Nekromanti Cyborger i WW2 – Stereotyper sökes!

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Jag gör ett brädspel, full coop (alla på samma sida, som i Arkham Horror). För att du, käre läsare, ska slippa sätta dig in i mekaniken säger jag bara att den påminner om Kampen om Citadellet. Vad jag behöver din hjälp med är fördomar om olika länders krigsindustri under andra världskriget.

Kort om spelet: Det finns två faktioner: Order (onda imperialister) och Freedom (rebelliska terrorister) – jag gillar inte ”goda” sidor. Man kan spela som båda två. Freedom har allt från aktivister med molotovs till gerilla-soldater med AK-47 och tränade krypskyttar. De är många och dör som flugor. Order har tuffa cyborger, inspirerade av Bullfrogs klassiker Syndicate med en stänk av Terminator. De är få men hårda. Teknologinivån har estetiska drag från 40-talet.

Cyborger byter ut kroppsdelar genom att spelaren slottar in spelkort i kartongformulär. På ben-kortet står hur långt de får flytta, på huvudkortet står hur många handlingar de har osv. De kan bli skadade så att korten vänds upp-och-ned, där en skadad version av den delen beskrivs (lite sämre). Det finns flera sorters kort att slotta in, med olika fördelar och begränsningar. Här behöver jag hjälp.

Jag upplever att det skulle vara skoj om det fanns någon sorts igenkänningsfaktor i de olika delarna. Detta hade jag tänkt uppnå genom att låta delar gjorda i olika länder ha olika ”karaktärsdrag”.

Några förslag jag jobbar med just nu:
Sovjet: Delar från Sovjet fungerar nästan lika bra när de är trasiga
USA: Varje del ger ett extra Special-kort (jämför med Doomtrooper korten)
Tyskland: Ganska bra men onödigt dyrt
Storbrittanien: Trasiga delar kan bankas på med hammare så att de börjar fungera igen (ta lite skada, vänd kortet rätt igen)

Jag har gärna med Frankrike, och kanske Japan. Saker som är distinkt och som får spelare att tänka "Ja, klart fan det är så..." är bra.

Och så några idéer som jag tänkt men tills vidare förkastat:
Italien: Bra grejor, men fungerar inte med många andra. En italienare föreslog att man skulle slå tärning för att se om delen överhuvudtaget levererades =).
Folkrepubliken Kina: Billigt, är misstänkt lik någon annan del, men kan gå sönder av normal användning (båda förslagen lägger till trist slump, tycker jag)
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Sverige: otympligt men håller i en evighet? alt. dyr FoU som gör om andra länders delar till nåt bättre. Det senare blir typ motsatsen till det du tänkt om Kina.

Japan: Smidigt men går sönder när man petar på det? Har du nåt moralvärde/ledarskapsvärde kan man få + på det av Japans delar, men tekniken är föråldrad och ganska dåligt.

Sedan kan du använda nåt land som kör med "ofärdiga" delar. Ta ett annat lands delar, men ta bort en av effekterna eller nåt sånt.

Fråga: varför ska just GBs delar ha förmågan att repareras?
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Förslaget om GBs reparationer kommer från en britt jag talat med, som menar att det är det som bäst beskriver den brittiska ingenjörskonsten: Det ska gå att fixa med hammare och tuggummi. Det kanske vore mer historiskt om man kunde se att delarna var gjorda av varmvattenberedare och tvättställ, men det anstår inte riktigt det onda imperiet. Bättre förslag mottages tacksamt. =)

Jag funderar på att ge Frankrike ganska bra prylar, men med nackdelen att de tappar ett Special-kort per fransk del cyborgen har (för att illustrera bristen på radio och samordning).

Sverige känns för obetydligt i sammanhanget, Bofors till trots... Jag vill nog inte ha mer än 4-7 nationer.

Japan som finurligt men ömtåligt kan funka - jag skriver upp det så länge!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Japan (ca 1960): Piratkopierar alla andra. Om en del går sönder för en annan spelare så kan Japan piratkopiera delen och använda den själv, dvs Japan snor kortet och kan använda det i sina cyborger. Däremot har Japan väldigt få egna grejor. (kan även användas för Kina eller Taiwan idag.)

Japan (idag): Förra årets modell är omodern. Det är årets grej som gäller. Det innebär att efter en runda så vänds korten och blir skadade automagiskt, så att man måste uppgradera till årets modell.

Frankrike: Går helt egna vägar och hitta på egna standarder som inte funkar ihop med något. Man kan inte industrispionera mot Frankrike. (om du inte har någon generell industrispionagefunktion så negerar den här bara Japan, och då är den trist)
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Krilles förslag är inte alls dåliga, men de hör till ett helt annat spel. Jag försökte hålla intro-texten kort för att inte skrämma bort folk, men jag offrade visst för mycket tydlighet. =)

Tillverkningsländerna ska alltså inte uppfattas som konkurrerande "factions". Varifrån en cyborgdel kommer ska antagligen inte ens framgå i text, utan bara hintas (ganska tydligt) med design och delar av dekaler på flavour-bilderna. En cyborg kan ha hjärnimplantat från UK och fossingar från Japan.

