likheter mellan äventyret Dödens väg, utgivet av Ä-spel, och Percevan-seriealbumet Ganaels Svärd?

dodens-vag-drakar-och-demoner-baksida.jpgdodens-vag-drakar-och-demoner-framsida.jpg

Kolla in artikeln ‘Fantasy i fyra färger’ i Fenix nr 1, 2025. En hel artikel om att spela DoD23 i en komisk riddarseriemiljö, med Johan & Pellevin o Percevan som främsta inspirationskällor. Illustrerad av den eminente serieförfattaren och -illustratören Jimmy Wallin.

Last edited:
Jag har aldrig läst Percevan-albumet. Kan någon kort redogöra för handlingen och vilka story-komponenter det delar med Dödens väg?

Face it, vi stjäl alla idéer hejvilt, det är bara att en del inte inser det. I in värld har jag stulit från Conrad, Eliot, Simmons (som nyligen dog, men det var inte jag som gjorde det, jag lovar), Mills, Vonnegut, Heller, Lawrence, bara för att nämna några.

Man gör det inte ord för ord, såklart, men vissa stories är för bra för att inte låna från.

Edit: Feck, jag har till och med stulit från Homeros...

Last edited:
Jag har aldrig läst Percevan-albumet. Kan någon kort redogöra för handlingen och vilka story-komponenter det delar med Dödens väg?

Tyvärr var det närmare 40 än 30 år sedan jag läste det.

Tyvärr var det närmare 40 än 30 år sedan jag läste det.
Ja, samma. Men det var verkligen hejvilt knyckt. Onda mot goda svärdet, man kommer till ett torn där en riddare håller en vacker kvinna (häxa?? nämen???) fången, i slutstriden måste goda svärdet slå det onda. Det var liksom inte bara lite lätt inspirerat eller några knyckta smågrejer. Det var wholesale. Helt ärligt orkar jag dock inte sätta mig och göra en mer noggrann jämförelse, även om seriealbumet ligger i en låda nånstans.

Ville mest hålla det här i levande minne så ingen gör en omarbetning av äventyret till DoD23 utan att vara medveten om den här problematiken.

Back