Nekromanti Dåliga rollspelare?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vomering eller votering?

"Troligen, men det kan vara fel på just dig."

Och hur vet man det om inte problemet analyseras? Det kan vara fel på mig, men det kan också vara fel på dig. Om du direkt pekar finger på mig så lär vi aldrig få reda på hur det egentligen föreligger. Vi lär bara få reda på vem som du skickade till exekutionsplutonen, inte huruvida han var skyldig eller inte. Eller hur?

"Men om det inte tar en kvart utan en timme, hur skall man göra då?"

Man kan lika gärna vända på steken: problemet skjuts upp till efter mötet med hänvisningen att det kan ta en timme att reda upp det. Efter mötet visar det sig att det löstes på en kvart. Grattis! Du har just slösat bort fem mantimmar speltid.

Så ta upp frågan direkt. Om det efter fem minuter visar sig att det kommer att ta en timme och endast berör den spelaren, bordlägg ärendet till efter mötet. Om det visar sig att det kommer att ta en timme, men att det berör samtliga spelare, ta det direkt och få det överstökat. Om det visar sig att det tar fem minuter så är problemet redan löst.

"I min (möjligen förvridna) världsbild så är spelarnas tid lika mycket värda. Ingen enskild individ i spelgruppen kan göra anspråk på att just dennes tid är värd så mycket mer än de andras tid. Det vore ett i grunden orättvist system. Därför har jag problem med spelare som tar spelledarens, och därmed i tredje hand den övriga spelgruppens, tid i alltför stort anspråk."

Av exakt samma anledning har jag problem med spelledare som ignorerar spelarens problem eller skjuter över sina egna problem på enskilda spelare. Och av exakt samma anledning så bör spelledaren faktiskt fråga sig huruvida fotbollspladdret beror på om han är en dålig spelledare. Allt annat vore orättvist mot medspelarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Vomering eller votering?

Ursäkta att jag blandar mig i diskussionen, men jag tycker ni missar den uppenbara lösningen. Brukar ni aldrig lösa konflikter vid spelbordet med våld? Har ni aldrig en spelledare som spelleder med dragen sabel i högsta hugg?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vomering eller votering?

" Brukar ni aldrig lösa konflikter vid spelbordet med våld?"

Vad är du för en boffertomte? Det där är ju ärkekoboldigt! :gremwink:

"Har ni aldrig en spelledare som spelleder med dragen sabel i högsta hugg?"

Nä, det blir så fula hack i spelbordet. :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Vomering eller votering?

Vad är du för en boffertomte? Det där är ju ärkekoboldigt!
Bara när våldet sker i spelvärlden, inte när det sker på riktigt.

"Har ni aldrig en spelledare som spelleder med dragen sabel i högsta hugg?"

Nä, det blir så fula hack i spelbordet.
Det är när det blir fula hack i spelarna det är ett problem.

Och ja, det har inträffat att spelledaren haft en dragen sabel och det har inträffat att det blivit fula hack i spelarna (fast vid olika tillfällen). :gremshocked:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Akuta problem

"Det är när det blir fula hack i spelarna det är ett problem."

...du har rätt. Patientavgifterna är ju snordyra nu för tiden.

Eller som JMS uttryckte det:

"Would you really kill me?"
"Yes, but I'm glad I didn't have to. The paperwork is a pain in the butt!"
- Londo Mollari och Michael Garibaldi, "Midnight on the Firing Line"
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Om vänskap i gruppen

