Nekromanti Dåliga karaktärer

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
jag tänkte lite på att göra kopiöst dåliga karaktärer typ Renswind(kommer inte ihåg riktigt hur det stavas) i Terry Pratchet bökerna. Har nån testat det förut? Tror ni det kan vara kul?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Du menar att göra klantskallar som inte kan något? Ja då, det gör jag ofta! :gremgrin:
Det är kul, speciellt om det finns riktiga tokkobolder i gruppen.


Storuggla, rekommenderar "gycklare"
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Ja, det är roligt. Om alla gör det eller om alla är med på att din karaktär kommer att göra diverse klantiga saker och troligtvis försvåra för de andra spelarnas karaktärer.

Är de inte införstådda med detta så kan de bli lagom irriterade, så det är nog bäst att du berättar det i förväg. Gör dessutom inte bort dig hela tiden, det klarar ingen (om ni i gruppen inte är ute efter att få så många skrattanfall som möjligt när ni spelar förstås) så det vore bara att göra parodi på det mesta.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jodå, spelade en sådan magiker för många år sedan. Fast han kunde besvärjelser till skillnad från Rincewind (tror jag det stavas). Problemet var bara att effekten för besvärjelsen var aldrig den samma gång på gång, han lyckades så gott som alltid göra små fel som ändrade besvärjelsens effekt.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Varför inte.

Det kan ju faktsitk vara kul att görra en riktig antihjälte elelr nått sånt !! :gremlaugh:
Skulle kunna bli hur skoj som hellst ju !
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
Min nästa karaktär...

Min nästa karaktär jag planerar att göra (till DnD men iaf) ska bli en evigt missförstådd halfling bard, som ska vara så dålig att det inte är sant... :gremsmile:
 

Snurgla

Veteran
Joined
19 Feb 2003
Messages
137
Location
Göteborg
Tja, jag spelade en missla med passion för träning av snorgelfnuttar, som kunde prata med djur, men utan övriga användbara färdigheter. Hon var dessutom inte särskilt bra på att förstå andra misslor, människor, etc. Stackars lilla Hallon.

Jag spelade henne i mer än ett år, och hade mycket roligt åt detta.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vi spelar typ bara sådana

Bland rollpersonerna i DoD6 hitills:

En gammal skallig tjuv som låtsas vara magiker (och som åtminstone inledningsvis lurade de andra spelarna helt och hållet!) och har skitmånga undanflykter för varför hans besvärjelser aldrig fungerar. (eller så lyckas han på något sätt övertyga dem om att det är han som legat bakom alla konstiga saker som sker i äventyret) Han är en djävel på fruntimmer, och kan inte acceptera att hans bäst-före-datum har gått ut för länge sedan. Han berättar samma anekdoter om och om igen, och är en aggresiv motståndare till alla trender och nymodigheter.

En ung varhjort (egen varelse) som försöker vara både en helerska, trollpacka och schaman, men hon suger på allt. Hon blandar ihop sina droger, brygder och mediciner, så ena dagen ger hon amanitas muscaria till en patient eller försöker få några syner på stormhatt, och nästa dag försöker hon blanda ihop ett gift på johannesört... Hon är rörig och ostrukturerad, men samtidigt sorglös och oansvarig. Shit happens, lixom! Dessutom har hon världens sämsta smak på karlar, hon lyckas alltid bli förälskad i äventyrens bad guys...

En skitsnygg atletisk kille, som är vida beryktad för sina hjältedåd, trots att han blev känd av rena slumpen (han fick äran av att ha dödat en hrimturs, trots att han hade legat gömd i en kista under hela striden). Han är en tämligen oduglig krigare och egentligen värsta skitstöveln, men alla brudar älskar honom och hans utseende passar verkligen perfekt ihop med hans rykte. De andra ger alltid honom äran för vad de har åstadkommit, eftersom hela gruppen tjänar på att hans hjältestatus inte ifrågasätts.

En ung filosof (tidigare krigare, men han har svurit att aldrig mer bruka vapen) som försöker sprida kärlekens budskap i världen. Han försöker övertyga de andra om att våld är en dålig problemlösning, och därför saboterar han deras vapen och rustningar när de ligger och sover. Mitt under strider har yxhuvuden lossnat från skaften och rent kaos har brutit loss. Mkt kul. Medspelarna älskade honom, men deras rollpersoner hatade honom.

En alkoholiserad jättetjock hövdinganka som heter Grette och som vunnit en dresserad björn i en vadslagning om vem som kunde vistas längst i en isvak (den andra killen dog. Grette har fått amputera höger arm efter doppet och är än idag fobiskt rädd för vatten). Nu har han tvingats bli en äventyrare för att kunna utfodra björnen (som är rätt olydig och älskar godsaker). Grette ställer alltid till det för sig. Han mopsar med alla, är tjurskallig som få, har en talang för att angripa folks svaga punkter med svidande förolämpningar och har alltid någon affärsidé på gång som förr eller senare otvivelaktigt slutar med en katastrof. Grette är elak när han är nykter och korkad när han är full. Det är oklart när han ställer till med mest bekymmer.

