Nekromanti döda

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Jag vet inte om dina tärningar är "förbannade", men jag själv kör inte helt slaviskt efter vad tärningarna visar (i något rollspel där jag är spelledare)!! Om jag inte vill att RP:na skall dö (det kan vara någon fruktansvärt banal grej) fastän tärningarna säger detta så dör de inte, men de blir svårt sargade. Vem vill förresten spela när man kan räkna med ett bortfall på minst en (1) RP/ session? Jag hade det problemet själv för en herrans massa år sedan då jag följde tärningsslagen slaviskt, men detta resulterade bara i att ingen ville spela spelet längre (som f.ö. var Western, första utgåvan). Nu har jag lärt mig att göra det intressant i stället för att koncentrera mig på en hel hop strider, och spelarna har i sin tur lärt sig att stridssystemet är farligt. Visst, striderna finns fortfarande där, men dessa hanteras med ömsesidig respekt.

Det var bara min synpunkt på saken.

M.v.h

Red Dust
 

Gus

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
18
Location
Lysekil på Bästkusten
Jag utgår ifrån att mr Colt är spelledare när han ställer sig denna fråga =)

Som SL bör man fråga sig hur man gör för att alla skall ha så kul som möjligt och vilja fortsätta kampanjen. Svaret är knappast att ta livet av en eller flera rollpersoner per spelmöte.

Hur gör man då för att undvika dödsfall vid fel tillfälle? Enkelt, slå alla tärningar dolt för sådant som kan skada karaktärerna, precis som Red Dust påpekade.

Dessutom kan man med fördel använda regeln om Ödespoäng, som finns beskriven i Laglöst Land, för att rollpersonerna skall kunna överleva dödliga skador med en hårsmån som de hjältar de är.

/Magnus
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Tärningarna använder iaf vi som en "guide" men passar utfallet inte så fixar man om det. (dvs SL) Ödespoäng som nämtdes tidigare kan vara ett bra tipps att använda. Vi har kört med det en längre tid. Striderna, ridningen och annat har blivit mkt roligare. dock finns det gränser med utdelningen av ÖP men belöna gärna för då är det lättare (och roligare) att bestraffa senare.

/Magnum
 

Tinderdale

Veteran
Joined
16 Jun 2000
Messages
9
Det är ett problem, och som andra påpekat kan det ju förstöra lusten att spela vidare om man aldrig får någon chans att utveckla sin rollperson. Jag gillar dock inte tanken att SL ska "fuska" med tärningarna för att förhindra att rollpersonerna dör - möjligen undantaget situationer där det vore alltför löjligt om de skulle dö, t.ex. på grund av fummel i någon enkel vardagssituation. Det förtar en del av tjusningen med rollspel tycker jag, för SL kontrollerar ändå det mesta av det som sker och därför skapar inslaget av riktig slump en äkta nerv. Att skjuta på varandra ÄR farligt, och om man vet att utgången av en strid beror enbart på ens färdigheter och flytet med tärningarna, ja då kommer en helt annan spänning in än om man vet att SL sitter och "putsar" siffrorna i någon riktning.

Ska man vara helt ärlig med tärningsslagen så vill det ju också till att SL har bra koll på vad RP utsätts för. Naturligtvis är risken stor att en RP går åt om t.ex. tio otränade bybor skjuter på denne, eftersom det blir så väldigt många tärningsslag och förr eller senare slår någon tre bra tärningsslag i rad (ex. 20-16-19).

Dessutom finns ju möjligheten, som andra påpekat, att använda Ödespoäng. Det är ett bra system om man vill vara helt ärlig med tärningarna, för det skapar ett litet övertag åt RP som gör att de räcker längre. Man kan ju också använda Ödespoängen till att modifiera andra saker till RP:s fördel, som t.ex. +10 på ett tärningsslag, bli en handling snabbare... Använder man poängen så bör man också vara lite frikostigare att dela ut dem?
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
så är det i vår spelgrupp med. Vi har kört 2 st äventyr och 4 personer har döt redan. den första p.g.a min f.d revolverman Mark Dobb som gick i duell med en annan rollperson som var prisjägare och rasist. Han började jävlas med en 3 rollperson som var mörkhyad och då blev det duell. och sen dog Mark Dobb och 2 till när dom möte gordon strikland och hanns gäng mitt på huvudagatan.
 

Preffect

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
26
Man kan ju knappt dö...

När jag och mina vänner spelar blir alltid nån skjuten varje uppdrag men det brukar bara resultera i lite blodförlust tills någon kör första hjälpen på en. Faktum är att jag tycker det är svårt att skjuta ihjäl någon i western. Har man fysik 15 så är det ju praktiskt taget omöjligt att förblöda. Jag tycker att de borde finnas vissa punkter som innebär ögonblicklig död på träffmallen. Men men ,det finns mycket att irritera sig på i reglerna.

mvh
Preffect
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Re: Man kan ju knappt dö...

blir du träffad av en hagelbössa på typ 10m så är det 30% chans att man dör och det tycker i alla fall jag är farligt. och blir det träffen i huvudet så är det 45% att du dör direkt.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Re: Man kan ju knappt dö...

Jo, men om vi drar exempel från verkliga världen så kan du ju fråga dig själv om DU skulle överleva en sådan attack... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-
 
Top