Nekromanti Dödad av en medspelare...?

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
Tänk Er in i följande situation:

Du har spelat i ca 3-4 månader med samma karaktär och samma färdkamrater. Du själv är en Thism-alv, ganska duktig på att skjuta båga och slåss. Dina kamrater är en läkare och en bard. När ni hamnar i trubbel så är det oftast du själv som får reda upp saken, men trots att dina kamrater i dina ögon är ganska försvarslösa så klarar dom sig ändå alltid på något vis.

Nu händer följande. Efter att ha fallit ganska illa så tar du hand om och plåstrar om läkaren. Han har skurit sig i handen ganska illa så du kavlar upp ärmen för att förbinda såret och hittar... en Ahma. Du bryr dig inte så mycket om det, om han vill riskera sitt liv genom att gå omkring och bära på såna vapen så ingen fara, bara han inte bär en sahlam. Läkaren vaknar upp efter ett tag och finner sin dolk liggandes bredvid sig i sin slida.

Ni ger er iväg på en resa, efter ett tag blir ni rånade på natten av några rövare. De stjäl bl a ett Carwelan, din alv blir skitförbannad. Ni spårar upp rövarna, en 4-5 stycken, dom har sitt näste i ett stenröse, du och barden lämnar läkaren som ska se efter hästarna. Ni överraskar vakterna och börjar hugga in på de andra rövarna. Efter några rundor upptäckter ni att rövarna var fler än vad ni trodde. Du skadas svårt och barden får en pil i hjärtat och dör. Du vänder om och flyr till hästarna och lyckas undkomma. Efter ett tag hinner du ifatt den vettskrämda läkaren och eftersom att förföljarna är långt bak förbinder läkaren dina sår, du kommer annars att förblöda inom loppet av minuter. Läkaren sätter igång och lyckas stoppa blödningarna till hälften.

Då stannar plötsligt rollspelet av, killen som spelar läkaren drar igång och skriver lappar och diskuterar livligt med SL och den andra killen som spelade barden. Efter ett tag vänder han blicken mot dig och säger:

– Det här gör jag: Jag drar fram två sådana där dolkar du vet...och hugger in dom i huvudet på dig...

I efterhand får du så veta allt. Dina två medspelare var inte läkare eller bard. Dom var muhadinnska lönnmördare, nattdräpare. Du var tyvärr tvungen att dö, säger "läkaren", du hade ju sett min dolk och jag är ju en profesionell lönnmördare och jag kan inte ta några onödiga risker. "Läkare" hade dessutom förkortat livet på ytterligare två rollpersoner.

Vad jag tycker om det här förstår ni nog. Det är åt helvete. Jag älskade min Cailean och att bli av med honom bara för att jag hade sett en dolk är bara helt fel. Att SL inte reagerar på att spelare dödar varandra är också helt fel.

Vad tycker Ni om det här?
Ska spelare kunna döda andra rollpersoner för en så enkel orsak?
Ska man alls kunna döda sina medspelare?
Ska spelledaren tillåta rollpersoner som måste döda alla som t ex ser hans dolkar?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag anser att det hela är fullt legitimt, men jag skulle inte göra det på samma sätt som din SL.

Jag skulle nog ha sett till att när Läkaren försöker kniva dig så uppstår istället någon form utav rulla-runt-i-leran strid där man försöker hindra den andre att att sticka sin kniv i din hals.
Båda blir skadade och tappar bort varandra i skogen.

Har jag förstått det hela rätt att ni spelade på Asharina halvön.
Vad i hela säffle gjorde en Mahudinsk lönnmördare på Asharina ???
Eller så spelade ni i Västlanden.
Vad Gjorde en Thism i västlanden ???

