Nekromanti Dåliga spelledare man minns

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Henke;n288925 said:
Men det stod väl egentligen aldrig i några regelböcker att man skulle be folk gå ut? Eller?
Säkert men när jag började spela rollspel hade jag eller mina spelare aldrig läst någon regelbok. vi hade bara hört talas om konceptet rollspel och tyckte det lät coolt så vi hittade på allt själv
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Skarpskytten;n288926 said:
Samma parti är cåppy-å-pejstat i Mutant 1984, s 64.

Däremot hittar jag inga liknade formuleringar i Mentzer, Judge Dredd, Pendragon eller Drakar och Demoner -82 från samma era - detta verkar alltså vara något som Äventyrsspel hittade på någon gång mellan 82 och 84 och som sedan blev normbildande i Sverige.

/rollspelsarkeologen (blir ej ledsen om någon annan visar att jag har fel genom att gräva djupare)
Det här får mig att inse att jag är rätt okej med om SL under relativt korta sekvenser släpar med sig en enskild spelare och kör en solosekvens med denne, i motsatts till när en spelare måste lämna rummet medan gruppen fortsätter spela.

Annars föredrar jag absolut att alla är närvarande i rummet även om inte deras RP är närvarande och sedan får skilja på spelar- och rollpersonskunskap, jag upplever generellt att det blir bättre stämning och drama så. Men så är generellt mina spelare extremt bra på att separera det ena från det andra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
God45;n288949 said:
Det här är den första synden i den svenska rollspelskulturen. Personen som skrev det där är rollspels Eva som blev frestad av ormen och smutsade ner oss alla med arvssynd.
Alltså nu är jag ingen anhängare av att skicka ut folk och anser helt klart att summan av spelupplevelsen blir större när alla är med och hör vad som händer, men...

...det sagt kan jag fortfarande se hur vissa enskilda rollspelsmoment kan vinna på att de som inte är med inte heller vet vad som hänt. Det kan finns en charm i att antingen förlita sig på sina medspelares återgivning eller i att fatta beslut utifrån vad man tror att övriga spelare gjort. Sedan ska så klart sådana moment hållas korta och bara användas vid speciella tillfällen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
* spelledare som hade ihjäl alla rollpersonerna när dem sov

* spelledare som förser tigarre och landstrykare med magiska vapen för att rollpersonerna har blivit för mäktiga

* spelledare som ägnar 5 timmar av en spelsession med att rita en karta

* spelledare som lever ut lite för mycket av sina egna sex- och drog-fantasier under spelledantet
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag spelade paladin och skulle gå över en bro. Bron visa sig vara rutten och min karaktär ramlade ner i vattnet och drunknade. Han hade rustning på sig, det förstår ju vem som helst att han drunknar då. Automatiskt.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Caligo;n289049 said:
Jag spelade paladin och skulle gå över en bro. Bron visa sig vara rutten och min karaktär ramlade ner i vattnet och drunknade. Han hade rustning på sig, det förstår ju vem som helst att han drunknar då. Automatiskt.
Alltå, är du i en dungeon är det här fair game. Kollade du ens bron innan du gick över den i en låda metall som det tar 10 minuter att ta av? :p
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
God45;n289051 said:
Alltå, är du i en dungeon är det här fair game. Kollade du ens bron innan du gick över den i en låda metall som det tar 10 minuter att ta av? :p
Har iofs för mig att man inte var så klumpig som man kunde tro i rustningar och att det gick simma åtminstone kortare bitar med dem.

Rent tekniskt vore det antagligen svårare för de i gruppen med en stor ryggsäck full med skit man kanske behöver ibland plus allehanda skatter osv. Visst går det dumpa lätt men sen när står det i reglerna att man måste dumpa sina skatter för att få simma ;)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
.113;n289053 said:
Har iofs för mig att man inte var så klumpig som man kunde tro i rustningar och att det gick simma åtminstone kortare bitar med dem.

