Cykelspekulant söker vägledning

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
@Henke Det var dessvärre detta jag varnade för. Har köpt mängder av cyklar, till alla mina barn, och det finns inget sämre än "billiga" MTBs. Jag vet att 7-8000 inte upplevs som billigt men det är det.

Du kanske ska kika på begagnat istället? Förra corona-sommaren var ju cyklar hårdvaluta men snart borde cykelboomen leda till mängder av begagnade cyklar.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
@Henke Det var dessvärre detta jag varnade för. Har köpt mängder av cyklar, till alla mina barn, och det finns inget sämre än "billiga" MTBs. Jag vet att 7-8000 inte upplevs som billigt men det är det.

Du kanske ska kika på begagnat istället? Förra corona-sommaren var ju cyklar hårdvaluta men snart borde cykelboomen leda till mängder av begagnade cyklar.
Jo jag är helt med på din tidigare varning :). Samtidigt, att cykeln är så dålig att den inte ens fungerar ok från start känns ju ärligt talat rätt sjuk. Som företag så måste man ju någonstans ha ett såpass långsiktigt kvalitetstänk att sålda cyklar inte genererar enorma mängder reklamationer redan från start (gör ju dels att påslaget äts upp, men också att man drar på sig badwill). Som jag också nämnde så har ju sonen en Scott-cykel och den fungerar fortfarande utan några problem iaf efter några år (och den står dessutom parkerad utomhus, medans den jag köpte alltid står inomhus).

Men men, vi får se vart det slutar...
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Trist att det inte gått bra med cykeln. Även om du inte köpt något cykel i premiumsegmentet så ska den ändå fungera klart bättre än så du beskriver. Har själv en Scott racer från 2009 som jag tycker varit min bästa cykel. Har sedan 2009 även ägt Merida, Trek, Principa, Giant och Nishiki så har några stycken att jämnföra med (cykling är lite av en hobby). Just Principian var en ny MTB för ca 6500kr för 3 år sedan och den har fungerat klockrent vilket även din Scott borde göra. Ibland så dyker ju dock måndagsexemplar upp tyvärr och i mitt fall blev det en Trek för 12000kr som har krånglat mest av mina cyklar.

Tycker du gjorde helt rätt att vara på dem så du får den fixad eller ersatt.

När du säger att kedjan slår i så misstänker jag att den är för lös (= är för lång). Kedjan ska gå rakt mellan dreven och ska inte "hänga".
Om du vänder cykeln upp och ner (försiktigt så du inte skadar växlar eller liknande på styret) och snurrar hjulen för hand så borde du kunna se om hjulen vobblar något i sidled för att se om hela hjulet är skevt eller om det bara är skivbromsen som är skev. Bör även kunna se om hjuet ev sitter snett om du med ögonmått kollar centrum på hjulet mot centrum på ramen över (mot styret eller sadeln). Ibland kan skivbromsarna gnissla ett tag om du gjort en kraftig inbromsning men annars bör de gå fritt.
Detta borde dock en cykelmekaniker se rätt fort men skulle problemen kvarstå så kan det vara värt att testa för att utesluta några möjliga problem.

Om plastdetaljen är ett kedjeskydd så tycker jag det var underligt att han inte kunde lösa det på plats. Borde räcka med att lossa en vevarm vilket han borde ha verktyg till.

Är lite lurigt att köpa cyklar som inte är färdigmonterat om du inte är van att meka lite men hoppas Stadium fixar det här.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Cykelcirkusen fortsätter. Stadium har nu lovat att ta tillbaka cykeln och mitt behov av cykel är nu tillbaka på ruta 1.

Läste att Trek´s Marlin 8 hade fått bra betyg (för sitt relativt låga pris runt 10-12kkr) men det lät ju inget bra som du skrev @ChrilleT .

Har även varit i kontakt med cykelreparatören som var här och gick igenom cykeln. Han rekommenderade istället en hybrid och att inte ha skivbroms för dom är riktigt dyra att byta.

Nu vill han sälja en Crecent hybrid 24vxl för 7000kr alt en 18xln Racerhybrid Tunturi för 10000 alt en begavnad Gravel Scott 20vxl. På ett sätt känns det ju bra att köpa av honom (om han nu har rätt i att jag mest kommer få problem med en MTB), men jag har ärligt talat svårt för hybrid rent utseendemässigt.