Jadu, i rollspel så verkar dom mest otroliga gruppsammanhållningarna uppstå spontant....
 

happypuppie2

Veteran
Joined
23 Dec 2001
Messages
62
Location
Göteborg
Vad tycker Ni om det här?
Ja det kan mna, men det är ju inte bra´, självklart skall man kunna döda sina medspelare, annars blir ju rollspelet fritt, men han som spelade "Läkaren" skulle i vår rollspels grupp bli allmänt hatad i 2-3 spelmöten... Jag har faktis en grej som händed ´på mitt förra spelmöte, jag börjar med att skriva om personerna:
Baron Carnin(jag):En ganska snobbig men vänlig och, förhålandevis, klok baron från den soldiska överklassen, tycker Emwis är söt och gullig, tycker Tosh är en bra kompis och livvakt, tycker Elwyn är almänt ball.
Tosh:En småt galen thismalv som var ihopp med en annan thismalvtjej, men hon blev lönnmördad och detta är han, fast förnekar det, väldigt sorgsen för ...
Emwis: En köpmana missla som har tagit en kortsvärd från Elwyn.
ElwynEn svärdsmästar magiker som kan lite magi, och har en förmåga att altid reta Tosh för att hans flickvän, och säger saker som, Jag gav henne det hon inte fck av dig, Jag fick ju känna på den äkta varan.och lite "offtopic" saker.

Efter att Elwyn har retat Tosh, och blivit näst intil ner hugen om inte baron Carnin hade stält sig imällan. När baron carnin sitter och pyslar om såren, Elwyn är medvetslös, så säger Tosh till Emwis att han skall droga Baron carnin och döda Elwyn, annars säger han till Elwyn att Emwis har tagit kort svärdet, Emwis lägger "Alvsorg" (sovdrog) i Baron Carnins mat och Baron Carnin äter, somnar, och Emwis går fram och hugger kortsvärdet i den medvetlöse Elwyn...



Det skall tillägas att det har hänt mycket mer "konfrontationer" för vi har spelat i mer en 1,5 år med denna grupp, en annan grej är hur baron carnin kommer reagera....../images/icons/clown.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Tja...

1) Han drog fram ett vapen och öppnade strid mot dig. Gå till din SL och kräv att ni spelar ut striden - det är nog risk att du dör iaf., men det ska ju definitivt inte vara automatiskt.

2) Fråga SL vad två muhadinska lönnmördare gjorde tillsammans med en alvkrigare och en bard. Fråga sedan varför två profesionella lönnmördare tar risken att föröka mörda sin färdkamrat när de inte är säkra på om han har förstått vad de är. Och varför de måste mörda honom om han fattat det (Det är väldigt sällsynt med kulter som kräver sådan hemlighet).

Ska spelare kunna döda andra rollpersoner för en så enkel orsak?

Har de en bra anledning, så visst. Men då ska de ha haft en bra anledning att färdas tillsammans med de andra RP också.

Ska man alls kunna döda sina medspelare?

Se ovan.

Ska spelledaren tillåta rollpersoner som måste döda alla som t ex ser hans dolkar?

Det avgör förstås spelaren i fråga. Om han anser att hans liv eller uppdrag hotas av att en annan RP känner till hans hemlighet så kan han ju försöka ha ihjäl den personen. Men då borde inte SL ha tillåtit den karaktären att vara med från början.

/Henrik
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Vad tycker Ni om det här?

Verkar mer sprida dålig stämning i gruppen än att tillföra rollspelandet någonting.

Ska spelare kunna döda andra rollpersoner för en så enkel orsak?

Frågan är väl snarare om rollpersoner skulle döda en medmänniska utan en ruskigt bra anledning. Svaret på den frågan är vid 9 av 10 gånger nej. Men visst finns det brutala och avtrubbade personer som skulle kunna utföra ett död med en väldigt litet skäl.

Ska man alls kunna döda sina medspelare?

Jovisst.

Ska spelledaren tillåta rollpersoner som måste döda alla som t ex ser hans dolkar?

Det där låter som en ruskigt fånig och fjortisaktig anledning. Jag känner folk som förmodligen skulle agerat likadant för ett par år sedan, men nu har de som tur är blivit äldre och förnuftigare.

Spelledaren har förstås en viktig del i att reglera det hela. Jag skulle inte som spelledare tycka om att en rollperson hade ihjäl en annan rollperson, utan att de båda vara inne och väl medvetna om konflikten. Annars sprider mordet bara dålig stämning över spelgruppen.

