Nekromanti Då var det dax igen

O.J

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
85
Location
Falun
I dag är det den 17 maj, och det står på Neogames sajten att NEOTECH EURO kommer nu snart. Personligen förhåller jag mig inte helt obetydligt tvekande till att detta kommer att stämma. Det empiriska underlaget för detta antagande är stort.
Olle
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
utgivning och grejer

Modulen är ju färdig skriven. Så strulet ligger i själva tryckningen så vitt jag förstår det.
Neogames gör nog allt dom kan för att få ut Euro så absolut snabbt som möjligt, så oroa dig inte.
 

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Re: utgivning och grejer

Bara inte Neogames använder samma skit tryckeri som för dom andra böckerna /images/icons/mad.gif
för då är det ingen mening att köpa böckerna om dom ändå faller isär
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ont i ryggen?

"Bara inte Neogames använder samma skit tryckeri som för dom andra böckerna för då är det ingen mening att köpa böckerna om dom ändå faller isär"

Ska man vara petig så är det inte tryckeriets fel så mycket som bokbindarens. Sen kan man nog skylla en del på budgeten också - det är mycket dyrare med linnesydd bindning än limbindning.

Sen undrar jag vad du gör med dina böcker. Jag misshandlar mina böcker rätt hårt i egenskap av frilansare (låter dem ligga uppslagna och staplar grunkor på dem), och trots det har inte en enda Neo-grej spruckit i ryggen.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ny Cyberrygg!

Min Neotech2 bok är numera finnt inbunden i åärm med plastmappar. Funkar faktiskt bättre än att ha en bok som hela tiden vill slå ihop sig. Dessutom kan man komplettera boken med egna regler, utrustning och så vidare.

Min Mundanavärld håller på att rasa samman...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ryggar och release

Sen undrar jag vad du gör med dina böcker. Jag misshandlar mina böcker rätt hårt i egenskap av frilansare (låter dem ligga uppslagna och staplar grunkor på dem), och trots det har inte en enda Neo-grej spruckit i ryggen.

Precis! Den enda av mina böcker som jag lyckats ha sönder är N2-boken och den har jag misshandlat grovt genom att ha saker ovanpå uppslagen. Och det har ännu inte ramlat ut några sidor, men de kommer ramlat ut om jag inte tar det lugnt med den.

Det är viktigt att vika upp pärmarna längs limlinjen, innan man använder boken. Då sliter läsning mindre på boken.

Btw. så är det senaste jag hörde om Euros release att den skulle komma i Juni.

/Emil
 

Ronnie

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
96
Location
Helsingborg
Hållbarhet...

Har heller aldrig haft några problem med Neotech böckerna. Har kvar N1 regelboken utan något sönderfall (har iofs inte använt den så mycket på senare tid...).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
utfallna sidor och grejer.

Jag misshandlar mina böcker rätt hårt i egenskap av frilansare (låter dem ligga uppslagna och staplar grunkor på dem), och trots det har inte en enda Neo-grej spruckit i ryggen.

Trots en normalsnäll behandling så har ca 80 sidor lossnat från min N2 bok...
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Detta tjat om Neotechs inbindning ...

Jag förstår inte heller, varför deras böcker faller i sär – något
dylikt har jag hittills inte utsatts för. Men vissa spelare verkar
dock ha gigantiska problem med detta. Neogames borde ta
sig en tankeställare, det verkar som om rätt många spelare
glädjeligen skulle punga ut några extra kulor, för att få en bok
som håller ... det kanske kan leda till en exklusiv version, med
hårdpärm av Neotech & EON, då problemet främst verkar gälla
grundböckerna.
 

O.J

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
85
Location
Falun
Jag skiter i hållfastheten för jag sätter in allt i plastfickor ändå. Humpf, Neogames får väl gå över till lösblad för att kunna hålla sina leveransdatum.
Olle
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Limbindning håller [kuriosa]

Det intressanta är att alla skriker efter trådbindning eller hardback, när det egentligen inte behövs.

(reklamröstläge: på)
Jag är inte bara rollspelare, jag är boktryckare också....
(reklamröstläge: av)

...eller snarare, jag har jobbat en del på tryckeri och vet av egen erfarenhet att det inte är limbindnings i sig som är problemet, utan snarare vilken limbindning som används... Det finns ett par olika varianter, nämligen. Den som använts i de Neogamesprodukter jag sett är, helt riktigt, inte av det bästa slaget - det är helt enkelt för lite lim, och vad som verkar vara för dålig fräsning på ryggen.

Så var det sagt.
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Ont i ryggen?

Lyckos dig. Tror dock att folk har svårt att slå mitt rekord. Köpte Eon Delux för en hel del pengar. När jag väl fick hem den så öppnade jag upp den, vilket man ofta gör med böcker för att titta på texten som finns i dem, och på en gång hördes ett fint krack. Resultatet var en fin spricka som löpte längs hela limningen.

