Nekromanti "Dåligt rollspel" ska bestraffas!!

Joined
29 Jun 2003
Messages
7
Location
Kanin hålet
Jag inriktar detta inlägg främst till SL.
Tänk er senariot:
Rollpers. sitter i en bar i södra delen av Jargien och då plötsligt
en väldigt viktig person kommer in och ska lämna ett brev från
kejsare Jargus själv. Då du som SL börjar läsa brevet så seriöst som möjligt.
Du anstänger dej verkligen så att --ALLA-- ska höra. Men då är det två spelare nere i hörnet som sabbar hela spelstämmningen med att småprata om moster Gretas goda köttfärspaj vilket inte har nånting med spelet att göra.

Ett annat irreterande exempel är när nån av spelare får en amulett eller en ring och genast säger spelaren "Vilket/Vilka attribut ska jag höja."
Jag säger alltså, "dåligt rollspel" ska bestraffas. Tvinga dem slå på åldringstabellen, sänk deras qadosh eller i värsta fall sänk attribut.
Jag kan låta sadistisk men tänk tvärt om, belöna spelarna om de gör "bra rollspel"
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Håller helt med, det är ett av skälen till att jag och mina spelare snickrade ihop ett exp system till eon, bra rollspelande belönades lättare, dåligt rollspelande straffades hårt. Sen tyckte mina spelare att det blev roligare att ha lite mer kontroll över sina karaktärer än det var innan.
 

Faralor

Veteran
Joined
4 Aug 2003
Messages
88
Location
stockholm, skälby järfälla
hehe sant det gäller att inte ta för ofta och för hårt man behöver inte ens vara så drastisk kan räcka med att man plockar bort ett par av de förbättrings slag de skulle fått göra...
 

Zippo

Veteran
Joined
1 Oct 2002
Messages
178
Location
Kristinehamn, Värmland
tjaa, eeh, jag håller fullständigt med. Min spelgrupps SL tycker att det är så irriterande så han har gjort en lista med farliga händelser. Han slår alltid dålda slag med en t100 och om det blir som exempel 99. Så kan det helt plötsligt komma en blixt får skyn. Om det händer ofta så bestraffar han också personen som fånar sig genom att han helt enkelt inte får några förbättringsslag alls.

*Spez är ute i skogen och vandrar. Till slut så vilar han och sätter sig på en stubbe. Helt plötsligt känner han något hårt slå till på hans smalben. "Flytta på dig innan jag lägger tomtens varma soppa på dig" säger en tomte som spez känner väl igen från tidigare äventyr*
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Stämmer när jag sl:ar så sköter sig oftast spelarna och om de inte skulle göra det finns det ju allatid flygande kor och överkåta frakktrukher att hotas med :gremgrin:

Själv har jag bara straffat en spelare pga av att han bråkade för mycket med en annan spelare trots att jag sa till att det skulle låta bli.

Midar säger starkast bestämmer.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
bestraffningar i sistahand

Det är min personliga hållning att bestraffningar och dylikt endast bör tas till när alla andra tänkbara metoder har provats.

Varför?
Bestraffningar må hända ge spelgruppen disciplin men den disciplinen kommer av fruktan och inte av respekt. Så är fallet med alla bestraffningar i situationer. Om folk säger åt dig att göra A för annars kommer bestraffning B så kommer du ur ren fruktan att råka ut för en bestraffning göra just A.

Fruktan för spelledaren är inte en bra grogrund för gott rollspelande. Spelarna måste kunna slappna av under spelmötena och spelmötena är till för att alla ska ha så roligt som möjligt. Det finns andra metoder att få folk att inte prata om senaste fotbollsmatchen eller låren på servitrisen på Hasses Bar. Dessa metoder cirkulerar oftast kring att prata med spelarna för att få dom att förstå att dom förstör för dom andra och inte minst för dig genom att bete sig som dom gör.
Dessutom så bör du fråga dig själv varför dom sitter och pratar strunt?
Troligtvis så är det för att dom inte är intresserade av att lyssna på dig eller för att dom som spelare har varit sysslolösa på tok för länge. Det finns liksom en anledning varför dom inte sitter och lyssnar helspänt, och det är den anledningen du vill åt. Du vill inte leka Pavlovs hundar med dina spelare.
Den anledningen kan bland annat vara att du inte är intressant nog, spelaren är har inte fått spela något särskilt mycket och är rastlös, spelaren kan inte fokusera på spelet utan tänker bara på någonting helt annat eller att spelaren helt enkelt inte tycker rollspel är särskilt kul utan hänger mest på för att polarna gör det.



Så hitta problemet och lös det från grunden. Försök inte bara sopa det under mattan.


/Naug, som inte delar ut bestraffningar under spelmötena
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Re: bestraffningar i sistahand

Håller med bestraffning i sista hand, jag har ju haft turen att aldrig behövt straffa. När saker och ting börjar bli oseriöst så tar vi en paus och snackar annat eller spelar lite tv-spel. Det hjälper med pausar...