För övrigt så ser jag en skillnad mellan kampanjer och "en gångs äventyr" (konventsscenarion) med rollpersoner med tydliga konflikter mellan varandra. I det tidigare fallet är blodiga konflikter bara en belastning för spelandet, medan det i det senare fallet kan innebära en legitim avslutning på historien. Många av de "en gångs äventyr" har slutat upp med att en eller ett par av rollpersonerna bringats om livet.

/Emil
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
VAD!?!?

JAAAAAA!!! Så den söta lilla misslan som aldrig skulle göra en fluga förnär går alltså och hugger kallblodigt IHJÄL en människa bara för att misslan blir tillsagd att göra det? Det är nått som inte stämmer här... Din kompis vet tydligen inte riktigt hur en missla beter sej och tycker du att det han gjorde inte var något speciellt märkvärdigt så rekommenderar jag er at byta rollspel...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
jaha....

Och jag som trodde att vår missla(Regnskratt) var psykotisk och sjuk i huvudet...

Den här misslan högg alltså ihjäl en kamrat som han/hon hade färdats med under en längre tid för att nån långspånk till Thismalv säger åt honom att göra det.

1) Misslan måste vara helt knäpp för att göra något sådant.
2) Jävligt fånig Thismalv som inte ens kan nedgöra sina egna fiender...
 

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
"läkaren" handlade helt rätt.
Dolken var ju ett kännetecken för vad han verkligen var och han måste alltså röja dig ur vägen.
Detta måste han göra för att skydda sig själv.
Däremot så är det ju jävligt klantigt att ha dolken så pass synlig, den bör vara extremt väl gömd.

spelar man en dold lönnmördare så kan man ju inte ha några som vet om det helt enkelt, så det är egentligen inte någonl iten grej att du råkat sett han dolk.
Hade du varit smart hade du lagt tillbaka den där den låg eller inte flyttat på den.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Verkligen inte.

Visst, det är kul med speciella omständigheter och liknande, men här verkar det som att SL helt kört över dig och låtit de andra två spelarna ha fått göra allt det roliga. Alltså en mycket dålig prestation enligt min mening. FY FAN!!!
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Vänta lite.

Jag harr ett till svar då jag har en liten anekdot från ett eget spelmöte.

Jag spelar en cirza riddare och de är några sorts hemliga agenter inom cirza templet. Efter några äventyr med mina färdkamrater (en av de var Thism alv, ironiskt nog) så hade jag inte blivit avslöjad på något sätt, ingen misttänkte någonting eller så, men eftersom vi var lojala mot varandra och hade blivt bra vänner så avslöjade jag helt enkelt att jag inte var en vanlig "ädling" från Caserion utan egentligen en guds tempelriddare. Detta tycker jag läkaren kunde ha gjort istället för den väldigt puckade handlingen att döda dig på fläcken. Det här tycker jag:

1: Konflikter och hemliga sådana inom spelgruppen är bra, men INGEN RP ska behöva känna sig utanför.
2: Om en av konflikterna skulle leda till en så (löljigt) snabb död för en RP så borde inte en sån RP ha fått vara med från början, eller så får konfliktens natur ändras.
3: ALDRIG så ska en RP automatiskt få döda en annan RP. Det är bara larvigt och fånigt.

Hade det där hänt i min spelgrupp så hade jag hatat både min SL och den spelaren som gjort det mycket länge.
 
G

Guest

Guest
1. Vad tycker Ni om det här?
2. Ska spelare kunna döda andra rollpersoner för en så enkel orsak?
3. Ska man alls kunna döda sina medspelare?
4. Ska spelledaren tillåta rollpersoner som måste döda alla som t ex ser hans dolkar?


1. Dom uppförde sig precis som dom skulle. Dom är ju lönnmördare! Om någon upptäcker dig så måste personen röjas ur vägen.

2. Du är ju dum i huvudet! Du avslöjade honom som LÖNNMÖRDARE! Förr eller senare kommer du kanske att förstå varför man inte vill bli upptäckt.

3. JA! Annars kommer den stöddiga lilla Gûrden att sno den store truckens pengar utan att vara rädd för han dör.

4. Spelledaren skall inte ta ifrån spelaren hans fria vilja. Jävla moderat facist!

Egen kommentar: Spelar du thism så får du fanimig skylla dig själv!

Silversurfan: Dito
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ja, det har han. och jag med. De lider av prestationsångest.

