Nekromanti Döda Drömmars Grav (SPOILER)

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Det ser ut som ett prima äventyr!

Man får även lite mer kött på benen till att göra egna ruiner i Davokar, iallafall gravkummel och borgar från Symbaroums tidiga era med småkungar och svartkonstnärer.

Man är ju alltid lite rädd för att trampa kommande äventyr och moduler på tårna, två grejer verkar lite svåra om rollpersonerna tar flodvägen:

-Staden Jakaar, kan man fluffa ut den själv eller bör man skynda förbi den ifall den kommer att vara viktig framöver?

-Svartigelklyftans Jordtorn verkar ligga strax nedströms ruinfältet. Är den något de bör kunna se något av? Bör man låta dem se en skymt och sen spara den, eller är den helt fri för eget fluff?
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Kul att du gillar det du läser, hoppas dina spelare håller med dig efter genomspelat äventyr!

Du kan med gott samvete göra egna versioner av såväl staden Jakaar och jordtornet; de kommer inte att spela huvudroller i kommande kampanj. Om du gör något av dem får du gärna berätta om det här, det är säkert fler som kan tänka sig att använda de platserna.

Vi kommer inte att göra stora grejer av de ruiner som finns på världskartan, de är tänkta som äventyrsplatser för spelledare att nyttja. Som grundboken säger; det finns ett par centrala personligheter som man som SL bör lämna åt kampanjen, om man är orolig för att "trampa på tår". Denna korta lista av områden och personer räknas upp sidan 193 i grundboken i rutan "Äventyr i Symbaroums värld". Återkom gärna om du har några frågor kring det.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Bra att du drog igång en tråd om DDG Fridigern! Vi kör det också nu och har tagit oss igenom både Jakaar och Kurun. I vårt fall var Jakaar inte så mycket mer än ett timmerläger med en fogde som kunde skriva ut skattletarlicenser. Det var kanske inte väldens mest inspirerade setting, så om du har en egen variant hade den varit cool att höra :)

Kurun var en stad på pålar, som den här illustrationen. Det enda spelarna gjorde där var att sälja en ritualbok till en dodgy bortbyting, så inte så mycket fluff där heller. De träffade timmer flottare som körde tomma pråmar upp till timmerlägret Jaakar vilket var passande eftersom att det var nästa anhalt.

 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Har läst äventyret igen och här är ett par saker som fastnade i minnet:

-Om Det krypande mörkret får tag i Nidvattnet växer det till 500m diameter nästan direkt. Hur ska spelarna kunna hinna undan när mörkret blir så stort så snabbt? Jag kommer nog inte spela det som att det växer explosionsartat, och antar att det inte är meningen heller eftersom att det är rätt orättvist mot spelgruppen. Undrar ändå om det är så det är menat?

-Ovärlden, fantastiskt coolt! Tänker på orknästet i Bilbo där det finns underjordiska sjöar och varelser som inte känner till varandras existens fullt ut. Mycket bra plats för att skapa egna äventyr som inte har med ovanvärlden att göra.

-Dvärgen Fullangras Särdrag. Betyder detta att man kan spela dvärgar nu? Gillar verkligen hur hon beskrivs, som en tvär tjänare som slår och stryper sig genom världen på en ständig dödsmarsch under våldsamt knorrande, en Symbaroumsk version av Lasse Kongo är vad som kommer upp för min inre blick!

-Tråden "Nidvattnets öde (SPOILERVARNING)" ska finnas på ett diskussionsforum enligt en textruta i äventyrets slut. Är det för att ingen har spelat klart DDG ännu som det inte finns? Det kan finnas en idé med att säga vilket forum det är som det ska finnas på, även om spelare säkert skulle kunna hitta wrnu ganska snabbt på egen hand. Just nu står det bara "på vårt diskussionsforum"

-Gabba har en trollfälla under en lucka i golvet framför sin tron. Jag har en spelare som har star wars tatueringar och som kommer freaka ut när vi spelar den här scenen!

Lilja said:
Tråden "Nidvattnets öde (SPOILERVARNING)" försvann i senaste wrnu-kraschen. Här är en den igen: https://www.rollspel.nu/threads/684...pelar MUA för tillfället :)[/QUOTE][/SPOILER]
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har inte varit så intresserad av Symbaroum eftersom jag 1: är utfattig och 2: har allt fantasykapital investerat i Eon, men titeln "Döda drömmars grav"...srsly... så där kan man inte hålla på, då måste jag ju köpa ett till rollspel!
Fridigern said:
Ja, visst är det jobbigt ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
mo.;n46162 said:
Har läst äventyret igen och här är ett par saker som fastnade i minnet:

-Om Det krypande mörkret får tag i Nidvattnet växer det till 500m diameter nästan direkt. Hur ska spelarna kunna hinna undan när mörkret blir så stort så snabbt? Jag kommer nog inte spela det som att det växer explosionsartat, och antar att det inte är meningen heller eftersom att det är rätt orättvist mot spelgruppen. Undrar ändå om det är så det är menat?

