Cykelspekulant söker vägledning

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Har åkt på hälsporre och läkaren på vårdcentralen har förbjudit mig att promenera (iaf om jag ska bli av med den). Ett alternativ som ska fungera bra är att cykla. Den enda cykeln jag använt senaste åren är min pappas gamla 90-tals MTB, men nu är den så rostig att jag fruktar för mitt liv om jag ska fortsätta cykla på den. Därför behöver jag nu en ny cykel...

Så frågan är... vad ska man köpa? Jag förstår att det finns olika cyklar för olika ändamål och definitivt i olika prisklasser. Tanken är en "vanlig" cykel som egentligen inte ska gå i några jättemängder terräng, men som ändå skall kunna ta sig enkelt genom mindre skogsbryn med sten och grus, så jag tror ändå att någon form av MTB är det bättre alternativet. Vad jag förstått så ska man också gärna välja en cykel med låg vikt som är enkel att plocka med sig och i sig inte ger något tungt motstånd (det räcker med vikten på "gubben på sadeln") :)

Jag vill inte ha något krångel med cykeln utan "det ska bara fungera". Med det menar jag att cykeln behöver vara färdigmonterad och den ska inte vara av så dålig kvalitet att den bara håller någon sommar eller att delarna börjar skramla.

Sist (men definitivt inte minst) vill jag inte lägga någon förmögenhet på cykeln. Det är absolut ingen proffscykel jag är ute efter utan något som håller uppe konditionen i brist på vanliga promenader. Såg t.ex. att Stadium säljer sitt eget märke Occano och även Scott som verkar vara tusenlappen dyrare. Är den mellanskillnaden bara en märkesgrej? Om man ändå måste lägga 5-6 tusen på en cykel och det är den extra tusenlappen som skiljer mellan skräp och kvalitet så är det ju självklart att man får bita ihop och ta den dyrare cykeln.

Någon som har bra/dåliga erfarenheter att dela med sig av?

(Ja, jag vet att det här är ett rollspelsforum, men rollspelare cyklar väl också?) :D
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vad har du för budget att röra dig med ?

många cykelaffärer eller andra affärer som även säljer cyklar monterar ihop cykeln åt dig för en avgift om den inte redan är monterad vid köp , vid vissa cykelköp ingår även montering i priset.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan är det självklart så att man får det man betalar för , köper du en Yosemite mountainbike ifrån biltema för 2000 kronor så kan du ju räkna med att den rasar sönder efter ett års intensivt cyklande och köper du en Merida för 10-12:000 så kommer den hålla bättre .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Sedan är det självklart så att man får det man betalar för , köper du en Yosemite mountainbike ifrån biltema för 2000 kronor så kan du ju räkna med att den rasar sönder efter ett års intensivt cyklande och köper du en Merida för 10-12:000 så kommer den hålla bättre .
Jag tänker 5000-7000 ungefär.
Typ den HÄR!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag gillar Stålhästen, snygga, inte onödigt dyra och tre växlar räcker om du inte bor i en backig stad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag gjorde misstaget att vara snål när jag köpte cykel senast .

Jag tänkte att jag skall bara ha cykeln till åka och köpa snus och några bärs inne i stan nån gång då och då och ta den till och från polaren när man dricker öl på fredagskvällen så jag behöver ingen dyr cykel så jag köpte en budgetcykel för runt 2500 kr från en känd lågpris affär

cykelskrället höll i typ 1 år sedan så började den ge sig , bromsarna slutade funka och kedjan hoppade i ett och växlarna bröjade krångla osv .

Det misstaget gör jag inte om nästa gång det är dags att köpa cykel
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Jag skulle rekommendera den här då den har lite bättre broms och växelsystem än den du länkade. https://www.xxl.se/white-sc-comp-ff-acera-2x8-mns-21-hybridcykel-herr-svart/p/1179897_1_style?page=1
…och nu funderar jag på om jag skulle slå till på en MTB istället för hybrid. När jag funderar över området jag cyklar i så är det en del villavägar och cykelbanor, men det finns också grusvägar och några småstigar. Vad blir nackdelen med MTB? Blir den trög på asfalt?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
…och nu funderar jag på om jag skulle slå till på en MTB istället för hybrid. När jag funderar över området jag cyklar i så är det en del villavägar och cykelbanor, men det finns också grusvägar och några småstigar. Vad blir nackdelen med MTB? Blir den trög på asfalt?
Det beror sig mer på vilka däck du har på cykeln , du kan ju ha en moutainbike med citybike däck.