De är fjantar och har nazistkänsla över sig. Stolt arier, stolt thism. man kan lätt se likheterna i deras beteende. Men ni vill naturligtvis se er själva som hjältar, det är lugnt. Det tyckte nazisterna att dom var också när dom brännde ihjäl några miljoner judar...

Lev gött.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Vänta lite.

Det är en jäkla skillnad mellan en spion och en lönnmördare. Thism är inte kända för att vara överseende med mördare. Däremot kan de se nödvändigheten med spioner.

Lönnmördare har inte heller lika mycket heder som en tempelriddare, så därför tycker jag detta var en ovanligt dum liknelse.

1: Konflikter och hemliga sådana inom spelgruppen är bra, men INGEN RP ska behöva känna sig utanför.

Varför?

2: Om en av konflikterna skulle leda till en så (löljigt) snabb död för en RP så borde inte en sån RP ha fått vara med från början,
eller så får konfliktens natur ändras.


Ta dig. Ska de svaga lönnmördarna anfalla honom helt emot deras natur? De dödar honom precis som det står skrivet. Eller med gift. Om du vill ändra på det så skyll dig själv. Vill du ta bort folks fria vilja? Då blir det ju jävligt meningsfullt att spela rollspel...

3: ALDRIG så ska en RP automatiskt få döda en annan RP. Det är bara larvigt och fånigt.

Spelar du rollspel? Klart man ska kunna döda sina kompisars RPs, precis som man ska kunna döda vem som helst i världen. Men det bör ju gå att undvika. Därför ska man göra gubbar som kan spela med varandra och inte alver och dvärgar eller tiraker i samma grupp.

Nu kommer naturligtvis några skriva att det går alldeles utmärkt att spela tirak, dvärg och alv i samma grupp, men de som skriver det är lite smått dumma i huvudet.



Hade det där hänt i min spelgrupp så hade jag hatat både min SL och den spelaren som gjort det mycket länge.


Jag har ingen som helst respekt för en person som inte kan skilja på rollspel och verkliga världen. Du är på en treårings nivå.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Den ariska rasen är ju egentligen ett folkslag som härstammar från Indien. Jag tänkte bara att det hjälpte disskussionen. Men ärligt talat så spelar det ingen roll om han var Thism eller inte, huvudsaken var att SL la upp det så dåligt att han dog p.g.a. att han hjälpte sin medspelare och att de andra spelarna hade större roll än honom.

Sen så kanske vissa personer riktar in sig på helt fel sak (som att killen spelade Thism) är det något helt annat.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Ahma är det karaktäristiska vapnet för kafer-thon (nattdräpare). Om en person bär omkring med en sådan på jargiens gator så avrättas han omgående. Ingen rättegång krävs eftersom de är världens bästa mördare. Ingen annan går omkring med en sådan eftersom ingen vågar påstå att man är en sådan.

jag vill tacka glitterrus (eller vad han nu hette) för hans vett och enkla logiska tänkade in denna galna tråd.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Re: Vänta lite.

Du pratar om treårings nivå när du riktar in dig på att killen spelade Thism och därigenom verkade saken klar. Men också: Jag sade "DÖDA AUTOMATISKT (om du nu överhuvud taget kan läsa) vilket innebär att alven inte ens fick en chans. Vem är det som inte kan skilja på verklighet och fantasi? Du börjar förolämpa mig på grund av mina åsikter. Verklighets baserat javisst, men kan du inte diskutera på en "mogen" nivå (som du enligt dig själv verkar vara så hemma på) så har du väl inget på forumet att göra. Jag tycker det är dålig planering om en spelare blir a med en RP som han är väldigt fäst vid bara för ett löjligt litet misstag p.g.a. att det är så "det är skrivet". Då kan man väl mixtra lite.

Men sedan undrar jag varför du hoppade på just mig när massa andra skrev sina åsikter. Jag börjar undra hur mogen eller gammal du egentligen är, silversurfan, för det är inte första gången du skriver omogna och dumma saker i ett inlägg... Bara för att ta ner skrivandet till din nivå. Förmodligen blir tråden låst nu, bvilket är synd då det var en intressant disskussion.
 
Top