Nekromanti Dålig spelmusik

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Finns det någon artist eller cd-skiva som är absolut bannlyst vid era spelmöten? Har det någon gång hänt att ni har spelat helt fel musik när ni spelat? Hur har detta påverkat stämmningen?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
TV

Absolut ingen TV igång, inte på några villkor!
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: TV

"Absolut ingen TV igång, inte på några villkor! "

Inte ens om de visar Kvinnofängelset? :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Inte ens då!

När det gäller musik så ogillar jag den överlagpå grund av min dåliga hörsel, men musik som jag ogillar mest i spelsammanhang är "bullrig" musik, trallvänlig musik och musik med lätt identifierbar sång. Mao så blir bra musik då diskret, instrumental och utan återkommande melodislingor. Kan den loopas utan att bli tjatig så är det ännu bättre.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,984
Location
Linköping
Finns det någon artist eller cd-skiva som är absolut bannlyst vid era spelmöten? Har det någon gång hänt att ni har spelat helt fel musik när ni spelat? Hur har detta påverkat stämmningen?

Musik används inte så himla ofta hos oss, men, om det gör det så har jag följande krav för att trivas.

[color:\\"red\\"] 1: [/color] Dåligt = En låt som minst en i gruppen kan texten till. Det blir inte bra om nån sitter och nynnar med i musiken.

[color:\\"red\\"] 2: [/color] Dåligt = Högljutt. Musiken får inte låta så mycket att normal samtalston inte funkar helt flefritt.

[color:\\"red\\"] 3: [/color] Bra = Helst helt instrumentalt, eller åtminstone text som man inte fattar eller hör (pga sluddrig sång eller så).

eller nåt
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nepp, det har inte hänt faktsitk..

Otroligt nog så har det inte hänt att nån cd har blivit bannlyst elelr nåytt sådant..
Det mesta har flytit på & vi har haft musiken flytande i bakrunden. Såp det har bara blivit mysigt rakt igenom.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
Helt?

Varför skulle man välja en låt med text i? , det är ju störande? ; om man spelar den lite dolt så kommer spelarna förmodligen trycka huvudet mot högtalaren för att höra vad som sägs.. osv
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Nej, det har nog inte hänt. Vår SL brukar vara väldigt noga med musiken och vi använder ofta nya skivor men jag har aldrig varit med om att det varit dålig musik (sedan byter vi ju skivor under spelets gång också så är något kasst byts det ju ut direkt.).

Så det är jag iaf skonad ifrån.

/Balderk, spelar bara med bra musik :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
DET kan jag skriva under på !

Tror nog att det inte finns nått annat sätt än att försöra en spelkväll men att tv:n står på.
Vet inte vad det är med just tv.n, men alltid när den står på så dras ALLTID blickarna mot den & vipps så var koncentrationen borta.. Känns som det är musik från sterion eller datan som är den smidigste vägen när det gäller musiklyssnande.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Finns det någon artist eller cd-skiva som är absolut bannlyst vid era spelmöten? Har det någon gång hänt att ni har spelat helt fel musik när ni spelat? Hur har detta påverkat stämmningen?

Öh... såhär.
Jag vet inte hur ni har det, men hos oss är det spelledaren som bestämmer musiken och musiken är alltid starkt förknippad med det man spelar. Musiken byts mellan olika scener i spelet efter spelledarens tycke. Musik är något som används som ett mycket viktigt element i spelmötena. De har stundtals lika mycket betydelse som miljöbeskrivningar och liknande.

Att bannlysa en skiva finns alltså inte på skalan.

TV??? Eh... näe. Var kom det ifrån?
Spelar man rollspel, så spelar man rollspel. Då tittar man inte på tv, snackar skit, läser serietidningar, sover eller pratar i telefon. Tycker jag.

//Erik - har fortfarande en konstig känsla i fingret
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Vi har en skiva som vi aldrig spelar. Den har ljud av vindspel och gälla flöjter, och alla irriterade sig något vansinnigt på den när den spelades. Vi tvingade spelledaren att stänga av den, därefter har det inte varit några problem, mestadels eftersom vi ofta spelar på så pass udda platser att det inte finns möjligheter till musik.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Re: Jo då, nog har spelarna klagat infernaliskt.

"De flesta i spelgruppen tycker inte att de kan få någon riktig stämning till BonyM’s Rasputkin eller Den tyska originalversionen av Gingis Khan."

Den första har jag aldrig hört, men den andra är ju ball :gremsmile:

"jag hade lagt upp ett kraftig orch anfall mot en liten by och emedan orcherna marscherade fram mot palissaden så satte jag igång Bettels ”all you need is love” bara för att se hur de skulle reagera"

Det är ju underbart! Önskar jag hade varit med :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Jo då, nog har spelarna klagat infernaliskt.

Men sämst gick det när jag hade lagt upp ett kraftig orch anfall mot en liten by och emedan orcherna marscherade fram mot palissaden så satte jag igång Bettels ”all you need is love” bara för att se hur de skulle reagera, troligen hade Holst ”mars: The bringer of War” varit bättre
Var glad att inte jag var med...

Jag skulle svarat med samma mynt och mässat Kumbaya och Give peace a chance tills du varit tvungen att springa ut och kräkas, sedan hade vi kunnat gå tillbaka till att slåss som folk igen. :gremgrin:
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
[OT] Rasputin

Du menar att du har missat låten med refrängen:

Ra Ra Rasputin
Lover of the Russian Queen
There was a cat that really was gone
Ra Ra Rasputin
Russia's greatest love machine
It was a shame how he carried on
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,568
Location
Fallen Umber
Re: Jo då, nog har spelarna klagat infernaliskt.

sämst gick det när jag hade lagt upp ett kraftig orch anfall mot en liten by och emedan orcherna marscherade fram mot palissaden så satte jag igång Bettels ”all you need is love” bara för att se hur de skulle reagera
Ibland är det trevligt med kontrast. Ett fullkomligt lysande exempel är slutscenen i animeversionen av Metropolis: staden exploderar och går under till tonerna av Ray Charles' "I can't stop loving you". Helt underbart.


/Dimfrost
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Fler animespoilers (Dvs, läs på egen risk)

Bah, det kan väl inte mäta sig med att mänskligheten går under till tonerna av "Come, Sweet Death" i End of Evangelion.

Okej, så titeln låter lite läskig, men det är ju värsta poplåten, med rätt glad sång. Att den "medvetet malplacerade glada sången" egentligen har en dystopisk text förstärker det hela ännu bättre.

Eller.. nä. Äsch. Jag trodde alltid att det var en rätt poppig låt, "Tumbling down" var det jag mest uttydde, men egentligen så var det ju en rätt passande låt, där kontrasten låg i låten själv, inte mellan filmen och låten.
 
Top