Nekromanti Cybertech och priser

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Gjorde en RP som hade dålig hörsel från start. Tänkt därför skaffa honom ett par artificiella öron och lite andra grejer så att han kan använda sina cybertech som en dold mick eller telefon när han jobba undercover som polis. Vad jag kom fram till är att det skulle bli väldigt dyrt. Bara ett par bra öronen med bullerskydd går på ca 13 000 Euro. Detta kan jämföras med en liten hörselapparat för ca 30-50 Euro idag.

Dom flest kostnader för cybertrech tycker jag känns ganska okej men många små grejer känns ganska ekonomiskt svår försvarade. Funderar på att ändra lite i min bok. Någon annan som har några egna husregler?

Cybertech Tot. kostnad (Euro)
Artificiellt öra x2 (Hör:12) 11 000,00
Tillsats: Bullerskydd x2 1 800,00
AMU 1 100,00
DNC-nät 1 000,00
DNC-jack 750,00
DNC-telelänk 850,00
Larynxmikrofon 700,00
Intern Dator 900,00
Plug-in: Röst-till-text 500,00
Kroppsvärmegenerator 1 000,00
=19 600,00
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Det meste av cybertechen har fornuftige priser synes jeg, basert på etterspørsel. Standard ører og øyne kunne kansje vært litt billigere. Men med mindre du er født med syn/hørselfeil, så vil du erstatte ett ødelagt øre/øye med ett framdyrket organisk ett. Selv om du har medfødt feil, så kan det tenkes at man kan framstille ett øre uten den feilen som erstattning. Cybertech er og blir, primært for militære/paramilitære, livakter, forbrytere o.l.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag har aldrig klagat på de dyra priserna men jag är väldigt rädd att mina spelare skall få smak för povergäjming också :gremlaugh:
Kanske är ett par saker lite för dyra - ett öga t.ex. med dock så tror jag att de flesta priserna är ganska okej.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Nu har inte jag reglerna i närheten, men vad kostar ett par HÖR 10-öron (de som räknas som standard)?
 
G

Guest

Guest
2000 st, operationen ar ioforsig inte gratis men for oronen kanns det overkill att ga till en standardklinik samt att det kanns som overkill med bullerskydd och amu, men anvands grejerna i jobbet skulle jag som sl definitvt tillata att spelaren skuldsatte sig for detta.

Sedan att jag tycker att det ar pa tok for dyrt med implantaten och pa tok for billigt med operationerna ar en annan sak liksom att jag tycker att det ar onodigt med cerebralinterface for proteser, men vad vet jag, det var ju det jag tankte plugga pa franborjan.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Påtal om det: HÖR: 10? Känns riktigt dåligt för nått med teknologi, redan idag får du en hörapparat med bullerskydd och möjlighet att höja och sänka ljudet rätt mycket för ungefär 500:-. Visst det som jag använder som referens är väl ungefär Dnagel, men ändå.

Sen saknar jag saker som styrka på artificiella kroppsdelar, hur pass bra atrificiella organ är(sen att det bara finns de förstärkta lungorna att leka med känns också) och vissa andra saker.

Hur jag försöker att begränsa Cybernetik är väl mer med Social Stigma, Tillförlitlighet(ja, de pajjar lätt) och energiåtgång. Samt Servcie, om man vill ta död på nån övercybrad kille, dumpa dom ute i djungeln så de inte kan ladda upp sig igen. Eller tänk om man går i KK och inte har råd med att ladda upp sin Ackumulator för sina kroppsdelar.

Sen saknar jag mer för Biotech, Genetik(för det är knappast Genteknik som det finns i N2, möjligen genrensning) och Nanoteknologi. Så jag får väl göra nått åt det helt enkelt...

Nåja, jag diggar verkligen Neotech. Bra jobbat Marco och CO, nu får vi hoppas att Kim tar företaget till nya höjder.

PS: Ett par standar artificiella öron kostar 2,000Euro :gremlaugh:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Hörapparater i verkligheten

Nu är visserligen mina uppgifter något outofdate. Men i det verkliga livet så kostade en korrekt (mer eller mindre korrekt då) hörrapparat ca 5 000 kronor och uppåt för ca fem år sedan. Samtidigt försåldes enklare apparater för femhundringen på postorder...

Min mors patienter fick betala 300 spänn för utprovningen och propptillverkning och fick då en apparat per öra utan vidare kostnad... landstinget stod för apparatens kostnad, iofs var apparaten lånegods som skulle återlämnas till hörcentralen när patienten avlidit eller liknande. Hm, för min del tycker jag det är fusk, en annan som har synproblem får minsann punga ut dyra pengar till bågar... Nåja.

Vad som gäller vid utprovning av hörapparat är ju en lång historia. Till att börja med hörseltest, därefter avgjutning av hörselgången, inprovning av apparat och lite småutbildning av patienten. Det är den enkla biten. Inställningen av apparaten görs efter hörselkurvan, tidigare gjordes det manuellt på små vred på apparaten, nu görs det i det närmaste automagiskt efter hörselmätningen (som förr var ett jippo med tut i öronen och patienten fick manuellt "besvara" att hon/han hörde dem och numera görs via någon form av mätning som jag inte förstår mig på... fortfarande med tut i öronen... men utan patientens eget inlägg... jaja). I vilket fall som helst så är aldrig en hörselskada jämn över hela spektrumet... du kan ha en dipp i bas, diskant eller lite över hela allt... men den är aldrig jämnt fördelad. Varje hörapparat förstärker lite över hela linjen men är oftast kraftfullare på endera bas eller diskant (enkelt sett). Det innebär att du ställer in eländet efter patientens hörselnedsättning... Haken är att skojjiga ljud som nycklar på bord och annat fortfarande kan komma att förstärkas även när de inte behövs och att patienten oftast vant sig vid den ljudbild han/hon upplever och olika ljud kan därför vara oerhört obehagliga. Ungefär som när du och jag som normalhörande blir visslade i örat eller liknande.

Redan idag kan man operera in hörapparater som ersätter delar av örats funktion. Det finns ju hörselskador som uppkommer genom att trumhinnan förstörs helt och hållet, hammaren, städet och stigbygeln förbenas och växer ihop, utöver den allra vanligaste hörselskadan som innebär att de små sinneshåren i snäckan förstörs (tex. vid hög musik eller buller). Men en del av dessa skador kan räddas genom en hörapparat som leder ljudet via skallbenet (förenklat sett)...

För att nu komma till ämnet. Hörapparater som är enkla sk. huvudburna är förmodligen den enklaste åtgjärden även i Neotech. Det skulle inte förvåna mig om dessa är små som tusan och kan hämtas ut i någon automat som gör mätning och allt direkt.

Vad det gäller de cybernetiiska rackarna så är det fortfarande ett kirurgiskt ingrepp som ska till. I vår verklighet vet jag inte vad de operationerna kostar, men jag är inte förvånad om det rör sig om 100 000-tals kronor... Själva apparaten kanske inte borde kosta så himlans mycket... men operationen....

:gremsmile:
 
Top