Nekromanti CyberTech ska uppdateras need help

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag vill veta vad som krävs för att ett formulär ska bli riktigt bra...... Det är så svårt att göra formulär iböand. Kan ni tipsa? /images/icons/sad.gif
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
hm....personligen tycker jag att det ska vara relativt överskådligt....brukar själv ha alla viktiga saker såsom grundvärden/attribut/whatever på ett ställe, allt stridsrelaterat på ett ställe, gärna i närheten av eventuell skadesektion osv.... men visst....det ÄR svårt att göra rollformulär....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,458
Location
Helsingborg
Har bara gjort en handfull rollformulär...

...så jag är ingen expert..

I vilket program tänker du göra rollformuläret? Excel, Word, Indesign, Pagemaker, Publisher?
Excel (och Word) är rätt omständigt.. Du måste rita formulären först på papper för att ha en hum om hur de ska se ut.. Annars kommer det ta ännu längre tid att göra det när du väl sitter vid datorn..
Pagemaker har jag bara en rätt gammal version (6.5) och för att göra tabeller där måste man använda Adobe Table.. Ett helt värdelöst program..
Själv använder jag Publisher (-98).. Enkelt att använda och lätt att få snygga saker.. Kostar lite att få tag på *hrm*..

Vad tänker du ha på formuläret? Använd gamla, hederliga Penna&Papper™ 0.5..
Skriv ner allt du kan tänkas behöva.. Sno idéer från andra formulär.. Behöver inte ens vara i samma genre, eftersom det kan finnas balla saker (som "Död senast" från Wastelands) på vissa formulär som man kan använda på sitt eget..
Cybertech, vapen, grundegenskaper, färdigheter, utseende, självporträtt, utrustning, kontakter, personlighet, anteckningar m.m. brukar vara rätt standard..
Ha (som Jade skrev) de punkter som du skrivit ner på pappret på samma ställe.. Utseende och självporträtt, kanske personlighet också, kan exempelvis vara på samma ställe..

Gör formuläret luftigt och använd färger (eller gråskalor)..

Bestäm dig redan innan hur stort formuläret ska vara och på vilken ledd (stående/liggande) den ska vara och om du ska ha en baksida..

/[color:448800]Han</font color=448800> som själv brukar bara slänga ut de punkter han skrivit ner på ett papper och så blir det ett hyfsat rollformulär (som A5-formuläret som jag bifogar)
 

Saurus

Veteran
Joined
24 Aug 2001
Messages
192
Location
Vadstena
Jag tackar för all hjälp ni gett mig. Nu ska jag se till så att mitt rollspel blir bra. /images/icons/devil.gif
 
Top