Cykelkedjor

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag har en cykel med en kedja som dels hänger slappt och dels ser ut som om den legat på havets botten i flera år. Den uppenbara lösningen är att köpa en ny, men det är något jag aldrig gjort tidigare (utan att det suttit en ny cykel runt kedjan redan), Därför har jag ett par frågor till människor som eventuellt vet saker.

(Min cykel är en vanlig treväxlad cykel av en standardmodell.)

1) Finns det en standardstorlek som man bara kan köpa och använda rakt av? Jag ser att det finns olika modeller för olika mängd växlar, och en för single-speed, vilket jag antar att en treväxlad räknas som, eftersom den inte har olika kugghjul. Så är det en sån här jag behöver?

2) Behövs det något specialverktyg för att sätta ihop kedjan?

3) Vad är bästa verktyget för att knipsa bort den gamla kedjan?

En kedjebrytare eller kedjelåstång verkar vara det som behövs för att få loss kedjan. Tång verkar funka om man har snabblänk på kedjan.

Hittade denna video.

Jag har aldrig stött på ett kedjedrivet fordon (cykel, moped, mc etc) som krävt kedjebrytare för att få av kedjan. Dessa används istället i hushållet för att kapa kedjor som är för långa om man drevar om.

Du bör klara dig med en (spetsig) tång och en flatmejsel eller två för demonteringen om du bara hittar kedjelåset.
Du ska räkna antalet länkar på kedjan för att kunna köpa en kejda som passar din cykel, och vid räkneproceduren kommer du se en länk som är låset, det ser helt enkelt annorlunda ut än dom andra länkarna.
Den äldre modellen (Hedenhös->nu) är ett vagt C-format clips som man medelst tång kniper ut i öppningens riktning. De modernare som förekommer ibland är en spännbricka man bänder bort medelst flatmejsel och muskelkraft (hammare kan vara najs).

Har man ändå en kedjebrytare pga att man "måste" köpa en längre kedja i nått standamått för monteringen så kan man såklart använda den, men det kräver med muskler och svordomar. :)

Den nya kedjan monteras enligt anvisningarna som följer med, och går du till en riktigt cykelåterförsäljare hittar du med största sammolikhet en som är i rätt mått. Glöm inte att olja din nya kedja, inför framtiden är det trevligt att köra 3 ggr per säsong med samma olja så trampar det på bättre och du skjuter nästa byte på framtiden.

Skickar med Biltemas enkla guide om hur man gör. Såg i förbifarten att Biltema hade olika långa kedjor med och dom är säkert av helt ok kvalitet för en vardagscyklist som harvar runt lite då och då genom några år. Kedjor är dock en "du får vad du betalar för så länge du underhåller den"-vara, så jag brukar gå på convenience snarare än vad som är billigt om jag köper standardkedjor. (Dvs, är Jula/Biltema öppet och jag behöver en _nu_ så beställer jag inte en som kommer om en vecka.)

Last edited:
kedjebrytare finns att köpa på biltema, jula....relativt billigt. Ingen avancerad pryl. Kan finnas hos någon bekant som behövt använda det tidigare

Kul slump, bytte kedje i fredags. Har inte mycket att tillägga annat att det inte var så svårt. Tog en stund att lista ut hur jag skulle få ihop länken innan det klickade.

Min cykel är välanvänd så jag kommer att byta bakre drevet eftersom det är väldigt slitet.

När jag bytte kedja på en av ungarnas cykel förra våren (enkel modell med tre växlar) så var det inga problem. Jag köpte någon standardkedja och kedjebrytare på biltema för typ 150:-. Att fixa själva kedjan var väldigt enkelt, jag gjorde den för stor först, men det var bara att plocka bort länkar tills det passade. (Största jobbet var att skruva bort kedjeskyddet för de skruvarna var gjort av nått billigt skit och gick sönder när jag försökte få bort dem.)

Först tänkte jag att det handlade om cyklar och blev förvirrad. Sedan tänkte jag att det handlade om spelmekanik för att slåss med motorcykelkedja, som skrämmande ligister i 80-talsactionfilmer gör. Till sist klickade jag på tråden.

Back