/Rising
 

tyron

Veteran
Joined
31 Mar 2003
Messages
84
Location
...
Re: Vi spelar typ bara sådana

måste säga att jag diggar dina karaktärer... :gremgrin:
 

Dark_Maven

Veteran
Joined
7 Apr 2003
Messages
42
Location
Stockholm, Sollentuna
Dåliga Helare

Pröva med att göra en Helare utan läkekonst och med andra färdigheter som suger. Försök t.ex. att klättra upp i ett träd med 4 i Klättra.
Jätte Kul :gremgrin:

//Dark_Maven

[color:\\"red\\"] Ordning är Trivialt [/color]
[color:\\"red\\"] Mästaren behärskar Kaos [/color]
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det kan nog vara roligt även om jag själv aldrig spelat en genomusel karaktär. Dock har jag haft karaktärer som envist ska försöka med saker de är dåliga på. Det roligaste jag spelat i samma tema var när jag spelade en av två tjuvbröder i Chronopia som visserligen inte var så dåliga men de försökte sig båda på mycket svåra saker och slogs jämt med varandra. Båda var riktigt bra på kastkniv (vi gjorde våra RP:s separat men hade ändå båda våra högsta värden på den färdigheten, lika högt också, vilket var lite kul) och man gjorde saker som att försöka kasta kniven i ett äpple som ens bror höll i osv. Sedan försökte man sig på en massa saker som karaktären var dålig på med massor skryt om hur bra han var innan han försökte och en massa bortförklaringar efteråt. Alltså en variant på samma tema som du nämner och det var riktigt kul.

Man får dock se till att hela gruppen tycker det är kul. En usel karaktär kan också förstöra stämningen och logiken. Det är ju t ex föga troligt att en kompetent grupp skulle ha med sig någon som bara är en belastning och kanske ännu mindre troligt att en värdelös karaktär skulle ut på äventyr. Man kan få sig många skratt men det bör då vara en grupp och kampanj som tillåter sådant utan att det förstör.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det kan som andra sagt vara skitkul, men några varningar:

1, Karaktären skall kunna överleva. Detta kan bero på snäll SL, eller att karaktären faktiskt är bra på grejer som gör att man överlever. En RuneQuest-kampanj jag spelledde hade karaktärer som var skitsuveräna på att slåss och askassa på allt annat - och äventyren handlade inte om att slåss. Förr eller senare retade de upp någon intensivt, var tvungen att slå sig ut, och flydde till nästa stad med ett uppbåd i hälarna. De överlevde alltid, men lyckades ganska sällan med något, och blev ganska ofta utnyttjade av andra.

2, Reta inte fan på de andra spelarna. Om alla spelar sociala UFOn som i Risings kampanj nedan är det bara kul, liksom om du är kampanjens 'comic sidekick'. Däremot kan en kille vars gimmick är att han är askass och skall vara komisk vara precis lika störande som han som har en karaktär om är bäst på allt, och av ungefär samma skäl: han drar uppmärksamheten åt sig och förstör för de andra.

Erik
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Inspirerad av alla inlägg så tror jag att jag ska göra en alkoholiserad goblintjuv.

Lycka till, även om jag tror det blir jobbigt att släpa runt på en massa gobliner som du har snott... :gremcrazy:

Är det bara jag som tolkar ämnesraden "Dåliga karaktärer" som personer som inte kan motstå frestelser? :gremlaugh:

----------

Nu över till seriösa halvan. Har glömt bort vad alla sagt tidigare men får hålla med Nightowl om det kan bli problem i spelgruppen om en person gör en "dålig" rollperson som lever ut sin karaktär extra mycket och tar för mycket plats från de andra. Men det ordnar sig säkert.
 
Joined
3 May 2003
Messages
57
Location
Kalmar
Fan va sköna karaktärer! det måste ha varit svin kul när ni började slåss och tälvka om allt..Jag är total inspererad!
 
Joined
3 May 2003
Messages
57
Location
Kalmar
'Orcherna anfaller! Vad gör ni?'
'Jag sjunger och spelar lite!'

HIHI.. det var lite kul faktist..Fast jag har en kompis som har en gycklare och denne är väldigt skicklig på att kasta kniv. Man får massa plus om man är expert på gyckel konster.ganska tuff faktist.
Fast han får tyvärr alla brudar också, han e en riktig smooth talker.. :gremfrown:
 
Top