Cykelspekulant söker vägledning

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hjälm funkar nog det mesta , du skall inte tävlingscykla antar jag så då behöver du inte en aerodynamisk hjälm.

Köp en som sitter bra och är bekväm.

Ett tips som jag brukar göra är att jag söker på Google på tex cykelhjälm bäst i test 2022 .

 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,781
Kan lägga till till lupmets bra inlägg att budgetera för underhåll om du cykelpendlar. Jag har kört min cykel ca 350 mil på två år, och körde en service efter typ halva detta. Då byttes bromsbelägg, kedja och kassett, för allt var rätt slitet. Hamnade på en 1900kr eller så (finns nog billigare, men räkna med en viss konstnad).

Cyklar man på mörka grusvägar kan det vara bra att komplettera med extra starkt cykelljus också. Glöm inte att kolla att du har rätt kläder för olika väder också :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Bor du i Kullavik måste du ju cykla med stil.

Varning för att de ibland aktiveras helt utan anledning och att de smäller så högt att flera användare rapporterat tinnitus/hörsel-besvär efteråt.
Stark rekommendation på en riktig hjälm istället. Så fina frisyrer har ni inte att de år värda er hörsel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Varning för att de ibland aktiveras helt utan anledning och att de smäller så högt att flera användare rapporterat tinnitus/hörsel-besvär efteråt.
Stark rekommendation på en riktig hjälm istället. Så fina frisyrer har ni inte att de år värda er hörsel.
Hade jag inte hört talas om. Låter ju galet!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Hade jag inte hört talas om. Låter ju galet!
Jag har hört det från en drabbad vän. Skiten löste ut sig själv när han stod stilla på cykeln. Det small så högt att han tillfälligt inte kunde höra något och eftersom den helt omslöt hans huvud kunde han varken andas eller se ordentligt. Panik ståendes vid ett rödlyse i morgonruschen med barn på cykeln. Nedsatt hörsel i flera dagar efteråt. Han har pratat och läst om flera drabbade, men företaget verkar vara duktiga på att rensa bort alla sådana kommentarer från sina socmed-flöden.

Oavsett om det är bara en promille som drabbas sådär så tänker ivf jag hålla mig till en vanlig hjälm :D
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,308
Location
Göteborg
Båda mina föräldrar har hövding och har bara positiva erfarenheter. Min mors har visserligen lösts ut två gånger (och då behöver man köpa en ny, men i vart fall hos deras försäkringsbolag så gick det på hemförsäkringen) men det var för att hon cyklat omkull i ett fall och blev påkörd (i låg hastighet) vid ett annat. Hon har heller inte drabbats av några hörselproblem vid tillfällena.

Själv kör jag vanlig hjälm ändå eftersom jag har en som funkar och inte känt att det är värt att köpa en ny men när jag köper en ny så blir det nog hövding. Med det sagt så är väl det viktigaste vid cykelhjälmköp är nog att den är CE-märkt, NTF har (förutom att förskingrat pengar då) en bra hemsida: https://ntf.se/konsumentupplysning/cyklar/cykelhjalmar/koprad/
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Om du ska dra på dig massa airbagar och annat tjaffs så kan du lika gärna gå full hipster. Inget passar in bättre bland soya mocha latte chinos, Craft beer , rutiga skogshuggarskjortor i flanell och mustascher som gör att man ser ut som en stumfilmsskurk än ett riktigt vintage vurp-ollon i läder med tillhörande stilförhöjande strut .

