Nekromanti Döden & schack

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Jag hade nyligen ett trevligt toa besök med mina EON moduler. Jag roade mig med att läsa alla dessa små stycken som inleder varje nytt kapitel. En som jag ville läsa men som jag inte kan finna hur mycket jag än letar är den där en man spelar schack med Dibuk själv. Nån som kan berätta för mig i vilken modul den finns i?, jag måste nämligen på toa snart igen.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Borde inte den finnas i religoner modulen? Det vore iallafall det mest logiska.
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
HAHA nu hittade jag den, det stämmer den finns i religioner. Jag råkade bläddra förbi den alldeles i början, typiskt. Nu kan jag dra på dass igen, tack.
Vad tycker ni förästen om dessa små historier? Har ni några egna favoriter? Ja ggillar skarpt den där en tirak binderakh funderar över hur han ska genomöra ett stundande anfall mot grann stammen.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag tycker att de överlag är väldigt bra och ger en viss insikt i världen och reglerna. Min favorit är nog inledningshistorien i Regelboken och de olika historierna om Maxander den Magnifike.
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Nja...de kan vara något underhållande.

Jag antar att mina favoriter är dem i Krigarens väg.
Den småhistoria jag älskar att hata mest av alla är dock småhistorian i dvärgar för kapitlet språk (s. 29 Dvärgar).
Där Rafali gör ett extra bra intryck som en ragata som alltid tror sig veta bäst (ett intryck hon gör i samtliga småhistorier hon medverkar i), det förvånar mig att hon inte hennes fiender (så som hon beter sig måste hon ha flera) har befriat henne från sitt lidande än...


- Catalyst
"30n 0r d13!"
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Maxander är en bra motpol till den snusförnuftiga Rafali som kan vara lite torr ibland.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Min favorit är den i MM när Maxander framanar en salamander och inte kan kontrollera den.
Även den i Tiraker som handlar om en tirak som blivit tillfångatagen och är slav hos grannstammen. En av gûrderna spottar en gammal tirak i örat när han sover och får lära sig att så ska man inte göra den hårda vägen.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Det kan inte finnas många personer på Mundana som orkar umgås med Rafali under en längre tid.. det är kul att höra att jag inte är den enda som stör mig på hennes snobbiga alltid-veta-bäst-stil. Det stycke som jag har retat mig mest på, är det där hon sätter det cirefaliska sändebudet på plats (i consaberboken). Det skulle verkligen vara underhållande att se Maxander (eller någon annan) spöa henne styggt!

Ezping Orm
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Twoflower har bevisat att Döden inte klarar av att spela Schack..
I "Coller of Magick" tror jag det var satt Death, War, hunger, samt Twoflower i dödens vardagsrum coh försökte lära Death hur man spelar..
Han kunde inte fatta att de dödliga under sin korta livstid lyckas lära sig detta spel..
Terry pratchet..

Så om man översätter det till Eon så kanske det blir så att Orsaken att ingen lyckas vinna evigt liv från döden är att 1 Han vägrar spela..
2 Om man tvingar han att spela så fuskar han alternativt så hämnas han om han förlorar och ständigt kräver återmath.... Tänk Bill & Tedds bogus jurny.. ( Hrm Kan vi säga bäst av 9 ? )
till slut jagade av döden kanske den med evigt liv väljer att dö..



Och en person som lyckast besegra Döden och nu har hans hämd över sig lär ha ett jobbigt liv..




<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A><P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2001-04-26 20:34.</EM></FONT></P>
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Det är nog rätt svårt att spöa dem då gudarna (neogames) har valt att göra som liego säger att magin är uppbyggt. Jäkla skit. Man kanske ska lösa vad den 22 aspekten är för något innan de skitarna har listat ut det. Och tro mig, det är inte drömmagi. Om gudarna väljer att det är drömmagi som är den 22 aspekten blir jag galen då det är en löjlig teori.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Döden och ranchel

Om jag kan min Pratchett så var det inte schack Twoflower och de fyra ryttarna spelade... Någon obskyr skivvärlds-motsvarighet snarare.

Men vad som intresserar mig mer; om man i eon spöar Döden i, låt oss säga ranchel, skulle man få evigt liv då?

Kalle
--
Knowledge brings fear
I bring knowledge
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Den enda riktiga[/i] magikern är Belkor Gulik, maxanders far. Han är nog den ultimata magikern. Påminner mig lite om Gandalf fast inte lika äventyrlig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Döden och ranchel

Nepp, det finns nämligen ingen dödens gud. Dibuk har det namnet för att få ett häftigt namn. Ta bara daak. Daak, världsaltets härskare. Dibuk är inte dödens gud. Inga av gudarna har någon makt över döden. Jag själv tror att thalaskierna träffar närmast när de beskriver vad en gud är för något. "Mäktiga varelser som om man har tillräckligt mycke makt kan kontrollera, precis som demoner"

För övrigt suger Terry Pratchet.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,711
Location
Värnhem, Malmö
Re: Döden och ranchel

De spelade bridge, då de använde kort och Twoflower senare refererade till något man lägger över vatten.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 
Top