När jag nu får tillbaka pengarna så funderar jag på att slänga på ett par tusen till och köpa en cykel för 10-12kkr istället, men frågan är om det gör någon skillnad kvalitetsmässigt överhuvudtaget.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Cykelcirkusen fortsätter. Stadium har nu lovat att ta tillbaka cykeln och mitt behov av cykel är nu tillbaka på ruta 1.

Läste att Trek´s Marlin 8 hade fått bra betyg (för sitt relativt låga pris runt 10-12kkr) men det lät ju inget bra som du skrev @ChrilleT .

Har även varit i kontakt med cykelreparatören som var här och gick igenom cykeln. Han rekommenderade istället en hybrid och att inte ha skivbroms för dom är riktigt dyra att byta.

Nu vill han sälja en Crecent hybrid 24vxl för 7000kr alt en 18xln Racerhybrid Tunturi för 10000 alt en begavnad Gravel Scott 20vxl. På ett sätt känns det ju bra att köpa av honom (om han nu har rätt i att jag mest kommer få problem med en MTB), men jag har ärligt talat svårt för hybrid rent utseendemässigt.

När jag nu får tillbaka pengarna så funderar jag på att slänga på ett par tusen till och köpa en cykel för 10-12kkr istället, men frågan är om det gör någon skillnad kvalitetsmässigt överhuvudtaget.
Var nog bara jag som hade otur med just den cykeln. Trek är ett märke som har rätt gott betyg.
Tycker den Trek Marlin 8 du skrev om ser rätt bra ut. Det jag gillar med den är bla 1 framväxel vilket kommer mer och mer känns det som. Har själv en 12 växlad pendelcykel (12*1 växel) och det är fullt tillräckligt för oss vanliga dödliga. Tycker även det är bra att det är skivbromsar vilket cykelmekanikern du var i kontakt med inte tyckte. Har dock inte någon bra koll på hur dyrt det är att byta skivbromsarna. Har 2 cyklar med skivbromsar och skulle gissa att den ena gått 1000mil och den andre 500mil och har fullt fungerande bromsverkan utan att ha behövt byta skivbromsarna så frågan är hur ofta det verkligen behöver bytas. Skulle nog säga att mer än 90% av cykelproffsen använder skivbromsar och går du runt i en cykelbutik så tror jag du kommer se att nästan alla nya cyklar över 7000kr har skivbromsar.

Av de 3 andra du nämde så har jag aldrig hört talas om Tunturi innan men det verkar vara en cykel som köps i webbutik och som du får göra viss montering av själv enligt en googling vilket jag hade försökt undvika. Crescent och Scott känns som etablerade märken likt Trek.
Gravelbiken (Scott) verkar ha bockastyre och det hade nog inte jag valt för cykling i stadstrafik där det är mycket korsningar och risk för start och stopp. Bockstyrets fördelar kommer ju fram på antingen långa cykelturer då det går att variera greppet för att få lite mer variation på sittställningen samt att kunna hålla en framåtlutad sittställning för att bli aerodynamisk om det ska gå riktigt fort. Just Gravelbike är inte riktigt lika vanligt som Racer, MTB eller hybrid så andrahandsvärdet kan bli lite sämre med.

Försök testcykla lite hos någon cykelbutik om möjligt så du får testa tex en mtb, en hybrid och kanske tom en cykel med bockstyre så du får uppleva skillnaderna.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Jag bytte bromskivor för ett par år sedan och de kan inte ha kostat många hundralappar – jag bytte drev fram och bak, kedja, vänster växelreglage samt bromskivor fram och bak för totalt 1900 kr plus 800 kr arbete. Vad som är dyrt är såklart en relativ skala men som jag bestämt sagt tidigare i tråden rekommenderar jag själv skivbromsar framför fälgbroms (trumbromsar har jag ingen erfarenhet av). Fälgbromsar sliter ned fälgen och det blir också dyrt, om inte dyrare. Jag hade cyklat långt över 2000 mil (!) innan de ansåg att skivorna behövde bytas, eller åtta år. Att jämföra med att jag fick byta fälgar vart annat eller tredje år för 4-500 kr styck (blev rätt sur när en handlare sade "min grossist hade inte rätt fälg inne så jag tog en annan, det blir 800 kr tack" – aldrig mer Torslanda cykel i Frölunda!).