bra-presenter-dumstrut.jpg
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Varning för att de ibland aktiveras helt utan anledning och att de smäller så högt att flera användare rapporterat tinnitus/hörsel-besvär efteråt.
Stark rekommendation på en riktig hjälm istället. Så fina frisyrer har ni inte att de år värda er hörsel.
Och tinnitus och ljudkänslighet har jag redan så hoppar gärna över mer sånt. Tack för tipset.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Just det! En hjälm måste jag väl också skaffa kan jag tänka mig. Några förslag där?
Finns billigare men skulle rekommendera en cykelhjälm med mips. Mips är en typ av innerskal som kan röra sig separat från "hjälmen" och ska göra att bla risken för hjärnskakningar minskar om du slår i marken. Kan vara värt att prova några hjälmar i en cykelbutik då det kanske inte alltid är lätt att få en med klockren passform om du köper via webben.
Lycka till med cyklandet!
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Vad jag förstått det som finns det i princip två typer at cykelhjälmar: De "vanliga" och "mountainbike". Det som främst skiljer dem (som en dödlig kan se) är att de senare har en skärm. Memilsen säger att skärmen ger luftmotstånd och ger extra vikt (titanskruvar, du vet...) men jag säger "minskar mängden regn i ansiktet".
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
576
Location
Göborg
Mips verkar vara den nya trenden men är nog (?) fortfarande rätt dyr, principiellt verkar det rätt vettigt och inte tillverkare-letar-efter-sätt-att-höja-priserna. Personligen har min egen uppmärksamhet räddat mig varje gång jag har hamnat i en farlig situation och litar mer på den. Bilisterna ser inte cyklister, personligen tror jag att det beror på att cyklister inte ses som trafikanter och därtill kommer det som på engelska heter inattention blindness (ni kan testa er förmåga:
). Det verkar finnas en religion kring om det är ok att cykla med hörlurar eller ej, men så länge de inte är brusdämpande och volymen inte högre än att du hör cykelklockor ser jag inget hinder. Du hör inte varifrån bilen kommer, hur fort den kör etc. utan du ser det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Här kommer första intrycket:

Jag slog alltså till på en Scott MTB Aspect 970 som Stadium sålde för ca 7500:-. Ett någorlunda dyrt köp enligt mig själv, men som jag förstår det ändå i budgetsegmentet av Scotts cykelmodeller.

Cykeln levererades igår eftermiddag och jag valde hemleveransen för 119:- då jag inte hade något alternativ att frakta hem den förmonterad.

Det första som slår mig är att det jag inte hittar någon manual. De pappersmanualer som ingår är en servicebok (ungefär som på bilar?) samt en instruktion som verkar vara för hur man monterar av/på däcken. Jag hittade en QR-kod i serviceboken som ledde vidare till ett formulär för att registrera cykeln på Scotts webplats. Den registreringen verkar dock inte ha någon som helst koppling till det konto jag skapade i samband med detta utan jag fick bara en bekräftelse på mail att cykeln är registrerad.
Det som dock kändes än mer märkligt är att jag efter registreringen fortfarande inte kan hitta någon manual för cykeln. Lyckas till sist google:a fram någon form av generell manual för Scott MTB´s som är på engelska.

Nu är det ju montering av pedaler, reflexer och ringklocka någorlunda intuitivt och kanske inte kräver någon direkt manual, men man vill ändå känna sig säker på att man har gjort rätt. Är det t.ex. tillräckligt att vrida styret rätt för hand, eller behöver det fästas ytterligare någonstans är ju t.ex. en ganska viktig detalj som man gärna vill kunna utläsa. Jag tycker faktiskt också att det borde funnits en svensk manual (och det kanske finns, men jag har iaf inte lyckats hitta den).

Jag köpte även med ett cykelstöd, för även om jag oftast tänker att jag skall motionscykla och inte behöva ställa cykeln någon annanstans än hemma (eller eventuellt i ett cykelställ) så är det väl alltid bra att ha. Det här skickades ut separat och anlände dagen före själva cykeln, vilket sannolikt berodde på att det inte var ett Scott original utan ett universalställ från Stadium (Occano). Inte heller här fanns det någon manual för hur det är tänkt att fästa stödet utan man förutsätter att jag skall förstå det själv. Det här var dock något trixigare för stödet skall klämmas fast i ramen, men sätter man det överhuvudtaget i närheten av pedalerna så tar det emot, och sätter man det längre bak så täcker det över Scott-loggan (vilket iofs inte är hela världen, men det känns som en märklig placering och nödlösning).

