Nekromanti Cybrtech och EMP

Strahd

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
44
Vad händer med cybertech som utsatts for en EMP puls av något slag? vet hur EMP funkar mot andra föremål men det verkar som lite att räkna dom som "vanliga" föremål.
Finns det nåt sätt att skydda cybertechen mot EMP, tex installera någon form av EMP skydd eller liknande. Skriv gärna ner vilken bok och sida det står om detta ifall det finns i nån av regel bökerna som finns till n2
 

Desticado

Veteran
Joined
4 Apr 2003
Messages
68
Location
Västerås (Bjurhovda)
Re: Cybertech och EMP

Tjenna Stradh

Emp är ju en elektromagnetisk puls som slår ut allting som har med el att göra, så jag tycker nog att du ska räkna all cybernetik som går på el utöver kroppens energi som skadade/utslagna av en EMP...

Hälsning Desticado
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Avsaknad av regler

Cybertech kan naturligtvis slås ut av EMP precis som all annan elektronik. Olika cybertechs är dock olika känsliga.
Till exempel så innehåller en intern dator mer elektronik än vad t.ex. en exoskelett gör.
Det finns regler i offensiv på sid. 111 för hur EMP fungerar, men dom har troligtvis redan läst.
På sidan 281 i Neotech 2-boken så finner du att militära varianter av någon grunka kostar dubbelt så mycket som grunkan vanligtvis kostar.

Sen är jag ganska säker på att det inte finns regler för att empskydda cybertech, men det låter dyrt och omständigt. Det är nog inte möjligt att EMP-skydda en befintlig cybertech, utan man får nog köpa en ny cybertech som är EMP-skyddad från början.
Men, eftersom det saknas regler om det hela så får du helt enkelt hitta på något :gremsmile:

/Naug
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Hmm, ifall man vill minimera risken för att ens interna dator (inopererad i bålen) skall slås ut av EMP rekomenderas en jacka med insydd metallfolie, folien fungerar lite som skärm i detta fall.

Vill man vara riktigt säker kan man ju beställa specialgjort cybertech med rörtransistorer istället :gremlaugh:

Klart man kan fixa så man kan handla EMP-skyddad Cybertech

/Seinet Wintermute - Vet inte vad han jiddrar om...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Avsaknad av regler

Jag ser det inte som att det saknas regler, möjligtvis kunde de vara mer detaljerade.

En EMP-våg förstör sonika elektronik som inte klarar av "chockslaget". All cybernetik är att räkna som elektronik som är känslig för EMP, och har således ett chockvärde på 10. Sedan kan man prismodifiera och i runda slängar dubbla priset för höjd tålighet och fyrdubbla priset för att EMP-skydda (vilket ju fortfarande knapapst garanterar skydd...även om det finns helt garanterande skydd också).

Då kan man ju fråga sig varför det skall kosta så extremt mycket att EMP-förstärka viss cybernetik (som ex. biomonitor som redan är mycket dyrt). Då kan man komma undan med att köpa EMP-skyddad cyberhud som täcker hela kroppen. Har man mycket eller extremt dyr cybernetik borde man tjäna på det, förutsatt att man är beredd att byta ut sin naturliga hud. EMP-skyddad hud kanske har samma värden som C-skyddad hud.

Går EMP-vågen trots allt igenom så är, tyvärr, cybernetiken rejält förstörd. I sådana här sammanhang är det väldigt sällan billigare att reparera än att köpa nytt, om det inte handlar om stora volymer (alltså inget att överväga om man drabbats i sin ensamhet :gremlaugh:). Betänk att en del cybertech är snudd på livsviktig för att kunna fungera. Visst, jag kan inte tänka mig att man dör rakt av oavsett vilken cybernetisk pryl som går sönder, men ryker exempelvis cerebralinterfacet är risken förmodligen stor för både hjärnskada och om inte annat kommer man att vara som en grönsak den närmsta tiden efter utslagningen (med tanke på de långa tidsrymder som krävs för att träna in användningen av interfacet).

Så alla cybergalningar därute, akta er för EMP-granaterna. Det är inte för inte som cyberpsykosrotelns viktigaste vapen är en Interdynamics Psyche-Div störpulshandgranat.

/RipperDoc
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
EMP-granater

Funderar på att skapa ett antal EMP-granater till granatgevär. Frågan är bara hur starka dessa skall vara, dvs. vilken effektiv radie granaterna kan ha.

Tanken är att EMP-granater bl.a. skall finnas för polisiärt bruk för att slå ut byggnader inför stormningar etc. Dessa granater bör ha en begränsad radie, för att kunna användas i stadsmiljö, utan att för den delen behöva slå ut hela kvarter av elektronik i ett svep.