...det kanske är dags för spelledaren att ta det som negativ kritik? Om allsvenskan är mer intressant än det pågående spelmötet så gör spelledaren någonting allvarligt fel.
Jag skulle säga att så inte alltid är fallet. Ibland måste man bara prata av sig och ett rollspelsmöte är ett perfekt tillfälle då många är samlade kring samma bord. Har man tillråga på allt inte träffats på länge så är det bara naturligt. Man kanske inte är på humör att spela just den dagen? Visst, då kanske man borde meddela detta och säga att man inte kommer vara med just det mötet men ibland har man kanske lust att träffa rollspelsgänget och göra annat än att spela rollspel. Om flera spelare känner sig på ett sådant "prathumör" medan någon kanske vill spela så ska inte han tvinga de andra att spela när de uppenbart hellre pratar, det behöver inte vara så att spelledaren gör något fel. Om jag tar min grupp som exempel. Jag känner alla i gruppen mycket väl och har känt dem i massor med år. Och jag har spelat rollspel med dem i olika konstellationer av grupper, men alla har varit med i en grupp eller en annan. Alla jag någonsin spelat rollspel med (bortsett från konvent) känner varandra och är vänner. Det är en skara på kanske 11-15 personer. Just nu har vi en (förstor) spelgrupp på typ nio personer inklusive spelledare. Enda gången jag träffar alla är när vi spelar rollspel förutom någon gång vi alla hyrt film. Men mina bästa vänner ryms också i den gruppen. Då när vi alla är samlade så är det ganska självklart att vi vill prata med varandra också. det beror inte på att spelledaren gör något fel utan på att vi är vänner och att vi alla är samlade. Visst kan det vara lite jobbigt för någon som hellre vill spela men ibland kan man inte se till hela gruppens behov.
Man behöver ju inte prata ett helt spelmöte, men kanske en timme eller något innan man börjar. Ibland hinner man till och med börja spela för att sedan börja prata och inte heller det behöver vara spelledarens fel.

/Balderk
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Re: Vomering eller votering?

Spelledare (och spelare för den delen) med dragen sabel har väl förekommit. Likaså med katana, stridsgissel, brevöppnare, brödknivar och allsköns farliga saker. Vill minnas en ruskigt hård domarklubba också.

Och spelare med fula hack? Eeeh jodå, det har väl hänt det också :gremblush:
Men det har alltid rört sig om seriösa duskutioner och inget som inte några plåster och hushållspapper kunnat fixa har inträffat.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Om du vill ha en göl, gå till en skog

"Tja, det verkar ju behövas."

På vad grundar du detta? Jag vill nog mena att de flesta som har kommit så långt att de skriver inlägg på den här sidan har hört dina förmaningar både en och två gånger om de ens hade behövt höra dem ifrån början. Ibland undrar jag om du inte underskattar dina medforumiter. Låt inte eventuella dåliga erfarenheter ifrån Eon-forumet och forntida spelmöten gå ut över oss andra. Fria hellre än fälla.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Rotering eller kvotering?

Jag tycker att det är lite obefogat att Kimon får ta emot så mycket kritik ifrån en vältalig Krille. Så långt ifrån varandra verkar ni inte vara, och argumenten har hörts förr. Att spelare har tråkigt kan bero både på honom själv och på spelledaren, men det är onödigt att döma ut någon av dem på förhand. Sedan är situationen sällan så okomplicerad att alla eventuella problem kan lösas tillfredställande med ett käckt samtal där man lyckas reda ut allting.

Det är i alla fall onödigt att ägna en massa inlägg åt att bråka om sådana här saker när ni troligen inte befinner er särskilt långt ifrån varandra i praktiken eftersom ni båda ger sken av att vara vettiga och resonabla personer.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rotering eller kvotering?

"Att spelare har tråkigt kan bero både på honom själv och på spelledaren, men det är onödigt att döma ut någon av dem på förhand."

Vilket är exakt det jag försöker säga, och orsaken till att jag säger det är att spelaren läbbans ofta döms ut på förhand ändå.

"Sedan är situationen sällan så okomplicerad att alla eventuella problem kan lösas tillfredställande med ett käckt samtal där man lyckas reda ut allting."

Om man aldrig inleder ett käckt samtal så lär man aldrig få reda på det, eller hur?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rotering eller kvotering?

"Vilket är exakt det jag försöker säga, och orsaken till att jag säger det är att spelaren läbbans ofta döms ut på förhand ändå."

