Dåliga namn inom fantasy .

Faravid

Veteran
Joined
6 Sep 2022
Messages
31
Jag har sagt det förr men Kermit dög ju åt Teddy Roosevelts son.

Annars så... Dune är sci-fi, men Duncan Idaho och Gurney Halleck har alltid legat mig varmt om hjärtat. Alla andra har bibliska eller vagt exotiska namn och så hänger Indiana Jones kompisar i periferin.
Både 'Gurney' (som visserligen också kan betyda 'bår') och 'Halleck' är existerande engelska namn. 'Halleck' låter väl mest lustigt på svenska.

'Idaho' blir ju lite immersion breaking tills man får acceptera att Jorden har existerat en gång i tiden och att det fortfarande finns namnrester kvar från den tiden.

Kan också tillägga att 'Harkonnen' kommer från det ganska vanliga finska namnet Härkönen.

Edit:
För oss svenskar blir väl Tolkiennamnet "Gamling" lite väl beskrivande.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Kan också tillägga att 'Harkonnen' kommer från det ganska vanliga finska namnet Härkönen.
O Herbert valde det ursprungligen som bas p.g.a. att han såg det i en telefonkatalog o tycket det såg sovjetiskt ut
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vill minnas att jag för många år sedan spelade ett spelljammer äventyr/kampanj där en slp eller om det var antagonist hette Horan

Vill minnas att det var ett officiellt köpe äventyr så inget som sl kom på själv.

Jag skrattade gott iaf när hen presenterade sig inför gruppen som Horan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
jag antar att det skall uttalas som det irländska efternamnet Horan men det var iaf lustigt
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Goldberry är ett schysst väströnaord för hjortron, ungefär som när Baranduin blir till Brandywine. Det kanske var så att JRRT inte gillade de engelska dialektnamnen cloudberry och averon.
Kan så vara men det låter inte mindre konstigt/lustigt för det .
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,909
Om Star Wars räknas finns det ju många knäppa namn. Nute Gunray, Sio Bibble och Jek Porkins för att nämna några. Och Snoke låter ju mer dom namnet på en karaktär ur Mupparna än en ond rymdhärskare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om Star Wars räknas finns det ju många knäppa namn. Nute Gunray, Sio Bibble och Jek Porkins för att nämna några. Och Snoke låter ju mer dom namnet på en karaktär ur Mupparna än en ond rymdhärskare.
Fortsätter vi på star wars har vi Bib Fortuna.

Bib= haklapp på engelska
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Fast namn från Star Wars är ju nästan "fusk" i sammanhanget; de är och har alltid varit nästan slumpmässiga och/eller fåniga.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Jag ogillar att kunna härleda saker öht, och värst är det när nåt svenskt dyker upp som Sundsvall (och Sundsvallsmeridianen) och jag tror det är Härnösand som dyker upp i The Known World/Mystara till D&D/AD&D.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Fast namn från Star Wars är ju nästan "fusk" i sammanhanget; de är och har alltid varit nästan slumpmässiga och/eller fåniga.
SW har alltid varit udda i det avseendet. De flesta i galaxen har hittepånamn som Anakin, Boba eller liknande, men mitt i röran av Elan Sleazebagganos finns folk som heter Luke och Ben.
 
Top