Re: Drakar till annat än svärdsföda
"So far so good, men meningen är väl ändå att de skall dödas, förr eller senare."
Jag kommer å tänka på Deadlands motto.. "If you print it, then you can kill it".. En anledning till varför de inte gett några stats på superondingen i deras västernvärld..
Drakar för mig är något ouppnåligt, något man ska färga sin värld med.. Kanske Riotminds tänker annorlunda men såhär är dem för mig.. En drake är inte bara något man boffrar ner eller ens för spelledaren att slänga fram som motstånd för spelarna då en drake har en tendens att kunna slå ut halva spelgänget (samt deras rollpersoner) innan de ens lyckas få in en farlig skada på draken..
Att döda en drake kräver planering, men också etiskt tänkande (eller brist på det).. Varför ska draken dödas? Är det för pengar, ära eller för att den ställer till med bekymmer i trakten (i så fall får den fanimig skylla sig själv).. Är det verkligen rätt att släcka ett så kraftfullt liv för egen vinnings skull?
Så jag tolkat drakarnas historia så levde drakarna i samspel med människorna.. Eller ja, samspel och samspel? De störde i alla fall inte varandra och i vissa fall utbytte tjänster med mäktiga människor.. Några drakar tog vara sin kraftfullhet och spred skräck och kaos i sitt område.. En skräck som växte över kontinenten och mynnade ut i ett hat som slutade i en kraftig drakjakt.. Människor (och andra humanoider) må vara veka i jämförelse med drakar men när de är förenar sig så kan deras envishet för att överleva utföra de mest makalösa dåden..
Drakar idag är få och skygga med vetskapen att om att hatet hos de humanoida är fortfarande är stort..
"För det första så vill spelarna hela tiden ha större utmaningar..."
Gör om utmaningarna till att främja andra lösningar än bonkning.. Äsch, nu låter det kanske som om jag anser dig vara en bofferspelledare som bör tillrättavisas.. Så är det inte.. Det är bara det att drakar för mig är heliga och inte bör röras.. Mina spelare hade på sin höjd sett en drake och när de väl mötte en så hade de en mäktig respekt för draken.. Låt dina spelare få möta hydror, lindormar och andra lägre draksläkten men låt för guds skull drakarna få vila i frid.. *bönande*
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar drakar bättre än demoner