Jag känner mig därmed så här långt lite halvnöjd med köpet och innan jag vet att styret inte behöver fästas ytterligare så har jag ställt frågan vidare till Stadium om manual och hur de tänker sig kring cykelstödet.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Är ju svårt att veta hur mycket det blir för hand men brukar stå N-m (Newtonmeter) på bla styre som säger hur hårt det ska dras om du har en momentnyckel som visar N-m.

Styret ska nog dras rätt hårt. Att tappa styrningen vore ju katastrof.

Har inte fått någon manual till någon av mina cyklar och tror inte det är vanligt att få. Finns dock en hel del guider på youtube som beskriver montering om det kan hjälpa till.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Är ju svårt att veta hur mycket det blir för hand men brukar stå N-m (Newtonmeter) på bla styre som säger hur hårt det ska dras om du har en momentnyckel som visar N-m.

Styret ska nog dras rätt hårt. Att tappa styrningen vore ju katastrof.

Har inte fått någon manual till någon av mina cyklar och tror inte det är vanligt att få. Finns dock en hel del guider på youtube som beskriver montering om det kan hjälpa till.
Just det! Jag glömde skriva att det är lite märkligt att man förutsätter att varje människa har en verktygslåda med olika slags monteringsverktyg i. Det medföljer ju inga sådana nycklar för att spänna cykelstöd eller liknande. Fast det kanske de flesta har hemma? Ändå märkligt att inte få det beskrivet på förhand när man beställer en förmonterad cykel.

EDIT: Verkar som det var en nyckel även för att skruva fast styret hårdare så det inte går att vrida (eller vrida går det såklart, men bara så framdäcket hänger med :) ). Den är nu åtdragen.
 
Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Tänkte att jag måste uppdatera min cykelspekulanttråd med hur det gått.... inte så fantastiskt är nog orden jag letar efter...

Stadium lyckades inte leverera någon manual. Det finns tydligen varken instruktion eller checklista för vad och hur man skall göra för att göra cykeln säker för en cykeltur. Stadium undrade om jag kunde komma in med cykeln, men det var jag inte så pigg på (isåfall får jag cykla fram och tillbaka för att de skall åtgärda den vilket är ungefär 1,5 mil åt varje håll. Eftersom de under inga omständigheter kunde skicka ut en person på plats så kom vi överens om att jag skulle kontakta en lokal cykelfirma som skulle gå igenom den.
Cykelfirman i närområdet är mobil och kom ut på plats. Killen predikade länge och väl kring hur Stadium säljer kläder och borde inte ens sälja cyklar, hur ingenting var rätt med cykeln, styret skulle fästas mycket hårdare, cykelstödet var inte gjort för cykeln och att plastdetaljen jag fick med i lådan är ett skydd för dreven som måste monteras i förväg och inget han ens kunde lösa på plats. Skivbromsarna som gnisslat sen start sa han också att han hade fixat + att växlarna som hoppade vid högt tryck (t.ex. i en uppförsbacke) också skulle vara fixade.

Vid nästa provtur ett par dagar senare så inser jag direkt att det fortfarande gnisslar + att växlarna släpper precis på samma sätt som tidigare. Tycker förövrigt kedjan är väldigt lös och "klonkar till" (slår i något) om jag släpper bakhjulet någon decimeter från marken. Har läst att växlarna kan släppa så när dreven börjar bli dåliga, men den här cykeln har väl bara gått några enstaka mil, så det är helt orimligt. Min äldsta son har också förresten också en Scott-cykel och han har aldrig haft några problem med växlar eller tjutande skivbromsar så det här verkar ju tyvärr vara ett måndagsexemplar.

Nu har jag tröttnat rejält och har mailat Stadium att de får ta tillbaka cykeln och att jag får komma till affären och hämta en som de har kontrollerat och kan de inte lösa det så kommer jag kräva återbetalning. Inväntar just nu svar så vi får se vart det landar.
 
Top