Å andra sidan skall det finnas granater till tyngre gevär, avsedda för militärt bruk. Dessa bör ha en större verkansradie och vara avsevärt mycket kraftigare, så att de kan slå ut viktiga sambandscentraler, skyddad fordonselektronik m.m

Några förslag, någon?
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Undantaget som bekräftar regeln.

Exoskelett är väl den enda cybringen som inte tar någon stryk av EMP eftersom det inte innehåller elektronik. Däremot, muskelservon (typ den enda anledning till att ha exoskelett egentligen) kan slås ut rätt så rejält.
Vem vet, dom kanske inte slås ut, utan börjar bara funka konstigt.
Roligt att se det övercybrade monstret börja dansa jitter-bugg för hans muskelservo inte funkar som dom ska :gremlaugh:

/Naug, som fullständigt EMP:ade sönder stackars Miyoko Techigahara för några äventyr sen. Hon mår dock bra nu.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Undantaget som bekräftar regeln.

Det finns förstås fler exempel, som pansarhud och dolda utrymmen, men den viktigaste cybernetiken är mkt känslig för EMP.

Vem vet, dom kanske inte slås ut, utan börjar bara funka konstigt.

Problemet är ju att alla elektroniska kretsar riskerar att kortslutas. Styrchip finns förmodligen i praktiskt taget all cybernetik (bortsett från dem ovan alltså) och chip mår verkligen inte bra av EMP. Visst finns det en chans att saker bara fungerar illa, men i 99% av fallen är det nog så tråkigt att allt bara stannar.

/RD - men det är bara att testa :gremsmirk:
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Käpphäst

Ville bara nämna samma sak nu som alla andra gånger EMP har stått på dagordningen - det skall sägas att EMP-granaterna i N2 är något fruktansvärt överdimensionerade. Att en granat på 8 meters håll ger samma skador på elektronik som att stoppa fingrarna i väggurtaget anser jag helt enkelt inte vara trovärdigt, i alla fall inte om det skall vara portabla (och än mindre kastbara) enheter.

I vår grupp har vi totalt skrotat alla EMP-vapen och använder oss av helt vanliga tråd-tasers istället, vilket är en mycket enklare, billigare och "kirurgisk" lösning. Förvisso hjälper det inte mot stora grupper, men om nu absolut InterPol vill ta ut en hel bunt cyberpsykon kan de ju lika gärna släppa E-bomber från flygplan, det borde lära skurkarna att inte bråka så mycket :gremgrin:

...men nu är jag bara gnällig...
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Käpphäst

vad är det som inte är trovärdigt? det finns en del funderingar på hur en EMP granat skulle kunna se ut, med sprängeämnen som ökar strömstyrkan mm. sådan saker är väl inte orimliga att det finns i framtiden? EMP är ju ingetting mystiskt heller, det är ju ett känt fenomen? problemet med tråd-tasers är att dom inte kommer igenom tillräckligt mycket hud/kött för att allvarligt skada cybertechen... nåja, det skulle vara DO-Light-em-up... :C)
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Käpphäst

Egentligen är det riktigt stora problemet är att skadorna från EMP är helt åt skogen, inte tekniken som får fram pulsen i sig. Enligt de beräkningar jag sett så skulle det magnetiska flöde som på 8 meters håll inducerar en EMK på 220V vara så högt att man kan levitera folk med det... Förvissor rör det sig om just en puls i det här fallet, så så mycket flyga blir det nog inte av, men ändå.

Dagens E-bomber bygger vad jag läst mest på att man på explosiv väg kollapsar statiska fält i spolar och får till en puls på det viset, och det går nog att göra i mindre kopior (även om batterier och sprängmedel och dylikt fortfarande kommer ta en hel del plats, men jaja... cyberpunk = små gadgets, så det kan jag köpa). Dessa bomber ger dock inte upphov till så enormt höga flöden, helt enkelt för att det inte behövs - man behöver inte dra 220V genom en krets för att bränna den idag, och man kommer behöva det än mindre i framtiden.

Att vi uteslutit EMP (nästan) helt beror helt enkelt på att vi inte orkar beräkna vettiga skador, och kompensera för dessa lägre skador med lägre tålighet hos elektroniken, utan använder den gamla hederliga "har du granat går saker sönder"-regeln, och sedan ser SL till att spelarna aldrig har några granater :gremgrin:

...sedan skall sägas att EMP inte har rätt känsla för att användas i våra kampanjer, och har uteslutits av det skälet också - EMP-granater känns helt enkelt inte cyberpunk för oss (vilket är den miljö vi kör).
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Käpphäst

"Enligt de beräkningar jag sett så skulle det magnetiska flöde som på 8 meters håll inducerar en EMK på 220V vara så högt att man kan levitera folk med det..."
(elektromagnetiska flöde) jag vet inte om jag köper de beräkningarna... men visst, även om dom stämmer så är det som du säger, det är bara en kort puls och man behöver defenitift inte några 220Volt...