Midar förstår inte hur vi kunde spela 7 timmar i sträck....
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför helt enkelt inte bara säga till dem att skärpa till sig ! gör de inte det så kanske man kan ge dem en varning..
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
Själv har jag bara straffat en spelare pga av att han bråkade för mycket med en annan spelare trots att jag sa till att det skulle låta bli.

Ehh...i inlägget ovan säger du att du har haft turen att aldrig behöva bestraffa? Hur ska du ha det? :gremwink:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Fråga: Är moster Greta verklig eller värdhusvärdinnan?

Beroende på vem det var som läste upp brevet så skulle det faktum att dom inte lyssnar få ta sina konsekvenser. Är det en kunglig budbärare som kommer med brevet och läser upp det så kan det mycket väll tänkas att han ger oförsämda rollpersoner ett hårt slag i ansiktet och sedan hotar med att gå där ifrån om dom inte bättrar sig. Är den en slp eller en annan rp som läser upp brevet så får kanske dom som lyssnar bettala igenom att aldrig få brevet uppläst för sig igen, vilket också kan funka i det första fallet.

Låt dåligt rollspel få de konsekvenser de bode få om någon verkligen gjorde så. Det blir ofta kul.

Jag håller ganska löst i mina äventyr hittils och säger ofta "Vad gör ni" i situatiuoner där dom inte har något att göra. Samt att jag till en början vill att dom ska ha en anledning annan än "ni växte upp tillsammans" som anledning till varför dom äventyrar med varan. Ex: "Du står där på talons gator och är den du är... vad gör du?" Han som är rastlös ungdom med taskiga familjeförhållande (i spelet) bestämde sig för att kasta sten på folk. Serriöst rollspel? Faktiskt. Men tyvärr hittade han bara grus på talons gator. Så humm han ville ju ha nått större. Men det står ju en planka där borta. Ok det slänger jag. Pang! Du träffar en stor tirak rakt i huvet... Arug vad gör du? Den andra spellaren som suttit med och lyssnat säger "öh... va?" Han hadde tidigare kommit till Soldarn genom regn synd och vandrade nu på jakt efter ett värds hur. Som tur är är han en relativt lugn tirak som nöjde sig med att först skälla ut han som slänger planker på folk för att sedan börja skryta om hur stor han är för att då vara så själv upptagen så tjyven smet. Sedan jagade dom varan en stund, typ för att tillsist bli vänner. Detta var typ det roligaste vi spelat.

Men aja... Mitt tips är att ge ovettiga tankat vettiga konsekvenser. Och strunta i utalanden som "Jag skämtade ju bara!" :gremwink:

/Hartland som ursäktar sig med att vara nyvaken
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Re: bestraffningar i sistahand

Bra sagt, kan bara instämma.

Jag ser det som att spelare och spelledare egentligen har samma mål, båda vill att man ska spela bra rollspel och ha kul. Däremot kan det skilja en hel del på vad man anser är bra rollspel. Som spelledare kan man störa sig på om spelarna småpratar om annat ibland, men ofta så upplever inte spelarna det alls som ett problem på samma sätt som SL. Det beror ju förstås lite på situationen i spelet, man får ju som spelare se till att åtminstone hålla igen när kungens budbärare läser upp viktiga meddelanden, men annars har jag upptäckt att det ofta inte är så farligt om spelarna pratar lite och kan skämta om något ibland. Det gör atmosfären lite mer avslappnad och ofta så verkar de flesta trivas med det. Tidigare så körde jag ofta med regeln att "om du säger det så säger din karaktär det". Det fungerade väl delvis, men inte alltid och det är tveksamt om det gjorde rollspelsupplevelsen son helhet något bättre.

Hellre så sänker jag då "kraven" och ger spelarna lite mer frihet. Då är det desto roligare att se när rollspelet flyter på bra ändå och utan off-kommentarer för att alla är så engagerade i spelet och inte för att dom känner sig tvingade. Med bra spelare så reglerar sig seriösitetsnivån automatiskt efter situationen i spelet. Bestraffningar skulle jag inte ens tänka tanken på att införa.
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Sanningen...

Är ju den att man bör "straffa" spelaren och inte hans rollperson... Det enklaste sättet är att 1. ge honom/henne en varning att dyl inte är önskvärt... Fortsätter han/hon be denne ta sitt pick och pack och gå (skulle tro att de flesta skärper sig här...)

I den Arla urtid, när splegruppen bestod av nio man så hade vi ett raffinierat bestraffnings system i stil med vattenpoker, tro mig det är inte värt det...