Men en enkel genralisering är breda däck bättre för dåligt vägunderlag som snö , lera , grus , skogsstigar .

Smala däck det går snabbare att cykla och det är bättre på asfalterad plan väg .

"Ett bredare däck ger bättre grepp, ett smalare däck rullar bättre. Mönstring här spelar inte någon roll om det inte är så att du väljer ett däck med lite nabb på. Nabbarna hjälper till med grepp i lösa underlag och kan även ge dig extra komfort på grusvägar"
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
118
För en cykel i den prisklassen så är det inte värt att köpa med dämpare. Cyklarna blir tunga då de redan väger mycket i den prisklassen och så är dämparna dåliga. Då är det bättre med en hybrid eller gravel med tjockare däck.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,930
Location
Ereb Altor
Köp en vanlig jävla gubbcykel. Mest cykel för pengarna och inget som krånglar. En billig MTB är betydligt sämre där man får sämsta kinesiska grejerna som inte kommer hålla.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Köp en vanlig jävla gubbcykel. Mest cykel för pengarna och inget som krånglar. En billig MTB är betydligt sämre där man får sämsta kinesiska grejerna som inte kommer hålla.
Så, kan du peka ut en bra "gubbcykel" ? :)
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
311
Jag rekommenderar också en vanlig jävla gubbcykel. Jag har en Skeppshult Favorit Sport. 9 växlar (du kan ha färre om du bor på något ställe utan backar, fler är antagligen aldrig ett bra val). Korg och pakethållare är 100 % nödvändigt. Välj något liknande i din prisklass. 👍
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Kolla vad som ingår så du inte bränner hela budgeten på cykeln och kommer på att du behöver stänkskärmar, lås, hjälm, lampor mm efteråt.

Märke spelar inte jättestor roll men du kommer nog få vad du betala för prismässigt. Ex biltema cyklar har en del egna lösningar som inte alltid är så praktiska att fixa om något börjar krångla. Billigare cyklar tenderar oftare att ha ovanligare komponentval som mer sällan finns i lager i lokala cykelbutiker om du behöver byta något. Svårt att se på bilden men ser ut som Occano cykeln har bilventiler vilket kan vara en nackdel om du inte redan har en sådan pump. I ditt förstaval så hade jag gått på Scottcykeln.

Håll dig till Shimanokomponenter (växlar mm). De är vanliga och är de som oftast finns i lager om något behöver bytas.