Menar du att Kimon försöker säga något helt annat? Eller agressivt motarbetar din åsikt? I den här frågan finner jag nog ändå dig som varande den mest oresonliga parten vare sig det nu beror på egna dåliga erfarenheter eller ej. Dessutom löser man inte heller några problem genom att döma ut spelledaren på förhand istället.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Om du vill ha en göl, gå till en skog

"På vad grundar du detta?"

Det faktum att ingen ens kontemplerade möjligheten att ointresset berodde på en dålig spelledare innan jag påpekade det. Tvärtom, det första som hände var att det var den ointresserade spelaren som pekades ut som orsaken, och det är ju inte direkt första gången det händer.

"Låt inte eventuella dåliga erfarenheter ifrån Eon-forumet och forntida spelmöten gå ut över oss andra. Fria hellre än fälla."

Kan inte den principen få gälla spelare också? :gremwink:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rotering eller kvotering?

"Menar du att Kimon försöker säga något helt annat?"

Med tanke på antalet försök han gör att säga att jag kan ha fel, ja. Möjligen missförstår han min utsaga som "spelaren har alltid rätt", i vilket fall hans motargumentation blir bra mycket mer begriplig, men jag vet inte hur jag ska skriva utsagan för att den ska bli tydligare.

Så därför säger jag återigen att det du säger här är exakt det jag har försökt säga hela tiden.

"Dessutom löser man inte heller några problem genom att döma ut spelledaren på förhand istället."

...inte du också. :gremtongue:

Det där var inte vad jag sade, och det var inte vad du sade. Eller hur?

Liksom, hela poängen är att varken spelare eller spelledare ska dömas ut på förhand, utan man bör ta reda på vad problemet är och åtgärda det. Problemet åtgärdas inte genom att utpeka någon som syndabock, vare sig man utpekar spelare eller spelledare. That's it.

Så varför säger jag det här om det är så uppenbart? Tja, för det första lyckades du också få det till "döma ut spelledaren på förhand", och för det andra så blev någon utpekad som problemet utan närmare eftertanke. Att det var just spelaren som blev utpekad fick mig bara att tända till, men det är inte det att spelaren blev utpekad som är fel, utan att någon blev utpekad.

Uppenbarligen är det uppenbara inte särskilt uppenbart.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Vomering eller votering?

Och spelare med fula hack? Eeeh jodå, det har väl hänt det också
Men det har alltid rört sig om seriösa duskutioner och inget som inte några plåster och hushållspapper kunnat fixa har inträffat.
För oss har det varit något i stil med oförsiktighet vid öppning av flaskor och liknande. En skruvkork som sitter hårt med en vass utstickande kant kan ge otäcka sår...
 

nudel

Veteran
Joined
3 Jan 2003
Messages
38
Location
Falun
Re: Vomering eller votering?

Jaha jo ja, det var det jag menade :gremgrin:

Inga vidare kommentarer!

Carry on
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rotering eller kvotering?

"Tja, för det första lyckades du också få det till "döma ut spelledaren på förhand", och för det andra så blev någon utpekad som problemet utan närmare eftertanke. "

Jag tycker inte man ska döma ut någon på förhand. Däremot kan jag säkert ha feltolkat din envishet när det gäller lyfta fram även spelledaren som potentiel syndare. Nu vet vi inte särskilt mycket om den faktiska situationen och därför blir det svårt att sitta här och peka finger. Men du har rätt när du säger att ingen är per automatik skyldig eller oskyldig.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rotering eller kvotering?

"Men du har rätt när du säger att ingen är per automatik skyldig eller oskyldig."

Förutom Henry Kissinger då :gremwink:


Storuggla, diggar H. Kissinger röst
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rotering eller kvotering?

"Förutom Henry Kissinger då"

Är han per automatik skyldig eller oskyldig? :gremconfused:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rotering eller kvotering?

"Däremot kan jag säkert ha feltolkat din envishet när det gäller lyfta fram även spelledaren som potentiel syndare."

Envisheten härstammar från att ingen annan gör det.
 
Top