Spelare som däremot spelar sin rollperson taskigt är ju sedan bara att straffa "in-game", så be bara folk dra om de är "bortom" spelvärlden...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tag bjälken ur ditt eget öga

"Du anstänger dej verkligen så att --ALLA-- ska höra. Men då är det två spelare nere i hörnet som sabbar hela spelstämmningen med att småprata om moster Gretas goda köttfärspaj vilket inte har nånting med spelet att göra."

Du har aldrig funderat på att ta det som kritik mot dig som spelledare?

Trots allt, det finns en orsak till att de pratar om köttfärspaj istället för att lyssna på dig. En trolig orsak är att köttfärspajen är mer intressant än vad du är. I så fall finns det två möjliga lösningar: köttfärspajen är jefligt god, eller så är du jefligt ointressant. Eftersom köttfärspajer sällan brukar vara intressanta är det inte så mycket kvar att välja på.

Själv ser jag spelledande som ett service-yrke. Spelledarens jobb är att se till att spelarna har roligt. Om det är roligare att prata om köttfärspajer än att lyssna på mig så skulle jag uppfatta det som att jag hade misslyckats med min uppgift.

Tag bjälken ur ditt eget öga innan du tar grandet ur din grannes.
 

eNo

Veteran
Joined
20 May 2002
Messages
117
Location
Falun, Dalarna
Jag skulle aldrig straffa en spelare för dåligt rollspelande utan i stället belöna de som spelar bra.

*Hm... Vågar jag göra/säga detdetochdet eller blir SL arg och straffar mig?*

Någon sådan tankegång vill jag inte ha i min spelgrupp. Mitt tips är att du satsar på en mera avslappnad spelstämning. Jag får ochså en känsla av att ni är för många i spelgruppen. Om så är fallet kan du alltid dela den i två och placera alla du misstänker vara mindre intreserade av att spela i en grupp för att se om den gruppen såsmåning om försvinner.
Kan funka.
 

-BoNe-

Warrior
Joined
9 Jun 2003
Messages
209
Location
Kalmar
När vi spelar..

så har vi en skön stämmning.. När det är mer avslappnat och "timmarna innan dom får uppdraget grjejer" så kan det vara jäkla kul att köra lite små flummigt.. ex Baron Falagorn Laglode är 38 år och ganska glad i att dricka och locka till sig flickor.. Efter att ha gett sig fan på att supa en roghan dvärg under bordet så hinner han inte inse att det är ungefär omöjligt för honom.. Han spyr ner en väääldigt fin taverna men eftersom tavernaägaren är en god vän så blir han enbart inlåst i sitt rum i 1 timme. Falagorn blir sur och ska rymma.. Från andra våningen.
Det går inte så bra eftersom han har sin finaste rustning och han fastnar när han ska klättra ut från ett fönster. Han har då fastat vid midjan och folk under riktigt viker sig i skratt.. tänk er själv att se en fin riddare utstickande från ett fönster vid midjan och ropandes på hjälp..

När dom hadde fått uppdraget så blev dom lite mer seriösa.

Men meningen med detta är att ibland kan det vara kul att köra mer avslappnat och skoja till det.. Jag som SL skrattade som fan..
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Dålig spelande/BS

ex Baron Falagorn Laglode är 38 år och ganska glad i att dricka och locka till sig flickor.. Efter att ha gett sig fan på att supa en roghan dvärg under bordet så hinner han inte inse att det är ungefär omöjligt för honom.. Han spyr ner en väääldigt fin taverna men eftersom tavernaägaren är en god vän så blir han enbart inlåst i sitt rum i 1 timme. Falagorn blir sur och ska rymma.. Från andra våningen.
Ovan nämda exempel är INTE ett exempel på dåligt spelande utan ett exempel på BRA spelande. Vad jag tror katten menar med dåligt spelande är när spelare snackar BS vid sidan om...

Själv upplevde jag det senast i helgen. En spelare var uppmärksam... Resterande satt och upprepade meningarna: "Vilket äckligt läppstift du har", "Vilka äckliga kläder du har" samt min personliga favorit "Du ser ut som en äcklig havande sugga".
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
jag brukar inte bestraffa mina spelare eller deras rollpersonener. Där emot är alla extra belöningar som förhöjningsslag och pengar som rollpersonen får beroende på om de skött sig bra.

När en spelare sitter och får ett förhöjningsslag i köra vagn för att han lyckades perfekt och en annan spelare får i fem olika färdigheter trotts att han inte lyckats perfekt en enda gång blir det en sporre för den första spelaren (om han är intresserad) att sköta sig bättre. När han frågar varför han inte får fler slag svarar du altså "för att du snackade om paj".
Annars kan ett intressantare upplägg på spelledandet göra ganska mycket.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Ehh...i inlägget ovan säger du att du har haft turen att aldrig behöva bestraffa? Hur ska du ha det?

Åhh, en miss från mig. Dessa två som bråkade brukar inte vara med i våran grupp....
Jag glömde skriva det.

Midar glömsk
 
Top