Spelarna är cyborger som samarbetar mot horder av AI(kort)-styrda gerillasoldater, eller så spelar de rebeller som samarbetar mot AI(kort)-styrda cyborger. Mellan uppdragen kan cyborgerna byta ut alla delarna som de vill. Allt som liknar tävling mellan spelare sorteras under kapitlet "varianter".

Det som är intressant är effekterna i spel, på ett bräde som föreställer kartan för ett uppdrag. Det är där delar används och blir skadade, det är där fördelar och nackdelar i effekt, tillförlitlighet, kostnad, finurliga detaljer osv har betydelse. Vad jag vill hitta är några väl etablerade och gärna inte helt missvisande fördomar om produktionsländerna.

Kanske kan man bygga något på de Franska delarnas kompatibilitetsbesvär - den nackdel jag tänkte mig åt Italien först? Jag är osäker på om det går att få sådana begränsningar att göra spelet roligare, dock. :/
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Sverige känns för obetydligt i sammanhanget, Bofors till trots... Jag vill nog inte ha mer än 4-7 nationer.
Nä, det förstår jag, men FoU kan ju tillskrivas något annat stort i-land (ex Japan eller USA) och symboliseras kanske bättre med kortdrag snarare än uppgraderingar.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Jag har gjort ett utkast uppsättningar cyborgdelar från olika nationer.

Det finns fyra delar:
Huvud/radio (Antal Actions och specialkort)
Torso/armor (stryktålighet)
Armar (bättre precision i anfall)
Ben (bättre förflyttning)

USA
+ Huvud ger +2 specialkort
- delarna smäller när de går sönder

UK
+ När delarna går sönder kan man offra tid för att laga dem
- Inga

CCCP
+ När de går sönder blir de inte så mycket sämre, bra Armor
- dåliga armar

Japan
+ Vissa tuffa extra funktioner, bra ben
- Tål inte så mycket

Tyskland
+ Bra armar
- Dåliga ben

Frankrike
+ Överlag bra
- Kass radio: Färre kort från huvud

De är inbördes ganska balanserade, så att man kan sätta ihop en komplett uppsättning från varje nation utan att någon självklart är bäst. Den sovjetiska har namn och flavour-text på ryska, den franska på franska osv.

Tveksamheten
Dessa nationer ska alltså (underförstått) vara viktiga delar av "Order"; de stygga imperialisterna. Ska man alltså föreställa sig att det är någon sorts teknologiskt skruvad mellankrigstid à Brazil där anarkiströrelsen "Freedom" har visat sig vara ett såpass stort hot att stora nationer gör gemensam sak mot dem? Jag är uppriktigt sagt lite tveksam till konceptet. Kanske skulle spelet må bättre av att man tog bort de antydda nationsreferenserna och bara hade en enda ansiktslös förtryckarstat?

Jag är osäker. Mycket av charmen i MC är ju någon sorts igenkänningsfaktor i megakorporationerna. Vad tror ni?

Är cyborgerna olika modellnummer från samma anonyma källa, eller tydlig estetik och språkval som hintar om nationstillhörighet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,610
Location
Rissne
Jag tycker om tanken på cyborger med nåtslags tillhörighet till grupp. Gärna med tydlig visuell "brytning"; industridesignen ser olika ut och fokuserar på olika för olika grupper. Behöver inte vara nationer nödvändigtvis, men i MC är det (för mig) minst lika viktigt att porträtten på mina gubbar är olika som att mina gubbar har en förmåga ingen annan har.

Det här kräver dock att man ger upp hela Syndicategrejen med människocyborger i trenchcoats, tror jag.
 

Matolo

Warrior
Joined
26 Nov 2004
Messages
233
Location
Göteborg
Jag behåller referenserna. Cyborgtillverkare:

US, "M39 General Moses", korten har blå kant. Slät, blank metall. Bra radio som ger 2 extra Special-kort (lite som Doomtrooperkort). Fantasifulla namn på delarna, som "M39 Arm".

UK, "212-F Earl", korten har förstås grå kant, och tevatten kokar vid 212 Fahrenheit. Rör och stänger, synliga inre delar. Det enda märke som kan repareras i fält.

СССР, "Е Самовар м зис", korten har matt grön kant. Slitet, grovhugget och robust. Delarna tappar väldigt lite prestanda på att gå sönder. Arm-komponenten är etanoldriven och heter "Зеленый стандарт". I flavour-texten frågar en ingenjör vad den har för funktion. Svaret är "работает".

Japan, "桜 Sakura" (tar gärna hjälp av någon som kan Japanska!), vit och röd kant. Ganska anime-hightech, nästan lite plastigt. Katana ingår i arm-komponenten. Väldigt bra ben-komponent, men tål inte överdrivet mycket.

Frankrike, "Bonaparte", lila kant. Nitat pansar av respektabel tjocklek, hög kvalitet. Huvud-komponenten saknar dock radio (-2 specialkort av 4).

Tyskland, "Teuton 3", svart kant. Huvudkomponenten ser ut som en gasmask, två hornliknande nitar i pannan (WW1). Urverksmekanik, mycket bra precision. Benkomponenten är otillförlitlig och namnen på delarna är omöjliga bokstavskombinationer av typen "SGOSTMGPZK XXIV"

Det kanske är svårt att uttala sig med så lite att gå på, men spontant - verkar det ballt? Har ni några bra förslag på tillägg eller ändringar?
 
Top