Nekromanti Döda skogen (DoD2.0-4.0)

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Då var det dax att köra igång en kampanj baserad på Ärans väg och igår spelade vi första mötet. Spelarna har ännu inte fått något uppdrag eller så utan det får lov att springa runt som de själva vill. Igår blev de rejält skrämda av något spöklikt uppe vid gravhögarna...

Finns det någon fler som gör som jag? Jag hade tänkt köra alla gamla äventyr och kampanjmoduler till DoD 2.0-4.0 framöver, dels för att träffa mina kompisar och dels för nostalgi-kicken. Rollspelet går väl lite trögt även om vissa av spelarna har goda tendenser till att följa sina roller. Om ett tag så kanske de är riktigt fast i sina roller?
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Jo jag tycker att de är kul, både som spelare och spelledare att ränna runt/ få ränna runt lite ostrukturerat.
Det är skoj när det inte alltid är så styrt som vissa äventyr är... Steg två MÅSTE komma efter steg 1 och före steg 3. Rak linje... etc etc... bra ibland, dåligt ibland(oftare dåligt än bra enligt min mening)
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Lustigt.
Vi har precis satt igång med samma sak. Började med att ränna igenom Dimön - Skelettbyns Hemlighet - Spindelkonungens pyramid. Sedan fortsatte vi med Den Nidländska reningen (har precis avslutat Helvetesfortet).
På fyra äventyr har jag lyckats avverka tre rollpersoner. Vem sa att de första äventyren var lätta? /images/icons/grin.gif

/Benax
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jag började med Äventyrspaket 1. (Svart duell & Skönheten och odjuren.) Dimön, Skelettbyns hemlighet och Spindelkonungens pyramid kommer att spelas vid andra tillfällen.

Var och hur lyckades du avverka de olika RP:na?
Jag kommer nog att köra alla äventyr som inte är knutna till Ereb innan vi hoppar på Ereb-äventyren. Det är ju lättare att väva samman alla dem till en jättekampanj - för närvarande så är det mer lite löst och ledigt äventyrande.

Jag tror att villfarelsen att äventyren är lätta är att vi alla spelade dem för lääänge sedan och det som var jobbigt har bleknat bort! /images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag har börjat köra några skrivna äventyr som påminner om hur man flängde runt när man var <STRIKE>ung</STRIKE> yngre.. "Allt är guld som glimmar" av Mikael Grün är enligt mig ett bra äventyr med 80-talsvibbar.. Efter det hade jag tänkt mig ett dungeonröjaräventyr (en av mina spelare sade att han faktiskt aldrig kört ett) och varva det med mina vanliga "tråkiga" äventyr..

~Snart ska [color:448800]Han</font color=448800> lyckas få ihop hela 5:e Konfluxen-kampanjen och därmed äntligen få läsa och spelleda den
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Hur snart är snart i "~Snart ska Han lyckas få ihop hela 5:e Konfluxen-kampanjen och därmed äntligen få läsa och spelleda den"?

Jag saknar Sarkath Hans Gravvalv och Tvillingbergen, Spindelkonungens pyramid (andra upplagan)** och Dimön (första upplagan)*. (Andra saker som saknas är SKR-Kampanj och MT-Järnringen samt Sinkadus 1)

* Vilket inte gör så mycket när man ändå har andra upplagor.
** Vilket gör ändå mindre när man har en annan upplaga och en annan version som är en nytryckning av den upplaga man saknar.
 

Xellion

Veteran
Joined
24 Jun 2001
Messages
7
Kör ni äventyren med Expertreglerna eller med de som står i den svarta boken? *blev väldigt sugen på att följa ditt exempel*
Jag har just nu bara äventyrspaket 1 (asså om man kollar ickeereb moduler) och märker att det är rätt svåra äventyr...... tror jag kör med expertreglerna, rollpersonerna blir lite starkare och flexiblare då.......
Får nog ta och skaffa de andra äventyren också......de verkar mysiga
Vilket är bäst av dem? Måste man ha alla Ärans väg äventyr för att kunna spelleda dem?........skulle uppskatta svar

// Xellion Silverstjärna
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Vi kör äventyren med Expertreglerna förutom stridsreglerna som vi kör enligt grundreglerna.

Ärans väg är ju en trilogi så jag rekomenderar att man kör när man har alla tre + Sinkadus 16 (tror jag) där det finns en fortsättning av Dag Stålhandske.

Döda skogen är bra om man gillar frihet.
Maktens portar är grott-röj.
Mörkrets hjärta är lite friare.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
"Hur snart är snart i..."
Lika snart som som i bemärkelsen "snart" när jag talar om min DoD-sida.. Om några år.. /images/icons/smile.gif Jag väntar bara till det tillfället då jag hittar böckerna till ett löjligt lågt pris..

"Jag saknar..."
Är det så mycket att sakna? Fast du kanske samlar på Äventyrsspels prylar?

~Ser så ut, fast [color:448800]Han</font color=448800> har aldrig förstått sig på samlandet av rollspelsprylar
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Jaså, så snart...

Nja - jag saknar mest Järnringen - det andra hade varit roligt att läsa. Så värst mycket samlar jag nog inte på det, vi skall spela det en sista gång sen så får vi se...
 

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Var och hur lyckades du avverka de olika RP:na?

En halvlängdsman blev utmobbad (av de andra spelarna, ej RP:na) i skelettbyns hemlighet, en Riddare/Bastardmagiker hade inga PSY kvar när en ond spegel slukade några PSY i Dimön, så han hamnade under noll, och den siste killen åkte brandstång längst ner i spindelkonungens pyramid och kunde inte ta sig upp /images/icons/grin.gif
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Döda skogen (DoD2.0-4.0)[lite spoiler]

Jag har kollat in äventyren - så nu är jag lite mer på det klara vad som hände med RP:na (förutom halvlängdsmannen). Använde du spegelväggen i Dimön fullt ut? Jag tycker den verkar lite töntig, suga PSY och skjuta ENERGISTRÅLar... Suga PSY tycker jag verkar ganska kul eftersom folk kan titta i speglar och ha svårt att slita sig därifrån./images/icons/wink.gif

Den där stången i pyramiden är lite konstig den också - för att inte tala om det understa rummet, lava och en gång som är 3,3 mil lång som man ändå inte skall krypa i - lönt att lägga in den. Jaja - 1982 var länge sedan...
 
Top