-Dvärgen Fullangras Särdrag. Betyder detta att man kan spela dvärgar nu? Gillar verkligen hur hon beskrivs, som en tvär tjänare som slår och stryper sig genom världen på en ständig dödsmarsch under våldsamt knorrande, en Symbaroumsk version av Lasse Kongo är vad som kommer upp för min inre blick!
Du ska så klart expandera mörkret "at the speed of plot", dvs om RP förtjänat mörkret för att de agerat korkat, låt dem uppslukas, medan om de oförskyllt gjort sitt bästa så kan du låta dem hinna undan i sista sekunden (möjligen genom att en av dem heroiskt offrar sitt liv för de andra). Tror nästan jag minns att det står något sådant i själva modulen...

Tänk på att Fullangra är en magisk tjänare om än med dvärgiskt kynne. (Jag vill inte säga "odöd" men nånting ditåt). Med det menar jag bara att jag skulle vara försiktig med att dra långtgående slutsatser om dvärgar i allmänhet baserat på denna artefakt...

Men med det sagt, är förstås alla referenser till Lasse Kongo per definition kungliga och alltid rätt, så kör på!
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@mo. , angående dvärgar; Fulagra är som CapnZapp säger en magisk varelse - fångad i asken som hon är - men hon är också i högsta grad dvärg så som vi tänkt oss dem i Symbaroum; särdragen är dvärgiska, och hennes förståelse för dvärgarnas ursprung/tidiga historia skulle kännas bekant för dvärgarna i Yndaros. Grundläggande drag i den Yndariska dvärgkulturen skulle säkert vara bekanta för henne med även om vissa saker såklart skiljer- dvärgar utvecklar särartade kulturer på olika platser, precis som alla andra kulturvarelser.
Vi kommer att komma åter till dvärgarna inom en inte alltför fjärran framtid, men det är ju bara så mycket på Järnringens "Att göra" - lista...
 

Templar

Mandalorian
Joined
15 Dec 2008
Messages
122
mo.;n46162 said:
-Gabba har en trollfälla under en lucka i golvet framför sin tron. Jag har en spelare som har star wars tatueringar och som kommer freaka ut när vi spelar den här scenen!

Haha Gabba lika med Jabba bara en bokstav ifrån. Hehe hela min grupp kommer att freaka ut när vi kommer så långt. Skall börja med Det förlovade landet. Jag är inte riktigt färdig med mina spelares bakgrund än.
 

deusexmatteo

Warrior
Joined
13 Mar 2014
Messages
341
Nu är vi klara med DDG - det blev en redig köttkvarn mot slutet men alla är glada. En ensam rese snubblade ur graven med korruption strömmande ur ögonen och en låda guldmynt i handen. Gruppen var sjukt nöjd och pepp på att köra igång med sina nya karaktärer. Blev en Teurg och Templar den här gången, så blir kul att se hur de kommer överens med strypmördartjuven och DIY-magikern!

Har skrivit mer utförligt i nidvattentråden om gravens fasor.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Min grupp har kommit halvvägs. De är väldigt försiktiga av sig, går inte in i en strid utan föredrar att ligga i bakhåll och vänta.

De lyckades lägga sig i bakhåll och besgrea Baumelo/Odako och Van-Rogan, tillsammans med ett följe vakter, det var nästan för lätt. Tyvärr har de ingen med förmågan Lärd med sig och gick rakt på gravkummeln efter att ha upptäckt att Högkvarteret var fullt av svartalfer (farligt).

Således har tagit sin in i Supplikanternas kammare, men där har de kört fast. De kan inte läsa runorna och de är livrädda för fällan i golvet. För närvarande har de gett upp försöken att forcera sig vidare in i gravkummeln, gå in i rummet med Fangala går fetbort då det verkar för läskigt.

Jag tror att de kanske kommer få lite spindligt besök under natten. Alternativt får svartalferna leverera Tonsel åt dem.
 

Prokke

Veteran
Joined
20 Oct 2014
Messages
47
Just ja, Kurun var en liten flodby med flodhandel som största inkomstkälla. RP:na hoppa på en Ordo Magica pråm som tog dem hela vägen upp till OM:s utpost, via Jakaar. Jakaar var en samling skjul med fulla skattletare och lycksökare som drällde omkring på de gyttjefulla stigarna. Ytterst deprimerande plats.
 

Moberg

Veteran
Joined
31 Jul 2014
Messages
107
Låter kul, Prokke! Vi ska börja på DDG nästa helg och jag är väldigt peppad. Spelarna har redan lite erfarenhet av skogarna i form av ett sidouppdrag de fick i Tistla Fäste, men denna expedition kommer bli klart mer intressant och framförallt farlig.

Det låter som att Xanathâ är ett bra sätt att föra dina spelare framåt, hon skulle kunna tipsa spelarna om att en lärd man tagit anteckningar som hon tror skulle kunna vara till användning. På så sätt får spelarna en tydlig anledning att kontakta svartalferna. Lycka till!
 
Top