Rent tekniskt vore det antagligen svårare för de i gruppen med en stor ryggsäck full med skit man kanske behöver ibland plus allehanda skatter osv. Visst går det dumpa lätt men sen när står det i reglerna att man måste dumpa sina skatter för att få simma ;)
Det ska väl tilläggas att jag hört det av nån sån där mupp på Youtube som ska ha kollat upp saker men vet ej vem så kan lika gärna vara Tomte-Per från Härnösand, med lika mycket kunskap som en åsna på fultjack
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Caligo;n289049 said:
Jag spelade paladin och skulle gå över en bro. Bron visa sig vara rutten och min karaktär ramlade ner i vattnet och drunknade. Han hade rustning på sig, det förstår ju vem som helst att han drunknar då. Automatiskt.
Det här påminner också om något som hände en av mina vänners RP. Hans helrustnings-paladin skulle också över en flod, men på en trädstam. Slutade hur som helst på samma sätt...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
God45;n289051 said:
Alltå, är du i en dungeon är det här fair game. Kollade du ens bron innan du gick över den i en låda metall som det tar 10 minuter att ta av? :p
Samma spelledare:en annan spelare råkade ut för ett överfall och dog i stortsätt automatiskt - på frågan om han hann reagera eller inte så svarade spelledaren glatt : du hinner skrika.

Spelledaren tog snabbt livet av alla spelare utom en. Vi som dog fick sitta och vänta i några timmar tills favoritspelaren hade klarat äventyret.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Caligo;n289049 said:
Jag spelade paladin och skulle gå över en bro. Bron visa sig vara rutten och min karaktär ramlade ner i vattnet och drunknade. Han hade rustning på sig, det förstår ju vem som helst att han drunknar då. Automatiskt.
Vafalls! Sätt sig genast att se Excalibur tillsammans med denne SL omedelbart! Veto by movie concepts!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Caligo;n289241 said:
Samma spelledare:en annan spelare råkade ut för ett överfall och dog i stortsätt automatiskt - på frågan om han hann reagera eller inte så svarade spelledaren glatt : du hinner skrika.

Spelledaren tog snabbt livet av alla spelare utom en. Vi som dog fick sitta och vänta i några timmar tills favoritspelaren hade klarat äventyret.

Haha, alltsååååååå :p
 

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Punkt ett: Många bra historier här. Inget jag kan toppa.

Punkt två: Jag lärde mig rollspel med idén att kasta ut medvetslösingar. Det har jag vant mig av vid, vilket ovett. Däremot älskar jag fortfarande att kasta ut folk om en solo/duo-sekvens passar. Det ska vara kort, dock.

Punkt tre: Jag kan pinsamt nog säga att den sämsta spelledaren jag kommer ihåg är jag själv. Aldrig haft en SL som slår sina spelare med hemmagjord klubba och hårdpärmsböcker.
Detta var då tidigt i min SL-karriär, typ 12-14, men ja. Inte guldbetéende direkt, LOL.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
När vi ändå pratar dåligt SL:ande så kan jag bjuda lite på mig själv. När jag spelledde Svart Duell (Äventyspaket 1) till Drakar och Demoner så skulle RP undersöka en by som genomgått en massaker. I beskrivningen till ett av husen står "Här bodde en lärd man. Hans och fyra orchers lik återfinns i huset". Jag tolkade texten som "Här inne ligger det en död Lärd man på golvet"... vilket följdes av tystnad.. och gapskratt...

Det här har jag i efterhand nog fått höra tusen gånger... :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
När jag SL:ade som mycket ung fick jag köra Chock. Vi spelade det där äventyret där man tar en båt till Skottland, en resa som tar flera dagar. I äventyret stod att det flera gånger under resan skulle ske skrämmande saker vid matbordet, maten ruttnar etc. Men det fanns inga (vad jag minns) instruktioner till hur man skulle spelleda det, hoppa mellan scener etc. Jag drog slutsatsen att om det skulle bli läskigt kan man inte bara hoppa mellan skrämmande måltider- det måste in lite vanliga händelser. Därför spelade vi HELA resan under x antal timmar. Det var milt sagt riktigt riktigt tråkigt...
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
I en dungeon mötte vi en gång fyra barracudor i ett rum. Spelledaren var inte dålig egentligen men han visste inte att barracudor var fiskar...
 
Top