När det kommer till gubbcykel vs Hybrid så är hybriden lite mer lättrullad men du sitter lite mer framåtlutad (utan att det blir på racernivå).
Är det ofta stig, terräng och grus du ska cykla på kanske du ändå ska överväga en dämpad cykel (MTB med dämpning fram) annars räcker det med något grövre mönstrade däck runt 30mm på en hybridcykel.
Skulle rekommendera att du provcyklar lite olika cyklar hos någon cykelbutik så du vet först vilken typ av cykel du vill ha.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Så, kan du peka ut en bra "gubbcykel" ? :)
En gammal Crescent med fotbroms och inga växlar eller en Dbs dito . Dessa kan oftast införskaffas för några hundralappar på olika secondhandbutiker . Dom är som gamla Volvos , dom bara går och går år efter år utan att rasa sönder 😘
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
575
Location
Göborg
Jag började jobbpendla (Mölndal-Ingenjörsholmen) 2003 och köpte en "billig Crescent" på rea för kanske 2500 kr. Eftersom det blev ganska många fler mil än jag hade tänkt per år, och ett par dyrköpta erfarenheter senare, köpte jag en ny cykel 2010 och lade lite mer pengar – 8000 kr på rea. Jag anser mig inte vara någon cykelnörd eller någon memil men pendling medels cykel har visat sig passar mig förbannat bra. Mina tankar:
  • Som många redan sagt, köp inte Biltema. Jag vet inte om XXL och Stadium är tillräckligt bra pris för att du skall få grundkvalité men skit rostar efter ett regn och det är tillräckligt med grus på vägarna för att dammet skall slipa ned detaljerna. Jag hjälpte bostadsrättsföreningen att tömma cykelrum härommånaden (behövs göras vartannat år ungefär!). Vi tog undan 40-50 cyklar varav många var att klassa som zonfynd, knappt värt att släpa tillbaka till Arken. För mig okända märken. Det fanns dock 5-10 klart funktionsdugliga cyklar men de i bäst skick var Biltemacyklar. Men de var köpta och dumpade när ägaren flyttade. Säger en del...
  • Fälgbroms är skit, det sliter ned aluminumfälgar – jag fick köpa ny fälg vartannat år. Blir rätt dyrt i längden! Nu har väl alla skivbroms men köper du begagnat, se upp.
  • Du kommer att växla mycket, växlar kommer i olika prisintervaller efter hur slittåliga, snabba och hur precisa de är. Det är enorm skillnad på en cykel för 2000 kr, 5000 kr eller 10000 kr. Se till att det är ett känt märke på växlar – Shimano står för den stora marknaden men det finns andra. Googla dem och försök se om de är ett riktigt märke eller "butikens eget märke".
  • Bromsbeläggen slits, kolla gärna upp vad det är för belägg och vad sådana kostar. Shimano är stora på bromsar och bromsbelägg. Jag skulle tro att du behöver byta efter säg 2-300 mil. Grus och sand sliter mer.
  • Cykelkedja, bakkuggarna och framkuggar slits. Om kuggarna ser ut som hajfenor måste de bytas. Kontrollera gärna vilket märke det är på de kuggar och kedjan som kommer med. Shimano är stora. Det här är säkert ett område som tillverkarna sparar pengar på eftersom märket oftast inte står tryckt på t.ex. kugghjulen.
  • Du behöver köpa till lampor och stänkskärmar som poängterades ovan. Köp bra lås. Köp flera lås. Även ett dyrt bygellås tas med en elektrisk vinkelkap på 15-30 sekunder (jag såg det själv härommånaden...). Jag har ett metalllänkslås som gör att jag kan låsa fast framhjul och ram i en lytkstolpe och ett bygellås till bakhjulet. Poängen är att göra det mer jobbigt att stjäla min cykel än grannens. Jag parkerar inte i skymundan. Byt av samma anledning alla sprintar (hjulen och sadeln) ifrån "snabbkoppling" till sådana som kräver verktyg. Hörde att cykeltjuvar gärna knäpper loss framhjulet och slänger det i älven/sjön för att sedan ha hela natten på sig att såga ditt lås, du cyklar inte hem utan hjul utan kommer få lomma hem till fots och komma hämta cykeln "senare".
Jag har kvar min "billiga Crescent" ovan och jag såg att du bodde i Kullavik. Om du mot förmodan, efter mitt säkerligen perfekta slag för Köpslå ovan rörande fälgbromsar, är intresserad, säg till så skickar jag mer detaljerad beskrivning på dess fel och brister. Kan vara ett alternativ om du vill testa om det där med cykel verkligen var en bra idé. Jag har funderat ett par gånger på att sälja den men inte orkar meckla med Blocket-galningar och med tanke på vad folk kan tänka sig köpa och dumpa tror jag inte marknaden är så stor. Rollspelare kan dessutom få rabatt. (Den är alltså fullt funktionsduglig och behöv för tillfället bara olja på kedjan och luft i däcken.)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,258
Location
Kullavik
Tack så jättemycket för alla tips och delade erfarenheter. Jag slog faktiskt till på en Scott MTB igår via Stadium ( 7500:-.).Hade en ganska lång diskussion med säljaren och han kändes ärlig och avrådde mig från att köpa t.ex deras stänkskydd som var krångliga.

Som jag nog nämnde ovan är min erfarenhet av cyklar ganska begränsadsedan många år. Sedan jag flyttade hemifrån för kanske 25 år sedan så har jag egentligen bara haft en cykel och den rostade sönder på ett fåtal år. Sedan dess har jag ärvt min pappas gamla MTB från sent 90-tal, men där rosten nu är för omfattande för att jag ska våga använda den.
Med det sagt så misstänker jag att jag kommer bli hyfsat nöjd oavsett finesser.

Jag funderar på att då och då återrapportera i tråden för att berätta hur det går och hur cykeln levererar.

Just det! En hjälm måste jag väl också skaffa kan jag tänka mig. Några förslag där?
 
Top