Nekromanti Cyborger(Är ni med i min spelgrupp stick!)

Mr Pickadulver

Veteran
Joined
1 Jul 2001
Messages
19
Location
Sverige, Göteborg, Haga
Jag har en lite fråga angående en SLP till ett äventyr jag arbeter på. Jag vill att han skall vara en mycket avancerad cyborg. Alltså inte nån terminator utan bara en modifierad människa. Med massa i styrka, extremt snabb, möjlighet att bli osynlig(ala Predetor) osv. Nu vill jag veta om detta är en möjlighet eller om jag får begränsa honom?
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Jomenvisst, så att då... vettu...

Som Jan sa... Du är SL, du bestämmer... Men i N2 är det inte så mycket SL behöver bestämma, förutom att den stackars Cyborgen antagligen fått avancerad psykvård under ingreppet, för att bli av med de kvantiljoner psykoskryss han annars skulle fått. I övrigt finns det väl tillräckligt med begränsningar beskrivna i cybertechbeskrivningarna för att det inte ska bli helt vansinnigt...

Eventuellt kan man ju fundera på hur lätt cyborgen blir att se med IR - med all strömförsörjning han behöver, och all den energiåtgång cybernetiken kräver, borde han se ut som en vandrande värmeväxlare...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
IR-osynlig hud

det finns IR-osynlig hud, kombinerar man detta med Kameleonthud så är det svårt att se en. Däremot så hörs man /images/icons/grin.gif
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: IR-osynlig hud

Problemet är att värmestrålningen måste ju fortfarande ta vägen någonstans, så antingen får det bli ett avancerat kylsystem (som i sin tur drar ännu mer energi, och ändå måste göra sig av med värmen på något sätt) eller så får man anta att IR-osynlig hud inte så mycket tar bort IR-strålningen, som att den sprider ut den så att signaturen blir mycket olik en människa. I det senare fallet räcker det utmärkt för att lura mindre intelligenta automatiserade system, men om något som är kapabel till lite mer avancerad signalbehandling (ex. en människa eller dyrare och mer avancerade sensorer) får syn på den anamorfa värmeblob som rör sig framför dem, kommer de åtminstone ställa ett par nyfikna frågor om vad 17 det är som pågår... Dessutom, som sagt, så ställer ju ljud till en hel del...

Aldeles för många labbar i termodynamik, och för mycket jobb med integrerad elektronik har lärt mig en sak: värme blir man inte av med, man hoppas att det bara är lite varmt, eller också leder man undan den åt något ofarligt håll.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
just fan, aktiv och passiv IR.

Det där har du alldeles rätt i, när jag tänker efter så är nog den IR-osynlige huden endast effektiv mot aktiv IR.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: IR-osynlig hud

Problemet är att värmestrålningen måste ju fortfarande ta vägen någonstans

Är man uppfinningsrik kopplar man lite värmeledningsrör så att man kopplar ihop det med den interna kaffekokaren så har man alltid varmt kaffe när man helst vill ha det. Det är ju skitbra... man måste ju inte ha kaffe heller, det går ju lika bra med choklad eller blåbärssoppa /images/icons/laugh.gif.

/Seinet Wintermute - Är faktiskt halvt seriös!
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: just fan, aktiv och passiv IR.

Nja... Som den beskrivs i reglerna är den effektiv mot passiv IR, men jag skulle tro att man, som sagts ovan, måste ha en liten isolerad värmereservoar någonstans för att det ska fungera. Exempelvis kan man låta all värme gå in i något slags högkapacitetsgel, som tar åt sig all värme under säg 10-20 minuter beroende på belastning, men som sedan blir ineffektiv. När tiden gått ut syns man hur bra som helst, eller också blir man kokt.

Det är ju fullt tillräckligt för att man ska hinna smyga en bit och sedan dumpa gelbehållaren, kyla ner den, eller ladda systemet med ny gel. Men, som sagt, den KOMMER vara tidsbegränsad. Man skulle kunna ha stora behållare, men någon stans kommer man ju till en brytpunkt där gelbehållaren blir för otymplig för att smyga omkring med.

Problem #2, oavsett IR-typ, är dock att om ens temperatur skiljer sig mot bakgrunden, kommer man synas som en skugga, och skiljer den sig mot lufttemperaturen, kommer man synas som ett hål i luften, så det går fortfarande att bli upptäckt även om det naturligtvis är svårare. Enda sättet att bli fullständigt IR-osynlig, är att vara i ett fullständigt homogent varmt rum och ha en dräkt som ger ifrån sig exakt rätt temperatur. Att bli osynlig för aktiv IR är som att bli osynlig för vanliga synliga våglängder - det "räcker" med att projicera samma IR-signatur som den bakomliggande omgivningen.
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: IR-osynlig hud

Se för övrigt mitt andra svar.

Jo, det fungerar, men efter ett tag blir ju det också för varmt... Så det räcker bara ett tag, åtminstone tills någon kommer på ett fungerande sätt att förstöra energi... men då skulle nog universum gå sönder... /images/icons/devil.gif
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: IR-osynlig hud

Tja... man kanske kan ha någon form av värmepump (sterlingmotor) som tar och gör en rörelse av värmen och ger en elektrisk energi istället... eller något sådant... inte fan vet jag... (är för trött)

/Seinet Wintermute - Dricker grappo och snackar med en kompis på ICQ
 
G

Guest

Guest
annars...

så finns det en lite mojäng i neotech2 boken som heter kroppsvärme generator. har man bara tillräckligt många så... fast det hade varit kul om alla kyborger hade gått omkring med en värmefläns och fläkt på huvudet. :C)
 

Tippis

Warrior
Joined
17 Oct 2001
Messages
356
Location
Uppsala (ina da Flogsta Ghetto)
Re: annars...

Joo... kroppsvärmegeneratorer skulle kunna fungera, men hur mycket ström ger dom? 20W? Det blir många generatorer det, i alla fall om man vill släpa runt på extraskelett och nya muskler och andra skojsiga prylar... /images/icons/grin.gif

Om nu matrix-grabbarna har rätt med sina "25000 BTUs of body heat" (var det väl?), så kan man få ut ca 1100kJ/h ur kroppen dvs 305W, så man kommer inte så långt... Men jaja...
 

Ghorax

Veteran
Joined
17 Oct 2001
Messages
185
Location
Märsta, Stockholm
Varför blir man en grönsak om man själv bestämmt att bli något av en cyborg, då är man ju inställd på vad som komma ske och borde inte bli så stor psykisk påfrestning som om man vaknar efter en bilolycka med lite nya implantat.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Vapenapplikationer

Högenergiladdad värmegel låter som ett rätt mysigt vapen... Kul med en cyborg som behöver skjuta saker för att inte stekas själv :gremsmile:
 
Top