Dyraste boknöja jag har varit med om. Mycket pengar reducerat till ca 30 sekunders njutning från det att jag öppnade transportpacketet tills jag jag, tyvärr, försökte läsa boken.

Tror jag har öppnat boken ett tiotal gånger sedan dess. Nåja, den ser i alla fall fin ut i hyllan.
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Re: Jag betalar gärna för hardback

Jo, det kan du mycket väl ha rätt i. Men man kan ju inte förneka att hardback ser bättre ut när den står i hyllan och hardback brukar klara sig lite bättre när det gäller slitage på själva omslaget.

Sedan så tycker jag att det är lättare att bläddra i böcker som är inbundna som Riktiga Böcker(tm) eftersom de håller sig öppna lättare, upplever jag det som i alla fall.

Vore inte helt fel om Neogames kunde slänga ihop en exklusiv samlarutgåva eller något sådant som har hardback. Tror att många skulle välja att köpa en sådan, även om man har softback och hardback är 50 kr dyrare. Jag vet då att jag skulle göra det.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Jag med, OM det hjälpte...

Nu är det inte sagt att hardback är, som det heter "the be-all end-all" i det här fallet. Jag har själv erfarenheter som snarare pekar åt det andra. Jag köpte Shadowrun 2ndEd i hardback, och den höll ungefär lika länge som standardklagomålet på N2-böckerna säger... När jag sedan till sist var tvungen att köpa en ny regelbok, valde jag istället att skaffa en softback, och den har hållit sedan dess.

Men, som du säger, rent estetiskt är ju hardback att föredra, även om det på intet sätt är en garanti för att det kommer hålla längre. I många fall är faktiskt bindningstekniken densamma - skillnaden är bara att man limmat fast ytterpärmen på ett par tjocka pappskivor och satt på en extrarygg...
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Jag med, OM det hjälpte...

Nä, precis som du säger så har det inte med pärmarna utan bindningen att göra. Bara för att Eon Deluxe har hårda pärmar så lär boken vara den Eon-bok som är av sämst kvalité. Min håller dock fortfarande, fast den har mest stått i bokhyllan...

/Emil
 

Blackknight

Veteran
Joined
6 Oct 2000
Messages
57
Location
PÅ ett berg
Re: Ont i ryggen?

Ursäkta mitt sena svar men min dator hemma har pajat /images/icons/sad.gif

Det jag har gjort med min Neotech 2 bok är att jag har använt den.
Kanske varit lite små hård mot haft den en del i ryggsäcken.
Men inget annat. Men jag har även Drakar och Demoner Chronopia vilket jag har använt på samma sätt.
Det tog två år innan första sidan föll. Neotech 2 mindre än ett halvår.
Jag skulle gärna lägga 50-100 kr mer för en hårdpärm.
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Jag med, OM det hjälpte...

Nä, precis som du säger så har det inte med pärmarna utan bindningen att göra. Bara för att Eon Deluxe har hårda pärmar så lär boken vara den Eon-bok som är av sämst kvalité. Min håller dock fortfarande, fast den har mest stått i bokhyllan...

Min Eon deluxe har hållt rätt bra. Iofs har jag inte använt den överdrivet mycket. Däremot så ser jag redan tendenser till sammanfallning i min 4 veckor gamla N2-bok. Och den har jag ända bara läst igenom en gång +bläddrat i för att gör EN gubbe. Det är synd.

Jag vill ha trådsinbundna böcker som håller bäst. Både DoD6 och Jorges bestiarium är inbundna så och jag kan nästan lova att det kommer dröja många år innan det börjar falla sidor ur dem.

För övrigt så sa min typografilärare (min guru) för ett tag sen att det är på gång med hållbarhetsregler (inom EU) för limmade böcker (då de flesta sk inbundna böcker bara är limmade i hårdpärm och av medioker kvalitet). Det skulle jag i alla fall uppskatta. Helst skulle jag ju se att alla böcker även softback-moduler bands in med tråd.

Willie
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Detta tjat om Neotechs inbindning ...

Med Eon 2 torde det inte vara några problem med lösa sidor - boken är både limmad och linnetrådsbunden och håller helt avgjort för normal användning. Med Neotech 2 är det dock värre, där är sidorna huggna i ryggen och därefter limmade vilket medför att boken är ömtåligare. Visserligen är den också trådbunden men det hjälper inte när sidorna är huggna. Detta är naturligtvis tråkigt, men vi kommer att se till så att liknande problem inte uppstår i framtida publikationer. Naturligtvis är besvikna spelare med trasiga regelböcker välkomna att vända sig till oss./Daniel Lehto
 
Top