"Dagens E-bomber bygger vad jag läst mest på att man på explosiv väg kollapsar statiska fält i spolar och får till en puls på det viset"
mja, dom E-bomber som finns i dag är nästan helt teoretiska(jag har aldrig hört talas om att det konstruerats någon). dom E-bomber som bygger på sprängmedels principen är dessutom sådan som teoretiskt kan slå ut all elektronik i hela kvarter...

"..sedan skall sägas att EMP inte har rätt känsla för att användas i våra kampanjer, och har uteslutits av det skälet också - EMP-granater känns helt enkelt inte cyberpunk för oss (vilket är den miljö vi kör). "
det köper jag, jag har ännu inte haft med en enda EMP-granat när jag varit SL. :C)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Käpphäst

Att en granat på 8 meters håll ger samma skador på elektronik som att stoppa fingrarna i väggurtaget anser jag helt enkelt inte vara trovärdigt, i alla fall inte om det skall vara portabla (och än mindre kastbara) enheter.

Du menar som att leda in strömmen från ett väggurtag, inte stoppa in fingrarna? En EMP-granat gör ju inte skada på människor.

Jag kan erkänna att EMP-slaget från övriga källor kan vara något klent; i ärlighetens namn togs det med på listan främst för att det redan fanns färdiga värden för elskador, och det var inte aktuellt att ställa upp en ny stor tabell för hur olika spänningar kortsluter elektronik när väldigt få trots allt skulle försöka dra kablar för att slå ut folks elektronik när de lika gärna kunde använda EMP-granaterna.

Det skall väl även tilläggas att EMP-granater (och bomber) är skapade för att effektivt kunna slå ut teknik, vilket inte en kabel från ett väggurtag är. För att kabeln skall göra maximal skada måste strömmen ledas in på precis rätt ställe i elektroniken (i normal elutrustning skulle man ju i praktiken behöva öppna apparaten för att effektivt kunna använda en högspänningskabel och slå ut den med). En EMP-våg är betydligt effektivare då den samtidigt och från alla håll genererar den kortslutande strömmen i de apparater som den riktas mot.

Så jag kan inte hålla med om att det föreligger några större regeltekniska problem, speciellt inte några som man lätt kan justera. Att ni sedan ogärna avnänder EMP är ju en helt annan sak...

/RipperDoc
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: Käpphäst

Du menar som att leda in strömmen från ett väggurtag, inte stoppa in fingrarna? En EMP-granat gör ju inte skada på människor.
Jag menar att den skada saker (och folk med för den delen) får från att på otillbörliga sätt kopplas in i väggurtaget anges i N2-140 - i fallet folk ger man bara skadan rakt av, i fallet saker slår man ett EMP-slag med det angivna smärtskadevärdet mot prylens tålighet.

Jag kan erkänna att EMP-slaget från övriga källor kan vara något klent; i ärlighetens namn togs det med på listan främst för att det redan fanns färdiga värden för elskador
Ah, en enkel anledning som förklarar allt :gremgrin:

För att kabeln skall göra maximal skada måste strömmen ledas in på precis rätt ställe i elektroniken [...] En EMP-våg är betydligt effektivare då den samtidigt och från alla håll genererar den kortslutande strömmen i de apparater som den riktas mot.
Fair point, i och för sig, men jag antog kallt att för att för att göra skada på saker över huvud taget så är det just det man måste göra - att bara trycka upp en kabel i skalet på en brödrost skulle inte ge så stor effekt (även om nu brödrosten har plåtskal så får man ju anta att det är synnerligen välisolerat, så tillverkarn inte fölorar alla sina kunde så fort de kopplar in skräpet). Den stora fördelen med EMP är ju som sagt just att man inte behöver koppla in sig, men i övrigt är det ju fortfarande bara frågan om ström på fel ställe i fel fas med fel frekvens (och eventuellt också åt fel håll). De skydd som finns för brus och överslag funkar lika bra mot EMP som de gör mot prao-elever på kraftbolaget, så i mitt tycke bör 220V från en sladd ge samma skador som 220V från EMP.

Men som sagt, det är lätt ordnat egentligen (fördubbla skadan, för att höfta till en slumpartad regel) - vi lät mest bli att engagera oss då EMP förekommer så sällan - det var mest att när frågan kom upp och jag såg skadorna i tabellerna och tänkte stilla "eeh.. knappast!" för att sedan improvisera en trolig effekt istället.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Regeltips

Säg att elkällor ger EMP-slag motsvarande deras Trauma och Smärta-slag sammantaget? Det blir nästan samma sak som dubblat EMP-slag.

/RD
 
Top