(Jag undrar om de gjorde rätt; de sade att skivorna var under 2 mm och de därför inte villa släppa ut cykeln men när jag själv mätte de gamla skivorna (fick dem på begäran) var de över 2 mm. Jag har inte längre kvar dem men undrar om de verkligen var så nedslitna som verkstaden påstod. Jag har köpt cykeln och gjort de flesta verkstadsbesöken på Trek på Övre Husargatan.)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Var nog bara jag som hade otur med just den cykeln. Trek är ett märke som har rätt gott betyg.
Tycker den Trek Marlin 8 du skrev om ser rätt bra ut. Det jag gillar med den är bla 1 framväxel vilket kommer mer och mer känns det som. Har själv en 12 växlad pendelcykel (12*1 växel) och det är fullt tillräckligt för oss vanliga dödliga. Tycker även det är bra att det är skivbromsar vilket cykelmekanikern du var i kontakt med inte tyckte. Har dock inte någon bra koll på hur dyrt det är att byta skivbromsarna. Har 2 cyklar med skivbromsar och skulle gissa att den ena gått 1000mil och den andre 500mil och har fullt fungerande bromsverkan utan att ha behövt byta skivbromsarna så frågan är hur ofta det verkligen behöver bytas. Skulle nog säga att mer än 90% av cykelproffsen använder skivbromsar och går du runt i en cykelbutik så tror jag du kommer se att nästan alla nya cyklar över 7000kr har skivbromsar.

Av de 3 andra du nämde så har jag aldrig hört talas om Tunturi innan men det verkar vara en cykel som köps i webbutik och som du får göra viss montering av själv enligt en googling vilket jag hade försökt undvika. Crescent och Scott känns som etablerade märken likt Trek.
Gravelbiken (Scott) verkar ha bockastyre och det hade nog inte jag valt för cykling i stadstrafik där det är mycket korsningar och risk för start och stopp. Bockstyrets fördelar kommer ju fram på antingen långa cykelturer då det går att variera greppet för att få lite mer variation på sittställningen samt att kunna hålla en framåtlutad sittställning för att bli aerodynamisk om det ska gå riktigt fort. Just Gravelbike är inte riktigt lika vanligt som Racer, MTB eller hybrid så andrahandsvärdet kan bli lite sämre med.

Försök testcykla lite hos någon cykelbutik om möjligt så du får testa tex en mtb, en hybrid och kanske tom en cykel med bockstyre så du får uppleva skillnaderna.
Känner mer och mer att den här cykelfirman kanske inte är dem jag skall köpa en cykel ifrån. Det är som du skriver antagligen bäst att åka till en affär och testa och då gärna en affär som just säljer cyklar och kanske inte har det som sidoverksamhet.

Tyvärr är jag lite låst till att köpa från en affär som ligger hyffsat nära för att kunna cykla hem cykeln själv. Att köpa på webben innebär ju alltid ett eftermonteringsarbete och man köper lite "grisen i säcken".

Utifrån diskussionen kring bromsskivor så tycker jag själv det är lite orealistiskt med slitaget. Jag kommer inte använda cykeln till vardags för pendling utan egentligen bara som ett alternativ till att gå promenader (typ 30-40 minuter) ett 2-3 ggr i veckan. Det känns som det skall till hyffsat många sådana cyklingar innan vi pratar behov av bromsbyten. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,260
Location
Kullavik
Nu har jag varit och provat ett par cyklar hos Cykelkraft i Göteborg. Valet blev en Scott 950 EQ med hydrauliska bromsar istället för de mekaniska skivbromsar och med 18 växlar (2 x 9) istället för 21 (3 x 7) som satt på Aspect 970:n. I mångt och mycket är det en ganska lik cykel, men säljaren menade att den komponentmässigt är ett par steg bättre (även om det fortfarande är en "nybörjarcykel"). Det absolut viktigaste var iaf att jag kände att växlarna gick i som de skulle och att bromsarna (iaf just nu) inte gnisslade. 9.000:- går den på, men då är den nedsatt från 10.

Har bett dem hålla den över helgen, så just nu håller jag på att undersöka hur jag ska få hem den från butiken.
 
Top